dimarts, 5 de febrer del 2013

Aquest dimarts s’ha tornat a tallar la N-II al seu pas per Bàscara. La revolta que afirma això és un poble, no una autopista!

Bàscara qualifica de pedaç treure els camions de la N-II.
Els veïns evidencien que si es deriven els camions cap a l'autopista augmentarà el trànsit de cotxes a la nacional i reclamen, per tant, la construcció de la variant. 
Es va produir un xoc a la N-II, a Vilamalla, en el qual va morir una veïna de Bàscara, Pilar Quer, de 60 anys.  
Sindicats dels Mossos d’Esquadra se sumen a les protestes de Bàscara per la N-II. 
La mobilització popular per reclamar millores a la via i que es derivin els camions per l'AP-7 no s'atura.

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 05/02/2013 
Bàscara (Alt Empordà).- 

‘Això és un poble, no una autopista!’. Aquest inequívoc missatge està sobreimprès en una de les pancartes que els veïns i les veïnes de Bàscara (Alt Empordà) porten en les protestes d’aquests dies al tram urbà de la Nacional II que transcorre pel mig del municipi.
El tall de carretera que cada dia fan els veïns de Bàscara per denunciar el mal estat de la N-II ha rebut un nou aliat: tres sindicats del cos dels Mossos d'Esquadra. Així, un grup d'agents del cos, representants dels sindicats SME-CCOO, CAT i SPC, han participat a la protesta i s'han sumat a les reivindicacions que en reclamen el desdoblament i que es derivin els camions per l'AP-7. "Nosaltres som els primers que, dia rere dia, veiem els riscos que suposa transitar per aquesta via i anem a cadascun dels accidents", ha dit el portaveu de l'SME-CCOO, Toni Castejón. I hi ha afegit: "El que volem és fer evident que la policia també es posa al costat dels usuaris i de les víctimes". Els agents que s'han afegit a la protesta han portat una pancarta on es podia llegir: 'Vergonya polítics, vergonya N-II, Mossos amb les víctimes de la N-II'. Els agents autonòmics ja han manifestat la seva voluntat de tornar a recolzar els talls viaris sempre que els sigui possible. La propera ocasió serà aquest dijous. 
Ahir, dilluns, més d'un centenar de persones es van tornar a aplegar a la carretera i la van tallar entre les nou i les deu del matí, tal com van acordar que farien divendres passat. Aquest centenar de veïns i veïnes van tallar per tercera vegada la N-II com faran cada dia, com aquest dimarts al matí, fins que els camions pesants deixin de circular per la Nacional II i circulin per l'autopista com s'ha compromès el Govern. Els veïns, a més, reclamen una variant per desviar el trànsit perquè la retirada dels camions consideren que és només "un pedaç". En una reunió amb el delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya, Eudald Casadessús, van reclamar aquesta obra que asseguren que el Departament de Territori i Sostenibilitat s'ha compromès a defensar davant del Ministeri de Foment del Govern espanyol.  
En record a les víctimes de la N-II’ és la pancarta que, com divendres passat, encapçalava la protesta veïnal a l'entrada de Bàscara direcció a França, mentre els Mossos d’Esquadra desviaven el trànsit per evitar cues. "Estem farts!"; "No volem més morts!", o "Fa massa anys que dura!" eren algunes de les frases que repetien els veïns i les veïnes de Bàscara. "Ja n'hi ha prou!" cridaven enrabiats, ja que esperen que es compleixi el compromís que va anunciar divendres el Departament de Territori i Sostenibilitat, que assegura que es treballa amb el Ministeri de Foment perquè durant el mes de febrer els camions passin a circular per l'autopista, alliberant la N-II de la perillositat que comporten. Però la paciència dels veïns i les veïnes s'ha esgotat i per això, "fins que no ho veiem, estarem aquí" i les protestes continuaran fins que els camions circulin per l'autopista.  
Els veïns i les veïnes, una seixantena, es van reunir després de la protesta amb el delegat del Govern del Govern de la Generalitat, Eudald Casadesús, l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, i el director dels serveis territorials d'Interior de la Generalitat, Albert Ballesta. A la trobada van deixar clar que creuen que la prohibició per als camions pesants és un "pedaç" i que volen una solució definitiva al pas de la carretera pel seu centre urbà.
Una veïna, Antònia Moreno, explicava poc abans durant la protesta popular que a vegades ha d'esperar més de deu minuts perquè els camions la deixin creuar pel pas de vianants i alguns cops, fins i tot s'ha de posar a la mateixa calçada perquè no li fan cas. "Els camions circulen molt ràpid", es queixava, i reclamava una solució immediata.
Els veïns i les veïnes van retreure durant aquesta reunió a l’ajuntament de la vila que fa trenta anys que esperen l'obra tirant en cara als polítics que no han estat capaços que s'executés. Van reiterar les queixes de la perillositat de creuar la via.
L'alcalde va informar que l'opció de l'autovia al costat de l'autopista no es farà per temes econòmics i que l'alternativa més viable seria fer una variant. "Descartada l'autovia, ara ens hem de centrar en aconseguir la variant", va subratllar l'alcalde, que va afegir que des del Departament de Territori i Sostenibilitat es "pressionarà" el Govern de l’Estat per aconseguir-ho, juntament amb la variant de Pont de Molins i el desdoblament del cinturó de ronda de Figueres.
Ara bé, tal com va confirmar el delegat del Govern de la Generalitat, l'Estat no preveu cap projecte de variant ni tampoc desdoblar el tram de la N-II. Casadesús, a la petició que es compleixi el compromís de retirar els camions, va apuntar que les previsions són que sigui efectiva aquest mes. Malgrat la confirmació, els veïns es van negar a aixecar les protestes programades cada dia a les 9 del matí perquè "les promeses se les emporta el vent" i volen estar segurs que es compleixen.
La revolta social de Bàscara es va encendre el passat dijous 31 de gener després que una veïna de la població perdés la vida en un accident a la N-II, al terme de Vilamalla. Al vespre es va celebrar la primera manifestació, amb un incendi de neumàtics en forma de barricades de foc. L'endemà la via es va tallar durant set hores. També amb barricades incendiàries de neumàtics i palla, i es va fer un homenatge a les víctimes dels accidents d’aquests anys. Durant l’any 2012 hi va haver deu morts a la N-II en el recorregut en el departament de Girona i en el que va d'any ja són dues les persones mortes. 
Aquesta exemplar mobilització social de caire popular per mitjà de l’acció directa col·lectiva que estan protagonitzant per frenar l'alta sinistralitat a la via ja va aconseguir aquell dia que el Ministeri de Foment mogués fitxa i es comprometés a alliberar de camions la N-II al llarg de tot el seu recorregut per la demarcació de Girona. Cansats d'anuncis i promeses incomplertes, però, fins que no sigui una realitat continuaran interrompent la circulació de vehicles per la població de dilluns a divendres, i sempre en la mateixa franja horària. Si la proposta finalment prospera, els camions de gran tonatge hauran d'anar per l'AP-7. Pels veïns i veïnes de Bàscara, seria “un pas important”, si bé no dubten a qualificar la mesura de pedaç. Evidencien que si es treuen els camions de la N-II, augmentarà l'afluència de cotxes; el trànsit per dins del terme seguirà sent elevat i el poble el continuarà creuant una carretera nacional, que a més el parteix totalment en dos. Reclamen “com a solució final i més òptima” que es faci la variant de Bàscara, tenint en compte que Foment no inclou la construcció de l'autovia A-2 al tram nord en el pla d'infraestructures de transport i habitatge 2012-2024 (Pitvi). 
La gent, farta d’aquesta inoperància política 
Mitja hora després que s'acabés la concentració d'ahir, una seixantena de persones van assistir a una reunió que es va fer a l'ajuntament. També hi van participar el delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a la demarcació, Eudald Casadesús; el director territorial del Departament d'Interior a Girona, Albert Ballesta; l'alcalde de Bàscara, Lluís Lloret, i l'inspector policial Alfons Sánchez, cap de la comissaria dels Mossos d'Esquadra de Figueres.
El governamental Casadesús va informar que, abans que s'emprenguessin les protestes, el conseller Santi Vila i la ministra de Foment, Ana Pastor, van mantenir una primera trobada, en la qual aquest conseller de Territori de la Generalitat ja va posar sobre la taula com a tema cabdal la instauració de millores a la N-II per la seva perillositat. I alhora Casadesús va confirmar el que ja se sabia, que és que, teòricament, d'aquí a un mes ja no passaran camions per la polèmica carretera.
Els veïns i les veïnes, de manera unànime i sense embuts, van replicar que és “una vergonya i una misèria” que, “després de trenta anys”, encara no s'hagi trobat una solució. Un dels assistents va assenyalar que si al final s'aconsegueixen millores és perquè “la gent del poble ha hagut de passar per davant de la Policia i dels polítics, que no han sabut fer la seva feina”. Els veïns i les veïnes van criticar que en les últimes dècades hi ha hagut “molta gent compromesa, però poca que hagi fet la feina” i es van qüestionar per què no s'aplica la mesura de prohibir el pas de camions d'un dia per l'altre mitjançant un decret.
En canvi, en l'àmbit polític, s'ha respost que el que fa falta abans és acordar uns preus tous per als camioners als peatges. Una explicació que encén els ànims dels veïns i les veïnes de Bàscara, que pensen que el més lògic seria que s'instaurés urgentment la iniciativa i que, després, Foment, Abertis i el Govern de la Generalitat seguissin les negociacions, perquè el fet d'ultimar uns serrells econòmics no passi davant del dret fonamental a la seguretat ciutadana.
El delegat de la Generalitat a Girona, Eudald Casadesús, va ser present a Bàscara per prendre nota, sobretot, de les reclamacions dels veïns i les veïnes. No hi havia, en canvi, cap representant del Govern espanyol ni tampoc del Ministeri de Foment, que és el titular de la N-II. Com que es preveuen reunions setmanals entre els veïns i representants polítics sobre l'avenç de la situació, els assistents van requerir que a alguna hi acudeixi el subdelegat del Govern espanyol, Carles Jaume, de qui consideren que estava entre les seves responsabilitats haver anat ja a Bàscara. Casadesús es va comprometre a fer-li arribar ahir la petició, així com també al conseller de la Generalitat i fins ara diputat i alcalde de Figueres Santi Vila. Fonts de la conselleria indicaven que Foment i Abertis estan acordant els preus per als camioners derivats cap a l'AP-7, mentre que fonts d'Abertis deien que qui negocia és Foment de l’Estat i el Govern de la Generalitat, i que ells com a concessionària acatarien el que es decidís. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada