divendres, 12 de maig del 2017

La construcció del TAV a l’Alt Empordà va tenir un sobrecost de 44 milions d’euros

El Tribunal de Comptes atribueix l’encariment a una mala planificació i a errors en els projectes adjudicats inicialment 




TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 12/05/2017 
Figueres/la Jonquera (Alt Empordà).- 

Llegim en la premsa convencional empordanesa que les obres per construir el tram alt-empordanès de la línia d’alta velocitat van costar almenys 44.176.000 euros més del que s’havia previst inicialment. Així ho desvela un informe elaborat pel Tribunal de Comptes que fiscalitza els contractes que va signar Adif per construir la línia entre Barcelona i la frontera de la Jonquera. El document analitza les desviacions entre els costos i els terminis d’execució previstos inicialment i els que van acabar sent reals. Examina un total de 323 contractes d’arreu de Catalunya, una desena dels quals afecten el tram de l’Alt Empordà.
Segons el Tribunal de Comptes, el 43,4% dels contractes es van endarrerir més del 150% del previst a causa d’una mala planificació (circumstàncies com defectes de coordinació, errors en els projectes inicials, retards provocats pels processos d’expropiació dels terrenys…). I aquests mateixos defectes van provocar que els contractes de serveis s’encarissin entre un 19 i un 199%. Unes condicions que van tocar de ple les obres de la comarca.

CONSTRUCCIÓ DEL TRAM VILADEMULS-PONTÓS
Es va adjudicar al desembre del 2006 per 73.341.000 euros i amb un termini d’execució inicial de 19,5 mesos. Però el projecte es va haver de modificar per raons mediambientals. Entre els canvis més destacats, es va haver d’adaptar l’aqueducte de la riera Cinyana al seu curs real, es va traslladar el cabal de la Cassinyola de Bàscara, es va potenciar el control de l’avifana a l’entorn de les obres; i durant el moviment de terres també es van haver de fer actuacions arqueològiques. I tot això va provocar un encariment del 19,8% (14.525.000 euros extres) i un retard del 30% en el termini d’execució (6 mesos més).

TRAM BORRASSÀ-FIGUERES
Es va adjudicar el setembre del 2007 per 66.414.000 euros, però el juliol del 2012 s’hi va haver de fer una modificació que va provocar un encariment de 12.526.000 euros (un 18,9%). El Tribunal de Comptes destaca que en aquest cas els canvis tampoc van ser provocats per “circumstàncies o necessitats imprevistes”, sinó “per una deficient preparació del contracte”, ja que es van haver de modificar alguns viaductes i fer un estudi de fauna del riu Manol per la proximitat del túnel de Figueres. A més, aquest tram va ser el més afectat per la lentitud en el procés d’expropiacions, ja que la falta de disponibilitat de terrenys va retardar les obres sis mesos.

TRAM RIUDELLOTS-FRONTERA
Aquest expedient, adjudicat l’octubre del 2007 per 64.236.000 euros, es va encarir 12.767.000 euros (és a dir, un 19,9%) perquè el projecte inicial no preveia el transport a l’abocador dels materials no aprofitables o la presència de masses d’aigua en alguns punts.

SENYALITZACIÓ
El projecte per instal·lar la senyalització i les telecomunicacions fixes del tram Barcelona-Figueres es va adjudicar per 161.751.000 euros (135.228.000 dels quals corresponien a les obres i la resta, al manteniment de les instal·lacions), i va patir un sobrecost de 1.678.000 euros perquè el retard de la construcció de la línia entre Girona i Figueres va obligar a fer un tercer carril a la línia convencional de mercaderies entre Girona i Vilamalla. 

AMPLADA INTERNACIONAL
Els treballs per adaptar la línia que uneix Girona i Figueres a l’amplada internacional tenien un termini d’execució de setze mesos i finalment es van allargar gairebé quatre anys (45 mesos) a causa dels retards en els altres projectes, així com per un canvi en el sistema electrònic i retards en les proves exigides pel ministeri.
La línia del TAV entre Madrid i Figueres-Vilafant va batre el rècord de passatgers la setmana passada, coincidint amb el pont de l’1 de maig. Fins a 35.049 passatgers van agafar el TAV el 28 d’abril, una xifra històrica per a Renfe que va permetre omplir gairebé el 100% dels seients. El corredor de l’alta velocitat va registrar un total de 147.000 clients durant els cinc dies del pont (dimarts a Madrid era festa), una dada que suposa un increment del 5,2% respecte al mateix període de l’any passat.
--- fi del missatge ---

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada