dissabte, 10 de desembre del 2022

Renfe i SNCF posen fi a nou anys de cooperació en els viatges d’alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà

Renfe i SNCF posen fi a nou anys de cooperació en els viatges d'alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà 

Els trens de l'operador espanyol no podran creuar la frontera fins que no disposin dels certificats de segureta 

TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Perpinyà (Plana del Rosselló, Rosselló, comtat de Rosselló) 10/12/2022.- Segons un despatx de l'Agència Catalana de Notícies, Renfe i SNCF ofereixen aquest dissabte els darrers viatges en alta velocitat operats conjuntament entre Barcelona i Perpinyà després de nou anys. Això implicarà que a partir d'aquest dilluns, SNCF exploti en solitari el trajecte entre Barcelona i Paris mentre que els trens de Renfe no podran creuar la frontera, com fins ara (els trens anaven a París, Marsella i Lió), en no disposar dels certificats de seguretat francesos. Es dona la circumstància que si bé les dues empreses han treballat plegades en aquest servei transfronterer al mateix temps són competidores des del maig de l'any passat en el corredor Barcelona-Madrid i més recentment entre Madrid i València ja que SNCF opera sota la marca Ouigo. 

Des del desembre el 2013, Elipsos, sota la marca Renfe-SNCF en Cooperació, ha transportat més de 5,5 milions de viatgers entre Barcelona, Lió i Paris, i entre Madrid i Marsella via Barcelona. 

El febrer passat, la companyia francesa va anunciar la intenció de trencar unilateralment la societat mixta Elipsos, formada al 50% per les dues operadores. Renfe va deixar clar que es tractava d'una decisió "unilateral" d'SNCF i recorda que es va produir un cop ja havia "consolidat" el seu servei a l'Estat espanyol mentre l'operadora espanyola encara no ha pogut fer el mateix a l'Estat francès. 

Les dues empreses treballaven conjuntament en l'alta velocitat des del desembre de fa nou anys i l'acord expirava a finals d'aquest any, tot i que a la tardor del 2021 s'entreveia una pròrroga. Uns mesos més tard i en declaracions al diari Les Echos, SNCF va argumentar que no volia "seguir perdent diners", sobretot després de la caiguda de la demanda per la pandèmia de covid-19 com a conseqüència de les restriccions en la mobilitat internacional. 

En canvi, Renfe assegura que les dues companyies estaven en condicions d'aconseguir un equilibri financer després de l'impacte del covid-19 i, fins i tot, d'estudiar l'explotació de nous trànsits internacionals. 

El fet que els combois de la companyia espanyola s'hagin d'aturar a Vilafant respon a la falta del certificat de seguretat perquè els trens de Renfe puguin circular per l'Estat francès en solitari. De fet, l'operador presidit per Isaías Taboas disposa d'unes quantes unitats compatibles amb els sistemes de tensió elèctrica i comunicacions del país gal i que són les mateixes amb les quals ha estat enllaçant Barcelona amb Lió i Madrid amb Marsella (amb parada a l'estació de Sants). 

Per això, segons han explicat fonts de Renfe a l'Agència Catalana de Notícies, es demana una "reciprocitat desitjable" en un context de liberalització de l'alta velocitat arreu de la Unió Europea en el transport de viatgers. Un cop obtingui el certificat de seguretat, la companyia calcula que podria començar a explotar els serveis en el termini de quatre o cinc mesos com a mínim ja que caldrà formar el personal. De moment, ja està treballant en la incorporació progressiva dels maquinistes i de la resta de treballadors, com l'estructura comercial, operativa i de gestió, i en la confirmació dels solcs fins a Lió i Marsella. 

Un cas a part és la connexió amb Paris, ja que, segons Renfe, les autoritats franceses "mai han homologat" els seus trens malgrat ser del fabricant francès Alstom. "En continuem tenint interès", insisteixen fonts de l'operadora espanyola. 

Renfe cobrirà les freqüències d'SNCF entre Barcelona i Figueres 

Incialment, la manca de connexió entre Barcelona amb Paris, Lió i Marsella a través de la societat mixta també passava a afectar indirectament els viatgers Avant del corredor Barcelona-Figueres/Vilafant. Renfe, però, ja va anunciar fa uns dies que mantindria les freqüències que oferia Renfe-SNCF. 

En paral·lel, l'operadora també va informar que incrementaria un 15% les places respecte les que hi havia el 2019 -abans de la pandèmia- i que s'arribaria fins a les 42.500 setmanal. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada