Meritxell
Ruiz, alumna de l'Opus Dei i economista redactora de la LEC
Jordi
Martí Font
Tancada
la nefasta etapa de la consellera Irene Rigau al capdavant de la
Conselleria d'Ensenyament a Catalunya, el nou govern catalunyès ha
apostat per la continuïtat en l'àmbit educatiu, almenys si tenim en
compte la persona que Puigdemont ha decidit posar al capdavant
d'aquesta conselleria, tot i que tothom sempre ens pot sorprendre
agradablement i ella pot esdevenir tot el contrari del que fins ara
sembla que és... Es tracta de Meritxell Ruiz i Isern, qui ha estat
col·laboradora directa de la Rigau i premiada el 2009 amb el Premi
Joaquim Xicoy “per haver contribuït a la confecció de la Llei
d'Educació de Catalunya”.
No
vol ser aquest un article crític sense solta ni volta sobre algú
que no conec, tot i que espero conèixer ben aviat, sinó una
exposició d'alguns dels condicionants que fan complicada la millora
educativa en aquest tros de món,tot veient qui manarà en un àmbit
tan sensible i central com és l'ensenyament en un moment en què es
construiran les bases de com serà “el nou país” de demà.
La
nova consellera és de Reus, nascuda el 1978, de CDC però procedent
d'Unió,ha estat membre d'entitats com l'Esbart Dansaire de l'Orfeó
Reusenc i la Fundació Pont de Solidaritat. El 2011, va ser nomenada
directora general d'Atenció a les Famílies i la Comunitat Educativa
de la Generalitat, dins del Departament que dirigia amb mà de ferro
davant els sindicats i guant de seda amb els empresaris de
l'ensenyament l'exmestra Irene Rigau.
Meritxell
no és mestra, ni professora, tot i que algun digital la qualifica de
“profe de vocació”. Deu ser que anomenar-se “profe” o mestre
encara dóna punts de portes enfora per tal d'estar al capdavant de
l'ensenyament d'aquest país. De portes enfora, el que es demana és
tota una altra cosa, i ella ho té. Perquè segons el seu currículum,
Ruiz és llicenciada en Administració i Direcció d'Empreses (ADE)
per la Universitat Rovira i Virgili, té el diploma d'estudis
avançats (DEA) després d'haver superat el primer cicle del programa
de doctorat en Economia i Empresa a la URV. A més, la nova
consellera ha treballat com a assessora de serveis financers a “la
Caixa”, especialitzada en el segment d'empreses (del 2003 al 2006)
i la seva tesina tracta sobre El capital risc: una eina de
finançament per a les PIMES. Són dades de la Viquipèdia i de la
seva biografia oficial com a consellera, per tant entenc que reals
segons ella, ja que es tracta del perfil d'una consellera.
Per
sort, el seu currículum també diu que va obtenir el CAP, el
certificat d'aptitud pedagògica per l'Institut de Ciències de
l'Educació de la URV. I dic que per sort, perquè de les dades
donades, aquesta i la que diu que se sent “profe de vocació” són
les úniques que garanteixen que Ruiz sàpiga alguna cosa en relació
a una aula. Ja sabem que els ultraliberals pensen que tot en el món
són negocis i les treballadores som “recursos humans” i que un
economista ho pot gestionar tot, però jo no sóc ultraliberal i em
posiciono completament en contra que una consellera d'Ensenyament no
conegui de primera mà la tasca que fem, des de l'aula, és clar,
milers de persones, per tal que infants i joves gaudeixin d'un
ensenyament de qualitat. Rigau, almenys, havia estat mestra... tot i
que és cert que en el seu cas això tampoc no era garantia de res.
Se'm
pot argumentar que Ruiz coneix l'Ensenyament d'aquest país perquè
precisament l'ha gestionat al costat de qui més manava. I això, si
hi afegim la seva òptica professional d'economista i de gestora
d'empreses, encara em fa més por. El seu és un perfil clarament de
gestora econòmica, molt en la línia del que demana la LEC a qui
intenti tirar endavant un centre educatiu, molt allunyat del que ens
cal a les persones que hem estat o estem en una aula. Res a veure amb
la pedagogia, molt a veure amb l'economia, capitalista, és clar. I
amb la caritat, cristiana, és clar, que és molt lloable a nivell
personal però no pot formar part estructural de les polítiques
socials sense que ens esmussi el concepte. En aquest sentit, la
gestió de les beques menjador que ella portava o l'episodi de “pagar
per la carmanyola” són indicatius d'una forma de fer que no
soluciona la pobresa sinó que “ajuda” que no es vegi tant, tot i
que fins en això les nenes i els nens són vistos més com a clients
que com a persones amb drets.
Sense
cap mena de dubte, els “amics” del Cercle d'Economia, de la
Fundació Blanquerna, del lobby de directors de centres
educatius-economistes Axia, de la Universitat Ramon Llull i de
qualsevol altra organització empresarial que tingui com a objectiu
folrar-se -o ho estigui fent- a costa de l'ensenyament gestionat per
la Generalitat de Catalunya, fa dies que no poden dormir pensant en
com de bé els anirà el negoci. Ells i els que des d'una ideologia
cristiana i ultraconservadora conceben l'ensenyament com la
perpetuació del domini de classe d'uns sobre els altres... i Déu ,
o Escrivà de Balaguer, a casa de totes i tots.
Així
és. Qui no dorm tampoc, d'alegria, són els integristes (tal com els
anomena Hans Urs von Balthasar) i “la bona gent” (dir-los “secta”
comportaria una denúncia que a l'Estat espanyol guanyarien) de
l'Opus Dei, veient com una persona formada a les seves aules dirigirà
l'ensenyament públic a Catalunya. Sí, perquè la Meritxell va
estudiar al Col·legi Aura de la Canonja, un centre de l'Opus que, en
quatre anys i segons l'Anuari Mèdia.cat, ha rebut més de 6,8
milions d'euros procedents del pressupost d'ensenyament sense deixar
de segregar l'alumnat per raons de sexe. I visca la LEC que ho permet
i defensa!
La
Meritxell no només va estudiar allà, en una escola ultrareligiosa i
ultraconservadora, sinó que se'n sent molt orgullosa, tal com va
deixar ben clar en la celebració del 40 aniversari del centre, quan
va escriure en el Llibre de Firmes de l'Aura que “Heu estat
corresponsables, junt amb la meva família, de la meva formació i
creixement com a persona (...) Sovint penso en tots els valors que
aquí vaig aprendre, valors humans i cristians com l'esforç,
l'exigència, la generositat i el compromís...”
Davant
la seva arribada al càrrec, els sindicats d'Ensenyament han reclamat
diàleg, un diàleg que la Rigau va negar-se a donar ja que la
repetició de diverses mantres l'alliberava de parlar amb els qui,
fins i tot en el seu sistema de pensament, són els representants de
treballadores i treballadors. Un d'aquests mantres era que la LEC no
es podia posar en dubte perquè va ser aprovada “amb un ampli
consens social”. Es referia a una àmplia majoria parlamentària
però una cosa anava per l'altra i obviava així que aquesta ha estat
la Llei d'Educació catalunyesa que més rebuig ha acumulat al carrer
i que si s'ha acabat aplicant ha estat perquè, davant la comunitat
educativa, s'ha imposat.
La
nova consellera ja ha deixat clar que una de les seves prioritats és
desplegar la LEC, que per això és criatura seva i -afirmo jo- en
l'apartat econòmic és tan semblant a la LOMQE que no sé quins
arguments d'aquest tipus farà anar per, tal com defensa el nou
govern, no aplicar al Llei del PP a Catalunya, almenys en allò que
fa a l'àmbit econòmic.
Tenim
pendent el debat de la ILP d'Educació al Parlament i aquest serà un
dels primers punts de fricció entre el nou Govern i molts dels
sindicats d'educació. Veurem si la nova consellera opta pel diàleg
o per aplicar els mateixos mantres que la seva antecessora. I, igual
que va fer quan Unió ja no li va semblar una bona opció i es va
passar a CDC, esperem que rectifiqui i com a mínim defensi el debat
i el diàleg per tal que la Llei d'Educació de Catalunya no sigui
només la Llei del Parlament sinó de tota la societat.
Veient
d'on ve i com s'ho ha fet els darrers temps en dubto però, segons la
seva fe, els miracles són possibles i, segons la meva opinió,
tothom pot rectificar. Per un camí o per un altre, esperem que la
nova república que albirem no faci l'olor de ciris i de tancat que
feia i fa la vella autonomia catalunyesa i lloat sigui Déu! O no...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada