Les direccions de centre signaran els contractes amb l'empresa que guanyi el concurs públic, menys
on els Consells Comarcals tinguin les competències delegades o hi hagi convenis amb ajuntaments, on les
AMPAs formaran part de la mesa de contractació.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 22/09/2018
Torroella de Montgrí, Baix Ter, Baix Empordà, comtat d’Empúries).-
Llegim al
Diari de Girona que el Departament d'Ensenyament ha confirmat la impossibilitat que les
Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (AMPAs) continuïn
gestionant els menjadors escolars a partir del curs vinent. Llavors, la
direcció del centre serà l'única que podrà signar el contracte amb
l'empresa adjudicatària
del servei; o, també, els Consells Comarcals que tinguin les
competències delegades i els ajuntaments amb què la Conselleria hagi
signat un conveni. Perquè una
AMPA pugui gestionar directament el menjador cal que es
constitueixi com a empresa i que guanyi el concurs públic que la llei
obliga a convocar.
Així de clar ho va deixar el director general d'Atenció a
la Família i Comunitat Educativa, Ramon Simon, per a qui els dos
canvis més rellevants del nou decret de menjadors que s'està negociant
és que el servei serà una peça més del
Projecte Educatiu de Centre i que el preu no serà un factor decisiu a l'hora d'adjudicar-lo, ja que fins i tot pot no puntuar.
Des de finals del curs passat, la retirada del menjador escolar a les
AMPAs que se'n feien càrrec i que enguany acabaven els convenis
amb els Consells Comarcals corresponents ha posat les famílies en peu de
guerra. Tot i la recomanació del
Departament d’Ensenyament per allargar l'acord un any més, a
l'espera d'encaixar l'aplicació de la Llei de contractació pública al
nou decret, el Consell Comarcal del Baix Empordà va decidir treure el
servei a les
set associacions que el gestionaven. Entre elles hi ha el cas
«singular» --tal com s'hi va referir Simon-- de l'Escola
Guillem de Montgrí, de Torroella de Montgrí i l’Estartit , on l'AMPA funcionava com a empresa i contractava directament tot el relacionat
amb el menjador; ara, l'entitat espera que el
Tribunal Català de Contractes del Sector Públic resolgui el recurs que hi va presentar a l'agost.
Val a dir que, a diferència del Baix Empordà, els Consells Comarcals del Gironès i el Pla de l'Estany
han trobat fórmules per deixar el servei en mans de les
AMPAs que així ho volien un curs més. De forma general, el director
general va explicar que «el decret dona un marge de 2 anys per acabar
els contractes que encara estiguin vigents». «A partir del curs vinent,
ens haurem d'adequar al marc legislatiu», va
afegir, alhora que va assegurar que «els consells comarcals tenen
seguretat jurídica total».
Malgrat
el rebuig de les organitzacions de mares i pares d'alumnes al canvi de
model, Ramon Simon
va apuntar que «en la majoria de centres que gestionen un menjador s'ha
contractat una empresa i això es farà igual, però amb més transparència
perquè serà públic, les empreses s'hi podran presentar lliurement i es
podran posar clàusules qualitatives». «Hem
fet el màxim que podíem fer dintre de la legalitat», va dir.
Els monitors s'hauran de formar
Des del seu punt de vista, «el més important» del nou decret és que el servei s'integrarà al
Projecte Educatiu de Centre. «El menjador serà un espai educatiu
més i un recurs de primer ordre, fins i tot per fer programes
d'innovació i transversals, que haurà de programar el centre i avaluar
per millorar, posant
èmfasi en la formació dels monitors que ja es concretarà amb una
resolució posterior».
Pel que fa a la intervenció de les
AMPAs, el director general va assegurar que el nou decret
«constantment dona garanties de participació en tots els processos a
l'hora de contractar, fer el seguiment o, si s'escau, sancionar o
rescindir el contracte».
Simon va explicar que les comissions de menjador que crearan els
consells escolars inclouran almenys un integrant de l'AMPA , «o
més, si el centre ho decideix» --va aclarir--. L'objectiu del
Departament d’Ensenyament
és començar a tramitar el decret a l'octubre per poder-lo aplicar el
curs vinent. Ara, el Departament Ensenyament de la Generalitat
espera les esmenes que puguin presentar les associacions
municipals, els consells comarcals i els representants de les direccions
de centre amb els quals ja s'han reunit. Paral·lelament, Ramon Simon va
explicar que negocien
amb les federacions de famílies i «amb totes les associacions que
vulguin, i si a Girona hi ha una problemàtica específica i volen fer
aportacions, ja hem dit als
Serveis Territorials que estem oberts». El director general va replicar les crítiques de la
Fapac dient que «hi ha coses que no s'ajusten a la realitat i hi ha molts mals entesos».
Aquest dijous, Ensenyament ha publicat al seu web un resum amb els aspectes que considera fonamentals
del nou decret que regularà els menjadors escolars a partir del curs 2019-2020.
El Departament diu que la necessitat de complir la
Llei de Contractació Pública, que va entrar en vigor al novembre
per ajustar-se a una directiva europea, respon a l'objectiu de millorar
la qualitat educativa del menjador, potenciar la qualitat alimentària,
garantir
la seguretat jurídica i la transparència en la contractació i assegurar
la intervenció, el control i la participació de les
AMPAs.
Com
fins ara, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat té la
titularitat del servei de menjador
i dona als directors territorials la competència per contractar-lo,
cosa que poden delegar a les direccions dels centres. La gestió de
servei, tal com s'especifica al web, també es pot atribuir als consells
comarcals i als ajuntaments.
La
nova regulació elaborada pel Departament d’Ensenyament afirma que «la
contractació (per concurs
públic) es pot adjudicar atenent únicament a criteris de qualitat», que
«en els plecs de clàusules s'han d'haver establert els criteris que
valorin els aspectes qualitatius i d'idoneïtat del servei» i que es pot
rescindir si hi ha «resultats negatius i reiterats
en les enquestes o auditories de satisfacció».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada