diumenge, 17 de gener del 2016

La gestió cultural de l’era Santi Vila

El nou conseller de Cultura de la Generalitat és impulsor a Figueres del model de mercantilització de la cultura. 
Se’n va a les corrides de Ceret ja que la tauromàquia queda reduïda a les Terres de l’Ebre.
El conseller Santi Vila al costat d'Irene Rigau durant l'últim ple de Carles Puigdemont a l'Ajuntament de Girona












TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 17/01/2016 
Figueres (Alt Empordà).- 

La governamental Agència Catalana de Notícies, que fundà fa uns anys Carles Puigdemont, notifica que el nou conseller de Cultura de la Generalitat, ex conseller de Territori i Sostenibilitat i antic alcalde de Figueres (Alt Empordà) per CiU, Santi Vila, va rebutjar ahir l'etiqueta de defensor dels toros i va assegurar que no ha estat mai una persona pro taurina. "Jo, senzillament, per una raó de principi liberal quan es va discutir aquesta qüestió a Catalunya, vaig dir que no era partidari de prohibir massa res, especialment vinculat a la cultura", va subratllar Vila en una entrevista al programa El Suplement de Catalunya Ràdio.

Reconeix haver assistit a corrides a Ceret  
"Si a mi algú em pregunta si portaria el meu fill als toros jo diria que no, perquè és un acte massa violent per la sensibilitat del segle XXI", va continuar el conseller de Cultura, que sí que va reconèixer haver assistit a diverses corrides de toros a Ceret (Vallespir) i les va definir com una "experiència antropològica".
La Fissura exposa el model de gestió cultura de Vila quan fou alcalde de Figueres  
Llegim al portat empordanès La Fissura que la gestió institucional en matèria cultural d’avui a la ciutat de Figueres s’explica, en gran part, pels canvis en el model que va implementar Santi Vila, avui conseller de Cultura, des de l’alcaldia.
L’emergència de grans festivals amb recorregut nacional --amb partides que s’emporten bona part del pressupost de la regidoria per a propostes culturals-- contra la disminució de les dotacions econòmiques per a les petites entitats culturals. La progressiva conversió de la cultura en producte de consum contra d’altres propostes de caràcter local que en permeten la seva democratització.

Hem de dotar l’Ajuntament d’estructures d’empresa”
De Vila és la frase “hem de dotar l’Ajuntament d’estructures d’empresa”, voluntat que és, per una banda, certa: la introducció d’una administració de la cultura essencialment encarada a la promoció econòmica. Però també, i sobretot, de credibilitat dubtosa: la seva gestió va llegar un endeutament del 100,92% al Consistori l’any 2012. Moltes propostes que Vila projectava per a la Figueres del futur es van quedar en només una imatge --una maqueta-- i d’altres, com el Conservatori de Música, continuen en procés d’execució. Tot això en un període (2007-2013) en què la ciutat patia els primers i pitjors embats de la crisi econòmica.

Els festivals: la cultura com a producte de consum  
A l’arribada a l’alcaldia de Santi Vila, la ciutat es converteix en la seu de dos festivals que marcaran l’agenda cultural dels figuerencs i que absorbiran gran part de les partides pressupostàries destinades a aquest àmbit de gestió, deixant poc espai de maniobra a altres propostes de petit format, d’entitats culturals més petites de la ciutat o de polítiques culturals de major periodicitat. Ja des de l’oposició, en el darrer govern del PSC de Figueres el 2006, Santi Vila manifesta el seu descontentament amb l’administració de l’erari municipal destinat a finançar el festival Acústica.
És uns anys després a l’alcaldia quan l’alcalde Santi Vila destitueix de forma polèmica Ciro Llueca com regidor de Cultura (membre del PSC i soci de govern) el febrer de 2010, afirmant que aquest destinava una quantitat excessiva al pressupost de la ciutat en Cultura, però una dotació escassa als festivals, posant en perill, segons el llavors alcalde, l’Acústica. Dos mesos després de la destitució de Llueca, Vila firma amb Promo Arts Music --productora privada del festival-- un conveni que contempla la destinació de 140.000 euros municipals (40.000 euros els aporta la Diputació) per, segons afirma, assegurar la continuïtat del festival. Avui, els pressupostos pendents d’aprovació per al 2016, el festival Acústica té destinades diferents partides que sumen un total de 220.000 euros.
El que inicialment es concebia com un festival de petit format, a l’aire lliure, amb una contractació d’artistes emergents i íntegrament gratuït, els darrers anys s’ha convertit en una proposta ben diferent: concerts de pagament, privatització de l’espai públic amb les anomenades Acústica Club (zona VIP de pagament) en benefici de la promotora o l’augment de la seguretat per a controlar l’accés a l’espai públic. Tot plegat instaurant un model cultural de festival amb una tendència creixent a l’exclusivitat i l’establiment de jerarquies dins la plaça, nítidament delimitada per la grada de pagament. No és estrany que el mateix Santi Vila sigui l’autor de la frase “hem de dotar l’Ajuntament d’estructures d’empresa”. Però, en parlava àmpliament Joan Roura a l’article Dissonàncies, estridències i arítmies a l’Acústica: “No es tracta només que Figueres s’administri des d’una perspectiva empresarial que anteposa la raó econòmica al bé comú, sinó, sobretot, que aquest govern concep la mateixa ciutat com una marca, és a dir, com un producte de consum amb el qual és necessari especular”.
El festival del Circ és un altre esdeveniment que ha quedat a Figueres fruit del llegat de l’administració de Santi Vila. En un inici, aquest festival no disposava d’una partida pressupostària pròpia de l’Ajuntament de Figueres. Però l’any 2012, el promotor d’aquest esdeveniment, Genís Matabosch, exigia major implicació de les administracions públiques, al·legant que el festival tenia un cost total de 285.000 euros (l’Ajuntament hi aportava aquell primer any amb partida pròpia 25.000 euros). L’any següent el mateix Matabosch torna a demanar un augment del finançament per part del Consistori figuerenc, al·legat que el festival té un cost total –aquest cop– de 600.000 euros. Serà llavors quan, amb Marta Felip com a nova alcaldessa, l’Ajuntament firmarà un conveni per a certificar la continuïtat del Festival del Circ fins al 2017 amb una partida que passa de 25.000 euros a 110.000 euros i que en els pressupostos contemplats per a aquest any ja és de 120.000 euros. Sobre la democratització de la cultura que ofereix el festival, les xifres parlen per si soles: les entrades que estan avui a la venda per als espectacles ronden dels 15 als 95 euros.
Cal fer aquí una menció especial sobre les irregularitats administratives que el Secretari i l’Interventor de l’Ajuntament de Figueres posen de manifest en el ple municipal que aprova el conveni del Festival Acústica l’any 2012. Segons l’informe negatiu que proposen els tècnics de l’Ajuntament, el conveni per al festival no era un conveni sinó un contracte i, com a tal, hauria de fer-se per concurs obert. Aquesta circumstància administrativa ha travessat molts dels convenis en dels últims anys entre l’Ajuntament de Figueres i entitats privades del sector cultural. De fet, el debat sobre aquestes irregularitats va tornar a sorgir al ple de setembre de l’any passat arran de la renovació del conveni amb ConArte. L’Ajuntament de Figueres va anunciar que adoptava el compromís de cercar una formulació jurídica que s’ajustés a la legalitat que encara ara no s’ha materialitzat.

Les retallades i els projectes inacabats 
La conversió de Figueres en ciutat de festivals projectada per Santi Vila havia de minvar per a algun lloc. L’objectiu: la cultura popular i de petit format. L’any 2012 --precisament quan apareix la primera partida pressupostària pròpia destinada al Festival del Circ--, les entitats figuerenques culturals pateixen una davallada en el finançament per part de l’Ajuntament de Figueres. Malgrat que en els pressupostos, aquesta disminució no queda constatada, aglutinant diverses partides en una sola, els ingressos a les entitats pateixen retallades que es fan evidents, llavors sí, en els pressupostos del 2013. A títol d’exemple: el Cineclub Diòptria passa de 7112 euros a 5594,98 euros, la Colla Castellera de Figueres de 9000 euros a 7103,95 euros o les Joventuts Musicals de Figueres de 61204 euros a 51820,42 euros.

Catorze organitzacions i col·lectius figuerencs de l’àmbit de la joventut i de la cultura s’organitzaven entorn d’un manifest que s’oposava a la retallada de l’Embarraca’t 
Uns anys abans, el març de 2009, catorze organitzacions i col·lectius figuerencs de l’àmbit de la joventut i de la cultura s’organitzaven entorn d’un manifest que s’oposava a la retallada de l’Embarraca’t que havia aprovat el govern de Vila. La modificació, que consistia en la reducció de 9 a 4 dies de l’Embarraca’t ocasionava una pèrdua de visibilitat i recaptació per part de les entitats, que tenien en la festa major nocturna de la ciutat la seva principal font de finançament.
La gestió en matèria cultural del govern liderat per Santi Vila també deixa pel record projectes inacabats que mai han arribat a veure la llum i que havien de convertir Figueres en una ciutat nova i moderna, segons les paraules del mateix Vila: la segona biblioteca, un nou arxiu comarcal, la Casa de Cultura, l’escola de dansa Àngel Corella… La major part d’aquests anaven acompanyats de modificacions urbanístiques i arquitectòniques d’envergadura, per la qual cosa calia oferir a la premsa nombroses maquetes i projeccions virtuals. D’altres iniciatives de l’ara conseller de Cultura segueixen formant part del pla de govern actual. El 2011, el Conservatori de Música havia d’ubicar-se a les instal·lacions del Convent dels Caputxins, on començava a construir-se –amb les obres adjudicades l’empresa Teyco– un auditori amb capacitat per a 300 persones, on també havia d’instal·lar-s’hi l’escola de dansa d’Àngel Corella. L’escola superior de música no va poder materialitzar-se sota el mandat de Santi Vila, però en els últims anys el govern de Marta Felip ha iniciat diversos tràmits per a fer-lo realitat. Malgrat que aquest curs escolar havien d’iniciar-se les matrícules dels alumnes, el projecte resta aturat. L’oposició al ple de l’Ajuntament ha manifestat en diverses ocasions el caràcter exclusiu del projecte, amb uns preus de matriculació elevats i l’adjudicació de la gestió a una entitat privada sense experiència en l’ensenyament musical.
Santi Vila va governar la ciutat de Figueres els anys més incipients i durs de la crisi econòmica posant les expressions i fets culturals al servei de la promoció econòmica i projectant la ciutat com un espai sobre el qual, l’Ajuntament, podria especular. El 2012 el seu govern va deixar a l’Ajuntament de Figueres un endeutament del 100,92%. Encara que s’ hagi intentat pal·liar durant els anys de govern de la seva successora, Marta Felip, la ciutat en continua tocada (i és que ens queden el tinter moltes escenes i actuacions de l’antic alcalde, més enllà de la gestió en matèria cultural).

De Territori a Cultura 
Després de passar per la direcció del Departament de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila ha esta anomenat pel president de Junts pel Sí, Carles Puigdemont, nou conseller de Cultura. Vista la seva gestió cultural des del municipi de Figueres, com a conseller de Cultura potser no serà, ni tan sols, un bon empresari.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada