Salvador Sunyer, director del Festival Temporada Alta i president de Bitò Produccions |
Cada
any, l’administració entrega 1,6 milions d’euros a Bitò
Produccions perquè organitzi el festival i produeixi nous
espectacles. Els seus directius podrien haver aprofitat el càrrec
per embutxacar-se centenars de milers d’euros.
La
petroliera Dyneff, patrocinadora del festival, està controlada per
un estat que vulnera els drets humans, Kazakhstan.
Almenys
en una ocasió, els directius de Bitò han amagat el rendiment real
d'un espectacle de Temporada Alta.
Els
directius de Bitò es contracten a si mateixos per llogar material
tècnic i per gestionar la venda. d'entrades a través d'Internet.
Per
cada entrada venuda, s'enduen un euro.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 24/11/2015
Girona (Gironès).-
Llegim a ARIET que una
tarda d'octubre a la Devesa de Girona desenes de famílies amb
criatures fan cua per entrar a l'Auditori. A la taquilla, un cartell
indica que s'han esgotat les entrades. El Petit Príncep, el musical
dirigit per Àngel Llàcer i Manu Guix, arrossega el públic més
familiar i menys exigent del festival Temporada Alta, que se celebra
aquests dies a Girona. S'han programat dues representacions, una al
matí i una altra a la tarda, i totes dues ompliran la sala
Montsalvatge, amb capacitat per 1.200 persones. Èxit rotund de Bitò
Produccions, l'empresa que organitza el festival.
En
la primera edició de Temporada Alta, l'any 1992, es van programar
quatre espectacles amb un pressupost d'un milió de pessetes.
Actualment, es realitzen 180 funcions i el pressupost frega els tres
milions d'euros. Temporada Alta s'ha fet gran i ja es mira per sobre
l'espatlla el Grec, l'altre gran festival de Catalunya. Amb una
ocupació mitjana del 94%, l'any passat es van batre tots els rècords
d'assistència. El director del festival, Salvador Sunyer, treu pit:
"Tenim massa gent. Si no programem més espectacles, és perquè
no donem l'abast".
El
secret de l'èxit es troba en una programació molt variada, que
s'adapta a tots els gustos, des d'espectacles tan comercials com el
Petit Príncep, fins a l'última genialitat de Peter Brook. Bitò
escull amb molta cura els espectacles que tenen més possibilitats
d'omplir les sales i encerta any rere any. La programació,
tanmateix, no convenç a tothom. Xavier Thió, un treballador de
l’escola de teatre El Galliner, lamenta que la productora no aposti
per les companyies locals: "El Festival hauria de ser el motor
de la creació teatral a Girona i no ho és". Thió tampoc entén
que un festival subvencionat amb diners públics programi el mateix
espectacle tres anys seguits per la simple raó que omple les sales,
tal com ha succeït en diverses ocasions. "Se suposa que
Temporada Alta és un aparador de què s'està fent al món",
diu amb ironia.
Les
tres potes de Temporada Alta
La
venda d’entrades és una de les tres potes sobre les quals s’aixeca
el festival. L’any passat, Bitò en va vendre 37.815 i va
obtenir-ne uns 500.000 euros. Com que la majoria d’entrades superen
els 20 euros i gairebé tots els espectacles són de pagament,
Temporada Alta arrossega des de fa temps l’etiqueta ”d'elitista”.
Oriol Puig, crític teatral a Núvol, reconeix que l’IVA al 21%
redueix el marge de maniobra, però destaca que altres festivals amb
menys recursos tenen preus molt més assequibles. Puig posa l’exemple
de Terrassa Noves Tendències, que ven les entrades entre 3 i 10
euros. “Com pot ser que Temporada Alta, tenint més subvencions i
mecenes, ofereixi les seves entrades a uns preus tan elevats? Jo
sincerament no ho entenc”, diu Puig. Potser per apaivagar les
crítiques, enguany el Festival es va inaugurar amb un espectacle de
foc al carrer que va congregar milers de persones al Barri Vell de
Girona. A més, Bitò ofereix descomptes i entrades gratuïtes a
persones joves, a col·lectius en risc d’exclusió social i a
alumnes de secundària, entre d’altres. “Hauríem d’intentar
que ningú deixi d’anar al teatre perquè no pot pagar-s’ho”,
assegura Sunyer.
La
segona pota de Temporada Alta és el mecenatge. Cada any, empreses
com La Caixa, Estrella Damm o Coca Cola aporten uns 600.000 euros a
Bitò. Una d'aquestes empreses és la petroliera Dyneff, que té la
seu a Girona. Tal com va denunciar el regidor de la CUP Lluc
Salellas, Dyneff és una filial del grup KazMunayGas, que està
controlat per un estat que vulnera els drets humans de forma
sistemàtica, Kazakhstan. D'altres grans corporacions com Abertis,
Telefónica o Banc Sabadell financen indirectament el Festival a
través de la Fundació Ciutat Invisible, que es presenta com “el
punt de contacte entre el sector privat i l'accés públic a la
cultura". Aquesta Fundació està presidida per l’antic
alcalde de Girona pel PSC-PSOE i l'exconseller d'obres públiques en
temps del Tripartit Joaquim Nadal.
La
tercera pota del festival, la més robusta, és l'administració
pública. Enguany, Bitò ha rebut 1,6 milions d'euros en subvencions
per organitzar el Festival i per produir nous espectacles. L'esforç
més gran el fan el Departament de Cultura i l'Ajuntament de Girona,
que aporten 768.800 euros i 500.000 euros respectivament.
La resta d'administracions que participen en el finançament són la
Diputació de Girona (250.000 euros), el Ministeri de Cultura (52.000
euros) i l'Ajuntament de Salt (40.000 euros). Aquestes xifres
converteixen Temporada Alta en una de les apostes culturals més
importants de l'administració catalana.
Inversió
pública, rendiment privat
El
fet que una empresa privada organitzi un festival que té vocació de
servei públic s’ha presentat sovint com un encert polític. “Hem
d’inventar una fórmula que es trobi a mig camí del model
anglosaxó, en el qual la cultura és un bé de consum gestionat per
empreses, i el model europeu, en el qual la cultura és un bé públic
gestionat per les institucions”, explica Sunyer. La proposta compta
des de fa temps amb la benedicció del Departament de Cultura. El
conseller Ferran Mascarell considera que Temporada Alta és una
“baula imprescindible” del mapa teatral català i compara la
feina de Bitò amb la del Teatre Nacional.
Ara
bé, subvencionar de forma massiva una empresa privada perquè
desenvolupi polítiques culturals no només fomenta tota mena de
conflictes d’interessos, sinó també pràctiques que estan al
límit de la legalitat i que perjudiquen clarament l’interès
públic. Una d’aquestes pràctiques consisteix a explotar els
espectacles produïts per Temporada Alta a través d’empreses que
no hi tenen cap relació. L'avantatge d’aquest procediment és que
Bitò no ha d’incloure els ingressos generats pels espectacles en
l’auditoria que ha de passar cada any per justificar les
subvencions que rep.
L'any
2009 Temporada Alta va estrenar Dunas, un espectacle de la "bailaora"
sevillana María Pagés i el ballarí belga Sidi Larbi Cherkaoui. Era
la primera vegada que Pagés i Larbi, dues figures de renom
internacional, coincidien damunt l'escenari i l'estrena va aixecar
molta expectació. En la producció de l'espectacle hi havien
participat festivals d'arreu del món. A banda de Temporada Alta,
també hi havien col·laborat l'Esplanade, de Singapur; les Nuits de
la Fourvière, de Lió; el Festival de Otoño, de Madrid; el Mawazine
Rythmes de Monde, de Rabat i els Estivales de l'Archipel, de Perpinyà
(Rosselló).
Dunas
va tenir una acollida excepcional tant per part del públic com de la
crítica. "És un espectacle màgic, emocional, d'una
sensibilitat a flor de pell, quasi visceral en la interpretació,
però fruit d'una intel·ligència mesuradíssima", va dir el
crític teatral Joaquim Noguero a La Vanguardia. Després de
presentar-se al Teatre Municipal de Girona, Dunas va començar una
gira que va durar cinc anys i que va passar per 28 teatres de 12
països diferents. Quan va arribar a Barcelona, Dunas va aconseguir
una fita insòlita en un espectacle de dansa: omplir dues vegades
seguides el Teatre Grec.
En
contra de tota lògica empresarial, la producció de Dunas no es va
traduir en un rendiment econòmic que permetés eixugar el dèficit
estructural de Temporada Alta. Aquesta incongruència s’explica
perquè l’empresa que va comercialitzar l’espectacle va ser
Velvet Events, una productora que aleshores estava controlada pels
fundadors de Bitò: Salvador Sunyer i Josep Domènech. L’agost de
2011 Velvet Events va llogar el Gran Teatre del Liceu per
representar-hi tres funcions de Dunas. Les entrades es van posar a la
venda a 70 euros, amb un 25% de descompte per les persones abonades.
Malgrat aquest preu prohibitiu, Dunas va atraure 2.412 espectadores i
va omplir el 70% de localitats.
ARIET
afirma que desconeix els guanys que va obtenir Velvet Events en
aquesta operació. Ara bé, si tenim en compte que el lloguer del
Liceu s'enfila a 19.800 euros per dia i descomptem les despeses de
promoció i realització, podem estimar uns beneficis nets de desenes
de milers d'euros. Velvet Events, a més, va obtenir una subvenció
de 16.217 euros de l'Institut Català de les Empreses Culturals per
explotar Dunas al Liceu. La jugada, doncs, va ser rodona: Bitò havia
assumit les despeses de producció de l'espectacle amb l'ajuda de
l'administració pública, i Velvet Events en recollia els fruits
sense que Sunyer ni Domènech haguessin de donar explicacions a
ningú.
Quan
ARIET va exposar-li el cas, Salvador Sunyer va reconèixer
l’operació, però va excusar-se dient que la inversió de Bitò
havia estat molt petita, “en espècies”, pagant l’estada de
l’equip artístic a Girona abans que s’estrenés l’espectacle.
Sunyer, a més, va traslladar la responsabilitat de l’operació a
Carles Manrique, un altre dels càrrecs directius de Velvet Events.
El
cas de Dunas podria ser una trapelleria excepcional o el sistema que
utilitzen habitualment els directius de Bitò per amagar els
ingressos dels espectacles que tenen més èxit. Sigui el que sigui,
el cert és que les produccions de Temporada Alta són un fracàs
comercial sense pal·liatius. Cada any s'inverteixen centenars de
milers d’euros en noves produccions i pràcticament no se n’obté
cap ingrés. L’any passat, Bitò va destinar 426.000 euros a
concebre nous espectacles i tan sols n’ha pogut reinvertir 25.000
en l’edició d’enguany. Dit en altres paraules: si la producció
d’espectacles fos un negoci convencional, les pèrdues s’haurien
apropat al 100% de la inversió.
Sorprèn
que una empresa que omple tots els teatres de Girona durant dos mesos
seguits no aconsegueixi concebre un espectacle mínimament rendible.
Sorprèn, sobretot, perquè la majoria de produccions de Temporada
Alta estan protagonitzades per primeres figures de l'escena nacional
i internacional i, un cop s'acaba el Festival, se'n van de gira per
teatres d'arreu del món. Salvador Sunyer és conscient que els
números de Temporada Alta criden l'atenció i per això s'afanya a
matisar que la producció d'espectacles “no és una inversió”,
sinó una “despesa pública” motivada per “l'interès
cultural”. Segons Sunyer, tots els ingressos que s'obtenen durant
l'exhibició dels espectacles serveixen per pagar les despeses, de
manera que no es poden recuperar els diners invertits en la fase de
producció. “Les produccions públiques no han funcionat mai
enlloc. La nostra aspiració és que no hi hagi més dèficit”,
explica Sunyer.
Contractes
al límit de la llei
Velvet
Events és una empresa força coneguda en el món del teatre. La
productora ha concebut desenes d'espectacles i tota mena d'actes
públics, com ara la commemoració del Tricentenari de 1714. El cas
de Cent Un Mil Dinou Produccions, una altra empresa vinculada als
fundadors de Bitò, és molt diferent. Tota la informació que he
trobat sobre aquesta productora prové del Registre Mercantil i d’una
conversa amb Salvador Sunyer. A part d’això, no hi ha cap rastre
de la seva activitat ni dels seus possibles clients.
Cent
Un Mil Dinou es va fundar l’any 2006 amb el nom de XP Shine Serveis
Tècnics. L’objecte social de l’empresa és la compra, venda i
lloguer de tot tipus de material tècnic. Malgrat que per realitzar
aquesta activitat cal un magatzem, Cent Un Mil Dinou té el domicili
al despatx d’advocats de la família Nadal, al carrer de la Sèquia
número 5 de Girona. Jaume Nadal, germà de l’exconseller, és
administrador solidari de l’empresa i el seu fill, Guillem Nadal,
apoderat. Josep Domènech i Salvador Sunyer tenen els càrrecs de
conseller delegat i administrador solidari, respectivament. Cent Un
Mil Dinou no fa publicitat de les seves activitats i ni tan sols té
pàgina web, però deu tenir una clientela fidel, perquè l’any
2013 va declarar vendes per valor de 132.000 euros, segons el
Registre Mercantil.
Durant
la conversa amb ARIET, Salvador Sunyer va dir que Bitò llogava
material a Cent Un Mil Dinou pels espectacles de Temporada Alta.
Aquesta confessió em va deixar perplex. “Això vol dir que vostè
es contracta a si mateix?”, li vaig preguntar. “Bitò contracta
els serveis de Cent Un Mil Dinou”, em va respondre. En aquest punt,
ARIET va exposar obertament les sospites: atès que Bitò rep cada
any 1,6 milions d’euros en subvencions, els seus directius podrien
tenir la temptació d’inflar les factures de Cent Un Mil Dinou per
desviar diners que s’haurien de destinar a l’organització del
Festival. La resposta de Sunyer a ARIET no va convèncer gaire:
“Abans de contractar Cent Un Mil Dinou, demanem un pressupost a BTM
Sound, que és una empresa de serveis tècnics. Així ens assegurem
que paguem un preu just”.
Cent
Un Mil Dinou realitza altres activitats, a banda de llogar material
tècnic. L’empresa també gestiona la venda d’entrades de
Temporada Alta a través d’Internet. Per cada entrada venuda,
s’endú una comissió d’un euro. Les enigmàtiques “despeses de
gestió” encareixen el preu de la cultura en benefici dels
directius de Temporada Alta. El sistema es va posar en marxa l’any
2012 i des de llavors s’ha utilitzat milers de vegades. Tan sols
aquest any, els directius de Bitò es podrien embutxacar més de
40.000 euros gràcies a aquest peatge telemàtic. Com en el cas
anterior, Bitò també demana un pressupost a BTM per contractar
aquest servei.
Si
els directius de Bitò demanen un pressupost a BTM abans de
contractar Cent Un Mil Dinou no és per desconfiança envers si
mateixos, sinó perquè els ho exigeix la Llei de subvencions.
L’article 29 de la Llei estableix que les empreses que han rebut
una subvenció per desenvolupar una activitat no poden, en cap cas,
contractar empreses amb les quals tinguin algun vincle. Aquesta
prohibició té una excepció, que apareix en el punt 29.7 de la
Llei: “que la contractació es realitzi d’acord amb les
condicions normals de mercat”. Si Bitò demana un pressupost a BTM
és simplement per acollir-se a aquesta excepció prevista per la
Llei.
Així
doncs, l'estimació de BTM és l’única garantia que Bitò paga un
preu just a Cent Un Mil Dinou. Ara bé, què és exactament BTM? BTM
és una empresa que ofereix tot tipus de serveis relacionats amb el
món de l’espectacle: il·luminació, so, venda i reparació de
materials, etc. Va néixer el mateix any que Bitò, el 1992, i les
dues empreses han crescut agafades de la mà. El domicili de BTM es
troba al carrer Major de Salt, a pocs metres del teatre, on hi ha la
seu de Bitò. BTM participa activament en l’organització de
Temporada Alta i fins i tot forma part del club de mecenatge. Tot
això naturalment limita molt la capacitat de BTM per oferir un
judici sobre el preu que ha de pagar Bitò pels serveis tècnics,
però hi ha un factor decisiu que invalida qualsevol pretensió
d’objectivitat: el gerent de l’empresa, Xavier Morell, forma part
del consell d’administració de Cent Un Mil Dinou.
Programar
en benefici propi
La
llista de maniobres de Josep Domènech i Salvador Sunyer per
enriquir-se a través de Temporada Alta no acaba aquí. Els directius
de Bitò tenen el costum d’utilitzar el festival per exhibir les
seves pròpies inversions. Els anys 2010 i 2013 es va programar
Primer amor, un espectacle protagonitzat per Pere Arquillué i
coproduït per Velvet Events. L'interès artístic d'aquesta obra és
innegable, atès que la interpretació de l’actor li va valer el
Premi Nacional de Teatre, el premi Butaca i el Premi Ciutat de
Barcelona. Ara bé, aquesta era l'única motivació dels
programadors? I més encara, si l'obra ja s'havia vist el 2010, per
què es va tornar a programar el 2013?
Primer
Amor és tan sols un exemple. Temporada Alta ha programat desenes
d’espectacles produïts per empreses vinculades als directius del
Festival. Enguany es presenten quatre obres en les quals Sunyer i
Domènech tenen interessos: Rhum, Conillet, 73 raons per deixar-te i
La plaça del diamant. Sunyer explica que la seva feina consisteix en
“dir no” i que cada any rebutja “entre 2.500 i 3.000
espectacles” que es volen exhibir a Temporada Alta. Tot i això,
nega que esculli les seves produccions per raons pecuniàries i
assegura que les seves decisions estan motivades per criteris
artístics: “Com a director de Festival, poder estrenar Conillet,
de la Clara Segura, és un luxe”.
El
més alarmant de tot el que exposa ARIET és l'aparent despreocupació
amb la qual l'administració entrega cada any 1,6 milions d'euros a
una empresa que només es preocupa pels interessos públics de forma
accidental. L'administració té molt bones raons per finançar els
productes culturals, fins i tot si són deficitaris. Això no ha
d'impedir, tanmateix, que s'examini escrupolosament el destí de les
subvencions i que es faci un balanç acurat cost-benefici. Costa
creure que ningú hagi descobert les maniobres dels directius de
Bitò. Ningú s’ha preguntat mai per què les produccions de
Temporada Alta tenen un rendiment tan pobre? Ningú ha pensat que la
intensa activitat en l’àmbit privat de Josep Domènech i Salvador
Sunyer poden comportar certs riscos?
La
Llei de subvencions, que he citat més amunt, deixa entreveure que
l’administració potser està al corrent de què succeeix a
Temporada Alta. L’article 29.7 de la Llei estableix dues condicions
perquè una empresa que rep subvencions pugui contractar-ne una altra
amb la qual manté vincles. La primera, ja ha estat citada: que el
contracte respecti les condicions normals de mercat. La segona
condició és la següent: que l’organisme que concedeix la
subvenció aprovi el contracte. Aquesta segona condició ens posa en
una disjuntiva incòmoda: o bé Bitò ha infringit la llei o bé
l’administració és conscient que alguna cosa es cou a Temporada
Alta.
La
responsabilitat sobre el destí de les subvencions que rep Bitò
recau sobre l'Ajuntament de Girona, que és l'organisme que vehicula
la majoria d'ajudes. Per completar aquest reportatge, ARIET ha
demanat insistentment una entrevista amb Narcís Casassa, el cap de
l’àrea de Cultura, però no ha volgut rebre aquest portal digital.
ARIET espero que aquest reportatge el faci canviar d’opinió.
Coses
de la vida
Des
de Tramuntana Vermella Mai podem afegir que Salvador Sunyer, per
coses de la vida, ha fet una deriva personal pròpia del context del
nadalisme que a partir de les primeres eleccions municipals
postfranquistes ha patit la comarca del Gironès i bona part de la
circumscripció electoral de la demarcació de Girona. Allò, de ni
figa ni raïm. Ni la figuera de Convergència ni el raïm
socialdemòcrata tradicional. El vot captiu durant anys de la família
Nadal Ferreras, passat de l’Opus Dei al stalinisme del PSUC i
Convergència Socialista de Raventós, un poti poti que fa mal de
cap. En aquest marc el jove Salvador, que l’any 1976 va impulsar un
fallit ateneu llibertari clandestí a Salt, es va trobar embolicat a
partir de l’alcaldia del seu pare, col·lega del clan Nadal
Ferreras, i potser més catòlic, apostòlic i romà que el seu
germà, rector de diverses parròquies, que durant la Segona
Restauració Borbònica era rector de Sant Pere de l’Escala, i
després rector de Santa Maria de Castelló d’Empúries. En les
eleccions legislatives espanyoles de juny de 1977, el jove Salvador,
encara anarquista contracultural, va posar una urna de conya a la
Rambla de Girona, amb altres joves contraculturals llibertaris del
Gironès. Però, després, amb el seu pare alcalde de Salt pel
PSC-PSOE i Joaquim Nadal –que deixà el PSUC pel PSC del seu germà
Manel-- alcalde de Girona, va passar a dirigir el Centre Cultural La
Mercè de l’Ajuntament de Girona i s’apartà de les seves
amistats contraculturals i anarquistes. Més endavant, va passar al
món del teatre, i fins avui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada