TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 15/11/2018
Portbou/Llançà (Mar d’Amunt, Albera marítima,
Alt Empordà, comtat
de Peralada).-
Les entitats Defensem el Tren de l’Empordà -PTP- UTPP i
FNAULT envien aquesta nota de premsa conjunta de la 3a festa del tren
transfronterer a Llançà (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà,
comtat de Peralada):
“Dissabte,
10 de novembre de 2018. Aquesta festa va ser un veritable èxit amb la
participació de
més de seixanta persones i la presència dels principals representants
associatius i responsables públics dels dos costats de la frontera
francoespanyola:
Pau NOY, delegat internacional de l’Associació
de Promoció del Transport Públic de Barcelona (PTP) que va produir la guia; Christian PERROT, president de la regional
FNAUT Pirineus-Méditerranée; Pere MACIAS, coordinador de trens regionals i suburbans de
Renfe a Catalunya; Agnès LANGEVINE, vicepresidenta del
Consell Regional Occitanie-Pirineus- Méditerranée; Pere VILA,
alcalde de Llançà i delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a
la província de Girona; Jean-Claude PORTELLA, alcalde de Cervera de la
Marenda; Yves
BARNIOL, alcalde d’Elna”.
Tot seguit el Manifest de Llançà:
“Manifest per la millora dels serveis ferroviaris entre Catalunya
i Occitània"
Llançà,
10 de novembre
Des de fa ja fa anys l’Aliança
Transfronterera, constituïda per les associacions pro transport
públic i mobilitat sostenible de tots dos costats dels Pirineus, ha
demanat la millora dels serveis ferroviari entre Catalunya i Occitània.
Els exemples
internacionals i internacionals i la importància de desenvolupar
alternatives al cotxe i l’avió, dos sistemes de transport que no són
sostenibles, requereixen el desenvolupament de connexions ferroviàries
transfrontereres.
L’any 2014, l’Aliança Transfronterera,
va proposar les
mesures que apareixen en document annex. Han passat quatre anys des
d’aquell moment i la situació no evoluciona, sinó que fins i tot
empitjora.
-. Es manté la prohibició decimonònica segons la qual els trens de la
SNCF que retornen a França no poden agafar viatgers a Portbou i,
de la mateixa manera, els trens de Renfe que retornen a Espanya des de
Cervera de Marenda tampoc no poden agafar viatgers. Malgrat costi de
creure, aquests
enllaços ferroviaris encara es regeixen per acords presos al segle XIX
entre les administracions espanyola i francesa, fa per tant més de 130
anys. Aquesta inversemblant regla que atempta contra el principi
d’integració europea i de promoció del transport
sostenible no ha estat encara derogada.
-. Recentment la
SNCF acaba de publicar els horaris de la línia de ferrocarril (servei
TER) 2287/5000 Narbona - Perpinyà - Cervera / Portbou. Aquest
horaris són encara pitjors que els anteriors, quant a coordinació. Si
els anteriors eres dolents, els nous són horribles. Si abans, en dies
feiners, sobre
un total de 14 serveis de Renfe a Portbou, dels costat espanyol, hi
havia la possibilitat de coordinar el viatge a Cervera en set ocasiones,
en dies feiners, i en 5 sobre 12 en dies festius, a l’actualitat les
possibilitats de correspondència s’han reduït
encara més. Per exemple, no hi ha tren a Portbou a abans de les 11:30
del matí.
-. Als horaris publicats per la
SNCF i
Renfe no es fa referència a la possibilitat de correspondència, ni
venint-hi de Portbou en arribar a Cervera, per canviar a un tren
francès, ni, recíprocament, el mateix però en direcció contrària, cap a
Portbou, per la possibilitat dels trens francesos
d’enllaçar amb els serveis Renfe.
-. Tampoc no es fa cap esment a la possibilitat de consultar horaris de l’altre operador ferroviari
a través de sistemes electrònics.
-.
Vint anys més tard de l’acord de Schengen, els ciutadans del nord i del
sud dels Pirineus encara
tenen dificultats per creuar les fronteres sense un vehicle propi, en
el transport sostenible. Analitzats tots els enllaços ferroviaris entres
els nombrosos països membres de la Unió Europea, en cap d’ells s‘han
trobat les exclusions de servei que es donen
a l’enllaç Portbou - Cervera.
-.
Pel que fa a l’enllaç a La Tor de Querol entre els trens de Renfe i
SNCF, la majoria dels pocs
serveis existents –set al dia- no tenen una bona correspondència, i
atesos els freqüents retards a la xarxa espanyola, no és infreqüent
perdre la correspondència degut a un retard.
-.
Per la seva banda, després d’una fabulosa inversió a la via d’alta
velocitat entre Barcelona i
Perpinyà, el nombre de trens que creuen la frontera és ridícul, quatre
trens diaris, excepte en una reduïda franja d’estiu on n’hi ha set. Amb
aquest servei tan pobre i tan allunyat dels serveis internacionals
existents entre altres països europeus, la rendibilitat
de les inversions està sent fortament negativa.
-.
A més, la supressió dels trens nocturns entre París, Zuric, Milà i
Barcelona, d’una part, i entre
Luxemburg, Estrasburg i Portbou, de l’altra, ha reduït considerablement
la possibilitat de viatjar en tren en recorreguts de llarga distància.
L’Aliança
Transfronterera contempla amb satisfacció que l’aposta dels Ferrocarrils Austríacs (ÖBB) pels trens nocturns ha assolit molts bons resultats.
És per tot això, que els sota signants presenten el
Manifest de Llançà que comporta les reivindicacions següents:
Ú. Demanar als governs espanyols i francès la immediata derogació de la norma vigent des del el segle
XIX per la qual els trens de la SNCF i la
Renfe tenen la prohibició de recollir passatge en el seu viatger de retorn, des de Cervera i Portbou.
Dos.
Demanar als governs espanyols i francès un sistema horari
coordinat de servei ferroviari a la frontera pirenaica, sobre els eixos
Irún-Hendaya, Puigcerdà-La Tor de Querol i Portbou-Cervera de Marenda,
amb l’objectiu de maximitzar el nombre de correspondències
entre els serveis de Renfe i
SNCF, bo augmentant-ne la seva qualitat, per, en un termini de
quatre anys, acabar constituint-hi un únic servei regional
transfronterer entre els regions d’ambdós costats dels Pirineus.
Tres.
Acordar entre els governs espanyol i francès, amb la participació dels
executius català i occità,
la creació d’un servei ferroviari regional integrat a l’àrea de
Catalunya-Occitània, amb branques cap a l’Aragó i Comunitat Valenciana
aprofitant els eixos ferroviaris d’alta velocitat i el de la línia
convencional Portbou-Cervera per la costa.
Quatre.
Cal establir un sistema de trens nocturns i desenvolupar una oferta amb
els socis locals,
cap a la Costa Vermella / Costa Brava, fins a Puigcerdà i Barcelona.
Per això demana als governs francesos i espanyols un pla per establir
trens nocturns entre Barcelona i París - Brussel·les, així com entre
Barcelona i Frankfurt, a través d’Avinyó, que permetin
els usuaris d’estalviar dues nits d’hotel i fer un viatge amb
pràcticament zero emissions de CO2. L’Aliança
Transfronterera ha presentat el projecte
LunaJet, un tren mixt de mercaderies per a passatgers entre Barcelona i Frankfurt, i demana als governs la seva implementació.
Amb el suport de
FNAUT Occitanie,
Associació per a la Promoció del Transport Públic PTP,
Association des Usagers du Train Perpignan-Portbou i
Salvem el Tren de l’Empordà
Annex:
Mesures per l’Aliança Transfronterera al 2014 de millora
del ferrocarril a través dels Pirineus
A) a curt termini:
– L’increment dels serveis de proximitat (Regional
i TER) i aplicació d’una cadència de servei d’una o dues
hores i una amplitud horària adient (d’hora al matí, tarda al vespre)
que faci possible la utilització del transport públic ferroviari pels
diversos motius
de desplaçament dins de l’Euroregió (Catalunya - Occitània).
– L’optimització de les connexions internacionals a Cervera / Portbou i la Tor de Querol / Puigcerdà;
– Programació dels horaris
SNCF -
Renfe a tot l’Euroregió per facilitar l’enllaç de les línies
Vilafranca de Conflent - Perpinyà i Tolosa - Narbona - Montpeller amb el
Corredor Mediterrani.
– La integració del
Tren Groc de via estreta (mètrica), entre Vilafranca de Conflent i
La Tor de Carol, al projecte de millora de relacions transfrontereres,
fent les inversions necessàries, sigui per un canvi important en la
gestió de
la SCNF, o contemplant la possibilitat d’un canvi d’operador que tingui un interès de debò a potenciar aquest mitjà de transport.
B) a mig termini:
– l’entrada en servei d’una xarxa regional ferroviària d’Alta Velocitat (TERGV)
entre Nimes i Barcelona, amb el material existent (trens
AVE i TGV Sud-est), per fomentar una dinàmica euroregional;
– l’entrada en servei d’un
Tren Transfronterer Perpinyà-Girona circulant per la via
històrica (Portbou-Cerbère), amb extensions a Montpeller i Barcelona,
utilitzant els trens Talgo d’amplada d’eixos variable que han deixat de
prestar servei,
per satisfer les necessitats de les poblacions del litoral i fer
possible un model turístic més sostenible i menys estacional.
C) a llarg termini:
–
La construcció de la connexió Perpinyà - Montpeller polivalent en alta
velocitat, per superar la
fragilitat i saturació del corredor actual, constituint un corredor
fiable i per completar les relacions de llarg recorregut del Corredor
Mediterrani i de la línia Madrid – Barcelona - París íntegrament en
serveis d’altes prestacions, oferint al mateix temps
un salt significatiu de qualitat per als trens de mercaderies i uns
guanys de temps de viatge que atrauran els carregadors i permetran una
transferència de càrrega real de la carretera cap al ferrocarril.
Aquesta proposta assegurarà una millor optimització
de les noves línies i per tant un cost financer menor per a la
col·lectivitat i contribuirà, així mateix, a la reducció fins a quasi
zero de les emissions de gasos hivernacle imputables al transport per
carretera i els seus accidents viaris.”
Si vols saber més:
[http://Transportpublic.org/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada