El llibre 'SIM, dibuixant de la revolució', de Joan Prados
i Jaume Rodón (Viena Edicions), per primera vegada ens
descobreix àmpliament la vida i l'obra d'un dels artistes clau de la
guerra i la revolució social del 1936
[VilaWeb]
Xavier Montanyà
Els
dibuixos de la guerra i la revolució del 1936 signats per Sim van ser
coneguts arreu del món.
Però fins avui l’il·lustrador, cartellista, dibuixant i pintor de
projecció internacional que els va realitzar continua essent prou
desconegut entre nosaltres. Juntament amb les fotos de Capa i Centelles,
o el Gernika de Picasso, entre més, els seus dibuixos
són una de les imatges icòniques del conflicte. Els seus retrats presos
del natural, al carrer, com instantànies dibuixades, el 19 de juliol a
Barcelona, i després al front d’Aragó, foren de les primeres a fer la
volta al món.
Foren portada de la revista
Life, per exemple, i il·lustració del reportatge “Revolution in Barcelona”, publicat el febrer del 1937. I la
CNT-FAI els va editar en l’àlbum
Estampas de la revolución española. 19 de julio de 1936, amb notes en castellà, francès i anglès, que circulà per Europa, el Canadà i els EUA.
Gràcies a SIM, dibuixant de la revolució, de Joan Prados i Jaume Rodón (Viena
Edicions), fruit de deu anys d’una recerca intensa i pacient, ara
descobrim exhaustivament per primera vegada la vida de l’artista José
Luis Rey Vila, Sim, nascut a Cadis el 1900 i mort a París el 1983. Amb
un suport de més de cent cinquanta il·lustracions
en color, moltes inèdites, els autors ressegueixen la seva vida i obra,
descobrint-nos un artista nat, polifacètic, anarquista, naturista,
esperantista i vegetarià, que, a més de dibuixar la revolució i la
guerra (del Marroc fins al Maig del 68, passant per
la guerra del 1936-1939 i la segona guerra mundial) fou dibuixant
publicitari, pintor, retratista i il·lustrador de revistes i llibres
selectes.
Entre
Capa, Centelles, Sim i Picasso es podria fer un calidoscopi que
retornés a la vida el patiment
i la glòria, el terrabastall i el silenci dels camps de batalla i la
vida a la rereguarda. Amb un sòlid denominador comú: el gest, la mirada,
les cares, el drama i les il·lusions que van impregnar l’esperit i les
vides de la gent desconeguda, els éssers anònims
que lluitaren pels carrers i que foren víctima dels bombardaments, els
soldadets del front, les milicianes orgulloses, la valentia i la fermesa
del jovent, la tristesa i la por de les mares i àvies. A tots ells els
va matar la guerra, o la pau, però resta
l’empremta i el sentit de la seva vida en les il·lustracions de Sim, de
traç brusc, precís i segur, contundent i molt sensible, que, com una
instantània fotogràfica, captura instants d’acció, com si fossin
fotogrames d’un film. Són dibuixos impregnats de moviment
que ressusciten l’esperit i la força vital dels seus protagonistes
mentre inciten l’espectador a imaginar l’abans i el després d’aquell
instant.
Capa,
Centelles i Picasso i el valor del seu treball en aquells moments han
estat adequadament valorats,
explicats i divulgats. De Sim, en coneixem una petita part de l’obra,
però ben poc sabem d’ell i la seva vida. És un més dels personatges
interessants que es van perdre en les boires de la guerra i el laberint
de l’exili. El bon treball de Joan Prados i Jaume
Rodón, tenaç i intens durant deu anys, ens descobreix l’aventura vital i
la personalitat de l’autor, alhora que ens mostra moltes més obres de
l’artista que s’havien perdut i dispersat o que restaven ocultes en
arxius particulars, familiars, biblioteques o
cases de col·leccionistes. El conjunt és presentat impecablement en un
altre llibre excel·lent de
Viena Edicions.
Sim segons Carles Fontserè
Personalment,
vaig tenir notícia de l’existència de Sim gràcies a l’amic Carles
Fontserè, que també
em va descobrir Helios Gòmez. De fet, ens els va fer descobrir a molta
gent, inclòs al fill d’Helios Gòmez, Gabriel, que fins que no va
conèixer Fontserè no sabia res de la història del seu pare, excepte que
havia passat anys empresonat a la Model. Fontserè
sentia un afecte especial vers els seus vells companys de trinxera
artística i llibertària que no havia tornat a veure mai més. L’admiració
que li provocaven les seves obres i el silenci injust que les havia
sepultades es van transformar de seguida en passió
per a fer-los conèixer i tornar-los a introduir en la història i la
cultura. Sobretot d’ençà que, en tornar a Catalunya als anys setanta, es
va adonar que gairebé ningú no sabia qui eren ells i que no coneixien
tampoc les seves obres. A Fontserè, no el movia
la nostàlgia, sinó la justícia i la veritat històrica. Era el seu
combat etern.
Ell sabia com ningú la importància que havia tingut la tasca de tots ells en el cartellisme, la propaganda
política i la il·lustració de guerra, i l’impacte popular d’aquelles obres que ell definia com ‘un crit enganxat a la paret’.
Això no obstant, la gran icona de la guerra civil és el
Gernika de Picasso. Fontserè, sempre lliure, iconoclasta i provocatiu, em deia: ‘Se’n parlava molt mentre Picasso el pintava per al
Pavelló de la República de l’Exposició de París de maig de 1937.
Allò ens intrigava. Pensa que nosaltres pintàvem i imprimíem obres
gairebé cada dia des del 19 de juliol del 1936. Quan finalment vam veure
el
Gernika, per a nosaltres va ser una gran decepció. En aquells
moments no calia fer allò per a ajudar als del front o la rereguarda.
Nosaltres crèiem que el nostre art al servei de la revolució i la causa
republicana
havia de transmetre un missatge clar, apassionat, convincent, que
animés la gent. Què era allò del
Gernika? Semblava l’explosió d’una bombona de butà en una granja.
A més, hi ha espases o llances. Jo vaig ser al front, també. Nosaltres
no fèiem la guerra amb llances, sinó amb metralletes, granades i
baionetes’,
comentava amb sarcasme.
Fontserè ha estat, lògicament, una de les moltes fonts consultades per Joan Prados i Jaume Rodón.
A més d’allò que l’artista explica a Memòries d’un cartellista català (1931-1939) (Editorial Pòrtic), els autors van tenir accés a un escrit inèdit de Fontserè sobre Sim
que els va proporcionar la vídua, Terry Broch, i que reprodueixen en el llibre.
Així sabem que José Luis Rey Vila, Sim, no va ser acceptat en el
Sindicat de Dibuixants Professionals de Catalunya malgrat l’aval i l’admiració de Fontserè perquè un tal Rafael Tona, comunista del
Comitè Revolucionari, s’hi va oposar al·legant que era un
infiltrat feixista. Fontserè creia, més aviat, que la profusió de
banderes anarcosindicalistes en els dibuixos de Sim van provocar el
rebuig de l’estalinista.
Poques setmanes després, aquelles obres que el Sindicat havia rebutjat
van ser editades per la
CNT-FAI en l’àlbum
Estampas de la revolución española. 19 de julio de 1936, impreses en els tallers
Graphos, col·lectivitzats.
Fontserè
subratlla que, mentre ells organitzaven el Sindicat en un casalot del
segle XVIII requisat
a uns marquesos, Sim recorria els carrers de la ciutat prenent apunts
al natural ‘d’homes i dones del poble amb el fusell en mà lluitant a les
barricades. Caps proletaris d’herois amb els mocadors al front tacats
de sang i grups victoriosos de milicians intrèpids
desfilant amb profusió de banderes anarquistes. Els ulls blaus de Sim,
penetrants, interrogants i sempre somrients, van aconseguir captar amb
autenticitat documental l’ambient tràgicament festiu d’aquella jornada
memorable del 19 de juliol a Barcelona i així
ha quedat com un monument històric malgrat els anys que han passat.’
‘Era
una tècnica de traç enèrgic i pinzellada vigorosa de tinta xinesa
treballada a l’aiguada amb
besllums de colors diluïts en la transparència del paper vegetal que
utilitzava l’artista’, defineix Fontserè, que es va meravellar dels seus
dibuixos, fins al punt de qualificar Sim de ‘pintor de la revolució’,
tot i que el seu estil era ben lluny estilísticament
dels cartells del Sindicat, que majoritàriament bevien de l’avantguarda
russa i alemanya.
De
fet, Joan Prados i Jaume Rodón també es van sentir igualment fascinats
pels dibuixos de Sim quan
van descobrir en una biblioteca particular un calendari il·lustrat per
ell amb escenes de la revolució. Allò els va estimular a investigar-ne
l’autor i l’obra, i descobrir tot allò que en mostren al llibre.
Del 1936 al 1939, Sim va publicar quaderns de guerra, il·lustrà revistes i realitzà cartells pel
Comissariat de Propaganda de la Generalitat i de més conselleries.
A més de
Estampas de la revolución española. 19 julio de 1936 (que, segons
els autors, és el més divulgat aquí, a Espanya, França, Anglaterra, als
EUA, al Canadà i Mèxic i que, segons que han descobert, l’escriptor
anarquista
Ba Jin en féu una còpia en xinès el 1938, reeditada el 1948, titulada
La Aurora de España), també va publicar
12 escenas de guerra (1936) en un petit quadern pel
Comissariat de Propaganda. En els anys vinents aquestes imatges serviren per a editar calendaris, cartells i targetes postals. Sim s’autoedità
España. Jornadas heroicas. Julio 1936 / Jornades heroiques. Juliol 1936,
del qual hi ha poquíssims exemplars localitzats. I un conjunt de
làmines que no es van editar mai, que els autors han intitulat:
Cuaderno del horror. De totes elles hi ha molt bones reproduccions al llibre
SIM. Dibuixant de la Revolució.
José Luis Rey Vila, Sim abans de Sim
Sim
no va tenir fills, que se sàpiga. Es va casar amb una francesa per
legalitzar la seva situació
a l’exili de París i el matrimoni va durar poc. Durant aquests deu anys
d’investigació els autors han pogut localitzar familiars seus i alguns
veïns i coneguts de la família que els han permès de reconstruir la
peripècia vital de José Luis Rey Vila.
La
resumeixo. Va néixer a Cadis el 1900, estudià en un internat catòlic de
Gibraltar, de ben jovenet
tingué molt clara la seva vocació artística, assistí a classes d’art a
Cadis i a l’Escola d’Arts i Oficis Artístics i Belles Arts de Barcelona,
la Llotja. Durant la guerra del Marroc va estar embarcat en un creuer
de l’armada espanyola. L’experiència el va
marcar per sempre més. D’aquí sorgiren un seguit de dibuixos
antimilitaristes i antigovernamentals que va titular ‘¿Derrota
en Marruecos? ¿O el menosprecio del Estado español a sus soldados?’,
i que restà inèdit durant la dictadura de Primo de Rivera. Joan Prados i
Jaume Rodón n’han pogut recuperar un parell d’originals. Allà també es
devia
forjar el seu esperit llibertari. ‘Rey tornà d’Àfrica essent
anarquista, vegetarià, feminista, esperantista i naturista’, escriuen
els autors del llibre.
Il·lustrà llibres, dibuixà en revistes i diaris com
La Esfera,
Mundo Nuevo, Revista Ford i dissenyà cartells publicitaris
diversos, ocupant-se especialment durant uns quants anys de la
publicitat dels magatzems barcelonins Santa Eulàlia. Diuen que els seus
dots de seducció
li van obrir moltes portes gràcies a les seves amistats femenines com
Elvira Augusta Lewi i Mariluz Morales, una dinàmica que també el va
acompanyar a l’exili parisenc on, entre les seves admiradores, hi havia
crítiques d’art, escriptores i princeses.
El 19 de juliol i el naixement de Sim
Potser
Joan Prados i Jaume Rodón han resolt la gran incògnita que s’amaga
darrere l’acrònim Sim,
que, evidentment, no té res a veure amb les inicials de José Luis Rey
Vila. Una fotografia i els records de veïns i familiars els permetrien
de provar la hipòtesi que l’autor era bon amic de Simone Weil a qui,
probablement, potser va conèixer en els ambients
anarquistes i culturals que el pintor freqüentava en les estades a
París que ja havia fet abans de la guerra del 1936-1939.
En
tot cas, la filòsofa francesa Simone Weil, vinculada llavors tant a
grups pacifistes com sindicalistes
revolucionaris, no va dubtar de desplaçar-se a Barcelona l’estiu de
1936 amb un carnet de periodista. Es va allistar a les Brigades
Internacionals i, amb una granota de mecànic de la
CNT i un fusell, va integrar-se breument a la
columna Durruti, a Pina d’Ebre, on va tenir un accident que la va
obligar a retornar a Barcelona. Va ser hospitalitzada a Sitges i és
possible que, mentre es recuperava, fos allotjada durant un temps a la
casa familiar
de Sim a Horta. De fet, hi ha una foto de Simone Weil, Sim i els seus
pares a la Font d’en Fargues. Els records de veïns i familiars també hi
coincideixen.
La primera vegada que José Luis Rey escriu ‘Sim’
és en
un retrat de la seva amiga francesa, a qui amistosament devia anomenar
així. És lògic, doncs, que en homenatge a ella, signés tots els seus
dibuixos de la revolució i la guerra amb aquest acrònim.
Simone Weil s’hi va passar uns dos mesos, aquí, segons que afirma ella en
Écrits historiques et polítiques (París, 1960). En un fragment recollit per Hans Magnus Enzensgberger en ‘El curt estiu de l’anarquia’, versió
Virus editorial 2014, Simone Weil afirma: «Vaig haver de sortir
d’Espanya contra la meva voluntat; tenia la intenció de tornar-hi, però
hi vaig renunciar voluntàriament. Ja no sentia la necessitat interior de
participar
en una guerra que ja no era, com havia pensat al principi, un
enfrontament entre masses de pagesos famèlics i els terratinents i els
seus còmplices, els capellans, sinó una confrontació entre les potències
europees: Rússia, Alemanys, Itàlia.»
El seu amic Rey Vila, potser, se’n va endur una decepció similar. Sembla que en un viatge a París
pel maig del 37, probablement encarregat pel
Comissariat de Propaganda per a assistir a l’Exposició Universal, va
decidir de restar-hi. El seu exili, doncs, començà el maig del 37,
precisament quan els comunistes van guanyar l’hegemonia en el bàndol
republicà i els anarquistes havien sortit de la
Generalitat. En veure que els seus camarades de la
CNT-FAI i el POUM eren reprimits i perseguits, segurament, com la seva estimada Simone Weil, Sim devia decidir de no tornar a Barcelona.
París i la ligne essentielle
A París, Rey Vila continuà pintant i dibuixant. Amb la seva mirada gairebé d’òptica fotogràfica,
plasmaria també l’ocupació nazi i l’alliberament de la ciutat i, anys després, la revolta del
Maig del 68. Va il·lustrar revistes i llibres, entre els quals
El Quixot,
Novel·les exemplars, i els poemes d’un seu amic, Marcial Retuerto (Tour d’Ivoire). També va pintar escenes costumistes de la seva Andalusia natal com la Fira d’Abril, bailaores i toreros.
El seu pensament artístic, el va sintetitzar en el concepte de la ligne
essentielle
(‘la línia és, la resta existeix’), sobre el qual va fer conferències a La Sorbone.
Ell
l’explicava així: «Quan ens apropem a qualsevol ésser viu rebem un
primer xoc visual, vet aquí
el punt de partida del meu sistema lineal. Es constata primer
l’embolcall carnal, després penetrant més a fons el subjecte es detecta
una carcassa, un esquelet. Un cop descobert aquest esquelet, es percep
que hi ha quelcom més: hi ha, encara mal definida,
una línia que es detecta. Aquesta és la línia que s’ha de traduir.»
Joan
Prados i Jaume Rodón diuen que, de jovenet, quan va abraçar el
naturisme, a Rey Vila, li agradava
de pintar i viure despullat. Al seu estudi parisenc de Buttes-Chaumont
hi accedien lliurement els coloms i tenia esplèndides vistes a les
teulades de Montmartre i el Sacre-Couer. Allà el va trobar mort la
germana un matí assolellat, el 23 de maig de 1983.
Anarquista i pacifista: les raons d’un gran pintor de guerra
No
hi ha dubte, crec, que els seus dibuixos de guerra i revolució són els
més importants de la seva
producció artística, extensa i en part desapareguda. Rey Vila, Sim, era
anarquista i pacifista, naturista i antimilitarista: des del Rif, la
guerra li provocava horror. Tot i això, podria semblar que,
paradoxalment, on més va saber afinar el seu talent era
en allò que més odiava: la violència. Però els seus dibuixos sota la
violència plasmen tota una altra cosa: la vida, el sentiment de les
persones, la por, la desemparança, i també l’orgull, el coratge dels
guerrers. Són com flaixos, com fragments de foscor
il·luminats momentàniament per un llampec, per un instant d’explosió.
Espurnes de vida sota les bombes i la destrucció.
«Tal
com passa sovint a la vida --apunten Joan Prados i Jaume Rodón-- aquest
testimoni d’una tragèdia
propicià l’aparició del millor Rey Vila com a artista.» Ell mateix
reconeix en carta a una neboda que totes les guerres que ha viscut l’han
fet patir molt, però li han forjat l’ànima i el caràcter i li han
proporcionat temes per a un seguit de creacions artístiques
que potser no haurien vist mai la llum si la seva vida hagués
transcorregut més plàcidament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada