divendres, 9 de febrer del 2018

Comunicat conjunt de Defensem el Tren de l’Empordà i dels Usuaris del tren Perpinyà - Portbou , amb el suport de l’Associació per a la Promoció del Públic

Un tren convencional, transfronterer és una necessitat social i territorial que no pot esperar més  




TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 09/02/2018  
Portbou (Mar d’Amunt, Albera marítima, Alt Empordà, comtat de Peralada).-  

Comunicat conjunt de Defensem el Tren de l’Empordà i dels Usuaris del tren Perpinyà - Portbou (UTPP), amb el suport de la PTP (Associació per a la Promoció del Públic):  
Un tren convencional, transfronterer és una necessitat social i territorial que no pot esperar més 
“El 24 de gener de 2018, la CESER (Consell Econòmic, Social i del Medi Ambient de la Regió d’Occitània) va donar a conèixer el seu dictamen sobre el projecte d'acord entre la Regió occitana i SNCF Mobilitat determinació dels elements estructurals d'un futur acord d'operació TER. Les associacions d'Usuaris de Trens de Perpinyà - Portbou (UTPP), PTP (Promoció del Transport Públic, Barcelona) i Defensem el tren associació Empordà (Figueres - Portbou - Cervera de la Marenda) volem posar de manifest la nostra satisfacció perquè aquest dictamen (Regió d’Occitània - SNCF) pugui significar donar resposta a diverses reclamacions històriques en ambdós costats de la frontera (Cervera de la Marenda - Portbou) és a dir, una millora de les interconnexions ferroviàries, per tal que la qual cosa pugui implicar un augment de la freqüència i amplitud de la programació dels trens  transfronteres.
El CESER també assenyala la conveniència, d’articular un acord en el trajecte/línia a Perpinyà - Cervera - Portbou - Figueres - Girona per tal que tots els trens de la SNCF  tinguin com estació de termini, finalització de la línia, Portbou. Així com els trens de les línies R11 i RG1 de RENFE - Rodalies, tinguin com a finalització de la  línia Cervera de la Marenda. En aquesta línia el sindicat francès CFDT ha dit per la seva part que compartia el desig de "veure que s’estengui el trànsit transfronterer amb la banda de Catalunya - Principat Portbou (línies R11 i RG1) i de Puigcerdà terminal (R3). Afegint,  a més, "que les infraestructures ja existeixen i que, per tant, podrien ser explotades comercialment amb normalitat”.
Voldríem recordar que en l'actualitat només  existeixen 5 trens diaris entre Perpinyà i Portbou (el primer que arriba a Portbou a les 11:45h), mentre que el CESER defensa en la seva opinió que cal posar en marxa un servei regional prou atractiu amb una oferta mínima de 6 viatges per dia, incloent almenys dos viatges d’anada i tornada, d’horaris de matí i de vespre.
Aquestes afirmacions ens porten a creure que l'acord TER (la futura convenció/acord ferroviària entre la SNCF i la Regió d’Occitània) els estats generals del tren convencional a la Regió d’Occitània --que tindran lloc i se signaran l'abril de 2018--, es proposarà un desenvolupament enllaços, les interconnexions, ferroviàries transfrontereres entre els Pirineus Orientals i Catalunya (espacialment en l’àmbit de  l’Eurodistricte entre Perpinyà - Portbou - Cervera - Figueres - Girona). Cal tenir molt present, que malgrat gaudir d’un gran potencial  --aquesta  línia transfronterera  del tren convencional  entre Perpinyà  i  Girona  per la costa-- està molt  desaprofitada i , a voltes discriminada i bandejada per les diferents administracions que hi son implicades. En aquest cas caldria emmirallar-se en l’Euskotren transfronterer en el País Basc.
Caldria recordar que avui en dia, un usuari que surt de Perpinyà i que volgués visitar  Girona amb el tren convencional transfronterer només podria  fer una estada a Girona de 3 hores i 10 minuts. Per altra banda, les estacions centrals de Figueres i de Girona es convertiria en una xarxa intermodal important d’entrada a Catalunya i l’Estat  espanyol, mentre que Perpinyà, al mateix temps, podria convertir-se en un important porta d'entrada a la xarxa intermodal de l’Estat francès i Europa. Al mateix temps, es podrien millorar les interconnexions amb autobusos amb destinacions a diversos  punts de les comarques gironines.
En  síntesi, les associacions Usuaris del Tren Perpinyà - Portbou (UTPP), Defensem el Tren de l'Empordà i PTP voldríem  fer una crida cívica a millorar la  col·laboració entre la SNCF i la Regió Occitània i RENFE/ADIF i la Generalitat, i la col·laboració dels diferents ajuntaments (per on travessa la línia, especialment Perpinyà, Elna, Argelers de la Marenda, Cotlliure, Portvendres, Banyuls, Cervera de la Marenda, Portbou, Colera, Llançà, Vilajuïga, Figueres, Flaçà i Girona, així com la Diputació de Girona, el Consell General dels Pirineus Orientals, els Consells  Comarcals de l’Alt Empordà, del Baix Empordà, del Gironès i de la Selva, per tal de  fer realitat unes més racionals interconnexions ferroviàries Portbou - Cervera de la Marenda en vista a millorar l’equilibri territorial i les comunicacions ferroviàries de l’Eurodistricte  --entre la Catalunya Nord i les comarques gironines-- per tal d’arribar a un compromís polític dintre de l’Eurodistricte per articular i per vertebrar, al més aviat possible, un tren social, lleuger, convencional transfronterer entre Perpinyà - Cervera –Portbou – Figueres - Girona, el qual vontribuïria a millorar els diferents sectors econòmics entre un costat i l’altre del territori transfronterer.
Alt  Empordà,  7  de febrer de  2018
Josep M. Loste, Defensem  el Tren de l’Empordà (Portbou - Figueres), tel.   625.14.84.65 
François  Schneider (UTPP) Cervera de la Marenda 00.33.68.17.72.46 
Matthew Faye (UTPP) Perpinyà tel. 00.34.627.77.33.17”.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada