diumenge, 13 d’abril del 2025

Borrassà pateix excés de nitrats en l’aigua de consum

Borrassà pateix excés de nitrats en l'aigua de consum

Els grups de població més vulnerables són les dones embarassades i els infants

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Borrassà (Alt Empordà, comtat de Besalú) 12/04/2025.- Segons EMPORDA.INFO, mitjançant els controls de qualitat de l'aigua que fa, l'Ajuntament de Borrassà ha detectat una concentració de nitrats superior a 50 mg/l en l'aigua de la zona d'abastament, que subministra al poble. "La ingesta de quantitats elevades de nitrats pot produir una alteració de la capacitat de transport d'oxigen de la sang, així com també una disminució de l'absorció de iode, que afecta el funcionament de la glàndula tiroide", afirma el consistori. Per això recomanen no beure-la, si bé "es pot utilitzar per a la higiene personal i usos domèstic".

Així mateix, des de l'Ajuntament es remarca que hi ha grups de població especialment vulnerables als efectes de beure aigua amb nitrats. Són les dones embarassades, els infants (especialment els lactants), els adults amb un nivell reduït de l'acidesa gàstrica o que prenen antiàcids, els grups de població que tenen genèticament alterada la capacitat de transport d'oxigen de la sang, com ara les persones amb un dèficit hereditari de l'enzim metahemoglobina-reductasa, ja sigui generalitzat o només en els eritròcits, i les persones amb anomalies estructurals de l'hemoglobina.

Es recomana que les persones incloses dins d'algun dels grups de població especialment vulnerables s'abstinguin de consumir aigua d'aquest abastament per beure o cuinar. "Cal tenir en compte que quan l'aigua es bull no desapareixen els nitrats, sinó que se'n provoca la concentració", expliquen des del Consistori. Pel que fa als lactants, recorden que "cal fer servir aigua envasada o d'un altre abastament que sigui apta per al consum per a la preparació d'alimentació infantil".

Els nitrats són compostos químics naturals que contenen l'ió nitrate, essencials com a nutrients per a les plantes però que, en excés, poden contaminar l'aigua potable.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada