dimecres, 26 de març del 2025

Un centenar de persones es concentren dissabte a l'estació de trens de Figueres per reclamar "un servei digne"

Un centenar de persones es concentren dissabte a l'estació de trens de Figueres per reclamar "un servei digne"

Les usuàries i els usuaris del tren planifiquen noves mobilitzacions sempre que sigui necessari

Les plataformes d'usuaris de trens avisen: "No pararem fins a aconseguir un servei ferroviari digne"

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Figueres (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú) 26/03/2025.- Segons EMPORDA-INFO, un centenar de persones s'han concentrat aquest dissabte al migdia a l'estació de trens de Figueres per reclamar "un servei digne". La protesta estava convocada per un grup d'usuàries i usuaris que criticaven els constants retards i la manca d'inversions en la xarxa ferroviària catalana i gironina. Un dels organitzadors va criticar que tot i els anuncis de millores actuals "en 7 anys no se'n reverteixen 30 de desinversió". A més, retreuen "mala comunicació" entre el gestor d'infraestructures, Adif, i l'empresa que ofereix el servei, Renfe, per comunicar les incidències.

Diversos usuàries i usuaris han assegurat que la situació ha provocat que hagin "llançat la tovallola" amb el transport públic i han decidit fer servir el vehicle privat per moure's.

La concentració davant l'estació del tren convencional de Figueres va aplegar un centenar de persones que van desplegar pancartes on es podia llegir No volem perdre el tren o Per un servei ferroviari digne per a tothom. Convocada per la plataforma Salvem el tren de l'Empordà, el manifest que van llegir remarca que, tot i que la línia entre Portbou i Barcelona no ha estat la més afectada pels problemes de les darreres setmanes, "no és una excepció" i les usuàries i els usuaris pateixen un servei deficient.

El portaveu de la plataforma, Pep Gou, atribueix la situació a la "desinversió" dels darrers anys en Rodalies i Mitja Distància: "Al final, al sistema li estan rebentant les costures". "En 7 anys no es reverteixen 30 anys de desinversió", recull el manifest, que també lamenta que s'hagi prioritzat l'alta velocitat i, així i tot, les usuàries i els usuaris de l'Avant també denunciïn deficiències en el servei.

Gou ha apuntat que la línia entre Portbou i Barcelona "no és la més afectada" però sí que "pateix les conseqüències" de les incidències en tota la xarxa catalana. De fet, assegura que mentre a Catalunya hi ha trams de via única, a Madrid s'han quintuplicat les vies. Això provoca "colls d'ampolla" i genera retards en els combois.

Víctimes de Rodalies

La concentració a Figueres va comptar amb pancartes per reclamar un "servei digne" i també van penjar llaços negres al voltant de l'estació de trens convencional en el mateix sentit. Després de la lectura del manifest,la gent concentrada va deixar una de les pancartes davant de l'estació.

En la protesta de dissabte hi van participar usuàries i usuaris de la línia que va de Portbou fins a Barcelona. Un d'ells, Xavier Llorente, assegura ser "víctima" de Rodalies, més que usuari. De fet, va explicar que "fa més de tres setmanes" que no ha agafat cap tren, cansat de tants retards. Llorente es queixa de "trens que desapareixen" o d'horaris que no es compleixen i provoquen retards. "No pot ser que un trajecte de 30 minuts entre Portbou i Figueres hagis d'esperar-ne 20 perquè arribi el tren", explicava un altre usuari.

Menys de tres setmanes després de la tornada del servei ferroviari entre Tarragona i Barcelona, les avaries, incidències, retards, cancel·lacions i el caos general han fet insostenible l'ús dels trens per part de les usuàries i dels usuaris de Tarragona i de la resta de Catalunya que es desplacen regularment a Barcelona. La situació s'ha tornat impossible fins al punt que les plataformes d'usuaris del transport públic es van unir per a una inèdita convocatòria.

Així, el dissabte 22 de març diverses concentracions denunciaven el que defineixen com "la desigualtat territorial, l'abandonament sistemàtic i el menyspreu habitual". "Aquí ens plantem, volem un servei digne i unes infraestructures fetes per a nosaltres", marcaven des de l'organització de la protesta.

El nivell de descontentament dels usuaris dels trens es posà a prova amb les protestes en nou de les ciutats catalanes més afectades per la gestió i les incidències a la xarxa ferroviària. Hi ha on triar. A les comarques del sud hi va haver fins a quatre manifestacions: a les ciutats de Tarragona, Valls, Tortosa i Segur de Calafell, poblacions que pateixen dia sí dia també les avaries del tren. També s'han concentrar a Figueres, Lleida, Cardedeu, la Garriga i Molins de Rei per demostrar que el problema és global i afecta tota la xarxa ferroviària catalana, a les 12.00 hores del migdia davant de les estacions de trens de les respectives poblacions, on es van llegir el manifest unitari de les plataformes d'usuaris.

"Tarragona està abandonada, quan hi ha problemes als trens no tenim informació fiable, patim desequilibri territorial i hi ha moltes cancel·lacions de trens; volem unes infraestructures pensades per a nosaltres, i no fetes de retruc per al turisme i les mercaderies", reclama Anna Gómez, de Dignitat a Vies. La plataforma, nascuda a Tarragona, reivindica un servei digne per a les comarques tarragonines però remarca que el problema no només existeix al sud: "L'R16, l'R15, l'R2, l'R3... Tots estem malament, la situació és insostenible a tot Catalunya, per això la convocatòria és general i no només a Tarragona".

També a l'Ebre

Amb la recuperació teòrica del servei ferroviari després de les obres del túnel de Roda de Berà, Rodalies va apuntar que Tarragona tindria una connexió cada mitja hora amb Barcelona, una novetat que s'ha pogut posar poc en pràctica a causa dels problemes gairebé diaris que ha patit la xarxa ferroviària i que han tingut al sud una víctima habitual. Però si Tarragona es veu afectada, les Terres de l'Ebre encara se senten més separades de la capital catalana, amb dues línies de Rodalies (R15 i R16) i un sol tren d'alta velocitat al dia.

"Els polítics s'omplen la boca amb l'equilibri territorial i aquí al final quedarem els quatre avis perquè els joves han hagut d'anar a treballar fora: una mala connexió repercuteix directament en el despoblament de les Terres de l'Ebre", lamenta Cinta Galiana, de la plataforma Trens Dignes Terres de l'Ebre-Priorat, que encara pressiona més: "Som tan catalans com la resta però estem aïllats de Catalunya". La falta d'una autoritat territorial de la mobilitat a l'Ebre (fins al moment, només s'ha anunciat la integració de les comarques ebrenques a l'ATM del Camp de Tarragona) provoca "greuges comparatius" amb la resta del país, ja que els usuaris de l'Ebre no tenen abonaments ni descomptes.

"És un desequilibri en distàncies, freqüències i abonaments; i tampoc hi ha coordinació entre els trens i els autobusos que encara funcionen", explica Galiana. La parada dels busos que porten usuaris a Barcelona es troba en una rotonda de l'Aldea (Baix Ebre), a molta distància de qualsevol nucli urbà però, a més, a dos quilòmetres caminant de l'estació de trens d'Amposta-Tortosa. Per això, Trens Dignes de l'Ebre-Priorat demanen una estació intermodal a l'Aldea que serveixi de connexió amb totes les comarques ebrenques i la ciutat comtal.

Protesta unitària a tot el país

En les concentracions hi havia entitats i plataformes de tot el país: a Dignitat a les Vies i Trens Dignes, que porten la veu cantant al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre, se'ls han sumat Pqnoensfotintren (de l'R3), Salvem l'R2 Nord, Ripollès Existeix, Promoció del Transport Públic (PTP), Propera Parada Valls, Usuaris Avant Catalunya i Defensem el tren de l'Empordà, entre altres agrupacions d'usuaris, a més de CCOO i UGT entre altres. "La intenció inicial era manifestar-nos només a Tarragona però vam veure que per arribar-hi, molta gent havia d'agafar diversos trens i autobusos, i vam decidir obrir les convocatòries", expliquen des de Dignitat a les Vies.

Les entitats volen deixar clar que són "apartidistes" perquè representen les usuàries i els usuaris afectats amb independència del seu color polític, i critiquen les administracions per igual: a l'l Estat per la falta d'inversió durant anys, a Adif per l'escàs manteniment de les instal·lacions i a la Generalitat per haver-se centrat a Rodalies de Barcelona i no al país sencer. "Els polítics s'han trobat amb un problema que els ha explotat a les mans, però aquests dies hem tocat fons i les manifestacions seran un reclam per millorar les coses i aconseguir més inversions, n'estic segura", afirmava Galiana.

Les plataformes d'usuaris de trens avisen: "No pararem fins a aconseguir un servei ferroviari digne"

Llegim a El Periódico que després de les múltiples manifestacions d'aquest passat dissabte en nou ciutats catalanes, les plataformes d'usuaris dels regionals i Rodalies s'han unit en una nova agrupació, la Xarxa de Plataformes d'Usuaris del Tren, per a unificar les demandes i tenir més veu a les mobilitzacions. Aquest dilluns l'entitat ha enviat un comunicat valorant positivament les concentracions d'aquest cap de setmana i avisa que "si no es garanteix un servei ferroviari digne, ens trobaran cada vegada més mobilitzats, units i determinats".

La nova Xarxa de Plataformes d'Usuaris ha celebrat l'èxit de les manifestacions del passat dissabte en ciutats de tot el país amb les majors afectacions per les incidències en la xarxa ferroviària. L'agrupació xifra en "més d'un miler" les persones que van sortir als carrers a Tarragona, Lleida, Tortosa, Valls, Figueres, La Garriga, Cardedeu, Segur de Calafell i Molins de Rei. Una mobilització simultània en les estacions que va servir "per expressar, a viva veu, les queixes i demandes de milers i milers d'usuaris afectats cada dia per un servei ferroviari insuficient i ineficient", segons apunten al comunicat.

La plataforma repeteix les consignes que es van sentir a les manifestacions i que exigien el correcte funcionament dels trens, la fi dels retards i les excuses i un sistema accessible per a tothom. "La ciutadania va reclamar un servei públic fiable, digne i adaptat a les necessitats reals del país; no venim a demanar favors, venim a exigir drets, respecte a les persones que agafen el tren cada dia", es llegeix al text, en el qual, com en les mobilitzacions, apunten que "la mobilitat no és un luxe, és un dret".

No descarten més mobilitzacions

La Xarxa de Plataformes d'Usuaris agrupa les peticions i demandes de totes les entitats del territori, unes demandes "compartides": que els trens funcionin "amb regularitat i no se suprimeixin sense explicacions", que siguin puntuals "perquè la gent necessita arribar al treball, a l'escola o a casa sense haver de viure cada trajecte com una incògnita", que les estacions siguin accessibles per a tothom i una millor informació sobre les incidències, "clara, immediata i veraç", la qual cosa evitaria escenes de desconcert generalitzat i de frustració diària, segons afirma el comunicat.

Al final, i com ja van afirmar durant les manifestacions, les plataformes avisen que les mobilitzacions "no pararan fins a tenir un servei digne". Ara, després de la demostració de força d'aquest cap de setmana, no descarten noves mobilitzacions sempre que sigui necessari.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada