dissabte, 5 de gener del 2013

Una pugna empresarial pel negoci de l'aigua privatitzada


Tal com va demanar l’empresa Agbar, un tribunal administratiu invalida l'adjudicació d'ATLL a Acciona.
El Govern de la Generalitat recorrerà als tribunals de la mà de l'empresa.
  

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 05/01/2013 Girona (Gironès).- 

Aigües Ter Llobregat (ATLL) és la privatització més gran, i també controvertida, de la història de la Generalitat de Catalunya en la Segona Restauració Borbònica.Ara, una resolució de l'Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya (OARCC) amb data del 2 de gener conclou que l’empresa Acciona ha de ser exclosa del procediment d'adjudicació de l'empresa pública que gestiona el servei de proveïment d'aigua en alta Ter Llobregat, tal com va demanar l’empresa Agbar el 13 de desembre. Aquesta empresa, que presideix Àngel Simón, va al·legar que la proposició tècnica presentada per Acciona incomplia el calendari d'execució d'obres establert en el plec de condicions, per deu anys, fet pel qual Acciona hauria d' haver estat exclosa del concurs i no només valorada en zero punts en aquest apartat. L'OARCC però, no veu incompatibilitat de càrrecs en la figura de Fernando Rodés, una altra de les al·legacions d'Agbar. Rodés és president del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS), un òrgan públic que assessora al Govern de la Generalitat de Catalunya en matèria d' aigua, entre d'altres temes, i també membre del Consell d'Administració d'Acciona.  
El tribunal administratiu fila molt prim en aquest aspecte perquè considera que Rodés és membre del consell d'Acciona i no d'Acciona Agua, tot i que la primera té el 100% de les accions de la segona.

 L' OARCC és un tribunal administratiu que va iniciar la seva activitat el juny de 2012 per resoldre els recursos en matèria de contractació pública de la Generalitat. L'objectiu de la seva creació, a instància d'una directiva europea, és garantir la independència i la uniformitat de criteris per resoldre litigis en el sector públic però també estalviar temps i feina a la justícia ordinària, molt carregada de per sí de recursos contenciosos administratius. De forma inversemblant però, ha estat el propi govern d’Artur Mas, artífex de la seva creació i del qual depèn a través del Departament de la Presidència de la Generalitat, el primer en desautoritzar-lo. Així, el portaveu del Govern de la Generalitat Francesc Homs va afirmar que aquest “té plena confiança en les decisions que prenen els funcionaris de la mesa de contractació” i que per això “encarregaran al gabinet jurídic central de la Generalitat que interposi un recurs al contenciós administratiu”. 
La decisió del govern no és gens banal, doncs suposa, de facto, prendre part a favor d'Acciona en la batalla legal amb Agbar, una pugna que més aviat sembla que hauria de quedar reduïda als gabinets jurídics d'ambdues empreses. 

Per la seva part, Acciona ha manifestat en un comunicat recent la seva “sorpresa” per la resolució de l' OARCC. Per Acciona la decisió “no té fonaments jurídics” i anuncia que els seus advocats “estan preparant accions legals en defensa dels seus interessos”. Acciona també afirma que en cas que es revoqués l'adjudicació demanarà “la devolució immediata de la quantitat de 298.651.830 d' euros satisfeta como a part del cànon de concessió del contracte i la reparació dels rellevants danys i perjudicis”. Acciona opera ATLL legalment des del passat 1 de gener.

La batalla legal entre Agbar i Acciona pel control d'ATLL evidencia una privatització mal feta tant en el fons com en les formes però també l'enorme rerefons econòmic que hi ha darrera de l'operació. La rendibilitat econòmica dels negocis al voltant de la gestió de l'aigua és molt alta, per això susciten un gran interès entre els grans consorcis empresarials. No és casual que fons d'inversió internacionals com Caisse de Dépot (Quebec), First State Investments (Austràlia) o BTG Pactual (Brasil) també s'hagin interessat per ATLL. 
El capítol econòmic de l'avantprojecte d'explotació de l'empresa pública contempla una taxa de retorn anual de la inversió d'un 11,72% i un període de recuperació d'aquesta inversió de catorze anys, quan la concessió és per 50 anys, unes condicions molt favorables a nivell empresarial en el context d'incertesa econòmica actual. 

A més, la comercialització de l' aigua genera molta liquiditat doncs les usuàries paguen els rebuts cada dos mesos, i molts pocs riscos, ja que és un bé essencial. 
Ho reconeixia sense cap mena d’escrúpol l'expresidenta autonòmica de la Comunitat de Madrid, Esperanza Aguirre, durant l’anunci de privatització del canal Isabel II: “És una rendibilitat molt segura, tothom consumeix aigua”. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada