dijous, 13 d’agost del 2020

Josefa Olea Olea (Pepita Olea)

Necrològica de Josefa Olea Olea apareguda en el periòdic tolosà "Cenit" del 20 de maig de 1986

Necrològica de Josefa Olea Olea apareguda en el periòdic tolosà Cenit del 20 de maig de 1986


 

MEMÒRIA PROLETÀRIA DEL NORD-EST 

El 13 d'agost de 1908 neix a Màlaga l'anarcosindicalista Josefa Olea Olea, més coneguda com Pepita Olea 

En el decurs de la Retirada republicana de febrer de 1939, camí de l'exili, passà la frontera del Pirineu Oriental i va ser internada en diversos camps de concentració establerts pel Govern francès del primer ministre Éduard Daladier i sotmesa a treballs forçats fins que considerada "anarquista perillosa" davant l'esclat de la guerra amb Alemanya va ser deportada a un camp de concentració a Algèria (الجزائر, al-Jazàïr) 

Josefa Olea Olea: El 13 d'agost de 1908 neix a Màlaga (Costa del Sol/Metropolitana de Màlaga, Màlaga, Andalusia) l'anarquista i anarcosindicalista Josefa Olea Olea, més coneguda com Pepita Olea. El seu pare es deia Francisco Olea i la seva mare, María Olea.  

Començà a militar molt prest en el moviment llibertari i esdevingué una activa propagandista anarquista.  

Participà en la revolució col·lectivista autogestionària i després, refugiada al Principat de Catalunya, en el decurs de la Retirada republicana de febrer de 1939, camí de l'exili, passà la frontera del Pirineu Oriental i va ser internada en diversos camps de concentració establerts pel Govern francès del primer ministre Éduard Daladier i sotmesa a treballs forçats fins que considerada "anarquista perillosa" davant l'esclat de la guerra amb Alemanya va ser deportada a un camp de concentració a Algèria (الجزائر, al-Jazàïr).  

Després del desembarcament aliat al Nord de l'Àfrica durant la Segona Guerra Mundial interimperialista, va ser alliberada del camp essent una de les primeres en participar en la reorganització a Alger (الجزائر al-Jaza'ir, Algèria, (الجزائر, al-Jazàïr)) de la Confederació Nacional del Treball en l'Exili (CNT-AIT).  

A la ciutat d'Alger conegué el seu futur company, Francisco Martínez, i el domicili de la parella esdevingué lloc de reunió d'anarquistes i també de la Federació Local de la CNT-AIT en l'Exili d'Alger.  

Després de la guerra colonial d'Algèria s'instal·là a Canes (Aups Maritims, Provença-Aups-Còsta d'Azur), milità en la Federació Local de la CNT-AIT en l'Exili d'aquesta ciutat.  

Josefa Olea Olea va morir el 22 de març de 1986 a l'Hospital de Canes i va ser inhumada tres dies després al cementiri d'aquesta localitat. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada