El fiscal José Grinda entra a l'ajuntament. |
L'any
2014 l'Ajuntament de Girona va adquirir la col·lecció Santos Torroella.
Va ser una de les decisions
més polèmiques de Carles Puigdemont com alcalde. L'Ajuntament va
afrontar una despesa de 3,9 milions d'euros amb els ingressos provinents
de la privatització del servei d'aigua. Quatre anys després la
Fiscalia Anticorrupció investiga l'operació.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 19/06/2018
Girona (Gironès, comtat de Girona).-
Llegim a
ARIET.CAT
que ja en són unes quantes les entrades de la Guàrdia Civil a les
dependències de l’Ajuntament de Girona. El 13 de juny el fiscal José
Grinda s’hi va presentar acompanyat per sis agents del cos armat
espanyol
per demanar documentació relacionada amb el fons Santos Torroella, una
col·lecció d’art adquirida l’any 2014, quan Carles Puigdemont era
alcalde. El fiscal sospita que en aquesta operació es podrien haver
comès els delictes de malversació de fons públics,
apropiació indeguda, prevaricació i falsedat documental. Quan la
comitiva va arribar a la plaça del Vi, desenes de càmeres estaven
preparades per enregistrar l’entrada de la Guàrdia Civil al consistori.
Fins i tot
Telemadrid hi havia enviat un equip de periodistes. La persona
que havia fet córrer la veu, fos qui fos, s'havia encarregat que no hi
faltés ningú. Com en altres ocasions, l’operació coincidia amb una
sentència que
afectava els interessos de l’Estat, en aquest cas la condemna a cinc
anys de presó contra Iñaki Urdangarín. L’alcaldessa Marta Madrenas va
denunciar el "xou mediàtic" i va explicar que el fiscal s’havia
presentat a l’ajuntament per demanar documents que es
podien haver sol·licitat de forma telemàtica.
Que el ministeri fiscal actua mogut per interessos espuris salta a la vista. I més quan qui investiga
és un individu tan fosc com José Grinda, sobre el qual pesen dues acusacions de pederàstia segons
ARIET.CAT.
Però també és cert que l’adquisició del fons Santos Torroella és una de
les decisions més controvertides de Carles Puigdemont. El fons està
compost per un miler d’obres, la majoria de les quals d’escàs valor
artístic, tot i que inclou algunes peces de Miró, Dalí i Picasso. La
taxació encarregada per l’Ajuntament gironí va establir que la
col·lecció valia 3,9 milions d’euros, però altres estudis van fixar un
preu inferior als 2 milions.
Adquirir el fons era una de les prioritats de Puigdemont quan va accedir a l’alcaldia de Girona.
El problema és que no disposava de prou suport polític per tirar endavant la iniciativa.
CiU governava en minoria i la resta de grups municipals es
mostraven reticents a l’hora d’avalar un projecte que hipotecava la
ciutat en un moment de molta conflictivitat social. Per entendre el que
va succeir el 2014,
cal tenir present que Puigdemont encara no era un líder independentista
perseguit per la justícia espanyola, sinó un polític emergent
perfectament integrat en l’estructura de Convergència Democràtica de
Catalunya (CDC). L’alcalde va posar la maquinària del
partit en funcionament i va aconseguir trencar la disciplina del grup
municipal de la
CUP-Reagrupament. La compra de la col·lecció es va aprovar de forma agònica, amb una abstenció imprevista del regidor Carles Bonaventura (Reagrupament Independentista)
i el
vot de qualitat de l’alcalde. Mentre se celebrava la votació, desenes
de persones protestaven darrera una pancarta que clamava "Menys art
elitista i més polítiques socials".
Puigdemont va explicar que els quadres es pagarien amb el
cànon de l’aigua
Per
justificar una despesa tan impopular, Puigdemont va explicar que els
quadres
es pagarien amb el cànon de l’aigua. Era una manera de dir que la
compra no tindria cap impacte en el pressupost municipal ni en la
butxaca de la ciutadania. Puigdemont presentava el cànon com un
mecanisme inofensiu per ampliar el patrimoni de la ciutat. El
cert, però, és que el cànon no era altra cosa que un crèdit de 3,7
milions d’euros que es concedia a l’Ajuntament a canvi de mantenir un
servei públic en mans privades. El crèdit s’amortitzaria, amb
interessos, a través de la factura de l’aigua.
En el moment de comprar la col·lecció ja se sabia que alguna cosa fallava a
Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter (AGISSA), una empresa mixta participada en un 20% pels ajuntaments i en un 80% per
Girona SA. Una auditoria encarregada a l’empresa
Effial hi havia detectat nombroses irregularitats. Quatre anys
després s’hi ha descobert un niu de corrupció. Gràcies a una denúncia de
la
CUP s’ha pogut conèixer un engranatge perfectament greixat a
través del qual el soci privat saqueja els comptes de l’entitat. Un
informe de l’Agència
Tributària revelava l’any passat que els gestors d’AGISSA han aprofitat la desídia o la complicitat dels càrrecs públics per viure a cos de rei durant més de vint-i-cinc
anys.
Puigdemont no va fer cas dels senyals d’alarma i va optar
per prorrogar la concessió d’AGISSA
Puigdemont no va fer cas dels senyals d’alarma i va optar per prorrogar la concessió d’AGISSA.
A canvi, obtenia els diners necessaris per comprar la col·lecció. Va
ser una decisió arriscada que podria tenir greus conseqüències judicials
i polítiques. Malgrat que els principals responsables del frau són els
administradors de
Girona SA, la Fiscalia ha posat la lupa sobre Carles Puigdemont.
Actualment la investigació es troba sota secret de sumari, però les
preguntes que es deu fer el fiscal són força òbvies: fins a quin punt
Carles Puigdemont
era conscient de què es coïa a AGISSA? L’import que va rebre
l’Ajuntament de Girona pel cànon de l’aigua va condicionar d’alguna
manera el preu que es va pagar per la col·lecció?, es pregunta
ARIET.CAT.
José Ignacio Pérez Bermejo, Rafael Pérez Bermejo i Cristina
Pérez-Modrego Bermejo, ben situats en la societat madrilenya, tenien el fons Santos Torroella
L’enrenou judicial al voltant del cas
AGISSA ha deixat en un segon pla un assumpte igualment important:
qui s’ha beneficiat de l’operació Santos Torroella? El matrimoni format
per Rafel Santos Torroella i Maite Bermejo va morir sense descendència i
la
col·lecció va anar a parar a mans de tres nebots establerts a Madrid
(Castella la Nova): José Ignacio Pérez Bermejo, Rafael Pérez Bermejo i
Cristina Pérez-Modrego Bermejo. Es tracta de persones molt ben situades
dins la societat madrilenya. El pare era el
metge Severino Pérez Modrego, que es va casar en segones núpcies amb
Pilar Navarro, mare de Juan Vilallonga. Els tres germans es van criar
amb l’expresident de
Telefònica, l’amic íntim de José Maria Aznar. Malgrat haver venut
la col·lecció familiar, els germans no han perdut l’interès per l’art.
L’any 2016, per exemple, José Ignacio Pérez Bermejo es convertia en
col·laborador
del galerista Artur Ramon. I qui és Artur Ramon? Doncs casualment la
mateixa persona que va fixar el preu que havia de pagar l’Ajuntament de
Girona per la col·lecció, revela
ARIET.CAT.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada