dissabte, 24 de novembre del 2018

Problemes de subministrament de gasolina a Catalunya Nord per la vaga de les armilles grogues

Càrregues policials a Perpinyà contra els estudiants del Bac.
Avui gran concentració a París per a donar un renovat impuls a aquest moviment popular, al que si afegeix la lluita estudiantina contra la reforma del Bac.  
La policia francesa utilitza gasos lacrimògens i canons d’aigua a París per dispersar els armilles grogues.  
Les protestes contra l'augment dels preus dels carburants i del tabac continuen arreu de l'Estat francès i a Catalunya Nord.  


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 24/11/2018   
Perpinyà (Pla del Rosselló, Rosselló).-   

Al cap d’una setmana de vaga del moviment de les armilles grogues ja hi ha hagut els primers casos de problemes de subministrament de carburant a Catalunya Nord en algunes benzineres. Aquests últims dies, s’ha bloquejat el dipòsit regional de carburant de Port la Novèla (Aude, Occitània), i s’ha dificultat la circulació dels camions i, per tant, de les cisternes que asseguren el subministrament de les benzineres.
Avui, els talls s’han tornat a concentrar als peatges del nord i el sud de Perpinyà de l’autopista.
Després d’una setmana de mobilitzacions per tot l’hexàgon francès, els armilles grogues han organitzat avui dissabte una gran concentració a París (Illa de França), d’unes trenta mil persones, per a donar un renovat impuls a aquest moviment popular. El Ministeri de l’Interior ha autoritzat els manifestants --que protesten sobretot per la pujada del preu del carburant-- a aplegar-s’hi als Camps de Mart, prop de la Torre Eiffel, en comptes del Camps Eliseus, on des del matí els CRS carreguen amb gasos lacrimògens i tancs d’aigua llançant sobre la gent. També disparen salves.
Segons un despatx de l’Agència Catalana de Notícies aquest dissabte hi ha una tensió creixent als carrers del centre de París per les manifestacions dels armilles grogues. Els CRS utilitza gasos lacrimògens i canons d’aigua per dispersar els manifestants, especialment als Camps Eliseus, al centre de la ciutat. Els enfrontaments entre els manifestants, que protesten per l’augment del preu dels carburants i del tabac, i la policia han col·lapsat un dels centres més turístics de París. Hi ha moltes persones detingudes i entre els ferits, un de greu.
Centenars de milers de persones protesten arreu de l’Estat francès i a Catalunya Nord, però els enfrontaments se centren a aquesta hora a París. Els manifestants estan aixecant barricades contra la policia. 

El problema és que abordar la transició ecològica cap a un món amb menys combustibles fòssils sense posar a la balança la desigualtat econòmica realment existent, i que es fa més i més gran cada dia, és un error 
El moviment de les armilles grogues ha causat aquests darrers dies una gran sotragada social, tant a Catalunya Nord com a la resta de l’Estat francès. Una sotragada que, si bé aquestes darreres hores ha reduït l’impacte a les carreteres, sembla que ha ampliat el focus, sobretot gràcies a la mobilització dels estudiants contra la reforma del Bac. Però, com tantes vegades, una mobilització esporàdica i concreta és el símptoma d’una cosa molt més important, d’un malestar que va molt més enllà. Evidentment, ningú no pot negar la importància de la transició ecològica, el concepte que hi ha darrere l’adopció d’aquestes mesures dissuasives contra l’automòbil privat, que han desencadenat la protesta. Però el problema és que abordar la transició ecològica cap a un món amb menys combustibles fòssils sense posar a la balança la desigualtat econòmica realment existent, i que es fa més i més gran cada dia, és un error. I aquest error no es comet a l’Estat francès i prou: recordem la polèmica amb la retirada dels vehicles de dièsel a Barcelona.
Quan els polítics professionals s’esgargamellen explicant que la transició ecològica és indispensable i que els imposts són un sacrifici necessari per a aconseguir un bé superior, tenen raó. És cert que pocs problemes hi ha avui al món més greus que l’escalfament planetari. Passa que aquesta transició fa impacte una volta més sobre els mateixos i és per això que una qüestió raonable es pot transformar fàcilment en una protesta. Perquè es creen uns nous problemes a la gent que no són compartits de manera adequada, ni comportats, per les grans empreses ni per la indústria. I això fa que molta gent consideri indecents unes propostes que, d’una altra manera, tothom hauria de veure absolutament lògiques. 

L’augment polític dels preus dels carburants i el qüestionament de determinats vehicles posen en relleu les desigualtats socials  
L’augment polític dels preus dels carburants i el qüestionament de determinats vehicles posen en relleu les desigualtats socials. La gent del carrer, que viu de la seua feina, la pressionen perquè canvi de cotxe, perquè vaja amb bicicleta o perquè pugi a trens de rodalia i metros que sempre van plens i que no ofereixen el millor servei imaginable. Però, mentrestant, els dirigents polítics i econòmics es mouen amb grans cotxes de vidres tintats. I les seues empreses, com que són sistèmiques i necessàries per al funcionament de la globalització, no reben la mateixa pressió per a fer un ús menor del carburant, atès que preval la necessitat que el comerç circuli de pressa i de manera efectiva de l’Àsia cap a Europa i viceversa. En aquest sentit, el moviment de les armilles grogues és una alerta social, i penseu que així ha de ser entès: denuncia, sobretot, la reducció com més va més gran de la capacitat econòmica de les classes mitjanes i del món rural. Interpretant les mesures del desacreditat govern Macron com un abús més, que s’afegeix a tants i tants abusos rebuts aquests darrers anys.
Davant aquesta evidència, el recurs de la desqualificació fàcil en nom de l’ecologisme queda més aviat desprestigiat i afirmar que es tracta d’una conspiració de Lepen, dir que els qui protesten per l’augment del preu del carburant són simplement uns inconscients en termes ecològics i que tot plegat és un moviment d’extrema dreta és poc seriós. Perquè abans d’acusar-los de res, caldria explicar als qui protesten com és que es proposa un impost especial als cotxes perquè són vells i, en canvi, no se’n posa cap a cotxes nous de gran cilindrada i que contaminen més. O d’on surt l’energia elèctrica que alimenta els molt recomanats cotxes elèctrics: l’energia nuclear. O, en un altre nivell, com és que encara avui no hi ha un acord global sobre la taxació del querosè dels avions, per posar un exemple.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada