TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 27/10/2018
Girona (Gironès, comtat de Girona).-
En
l’opuscle de presentació
de l’exposició ‘Damià Escuder. Totes les vides’, que s’ha inaugurat
aquest dissabte al migdia amb presència de molta gent, a més de Lluís
Bosch Martí, Josep Tarrés i un munt de persones interessants, vinculada a
activitats seves des d’en Nani Rocas Huertos,
a nivell del budisme zen, fins a Jordi Pujol Soley, que van ser
colpejats per la policia de Via Laietana, fins i tot a cosses, el maig
de 1960 pels fets del Palau de la Música, quan ambdós militaven al
col·lectiu antifeixista
Crist Catalunya, llegim un text d’ell mateix i que ja ho diu tot, publicat al mensual
Serra d’Or el 15 de setembre de 1969, en plena nit del franquisme. “Per
a nosaltres, gent de l’Empordà, els hippies ens han recordat moltes de
coses: el buf de la tramuntana; els
vasos de vi, propis de la cultura mediterrània i que hem begut amb els
grecs; la música de la sardana, la gran dansa dionisíaca, i també els
nostres anarquistes o bé més lluny encara (situats fora del temps
concret i viatjan amb el temps), els nostres molt
estimats heretges revolucionaris de l’edat mitjana. I més que res, els
pisos comunitaris dels estudiants gironins a Barcelona. També hem
intuït, com els hippies, que els cosmos era sagrat i era bonic, tant per
als qui diuen que ha estat creant, com per als
qui ho neguen.” Damià fou una persona inquieta, creativa i
polifacètica que es dedicà intensament a l’art, el pensament, el
compromís social i polític, l’ecologisme social i la pràctica
espiritual.
Exposició com un primer intent conscient per conèixer i explicar
Damià Escuder
Segons un despatx de l’Agència Catalana de Notícies el
Museu d'Història de la Ciutat
de Girona dedica una exposició a la figura del filòsof i artista
polifacètic Damià Escuder Lladó, nascut a Sarrià de Ter (Gironès, comtat
de Girona) el 16 d’0ctubre de 1934. El seu pare, Damià Escuder, era
gironí i la seva mare empordanesa, Amor Lladó,
era de Sant Joan de Palamós (Palamós, Baix Empordà, comtat de Girona).
Va morir el 15 d’agost de 2011 i era molt conegut a Girona però mai
s'havia fet una "aproximació global" de tot el que va representar,
segons la comissària, Maria Lluïsa Faxedas, que ha
advertit que és un "primer intent" conscient que encara queden moltes
coses per conèixer i explicar. Segons ha explicat , s'han centrat en les
facetes "més rellevants" a partir d'objectes, fotografies, escrits i
pintures. La mostra, explicada de forma cronològica,
mostra el seu
"recorregut vital" començant amb els seus primers anys de vida i
continuant amb aspectes de la seva faceta com a estudiant i
professor de química; com a artista, des dels seus primers quadres fins
a amb una selecció dels seus quadres influïts pel moviment hippi dels
anys seixanta, plens de color, un moviment que va abraçar i viure durant
una època. Així va ser com va poder conèixer
a artistes més joves, com Pau Riba, que el van arribar a considerar com
a un vertader gurú.
Destaca
també la seva vessant com a activista compromès amb el medi ambient (va
participar en campanyes
per salvar els aiguamolls de l'empordà o les carpes del riu Onyà) i
molt especialment com a "catalanista i d'esquerres" com ell mateix es
definia. La comissària ha subratllat que va ser un independentista
"primerenc", l'any 1979 ja reclamava una independència
per Catalunya.
De
jove, ja va mostrar un interès i compromís per la política, participant
en les primeres accions
de l'Assemblea del Paranimf de la Universitat de Barcelona (UB), el
febrer de 1957, o als Fets del Palau de la Música, el 19 de maig de
1960, pels quals va ser detingut i torturat. L'any 1962, arran de la
seva detenció el 17 de maig de 1962 com a destacat
militant del Front Obrer de Catalunya-Front de Lliberament Popular (FOC-FLP), va ser jutjat per "rebel·lió militar" i va passar més d'un any a la presó. "Vaig viure una sensació
de terror més forta encara que la provocada per les bombes durant la guerra",
va recollir en un escrit que es pot veure a la mostra. La mostra es
clou amb un apartat dedicat a la vivència religiosa, com a cristià i
també budista zen, que li va permetre
explorar la seva faceta més espiritual. Entre els objectes que
s'exposen, hi ha el 'rakusu' i el 'kesa' que ell mateix es va cosir tal com estableix el procés per poder ser
ordenat monjo budista zen.
Moltes vides viscudes amb "intensitat" i "passió"
La vídua de Damià Escuder, Maria Capellas, observa una de les vitrines de la mostra del Museu d'Història de Girona |
"Damià va ser de les poques persones de la seva generació que va viure totes aquestes vides" des
de la "passió i intensitat" fent una renúncia a la "comoditat burgesa", ha dit Faxedas.
Una
valentia i llibertat que, segons la comissària, li van fer guanyar la
fama per molts d'"excèntric", d'altres de "boig" o fins i tot de
"geni".
La
directora del museu, Sílvia Planas, ha reconegut la intensa feina que
s'ha fet de documentació
i recerca amb la complicitat d'amics i familiars --especialment la seva
vídua, Maria Capellas, i el seu germà Joan-- i també d'institucions
(Generalitat, Ajuntament i Diputació de Girona).
L'exposició també recull un documental inèdit amb onze testimonis de persones que el van conèixer
molt de prop i que recorden com era.
També n'ha destacat el treball museístic elaborat pel dissenyador Pep Canaleta per haver sabut mostrar
l'univers Escuder.
Un catàleg
De forma paral·lela, s'elaborarà un catàleg que es presentarà el 23 de febrer del 2019 juntament
amb activitats com ara xerrades i dos concerts: un amb Pau Riba i l'altre de música sufí a càrrec del
Grup Aslan.
Obre l'exposició de Damià Escuder, el gironí que va triar
viure sense màscares
Llegim al
Diari de Girona que un dels actes socials de l’arrencada de les Fires de Girona és cada any la inauguració de l’exposició del
Museu d’Història de la Ciutat, enguany dedicada a Damià Escuder,
un gironí que, en paraules de la comissària de la mostra, Lluïsa
Faxedas, «va decidir viure sense màscares a costa de renunciar a la
comoditat burgesa».
L’obertura ha estat avui a dos quarts d’una del migdia. L’exposició
parteix d’un llibre de referència,
Filosofía i carnaval (1970), que el filòsof Eugenio Trías va
dedicar a reflexionar sobre la identitat poc després del Maig del 68 i
en el context d’expansió del moviment hippi.
Damià
Escuder es va llençar a aquesta experiència de viure sense màscares i
va haver de pagar el
preu de ser considerat per a molts un excèntric o un boig, però per a
d’altres «habitava en el primer pis de la genialitat», diu Faxedas, i
recorda que alguns l’anomenaven «guru».
‘Damià Escuder. Totes les vides’
és el títol de la primera
gran exposició que Girona dedica a Damià Escuder i que mostra una
abundant obra pictòrica, a més de nombrosos documents que situen els
seus orígens en una família de Sarrià de Ter catalanista i d’ideals
republicans.
A la presentació de l’exposició, prèvia a l’obertura avui, ahir divendres a la premsa hi van participar
la vídua de Damià, Maria Capellas; el germà, el metge Joan Escuder, l’artista Lluís Bosch Martí i la directora del
Museu d’Història de la Ciutat, Sílvia Planas, a més de Faxedas.
El jove Damià Escuder va estudiar Ciències Químiques a la Universitat de Barcelona i en acabar la
carrera va fundar la indústria EPOXSA
a Sant Adrià de Besòs (Barcelonès Nord). Va treballar al món editorial,
va exercir de professor de química, matemàtiques i ciències en diversos
instituts i es va vincular als moviments cristians progressistes.
Políticament considerava que Catalunya és un país
ocupat. Va prendre part en els fets del Palau de 1960 i l’any següent
es va unir al FOC.
En
els anys de la Dictadura va ser en diverses ocasions detingut, torturat
i empresonat. Bosch Martí,
autor d’un retrat de Damià Escuder integrat a l’exposició, ha explicat
que, entre tots els gironins torturats a mans de la policia espanyola,
Escuder va ser el més perjudicat i de llarg.
Als anys seixanta va sortir de la presó i va continuar involucrat en política. Va ser amic de Lluís
Maria Xirinacs i va perseguir tota la vida una Catalunya lliure dins els pobles d’Europa.
«Jo soc la cosa única que no es pot ser: catalanista i d’esquerres»,
recorda Faxedas que deia Damià Escuder, que ja l’any 1992 va impulsar
un manifest en favor d’un referèndum d’autodeterminació de Catalunya.
L’exposició
presenta nombroses pintures i dibuixos de Damià Escuder així com
retrats que li han dedicat
altres artistes. La major part de les obres procedeixen del fons de
l’artista que conserva Maria Capellas. Però també s’exhibeixen objectes
personals, escrits i altres documents com ara filmacions artístiques
experimentals que Damià va fer en
Super 8 com una pel·lícula d’una manifestació hippi contra la guerra del Vietnam a Londres (Anglaterra) l’any 1968.
També hi ha fotografies i retalls de diaris que testimonien l’amistat de Damià Escuder amb músics
com Pau Riba o personalitats com Lluís Racionero o Pepe Ribas, tot plegat ordenat segons una museografia de Pep Canaleta.
Involucrat amb
Pax Christi, va ser un cristià catòlic que va viure la seva espiritualitat i va evolucionar fins a ser ordenat monjo budista zen.
L’exposició es podrà visitar fins al 10 de març del 2019 i recull un film documental en què es pot
veure familiars i gent que va ser pròxima al protagonista explicant les seves impressions i com el recorden.
Aquesta
exposició és, segons Faxedas, el «primer intent d'oferir una mirada
global» de la seva figura
després de tres anys d'investigació i de recerca amb l'ajut de
familiars i amics que el van conèixer de prop. La mostra es completarà
amb un cicle de 4 conferències i una taula rodona. Joaquim Nadal
inaugurarà el cicle el 14 de novembre amb la conferència
De la resistència antifranquista a la transició. El catàleg, amb textos inèdits de l’artista, es presentarà el 23 de febrer de 2019.
El
Museu d'Història de la Ciutat de Girona va fer el 2016 l'exposició ‘La meva mare es deia Amor’, en què es presentava la donació d'una vintena de peces d'Escuder. Aquell any
la Universitat de Girona (UdG) va dur a terme unes jornades dedicades a la seva figura.
“Un profeta que predicava com havien de ser les coses, i
també feia la crítica als polítics”
La presència de Jordi Pujol ha sigut molt comentada a la inauguració de l'exposició ‘Damià
Escuder. Totes les vides’, un acte tradicional de les fires i festes que ha aplegat la Girona política i cultural a la sala gran del
Museu d'Història de la Ciutat. Acompanyat de la seva esposa, Marta Ferrusola, l'expresident de la Generalitat ha comentat, preguntat per
Diari de Girona, que Damià Escuder «era un profeta que predicava
com havien de ser les coses, i també feia la crítica als polítics». «A
mi em va donar ànims, i també em va fer alguna crítica. Va ser un bon
predicador».
Pujol, que havia compartit amb Damià Escuder l'experiència de la presó i
la tortura, encara que no van coincidir en els centres de càstig, ha
volgut ser present a la inauguració perquè Escuder «va estar sempre al
servei de causes justes, entre elles la de
Catalunya, i quan hi havia una injustícia, ell sempre es mobilitzava».
Josep
Tarrès, Pia Crozet, Joan Pluma, Anna Pagans, Joan Domènech, Joan Miró,
Joan Escuder, Maria
Capellas, Ester Costa, Pep Camps, Narcís Selles, Carme Renedo, Lluís
Bosch Martí, Enric Ansesa i moltes altres personalitats s'han conjurat
aquest diumenge al migdia contra la pluja i han aportat calidesa a
l'acte. També Francesc Cayuela, que des de la presidència
del GEiEG ha impulsat els diferents actes de reconeixement a la figura de Damià Escuder.
Una figura gens ordinària
Marta
Madrenas, l’alcaldessa, s'ha sumat a un «homenatge a una figura gens
ordinària», la de Damià
Escuder, a qui ara es ret aquest tribut en forma d’exposició
«excepcional» i que «aporta un relat contundent i exquisit». Per
Madrenas, Escuder va ser una persona que «va superar la por en aquell
franquisme tan brutal de penes de mort, i li hem d’estar eternament
agraïts».
La
historiadora de l’art i professora de la UdG Lluïsa Faxedas, comissària
de la mostra, ha recordat
que Escuder tenia «una personalitat heterodoxa» i ha dit que,
precisament, l’exposició intenta recollir «totes les vides» de l’artista
sarrianenc. «Avui els humans ja no vivim una sola vida, sinó diverses
vides, com va fer Damià, per a uns un boig, per a d’altres,
un geni». Un geni a qui es presenta com un home vinculat al món hippi i
underground, cristià catòlic compromès amb el seu temps i amb el
país, implicat en política, torturat i empresonat, condemnat per
rebel·lió militar i fins i tot amnistiat.
L’exposició mostra fins al març de 2019 moltes de les pintures que va fer Damià Escuder, a més de
documents i objectes personals, i inclou un cicle de conferències i una taula rodona. El catàleg es presentarà el 23 de febrer.
Sílvia Planas, directora del
Museu d’Història de la Ciutat, ha agraït a Maria Capellas, vídua
de Damià Escuder, la cessió de l’obra pictòrica per muntar l’exposició,
des de la «l’amor incondicional».
L’exposició capta les múltiples facetes i mostra una selecció
del seu llegat artístic i documental
Llegim al diari
El Punt Avui que avui sabem què feia exactament Damià Escuder i
Lladó el 27 d’octubre de 1968, ara fa cinquanta anys: participar
activament en una manifestació contra la guerra del Vietnam a Londres.
Un document, en
aquest cas audiovisual, que denota fins a quin punt arribava la seva
ferma convicció política i ideològica. Una, només, de les múltiples
facetes en les quals va destacar aquest personatge polifacètic, com
recull una exposició retrospectiva i reivindicativa
de la seva figura, ‘Damià Escuder. Totes les vides’, que s’ha inaugurat avui a les 12:30 hores al
Museu d’Història de la Ciutat de Girona amb la voluntat de fer
justícia a la vida i obra d’aquest artista, poeta, filòsof, activista
polític, químic, professor i guru.
Va
morir fa set anys i era molt conegut a Girona, però “mai s’havia fet
una aproximació global de
tot el que va representar, i aquest és només un primer intent”, com
destaca la comissària de l’exposició, Maria Lluïsa Faxedas, conscient
que encara queden moltes coses per conèixer i explicar. La mostra es pot
visitar fins al 10 de març de l’any que ve i,
com remarquen la comissària de l’exposició i la directora del museu,
Sílvia Planas, s’hi ha volgut “captar tant la diversitat de facetes que
va exercir com mostrar una selecció del llegat que va deixar”. Formada
per uns 200 objectes, entre pintures i dibuixos,
fotografies, textos i poemes, pel·lícules, cartes, articles de premsa i
documentació diversa, procedents dels fons familiars i de diverses
col·leccions i arxius públics i privats d’arreu, la mostra desplega de
forma atractiva i ben documentada un compendi
cronològic de “la seva heterodòxia lligada al seu món i al seu temps”.
Ho
resumeix molt bé Faxedas a través de paraules manllevades de Jordi
Sobrequés: “Escuder va ser
considerat un excèntric per molts, un boig per uns pocs i un geni per
algun.” I amb les seves pròpies: “Va ser un home inquiet, creatiu i
polifacètic que, lluny de resignar-se a viure només una vida, va decidir
fer realitat la utopia de viure moltes vides
alhora, i es va implicar intensament en la política, l’art, la cultura,
el pensament o l’espiritualitat, sempre des del compromís amb el seu
país, Catalunya, i amb el seu temps.”
Tot
això i més recull l’exposició, que artísticament destaca per la
disposició d’un bon grapat d’obres
en forma de gran retaule, a l’estil romànic que a ell tant li agradava,
al fons de la sala. Un temple artístic, però també espiritual, com a
cristià catòlic confés.
Pau Riba i amics
A
l’exposició també hi destaca un documental inèdit, protagonitzat per
onze testimonis de persones
que el van conèixer molt de prop i que recorden com era. De forma
paral·lela, està anunciat que s’elaborarà un catàleg complementari, que
es presentarà el 23 de febrer del 2019, i s’han organitzat una sèrie
d’activitats com ara xerrades i dos concerts, un
amb Pau Riba i l’altre de música sufí a càrrec del
Grup Aslan. Escuder, com es recorda a l’exposició, va estar molt vinculat al moviment musical
underground promogut entre altres per Pau Riba i Sisa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada