El transport sanitari està al límit i demana la internalització del sector. A l'Alt Empordà hi ha greus mancances, fa falta una ampliació del servei
Paral·lelament, s'ha iniciat una taula de diàleg per equiparar les condicions amb les del SEM
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL Girona (Gironès, comtat de Girona) 24/10/2021.- Llegim al Diari de Girona que el 9 d'octubre de l'any passat, treballadors del transport sanitari d'arreu del Principat de Catalunya van iniciar una vaga indefinida per aconseguir dos objectius primordials: la no aplicació d'una retallada salarial i l'equiparació de les condicions laborals dels treballadors del sector amb les dels treballadors de l'empresa pública Servei d'Emergències Mèdiques (SEM).
Més de cinc mesos després la van desconvocar tenint en compte que els sindicats considerats més representatius van acordar amb el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, els grups parlamentaris i la patronal del transport sanitari ACEA formar una taula de diàleg amb el principal objectiu d'equiparar progressivament les condicions laborals del col·lectiu amb les del SEM. Aquesta taula es va constituir fa un mes i, des de llavors, ja s'han dut a terme tres trobades.
Un dels participants a les trobades i en representació del sindicat UGT, Javier Porta, ha explicat al Diari de Girona que la valoració de la taula és «positiva» i tenen previst finalitzar la proposta d'equiparació abans que finalitzi l'any per tal que passi a debat parlamentari. D'altra banda, però, és realista i admet que per tal d'equiparar les condicions, «caldria que el Salut apugés un 183% el pressupost destinat al Transport Sanitari per als propers quatre anys», admet Porta, segons una estimació feta a la taula del diàleg. «Hi ha molta feina a fer i molts aspectes a tenir en compte i, malgrat que hi hagi una concessió vigent, es poden implementar millores perquè la situació actual és insostenible», explica.
«Sistema caduc»
És per això que, paral·lelament, aquesta setmana les forces sindicals dites representatives del sector, juntament amb les plataformes socials, han enviat un comunicat conjunt al Departament de Salut en el qual exposen que estan al «límit» i exigeixen una internalització del transport sanitari. Aquesta és la manera per «posar llum a les nostres demandes i establir un full de ruta per tal que el sector torni a caminar inequívocament cap a l'excel·lència», reclamen.
Afegeixen que «l'actual model de subcontractació ha esdevingut un sistema caduc, en què les antigues empreses del sector s'han anat veient desplaçades per autèntics especuladors i gegants financers amb una mancança de voluntat de servei i moguts només per interessos econòmics», lamenten. Tot això ha portat que el servei «hagi anat abandonant l'excel·lència i ens ha portat al límit que estem avui, amb la degradació de la qualitat assistencial».
Deficiències del servei
Segons els representants del sector, les deficiències del servei són evidents arreu de Catalunya. Antoni Rodríguez, representant sanitari d'UGT a Girona, va recordar al Diari de Girona que a "l'Alt Empordà hi ha greus mancances" i reclama una ampliació del servei. El principal objectiu és que l'ambulància del servei vital bàsic (SVB) que actualment presta servei a Figueres (la Garriga, Alt Empordà, comtat de Besalú) en un únic torn de 12 hores al dia passi a estar operativa les 24 hores del dia. D'aquesta forma, la ciutat comptaria amb dues ambulàncies de SVB plenament operatives durant els 365 dies de l'any.
La petició ja es va fer l'any passat a través d'una moció del grup municipal de Junts per Figueres en què asseguraven que des del 2012 el Departament de Salut no ha modificat les dotacions del SEM a l'Alt Empordà i que en canvi s'han «duplicat» els serveis en els últims vuit anys, per la qual cosa reclamen que es reforcin els recursos disponibles. Aquest reforç només es porta a terme a l'estiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada