dimecres, 11 de desembre del 2024

Els treballadors de Girona+Neta denuncien pressions perpart de l’empresa

Els treballadors de Girona+Neta denuncien pressions per part de l'empresa

Es mostren preocupats amb la gestió de la situació actual i proposen buscar solucions conjuntes entre la companyia, l'Ajuntament i la mateixa plantilla

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Gavarres, Gironès, comtat de Girona) 11/12/2024.- Llegim al Diari de Girona que els treballadors de l'empresa que s'encarrega de fer el servei de neteja i recollida de residus, Girona+Neta, han denunciat patir «pressions» per part de la companyia. En un comunicat, lamenten que hi ha «un problema greu de gestió» i que ha arribat un punt que no només afecta la plantilla, sinó que també comporta problemes a la ciutadania. Això, es pot veure a simple vista, amb el descontentament dels gironins, sigui amb l'acumulació de deixalles fora de les illes dels contenidors o les recents àrees temporals de contenidors instal·lades al Barri Vell, que no han funcionat bé i ho atribueixen a una «manca de personal» i, a causa d'això, hi ha «serveis que no es fan». També al fet que «s'ha de conviure amb dos sistemes» ara per ara. Un, el nou, el del porta a porta, les àrees temporals i els contenidors intel·ligents que es començaran a instal·lar a partir de dilluns a alguns barris de la ciutat. Es farà gradualment i no s'acabarà d'implementar fins a la primavera, per la qual cosa s'haurà de conviure fins llavors amb els contenidors convencionals.

Per tot això, la plantilla també es queixa de la «inoperància» de l'Ajuntament de Girona, ja que, per exemple, expliquen que «l'empresa està saltant-se les lleis de prevenció de riscos amb connivència de l'Ajuntament». Sí que és cert el regidor d'Acció Climàtica, Sergi Cot, va assegurar en una entrevista a Diari de Girona que l'Ajuntament estava destinant «molta més energia, recursos humans i temps del que hauria de fer». Així, va anunciar que s'intentaria «millorar el servei» i fer «més pedagogia, a part de realitzar una campanya sancionadora» per combatre l'incivisme. La raó és que el sobrecost de l'Ajuntament per l'incivisme en l'abocament indegut de les deixalles és d'un milió d'euros, i això també repercuteix en el fet que Girona+Neta ha de desplegar més serveis dels que tocaria.

«Modificacions substancials»

Els treballadors, però, denuncien que l'empresa, que funciona com una Unió Temporal d'Empreses (UTE) i està formada per FCC i Rubau, no compleix «les lleis de prevenció de riscos laborals, amb resolucions favorables de la Inspecció de Treball». Tot plegat, a més, davant «modificacions substancials» a treballadors, que veuen com els canvien els horaris laborals sense previ acord. Això, provoca un «trasbals tant al correcte funcionament de l'empresa com en la conciliació de la vida familiar», asseguren.

Entre d'altres, expliquen que empleats han passat a treballar de dilluns a divendres i un dissabte de cada dos, a fer-ho sis dies continuats i després dos de descans. També els que s'encarreguen de les àrees temporals de contenidors al Barri Vell i al Mercadal, que treballen dilluns, dimecres, divendres i diumenge i no ho fan dimarts, dijous ni dissabte, que és quan no s'instal·len aquests tipus de contenidors. El Comitè ha estat insistint en «trobar solucions de consens que no vulnerin el conveni i permetin dur a terme els serveis estalviant temps i diners». Davant això, però, lamenten hi ha «la nul·la voluntat negociadora de l'empresa». També han sol·licitat a l'Ajuntament que vagi a les reunions de seguiment de serveis davant aquesta «delicada situació». De fet, afirmen que «hi ha requeriments per part de la Inspecció de Treball per tornar als horaris pactats en conveni, però l'empresa i l'Ajuntament fan cas omís». A tot això, afegeixen que «els nous serveis, torns i horaris, hauria d'haver-s'hi pactat amb la plantilla, en tot cas, per antiguitat i voluntarietat, com així ho recull el conveni col·lectiu de Girona+Neta».

Un servei «inadequat»

A tot això, s'hi afegeix la «manca d'eines i els pocs recursos inadequats», això provoca que hagin de «proveir un servei de forma inadequada». Entre d'altres, expliquen que els camions nous que es van adquirir fa poc i que tot just tenen 5.000 quilòmetres «comencen a fallar». A part, diuen que en el taller hi ha «manca de personal» i que els capatassos tenen «sobrecàrrega de feina».

Així, assenyalen que hi ha dies que no poden acabar el servei davant les «pressions» i «l'estrès continuat sobre la plantilla». Davant això, els treballadors han de «decidir si acabar la ruta amb el temps exigit, superant els nous límits de seguretat viària, o fer-ho més lent, però sense poder acabar les noves rutes». També, i com va comentar l'alcalde Lluc Salellas, «han de sortir més equips a netejar» pels actes incívics amb les deixalles. 

El Comitè d'Empresa format per CCOO, La Intersindical, UGT i la CGT ha fet diferents propostes que «no han estat escoltades» per l'empresa ni per l'Ajuntament. Per això, demanen que «se solucionin els drets de la plantilla» i reclamen que l'Ajuntament «actuï ja». A part, lamenten que l'empresa i els seus responsables «anteposen els seus interessos a la seguretat i dignitat dels treballadors» i això «no només fa interferir les lleis laborals, sinó que trenquen el contracte social que ha de garantir un entorn de treball just i segur».

Els treballadors clouen el comunicat apuntant que estan davant «un problema greu de gestió del servei i treballadors». Ells, juntament amb els veïns de la ciutat, són «víctimes d'aquest despropòsit». Asseguren que ja fa temps que van «decidir ser part de la solució» i ara volen que l'empresa i l'Ajuntament «se sumin a aquesta voluntat, deixant al marge els atacs, assenyalaments i els incompliments continus de conveni».


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada