Un estudi eleva a més de 81.000 milions el diner malgastat en infraestructures en els últims 20 anys.
26.240 milions dilapidats al TAV.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 17/06/2018
La Jonquera (Albera, Alt Empordà, comtat de Peralada).-
Llegim
al Diari de Girona que un estudi sobre la geografia del
malbaratament al Regne d'Espanya en les dues últimes dècades estableix
que les administracions han dilapidat, des del 1995 i fins al 2016, un
mínim de 81.000
milions d'euros en infraestructures ineficients. Així ho recull el
treball Aproximació a la Geografia del malbaratament a Espanya: balanç de les últimes dues dècades que signen nou professors de Geografia de vuit
universitats espanyoles, entre ells el catedràtic Joan Vicente de la
Universitat de Girona (UdG).
L'informe
engloba en el terme malbaratament, que com a tal «no es considera
delicte», «la inversió
i sobrecostos en infraestructures innecessàries impulsades i executades
per l'Estat i les infraestructures, projectes, esdeveniments i
inversions fallides, buides o infrautilitzades escomeses per les
autonomies i governs locals».
Només
en malbaratament, els investigadors remarquen que en les dues últimes
dècades, d'acord amb
les primeres estimacions, les administracions han compromès un mínim de
«més de 81.000 milions d'euros en infraestructures innecessàries,
abandonades, infrautilitzades o mal programades». «Una quantitat que pot
superar els 97.000 milions en un futur pròxim
si se sumen les obligacions ja adquirides», afegeixen. I és que, per
exemple, no inclouen «projectes fallits i inútils amb pressupost
inferior a 10 milions».
Més
de la meitat de la despesa innecessària correspon a obres finançades
per l'Estat, 45.920,5 milions
d'euros. Sobre les executades per les autonomies i ajuntaments, el
rànquing d'aquest dispendi l'encapçala el Principat de Catalunya amb
9.160,5 milions (18.233,5 amb les obligacions de pagament pendents). El
segueix la Comunitat Autònoma de Madrid amb 7.723,1
milions (15.013,1 pels pagaments programats fins al 2040).
Al Principat de Catalunya destaquen 9 projectes, entre els quals 28,5 milions per l'ampliació de
l'aparcament a l'Aeroport
Girona - Costa Brava, a Vilobí d’Onyar (la Selva, comtat de Girona),
fet en els anys amb xifres estratosfèriques de passatgers però que van
caure en picat quan
Ryanair va anar al de Barcelona, al Prat de Llobregat (Baix Llobregat). Ara, bona part no es fan servir.
Altres projectes són la línia
9 del
Metro de Barcelona (6.927 milions d'euros), l'aeroport de Lleida (95) o el
Fòrum de les Cultures (240), a Barcelona.
26.240 milions dilapidats al TAV
Un
capítol a part mereixen les línies d'alta velocitat. Els diners
dilapidats en línies del TAV «que
no responen als criteris de rendibilitat social exigibles» és de
26.240,6 milions, mentre «el transcendental corredor mediterrani és
relegat». D'aquests, 8.966 són de la línia Madrid - Barcelona - Frontera
del Pirineu.
Aquí, l'estudi destaca el sobrecost a l'estació de la Sagrera, a Barcelona (del 230% que investiga
la Fiscalia Anticorrupció) o bé els 133,8 milions de sobrecostos a la línia, un 258%, a causa, segons el
Tribunal de Comptes, de la «mala planificació, criteris
incongruents i errors en el projecte inicial». En l'informe també es
revela el 18% de sobrecost al tram Barcelona - Figueres.
Finalment,
«un altre dels grans fiascos de l'AVE» és el túnel de sota el coll de
Panissars, just
per on passava l’antiga via Augusta, a la Jonquera (Albera, Alt
Empordà, comtat de Peralada), «almenys fins que el Govern francès no
construeixi la via fins a Perpinyà, el 2030». Adjudicat per a la
construcció i explotació a una UTE entre
ACS i
Eiffage (TPFerro), ha estat «rescatat» pels Estats espanyol i
francès. Aquí, afirmen, «es dirimeix una indemnització de 485 milions,
d'acord amb una clàusula del contracte que fixava aquesta possibilitat
en cas
d'"inviabilitat econòmica"».
El projecte fallit del
Castor, la
Ciutat de les Arts i les Ciències de València (l’Horta, País
Valencià), teatres, auditoris... són altres dels exemples de dispendi
durant dues dècades a l'Estat espanyol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada