dissabte, 28 d’abril del 2018

Jornada 35 de la Primavera Catalana

300 treballadores i treballadors de la Generalitat a Girona ballen La Santa Espina per reclamar la llibertat dels presos polítics. També es va llegir un text del musicòleg Joaquim Rabaseda que recorda la censura que va patir la sardana el 1924.  
Temps de Flors es tenyirà de groc. La reivindicació pels presos polítics serà present en molts dels 203 projectes.   
L’Ajuntament de Fontcoberta pioner al Pla de l’Estany a dedicar un espai a l’1 d’octubre. S’ha posat aquest nom en homenatge al referèndum al passatge que uneix la plaça dels Països Catalans amb el carrer del president Cárdenas, a Melianta.   
Un advocat planta cara a una jutgessa de Vic que li demanava de treure’s el llaç groc. El lletrat va defensar que podia portar el llaç groc emparat en la llibertat d'expressió.  


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 28/04/2018  
Girona (Gironès, comtat de Girona).-  

Ahir en el Sopar Groc Solidari d’Empúries, a l’Escala (Baix Ter, Alt Empordà, comtat d’Empúries) i , amb la participació de tres-centes persones, regnava en l’ambient el coneixement de la greu crisi de l’Estat espanyol. La justícia espanyola està tremolant aquests últims dies. A les resolucions surrealistes i barroeres sobre el procés sobiranista català s’hi ha afegit l’aberrant sentència pel cas de La Manada, una situació que ha provocat la indignació entre la gent, que reclama reformes urgents en aquest camp. Realment, l’Estat espanyo té un problema amb la justícia, però també amb Catalunya, la monarquia, l’economia, la llibertat d’expressió, les infraestructures i un llarg etcètera. Un 95% de la ciutadania considera que la xacra de la corrupció està molt estesa; el raper mallorquí Valtonyc ha d’entrar a la presó d’aquí quinze dies per les lletres de les seves cançons; es requisen samarretes grogues en un estadi de futbol; el deute públic espanyol ja s’enfila fins a 1,4 bilions d’euros; les protestes dels pensionistes inunden els carrers de l’Estat; la justícia alemanya dona un clatellot a Pablo Llarena i La Moncloa negant la violència del procés sobiranista; Florentino Pérez s’enriqueix amb el cas Castor; molts rotatius estrangers qüestionen l’estratègia de Mariano Rajoy respecte a Catalunya; el món universitari està enmig d’una ombra de sospita per culpa del no màster de Cifuentes... Tot plegat amb un govern del PP més qüestionat que mai amb les enquestes en contra i al qual li costa cercar aliances per poder tirar endavant els seus projectes. Fins i tot alguns analistes ja parlen d’una “legislatura perduda” a Madrid. A l’altre cantó, però, ni Pedro Sánchez ni Pablo Iglesias se senten prou forts per expulsar Rajoy de La Moncloa, mentre que Albert Rivera espera el seu moment. Associacions internacionals han denunciat totes aquestes problemàtiques. Amnistia Internacional s’ha queixat de la censura que es viu a l’Estat espanyol en referència a la llibertat d’expressió i el think tank The Economist Intelligence Unit del prestigiós setmanari britànic The Economist situa l’Estat espanyol al llindar d’una democràcia “imperfecta”. L’any passat va ser el segon Estat-Nació que més va baixar a Europa, només superat per Malta. 

300 treballadores i treballadors de la Generalitat a Girona ballen La Santa Espina per reclamar la llibertat dels presos polítics 
Segons un despatx de l’Agència Catalana de Notícies 300 treballadores i treballadors de la Delegació de la Generalitat a Girona ahir van cantar i ballar La Santa Espina, per a reclamar la llibertat dels presos polítics i la fi de l’aplicació de l’article 155 a Catalunya. L’acció també va servir per recordar la censura que va patir aquesta sardana. De fet, després de la ballada es va llegir un text escrit pel musicòleg i historiador Joaquim Rabaseda, que recordava la prohibició de la peça el 1924. En concret, el text explica que els balladors de La Santa Espina cantaven Els Segadors mentre dansaven, un fet que va provocar la censura immediata per part del governador civil de l’època.
L’Assemblea de Treballadors per la Defensa de les Institucions Catalanes (ADIC) va explicar que l’acció buscava donar un “to cultural” a la reivindicació que fan cada divendres, coincidint amb la setmana de Sant Jordi.
Els membres d’ADIC van sortir a les dotze del migdia a les escales de la seu de la Delegació de la Generalitat de Girona a realitzar l’acte de protesta. Aquesta vegada, però, també van utilitzar part de l’esplanada on van fer tres rondes concèntriques. A més, els treballadors vestien tots de negre amb un motiu de color groc, per tal de visualitzar al màxim la reivindicació.
Un cop ha acabat el ball de la sardana, es va llegir l’escrit de Rabaseda on es recordaven les paraules del governador civil que va decidir prohibir La Santa Espina. “Tot i que ho sento per la música no puc permetre que se’n faci un acte  polític”, assenyalaven les paraules del governador.
“Que avui, ballar i cantar La Santa Espina, retorni la veu del poeta i el cos d’aquells catalans que van fer de la música un compromís polític, un manifest estètic contra la barbàrie del poder irresponsable, un cant per una terra en primavera”, concloïa el manifest de Rabaseda.
Ideada originalment com el número musical d’una obra escènica, La Santa Espina (1907), amb música d’Enric Morera i llibret d’Àngel Guimerà, va esdevenir un símbol antifeixista gràcies a la dictadura de Primo de Rivera. El musicòleg Joaquim Rabaseda recordava ahir al migdia la història de la sardana més popular i més prohibida de Catalunya en el manifest que va llegir abans que uns tres-cents treballadors la cantessin i ballessin davant la seu de la Generalitat a Girona.
Com cada divendres, però “un divendres diferent”, reconeixia la portaveu de l’Assemblea de Treballadors per a la Defensa de les Institucions Catalanes a Girona (ADIC), la concentració setmanal de protesta, al peu de les escales de l’edifici, es va realitzar amb el tarannà d’un diumenge d’aplec però sense perdre l’essència reivindicativa, en el dia de Montserrat: “Hem volgut, coincidint també amb la setmana de Sant Jordi, protestar des d’un angle més cultural; en aquest sentit, els treballadors organitzen cada dimecres un taller de sardanes, i hem optat per La Santa Espina, per tota la història que té.”
L’estiu del 1924, en plena dictadura de Primo de Rivera, a Sant Feliu de Llobregat (Baix Llobregat) el governador civil de Barcelona Carlos de Lossada inaugurava un escorxador. Algú li va dir que els sardanistes, en ballar La Santa Espina, cantaven la lletra d’Els Segadors sobre la melodia. Feia dies que les cobles tocaven la sardana en homenatge a Guimerà, que acabava de morir. I la gent l’escoltava amb respecte, en silenci. Les autoritats espanyoles hi van detectar el poder simbòlic que tenia la sardana i van interpretar el gest social “de manera perversa, malalta, irada”. El governador civil, el general Lossada, va definir la cançó com un “himne representatiu d’odioses idees i criminals aspiracions” que la gent s’escoltava “amb el respecte i reverència que es tributen als himnes nacionals” i va resoldre “prohibir que es toqui i canti la mencionada sardana a la via pública, sales d’espectacles i societats i a les romeries o reunions camperoles, per prevenir els infractors d’aquest ordre que procediré el seu càstig amb tot el rigor”.
Després de la Segona República, la censura franquista es va tornar a aplicar a La Santa Espina, prohibida tant al carrer com en recintes tancats; una prohibició que va durar vint-i-cinc anys fins que la dictadura franquista, als anys seixanta, va començar a permetre’n la interpretació musical.
Les treballadores i els treballadors de la Generalitat, i també passejants que es van afegir a la concentració solidària, van cantar la lletra, que es va repartir entre els assistents.“Som i serem gent catalana tant si es vol com si no es vol”, diuen els primers versos.
El musicòleg Rabaseda, que havia fet el 2 de febrer una xerrada a l’Auditori Irla sobre Catalunya a través de la sardana, una activitat a la qual es va aplicar l’article 155, concloïa el text amb l’esperit de la composició: “Que avui, ballar i cantar La Santa Espina, retorni la veu del poeta i el cos d’aquells catalans que van fer de la música un compromís polític, un manifest estètic contra la barbàrie del poder irresponsable, un cant per una terra en primavera”.
Un cop llegit el text, les 300 treballadores i treballadors de la Generalitat van tancar l’acte cantant Els Segadors, seguits de crits de “llibertat presos polítics”. 

Temps de Flors es tenyirà de groc  
Llegim en la premsa convencional gironina que la 63a edició del festival gironí Temps de Flors, que se celebrarà del 12 al 20 de maig, tindrà un clar color predominant: el groc. La tinenta d’alcalde de Promoció Econòmica, Desenvolupament Local i Turisme de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana, va explicar ahir en la presentació de l’esdeveniment, que es tracta d’una exposició “contemporània, que no és aliena a l’actualitat” i que, per tant, igual que l’any passat va ser clau el tema dels refugiats, aquest any “com és evident el groc i la llibertat seran els protagonistes de molts dels projectes”. Plana va subratllar que l’organització no hi havia influït, ja que els muntatges són cosa de cada artista i que en el moment actual “han coincidit molts d’ells en aquest aspecte de la llibertat, la democràcia i el groc reivindicatiu”. La reivindicació pels presos polítics serà present en molts dels 203 projectes. 

L’Ajuntament de Fontcoberta pioner al Pla de l’Estany a dedicar un espai a l’1 d’octubre  
Fontcoberta (Pla de l’Estany, comtat de Besalú) s’ha convertit en el primer municipi del Pla de l’Estany a dedicar un espai públic al referèndum d’independència. Es tracta del passatge que uneix la plaça dels Països Catalans, on hi l’escola Alzina Reclamadora, i el carrer del president Cárdenas, al costat del pavelló poliesportiu, a Melianta. Ara, aquesta via es diu Passatge 1 d’Octubre. Inicialment s’havia pensat posar aquest nom a l’actual plaça dels Països Catalans, però es va descartar. La placa està col·locada en un monòlit, consistent en una pedra de grans dimensions, i conté la inscripció En record dels defensors de la democràcia en el referèndum de l’1 d’octubre de 2017.
La tria d’aquest lloc no és casual, ja que l’escola va ser el col·legi electoral en la jornada del referèndum. “A més --hi afegeix l’alcalde, Joan Estarriola (ERC)--, el nom del carrer del costat del pavelló és en honor del president mexicà que va acollir els polítics catalans de la República exiliats”.
El monòlit i la placa --que responen a la demanda ciutadana que hi havia, segons l’alcalde-- s’han finançat amb les donacions d’actes populars que els darrers mesos s’han organitzat a Fontcoberta.  

A Cornellà del Terri  
Al Pla de l’Estany, un altre Ajuntament, el de Cornellà del Terri (Vall de Terri, Pla de l’Estany, comtat de Girona), preveu inaugurar una plaça amb el mateix nom quan es compleixi un any del referèndum. El lloc ja està escollit: l’espai anònim que hi ha davant de l’ajuntament, que precisament va ser el lloc on va haver de votar a corre-cuita el president Carles Puigdemont, després que la Guàrdia Civil li impedís fer-ho al pavelló de Sant Julià de Ramis (Baix Ter, Gironès, comtat de Girona), que és on li corresponia. 

A Banyoles 
A Banyoles (Pla de l’Estany, comtat de Besalú), de la seva banda, es preveu també dedicar-hi un carrer o una plaça, però l’equip de govern municipal vol que abans hi digui la seva la comissió del nomenclàtor.
Altres municipis de la comarca --un territori on governa el PDeCAT o ERC-- es plantegen també prendre una decisió similar, però de moment no s’ha concretat. 

Un advocat planta cara a una jutgessa de Vic que li demanava de treure’s el llaç groc 
Llegim a VilaWeb que l’advocat Raimon Montoliu ha plantat cara a una jutgessa de Vic (Osona, comtat d’Osona) que, citant determinats articles de les lleis que regulen el poder judicial, li requeria que es tragués el llaç groc de la toga.
El lletrat va argumentar que no hi ha cap norma que limiti enlloc el seu dret de llibertat d’expressió i la magistrada li ho va demanar per “respecte”.
Això va passar durant una vista el 5 d’abril. “Respectant el requeriment, no em trauré ni el llaç ni la placa”, va respondre l’advocat a la jutgessa, la qual hi va insistir una segona vegada: “Li dono l’oportunitat de llevar-se el símbol i, si no ho fa, constarà així en les actuacions presents”. Montoliu tornava a respondre que no en tenia cap obligació i va continuar amb el llaç groc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada