divendres, 15 de febrer del 2013

La MAT ni aquí ni enlloc, ni aèria ni subterrània !!!


La Delegació del Govern espanyol al Principat de Catalunya ha convocat l'aixecament de les actes prèvies per a l'ocupació de terrenys a partir de la setmana que ve. 
Acaba la perforació d’una de les tuneladores de la interconnexió de la MAT. 
Va finalitzar ahir els 1.300 metres que havia de perforar 
L'altra tuneladora, l'‘Alberes', acabarà d'aquí a un mes. 
S'ha fet un quilòmetre de la rasa per on passarà la línia subterrània. 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 14/02/2013
 La Jonquera (Alt Empordà).-  

Red Eléctrica informa aquest divendres 14 de febrer que la feina de la tuneladora Canigó, que va començar a perforar el túnel de la MAT per la banda francesa el passat mes d'octubre, ja ha acabat. Les obres per fer el túnel que ha de permetre la interconnexió elèctrica de forma soterrada entre ambdues bandes del Pirineu oriental es troben ja en la seva fase final, i està previst que es puguin donar per finalitzades el mes que ve.
De moment, la tuneladora Canigó ja ha acabat de perforar els 1,6 quilòmetres que havia de fer, i en els propers dies es procedirà a retirar-la per la banda francesa i posteriorment desmuntar-la. Així, tan sols quedarà que la tuneladora Albera, que va començar a perforar des de la banda de la Jonquera (Alt Empordà) ara ja fa gairebé un any, acabi d'endinsar-se fins a arribar als 6,8 quilòmetres, on hi haurà el punt de trobada amb el lloc on ha deixat de perforar la Canigó.
Segons informa Red Eléctrica, l'Albera avança actualment a uns 25 metres per dia, tot i que va en funció del tipus de sòl que es trobi pel camí. Un cop s'hagin acabat els 8,4 quilòmetres de túnel, la previsió és que per a finals del 2013 ja s'hi hagi pogut col·locar tot el cablejat.  
El túnel de la MAT farà 8,4 quilòmetres i a finals del 2013 els operaris ja hi hauran fet passar els 240 quilòmetres de cablejat que es calcula que caldran. Aquest serà el segon túnel que travessi el Pirineu, després de la construcció del tren d'alta velocitat. 
L'empresa Inelfe, que està constituïda a parts iguals entre la francesa RTE (Réseau de Transport d'Électricité) i l'espanyola Red Eléctrica, assegura que els terminis de l'obra del tram transfronterer de la MAT s'estan complint al cent per cent. Les obres de la interconnexió elèctrica de 400 kV suposen una inversió de 700 milions d'euros i s'han d'acabar a finals del 2014. Tot i això, les obres s'han d'acabar previsiblement abans, ja que la infraestructura ha d'estar uns mesos en període de proves. 
Pel que fa al traçat de la línia, que va de Santa Llogaia d'Alguema (Alt Empordà) fins a Baixàs (Rosselló), de moment s'ha fet un quilòmetre de la rasa per on passarà la línia de la MAT subterrània. És un tram entre Biure d'Empordà i Pont de Molins. Entre la Jonquera i Santa Llogaia falten 34 quilòmetres més de rasa. 
Actes prèvies per a la rasa 
Precisament, la Delegació del Govern espanyol al Principat de Catalunya ha convocat l'aixecament de les actes prèvies per a l'ocupació de terrenys. Les actes s'aixecaran als ajuntaments afectats a partir de la setmana que ve, entre el 19 i el 27 de febrer. Això permetrà que les màquines puguin entrar als terrenys afectats, tant aquells en què ja hi ha un acord amb els propietaris com els altres. 
Les obres que s'estan duent a terme a Santa Llogaia d'Alguema també estan molt avançades. En aquest municipi de l'Alt Empordà s'està construint una estació transformadora. En aquest moment, ja estan els edificis construïts i han arribat els set transformadors que calen per a la infraestructura. Ara el que falta és la instal·lació d'electrònica a dins. Aquesta estació ha de reduir la tensió dels 400 kV als 300 kV i també ha de convertir el corrent d'altern a continu, perquè en aquest punt arriba la línia subterrània que vindrà des de Baixàs i es trobarà amb la línia aèria que anirà fins a Bescanó.
Precisament, Red Eléctrica ha anunciat fa poc que preveu començar a aixecar torres de la línia d'alta tensió d'aquí a mig any, un cop superada la fase d'al·legacions. Es preveu que es construeixin 105 torres del tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Alguema. Aquest tram de la MAT té un pressupost.  
L'alcalde de Santa Llogaia d'Alguema, David Bahí, vol que compensin l’Ajuntament per la instal·lació de les subestacions elèctriques al municipi i no acceptarà “greuges comparatius”, ha assegurat. L'alcalde ha explicat que fa uns cinc mesos que està negociant amb Red Eléctrica per aconseguir que indemnitzin el municipi per haver suportat la instal·lació de la infraestructura. Bàsicament les compensacions haurien d'arribar per les subestacions, ja que per Santa Llogaia passa poc tram de línia, tant subterrània com aèria. A més, la instal·lació de torres elèctriques d'alta tensió té un preu d'indemnització fix. De moment, Bahí diu que no s'ha arribat a un acord amb l'empresa elèctrica, però l'alcalde ho vol enllestir en els pròxims mesos. “Estem negociant”, diu l'alcalde, que posarà un termini màxim per seguir les converses amb REE. “Vull tancar-ho ràpidament; hem de saber si sí o si no, però hem de saber-ho”, diu Bahí.
L'alcalde ha parlat amb l'Ajuntament de Bescanó per conèixer les negociacions que van tenir quan se'ls va instal·lar la subestació elèctrica. David Bahí assegura que pel que sap en aquest municipi se n'han sortit amb les negociacions i per això considera que Santa Llogaia no ha de ser menys. A Santa Llogaia s'està construint l'estació transformadora de corrent altern a corrent continu i s'hi faran dues subestacions. 
Una línia molt polèmica i contestada  socialment 
La línia elèctrica de la MAT ha estat una infraestructura que ha portat molta polèmica i contestació social a les comarques gironines, Osona i la Catalunya Nord i que ha estat rebutjada pels alcaldes i també per la societat.
En els últims anys hi ha hagut diverses manifestacions i protestes a ambdues bandes del Pirineu, com ara la Jonquera, Perpinyà, Girona i Ceret, com ara les convocades per les plataformes No a la MAT i Non THT.  
Els moviments contraris a la línia qüestionen la necessitat real d’aquesta infraestructura de transport d'electricitat entre els estats francès i espanyol.
La Unió Europea demana que sigui d'un 10% el transport elèctric nuclear transfronterer. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada