dimarts, 20 de juny del 2017

L’Ajuntament de Girona endureix el conveni del festival Temporada Alta per frenar les irregularitats

Temporada Alta /Èlia BakarEl canvi no va impedir que els espavilats gestors es quedessin 428.382 euros en la darrera edició del festival   




TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 20/06/2017   
Girona (Gironès).-    

Llegim a ARIET.CAT que l’Ajuntament de Girona va endurir l’any passat el conveni del festival Temporada Alta, organitzat per Bitò produccions. Dos mesos després que aquest mitjà de comunicació revelés que tres persones s’enduen cada any el 14% del pressupost, l’Ajuntament i l’empresa organitzadora van firmar un nou conveni que exigeix més detalls sobre com es gasten les subvencions públiques. El nou conveni, tanmateix, no ha canviat les pràctiques de la productora, ja que en l’última edició del festival els gestors es van concedir a si mateixos contractes per valor de 428.382 euros.
El nou conveni, que publiquem en exclusiva, regula la relació entre l’Ajuntament i Bitò per a l’organització de la vint-i-cinquena edició del festival, que es va celebrar entre 30 de setembre i el 4 de desembre de 2016. Per part de l’Ajuntament va firmar l’alcaldessa Marta Madrenas i per part de Bitò, el conseller delegat Josep Domènech. El document estableix que la productora rebrà 514.500 euros per organitzar Temporada Alta, a banda de les subvencions que puguin provenir d’altres administracions. L'any passat, la productora va obtenir en total 1,55 milions d'origen públic.
El document és molt diferent del que es va firmar l’any anterior, quan Carles Puigdemont encara era alcalde. La principal novetat és que desapareix la clàusula que regulava els honoraris de Bitò. Aquell document permetia a la productora quedar-se el 15% de les donacions i el 10% dels ingressos que rebia el festival. L’any 2014 aquests honoraris van enfilar-se fins als 253.695 euros. En el nou conveni desapareix qualsevol referència als honoraris i tan sols s’esmenten les «despeses indirectes», que «seran com a màxim el 15% del pressupost del projecte». Les despeses indirectes es poden pagar amb subvencions públiques sempre i quan siguin «estrictament necessàries» per a l’organització del festival.
Més que posar noves condicions, el conveni recorda a Bitò quines són les seves obligacions. Per exemple, en cas que la productora vulgui contractar un servei per un import superior als 18.000 euros, «haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes a diferents proveïdors». Si no escull la proposta més econòmica, haurà de «justificar expressament en una memòria l’elecció». Tal com estableix la Llei de subvencions, els gestors de Temporada Alta no poden contractar empreses amb les quals tinguin vincles, excepte si ho fan «amb les condicions normals de mercat» i obtenen «l’autorització de l’Ajuntament de Girona». En un to més dur i formal que l’any anterior, el conveni adverteix que Bitò haurà de tornar les subvencions si incompleix les seves obligacions i que el control financer es podrà estendre a altres entitats que participen en l’organització de Temporada Alta.
Aquestes advertències han tingut algun efecte pràctic? No, en absolut. Els directius de Bitò segueixen utilitzant Temporada Alta com una font d’enriquiment i, en xifres absolutes, fins i tot han incrementat els seus ingressos. En l’edició de 2016, Josep Domènech, Salvador Sunyer i Xavier Masó es van concedir a si mateixos contractes per valor de 428.382 euros, el 13% del pressupost d’aquell any. Com que la porció del pastís es manté intacta, els gestors acumulen poder a mesura que el festival es va fent gran.
L’únic canvi apreciable és que ara els gestors han de justificar una mica més les decisions. En la darrera memòria, a la qual ha tingut accés l’ARIET, per exemple, reconeixen que Bitò es queda 323.095 euros «en concepte d’honoraris de producció, dins els quals hi ha inclosos els honoraris de la direcció artística i determinades despeses generals de l’empresa com són l’assegurança de Responsabilitat Civil, rentings de vehicles d’empresa, llicència dels programes de comptabilitat i facturació, despeses de pòlisses bancàries, comissions bancàries, despeses d’oficina i moltes altres despeses de caràcter general». Probablement, els dividends que reparteix cada any Bitò formen part d’aquestes «despeses de caràcter general» mencionades per Josep Domènech a la memòria.
Pel que fa als contractes amb Cent un mil dinou, una productora controlada per Josep Domènech i Salvador Sunyer que en la darrera edició va facturar 38.881 euros, la memòria explica que es tracta d’una «societat vinculada responsable de tíqueting i que també fa el lloguer de material tècnic divers, pantalles de sobretítols, pda’s i impressores de taquilla, que opera a preus de mercat, fins i tot per sota. La plataforma de tíqueting és la que fem servir per la venda dels nostres productes, i a més a més és la utilitzada en molts dels equipaments del festival, fet que ens permet abaratir costos i minimitzar riscos ja que el personal i el software d’aquests teatres» (sic).
La llista d'autocontractes es completa amb els 49.406 euros que es va concedir Josep Domènech per dirigir les produccions de Temporada Alta i els 17.000 d'Ubud, la productora de Xavier Masó.   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada