La vall alta de la Tordera és un dels espais de màxima protecció del Parc Natural |
L’asfaltatge d’una
carretera, la construcció d’una depuradora, l’ampliació d'un hostal i
el projecte de repotenciació i realçament de la línia elèctrica entre
Sant Celoni i Vic, significarien la realització d’obres de gran
complexitat al cor del massís.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 27/03/2018
Sant Celoni/Montseny/Fogars de Montclús/Campins (Baix Montseny,
Vallès Oriental).-
Llegim a Directa que el
Tribunal Suprem va anul·lar el
Pla Especial de Protecció del medi natural i el paisatge al Parc del Montseny a principis del 2017. Això fa que la regulació vigent dins del
Parc Natural (PN) recaigui en el
Pla Especial de Protecció de 1977. Des d'aleshores, han transcendit
diversos projectes urbanístics que, en cas de portar-se a terme,
significarien l'entrada de maquinària pesada per fer obres dins del
terreny del PN. Totes les propostes tenen en comú que,
des d'una perspectiva mediambiental, no són l'opció més eficient o no
tenen un interès públic clar. Malgrat tot, en alguns casos, gaudeixen
del suport de les Administracions Públiques o, directament, aquestes en
són les promotores.
Una carretera al cor del Parc Natural
La
Diputació de Barcelona (DIBA) va elaborar el passat mes de novembre un
informe que preveu l'asfaltatge
de, pràcticament, la meitat de la pista forestal que va entre les Illes
i Sant Marçal. El projecte preveu pavimentar 1,8 quilòmetres dels
gairebé 4 que mesura. La carretera passaria per un territori actualment
deshabitat. El tram només comprèn com a construccions
destacables l'alberg per a la recerca el Puig, tancat gran part de
l'any, i Terrers, una masia en ruïnes. El pressupost total de les obres
seria de més de 400.000 euros.
L'oposició
a la carretera entre les Illes i Sant Marçal ha estat una de les grans
batalles que han
lliurat des del 2011 els moviments ecologistes al Montseny. El projecte
inicial preveia asfaltar els 4 quilòmetres de pista en un espai que
forma part de les zones de màxima protecció del PN i de la Xarxa Natura
2000, un projecte en l'àmbit europeu que pretén
conciliar la preservació de les espècies i els hàbitats naturals amb
l'activitat humana.
Les mobilitzacions populars i campanyes de denúncia es van estendre arreu del Montseny, com per exemple
la primera i la segona Marxa en defensa del territori o les dues
concentracions davant la seu del Departament de Territori de la
Generalitat. D'altra banda, l'Ajuntament de Montseny (Baix Montseny,
Vallès Oriental),
principal promotor de l'obra en un inici, va incomplir el tràmit de
l'avaluació d'impacte ambiental, de caràcter obligatori, un dels motius
pels quals va abandonar el projecte fa més d'un any.
Finalment, després de les al·legacions dels col·lectius ecologistes
Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM),
DEPANA, l'Agència Europea del Medi Ambient,
SEO/BirdLife i un informe desfavorable del
Consell de Protecció de la Natura, la
Ponència Ambiental de la Generalitat va proposar un projecte que consistia en l'asfaltatge d'aproximadament la meitat de la pista.
A principis de 2017, i després que centenars de persones sortissin en la tercera
Marxa en defensa del Territori, semblava que el projecte quedava aturat per part de la DIBA. Carles Lumeras, president de la
CSM, explica que van acordar amb Jordi Fàbrega, diputat delegat
d'infraestructures i mobilitat de la Diputació, que es portarien a terme
actuacions per tapar els forats més grossos, però que es mantindria el
caràcter
de pista forestal. A més, Lumeras explica que el
Síndic de Greuges, el Departament de Territori de la
Generalitat, l'Ajuntament de Montseny i la DIBA van acordar que es
posarien barreres que evitessin el pas i que només es permetria l'ús als
vehicles d'emergència,
serveis del Parc Natural i al veïnat.
Malgrat
que la DIBA hagi elaborat el projecte amb la justificació de millorar
l'accessibilitat entre
el nucli de Montseny amb els veïnats propers, és complicat demostrar-ne
la necessitat. El municipi que quedaria més a prop amb la potencial
carretera és Viladrau (Osona) i, segons càlculs de l'Ajuntament de
Montseny, la pavimentació permetria reduir 8,3 minuts
el trajecte. Actualment es tarda uns 50 minuts a fer el recorregut en
cotxe.
Una depuradora convencional per 7 habitants
El febrer del 2015, l'Oficina Tècnica de Parcs Naturals
de la DIBA va presentar un projecte per construir una
Estació Depuradora d'Aigües Residuals (EDAR) a la vall de Santa Fe, al terme municipal de Fogars de Montclús (Baix Montseny, Vallès Oriental). En un principi, l'EDAR hauria de servir per depurar les aigües residuals
que s'aboquen a la riera de Santa Fe. Segons dades de l'Idescat a
la vall hi ha set persones censades, tot i que existeixen diverses
masies i cases que tenen l'ús de segona residència en caps de setmana i
períodes
vacacionals. Això, podria elevar la generació de residus, un cop
aplicat el factor d'equivalència per habitant, a prop de 140 persones.
La
CSM, que es mostra favorable a la depuració de les aigües que
s'aboquen a la riera, va presentar al·legacions al projecte per
denunciar que les dimensions de l'EDAR eren
desproporcionades pel nombre d'habitants que havia d'abastir. En un
inici, el projecte incloïa les masies de Can Lleonard i Can Casades, a
banda de l'Hostal Restaurant Avet Blau --que tenen sistema de depuració
propi i homologable, tal com exigeix la normativa--
i l'Hostal Santa Fe, que, en paraules de Carles Lumeras, "no disposa de
cap sistema homologable".
Les al·legacions de la
CSM van incloure un projecte alternatiu d'EDAR homologat a
França i desenvolupat en climes similars a Santa Fe al Pirineu francès i
en nuclis de més de 1.200 habitants. La
proposta apostava per l'ús d'una depuració tova basada en els sistemes
biològics. A més, feia possible un sistema descentralitzat o
semidescentralitzat, de manera que l'impacte ambiental era menor. A
part, també destacaven que, en tant que la vall de Santa
Fe és una de les zones més concorregudes del Montseny, era una bona
oportunitat per treballar el factor pedagògic amb els visitants del Parc
Natural i demostrar que es poden buscar alternatives que tinguin el
mínim cost econòmic i ambiental possible.
La DIBA, en un principi, es va mostrar favorable a estudiar la proposta alternativa. Dionís Guiteras,
vicepresident de la Diputació, va afirmar en una entrevista a
Nació Digital que, tot i que havien presentat un projecte
convencional perquè el consideraven l'opció més eficient, la seva
proposta no tenia per què ser la millor. Carles Lumeras afirma que en
una reunió celebrada fa dos anys, la DIBA es va comprometre
a treballar un projecte en la línia que plantejava la
Coordinadora.
En la darrera sessió de la
Comissió Consultiva del Parc Natural a l'octubre, la Diputació va anunciar que el projecte aniria a mans del
Consorci públic-privat Besòs Tordera. Actualment, el
Consorci Besòs Tordera també té entre mans la construcció d'una depuradora a Montseny. El president de la
CSM explica que l'ens elabora tots els projectes amb models
estàndard, de manera que creuen que canviarà l'enfocament tècnic i
pedagògic del projecte. Per això, preveuen que la proposta d'EDAR
sigui similar a la que primer va presentar la Diputació.
Carles
Lumeras també assenyala que el projecte de la depuradora
sobredimensionada està estretament
lligat al projecte d'ampliació de la superfície de l'Hostal Santa Fe.
Segons el President de la CSM, l'objectiu de fer-ne una d'estàndard és
cobrir els potencials nous clients que tindria l'hostal amb diners
públics de la Diputació. Afegeix que l'edifici "hauria
de tenir una instal·lació perfectament feta, reglamentada i legal i si
no la té, haurien de cessar l'activitat". També apunta que, des de fa
més de 10 anys, a l'hostal només s'hi exerceix la restauració, però no
activitat hotelera.
El
Pla Especial de Protecció, actualment suspès, permetia ampliar la superfície d'ús privat com a molt un 20%. Així i tot, la
CSM apunta en les al·legacions que ha presentat que es pretenen
crear dotze noves habitacions i ampliar la superfície gairebé un 50%,
cosa que inclouria zones en risc d'inundació i amb una biodiversitat
molt sensible.
A més, conclouen que una actuació de tal envergadura hauria d'anar
acompanyada d'una avaluació d'impacte ambiental i contenir un estudi
exhaustiu de les conseqüències que pot comportar la implantació del
projecte en una àrea de màxima protecció com Santa Fe.
Torres elèctriques amb més tensió
L'empresa de l'IBEX 35
Red Eléctrica de España (REE) treballa en la repotenciació i
realçament de la línia elèctrica que va de Sant Celoni a Vic i que passa
per dins del Parc Natural del Montseny. El setembre de l'any passat es
va donar
a conèixer el projecte. L'actual línia data de mitjans dels anys 60, de
manera que es va construir en una època en què la legislació ambiental
era molt més laxa. Això fa que no existeixi cap estudi sobre l'impacte
ambiental que té la línia sobre el territori
ni compleixi molts dels requisits que la legislació mediambiental
exigeix actualment.
Per tal de realçar la línia, que agafaria els municipis de Sant Celoni (Baix Montseny, Vallès Oriental),
Campins (Baix Montseny, Vallès Oriental), Fogars, Montseny, Brull (Osona) i Seva (Osona),
Red Eléctrica de Espanya planteja aixecar les actuals torres
entre 3 i 7 metres, algunes dins les zones de màxima protecció del Parc
Natural. L'argument és que l'augment d'energia elèctrica provocaria un
sobreescalfament
que faria baixar les línies i incomplir la normativa pel que fa a la
distància amb les construccions que quedessin a sota del traçat. Carles
Lumeras ho considera una aberració, ja que el projecte no presenta dades
que demostrin que hi hauria el descens ni
tampoc argumenta que una major alçada no suposi un perill per a les
aus.
Red Eléctrica de España
tampoc justifica l'interès públic del projecte. L'empresa exposa que,
en tant que és una actuació que no tindria impacte mediambiental,
afirmació que no justifica, no és necessari demostrar-ne la utilitat
pública. D'altra banda, el president de la
CSM també argumenta que l'actuació implicaria realitzar obres
dins del Parc Natural amb maquinària pesada, ja que "caldria baixar tot
el cablejat, posar una nova capçalera més forta a les torres i
retocar-ne la fonamentació".
També critica que, a parer seu, l'informe presentat per l'empresa
prevegi l'obertura de nous camins per poder afrontar les obres.
Lumeras també carrega contra les formes d'actuar de
Red Eléctrica de España: "he parlat directament amb l'alcalde de
Campins, que no tenia ni idea d'aquestes obres quan, si han de fer-les,
el primer que haurien de fer és parlar amb els municipis". Finalment, la
CSM reclama la necessitat d'elaborar una avaluació d'impacte
ambiental ordinària en què es desestimi qualsevol actuació a l'actual
línia, ja que no està clara la necessitat pública del projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada