La
Delegació del Govern espanyol al Principat de Catalunya ha convocat
l'aixecament de les actes prèvies per a l'ocupació de terrenys a
partir de la setmana que ve.
Acaba
la perforació d’una de les tuneladores de la interconnexió de la
MAT.
Va
finalitzar ahir els 1.300 metres que havia de perforar
L'altra
tuneladora, l'‘Alberes', acabarà d'aquí a un mes.
S'ha
fet un quilòmetre de la rasa per on passarà la línia subterrània.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 14/02/2013
La Jonquera (Alt Empordà).-
Red
Eléctrica informa aquest divendres 14 de febrer que la feina de la
tuneladora Canigó, que va començar a perforar el túnel de la MAT
per la banda francesa el passat mes d'octubre, ja ha acabat. Les
obres per fer el túnel que ha de permetre la interconnexió
elèctrica de forma soterrada entre ambdues bandes del Pirineu
oriental es troben ja en la seva fase final, i està previst que es
puguin donar per finalitzades el mes que ve.
De
moment, la tuneladora Canigó ja ha acabat de perforar els 1,6
quilòmetres que havia de fer, i en els propers dies es procedirà a
retirar-la per la banda francesa i posteriorment desmuntar-la. Així,
tan sols quedarà que la tuneladora Albera, que va començar a
perforar des de la banda de la Jonquera (Alt Empordà) ara ja fa
gairebé un any, acabi d'endinsar-se fins a arribar als 6,8
quilòmetres, on hi haurà el punt de trobada amb el lloc on ha
deixat de perforar la Canigó.
Segons
informa Red Eléctrica, l'Albera avança actualment a uns 25 metres
per dia, tot i que va en funció del tipus de sòl que es trobi pel
camí. Un cop s'hagin acabat els 8,4 quilòmetres de túnel, la
previsió és que per a finals del 2013 ja s'hi hagi pogut col·locar
tot el cablejat.
El
túnel de la MAT farà 8,4 quilòmetres i a finals del 2013 els
operaris ja hi hauran fet passar els 240 quilòmetres de cablejat que
es calcula que caldran. Aquest serà el segon túnel que travessi el
Pirineu, després de la construcció del tren d'alta velocitat.
L'empresa
Inelfe, que està constituïda a parts iguals entre la francesa RTE
(Réseau de Transport d'Électricité) i l'espanyola Red Eléctrica,
assegura que els terminis de l'obra del tram transfronterer de la MAT
s'estan complint al cent per cent. Les obres de la interconnexió
elèctrica de 400 kV suposen una inversió de 700 milions d'euros i
s'han d'acabar a finals del 2014. Tot i això, les obres s'han
d'acabar previsiblement abans, ja que la infraestructura ha d'estar
uns mesos en període de proves.
Pel
que fa al traçat de la línia, que va de Santa Llogaia d'Alguema
(Alt Empordà) fins a Baixàs (Rosselló), de moment s'ha fet un
quilòmetre de la rasa per on passarà la línia de la MAT
subterrània. És un tram entre Biure d'Empordà i Pont de Molins.
Entre la Jonquera i Santa Llogaia falten 34 quilòmetres més de
rasa.
Actes
prèvies per a la rasa
Precisament,
la Delegació del Govern espanyol al Principat de Catalunya ha
convocat l'aixecament de les actes prèvies per a l'ocupació de
terrenys. Les actes s'aixecaran als ajuntaments afectats a partir de
la setmana que ve, entre el 19 i el 27 de febrer. Això permetrà que
les màquines puguin entrar als terrenys afectats, tant aquells en
què ja hi ha un acord amb els propietaris com els altres.
Les
obres que s'estan duent a terme a Santa Llogaia d'Alguema també
estan molt avançades. En aquest municipi de l'Alt Empordà s'està
construint una estació transformadora. En aquest moment, ja estan
els edificis construïts i han arribat els set transformadors que
calen per a la infraestructura. Ara el que falta és la instal·lació
d'electrònica a dins. Aquesta estació ha de reduir la tensió dels
400 kV als 300 kV i també ha de convertir el corrent d'altern a
continu, perquè en aquest punt arriba la línia subterrània que
vindrà des de Baixàs i es trobarà amb la línia aèria que anirà
fins a Bescanó.
Precisament,
Red Eléctrica ha anunciat fa poc que preveu començar a aixecar
torres de la línia d'alta tensió d'aquí a mig any, un cop superada
la fase d'al·legacions. Es preveu que es construeixin 105 torres del
tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Alguema. Aquest
tram de la MAT té un pressupost.
L'alcalde
de Santa Llogaia d'Alguema, David Bahí, vol que compensin
l’Ajuntament per la instal·lació de les subestacions elèctriques
al municipi i no acceptarà “greuges comparatius”, ha assegurat.
L'alcalde ha explicat que fa uns cinc mesos que està negociant amb
Red Eléctrica per aconseguir que indemnitzin el municipi per haver
suportat la instal·lació de la infraestructura. Bàsicament les
compensacions haurien d'arribar per les subestacions, ja que per
Santa Llogaia passa poc tram de línia, tant subterrània com aèria.
A més, la instal·lació de torres elèctriques d'alta tensió té
un preu d'indemnització fix. De moment, Bahí diu que no s'ha
arribat a un acord amb l'empresa elèctrica, però l'alcalde ho vol
enllestir en els pròxims mesos. “Estem negociant”, diu
l'alcalde, que posarà un termini màxim per seguir les converses amb
REE. “Vull tancar-ho ràpidament; hem de saber si sí o si no, però
hem de saber-ho”, diu Bahí.
L'alcalde
ha parlat amb l'Ajuntament de Bescanó per conèixer les negociacions
que van tenir quan se'ls va instal·lar la subestació elèctrica.
David Bahí assegura que pel que sap en aquest municipi se n'han
sortit amb les negociacions i per això considera que Santa Llogaia
no ha de ser menys. A Santa Llogaia s'està construint l'estació
transformadora de corrent altern a corrent continu i s'hi faran dues
subestacions.
Una
línia molt polèmica i contestada socialment
La
línia elèctrica de la MAT ha estat una infraestructura que ha
portat molta polèmica i contestació social a les comarques
gironines, Osona i la Catalunya Nord i que ha estat rebutjada pels
alcaldes i també per la societat.
En
els últims anys hi ha hagut diverses manifestacions i protestes a
ambdues bandes del Pirineu, com ara la Jonquera, Perpinyà, Girona i
Ceret, com ara les convocades per les plataformes No a la MAT i Non
THT.
Els
moviments contraris a la línia qüestionen la necessitat real
d’aquesta infraestructura de transport d'electricitat entre els
estats francès i espanyol.
La
Unió Europea demana que sigui d'un 10% el transport elèctric
nuclear transfronterer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada