diumenge, 7 d’abril del 2024

Mobilització a Girona en defensa dels rius a causa de la sequera que viu el país

Mobilització a Girona en defensa dels rius a causa de la sequera que viu el país

Després dels parlaments hi va haver una manifestació que va passar per la Gran Via i el carrer Nou fins a arribar al Pont de Pedra, on es va portar a terme una acció simbòlica i reivindicativa al riu Onyar en forma de palanganada d'aigua

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Gavarres, Gironès, comtat de Girona) 07/04/2024.- Llegim a Llibertat.Cat que entitats ecologistes d'arreu de Catalunya es van manifestar ahir dissabte pels carrers de Girona en defensa dels rius i els territoris a causa de la sequera que viu el país. La concentració formava part de la campanya D'on no n'hi ha, no en raja, que té l'objectiu de denunciar la sobreexplotació que pateixen els rius Ter i la Muga, agreujada ara per la sequera extrema. Les entitats convocants van exigir el canvi d'un model de gestió de l'aigua que consideren que prioritza el sector turístic i l'agroindústria del porc i penalitza la ciutadania i la salut dels rius. "Quants rius més han de morir perquè el sistema canviï?", va manifestar Pau Masramon, president d'Aigua és Vida a Girona, que ha denunciat que "la mort" de rius com el Ter i la Muga és un "ecocidi".

La manifestació l'havien convocat Aigua és vida, Ecologistes de Catalunya, Grup de Defensa del Ter, Associació de Naturalistes de Girona, SOS Costa Brava, Iaeden-Salvem l'Empordà i Rebel·lió o extinció Girona. També hi han participat organitzacions d'arreu del país, com la Plataforma en Defensa de l'Ebre, Plataforma Riu Siurana Viu, Greenpeace, Ecologistes en Acció, SOS Vallès, ADENC, Assembla Pagesa, Ramaderes de Catalunya, Observatori de l'Aigua de Terrassa, Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny i Associació de Municipis per l'Aigua Pública, amb el suport de la CUP.

A la plaça Pompeu Fabra, just davant de la seu de la Delegació a Girona de la Generalitat de Catalunya, les i els manifestants van cridar consignes en contra de l'explotació de l'aigua per a benefici d'uns pocs.

En el parlaments, Dante Maschio, d'Aigua és Vida, ha demanat acabar amb un model "depredador" de l'aigua i invertir les prioritats: "L'aigua és un bé comú i avui dia n'estem donant més als hotelers i la indústria que als ciutadans i els rius".

Després dels parlaments hi va haver una manifestació que va passar per la Gran Via i el carrer Nou fins a arribar al Pont de Pedra, on es va portar a terme una acció simbòlica i reivindicativa al riu Onyar en forma de palanganada d'aigua.

La CUP-SOM POBLE dona suport i participarà activament a la manifestació 'Defensem els rius i el territori' aquest dissabte a Girona organitzada per entitats ecologistes i en defensa del territori

El diputat cupaire al Parlament de Catalunya Dani Cornellà ha denunciat al llarg de la legislatura el transvasament que pateix el Ter i n'ha exigit la seva fi. De fet, diferents propostes presentades per la CUP es van aprovar als plens monogràfics sobre la pagesia, sequera i canvi climàtic celebrats aquest darrers mesos al Parlament de Catalunya. El diputat Dani Cornellà, va defensar la necessitat d'acabar definitivament amb el transvasament del Ter. En la seva intervenció va dir "els acords del Ter ja no serveixen en l'actual context, cal avançar més ràpid i garantir que amb un màxim de 5 anys l'aigua del Ter es quedarà tota a la seva pròpia conca". La CUP mai ha defensat el transvasament i menys veient el model insostenible de desenvolupament que obvia l'estrès hídric del Ter. Una majoria parlamentària va aprovar aquesta proposta de l'esquerra independentista que, governi qui governi haurà de complir. El transvasament ha de finalitzar amb un màxim de 5 anys.

La CUP-SOM POBLE denunciem la imposició per part del govern autonòmic d'ERC d'uns cabals mínims molt reduïts que estan produint danys irreversibles a la biodiversitat i no garanteixen l'aigua suficient per a la pagesia. La formació de l'esquerra independentista denúncia també l'incompliment sistemàtic dels acords del Ter per part dels governs autonòmics de Junts i d'ERC aquests darrers anys.

El diputat Dani Cornellà va fer una crida a la mobilització ciutadana massiva a Girona per defensar els rius i el territori, per deixar clar que l'aigua és un dret i que l'hem de preservar. No al transvasament del Ter, l'aigua de cada riu a la seva conca! Ahir dissabte va participar a la manifestació conjuntament amb la diputada Montserrant Vinyets i la candidata de la CUP-DEFENSEM LA TERRA a la Presidència de la Generalitat de Catalunya, Laia Estrada.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada