Torres de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema |
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 01/05/2017
Riudarenes (La Selva).-
Segons l’Agència
Catalana de Notícies la Generalitat de Catalunya ha encarregat un nou
estudi del ramal de la MAT a Riudarenes (la Selva) per rebatre la
resposta de Red Eléctrica Espanyola (REE) a l'informe del Col·legi
d'Enginyers. Aquell primer document plantejava fins a sis alternatives
al traçat dels 400 kV, però la companyia les va rebutjar totes i
cadascuna d'elles. REE no s'ha mogut del projecte inicial, i sosté que
l'única opció viable és fer passar la línia aèria pel mig de les
Guilleries. En total, el ramal té 17 quilòmetres i 41 torres. Ara, la
Generalitat ha remès la resposta de la companyia al Col·legi d'Enginyers
perquè l'analitzi a fons i comprovi --en un segon informe-- si realment
no hi ha més opció. Fonts d'Energia indiquen, a més, que el document
que els ha tramès Red Eléctrica Espanyola inclou informació sobre el
ramal de la MAT que fins ara desconeixien, perquè quan els enginyers van
fer el primer informe la companyia no els va enviar tot allò que li van
sol·licitar.
Nou
estudi sobre el ramal de la MAT de Riudarenes. I aquest, comptant els
d'una i altra part, ja serà el tercer. L'informe, que s'encarregarà de
redactar el Col·legi d'Enginyers, haurà d'analitzar amb detall si no hi
ha cap altra alternativa als 17 quilòmetres aeris de 400 kV, com sosté
REE.
Fa
poques setmanes, la companyia va respondre el primer estudi dels
enginyers, encarregat per la Generalitat el 2014 arran de la fèrria
oposició que el ramal de la MAT va aixecar al territori. En aquell
document, s'identificaven fins a sis alternatives a les 41 torres
projectades enmig de les Guilleries.
Entre
aquestes, hi havia des d'estendre noves línies de 400 ó 220 kV que
sortissin de la subestació de la MAT a Bescanó (Gironès), aprofitant el
corredor d'infraestructures, o reforçar la tensió de línies ja existents
de 132 kV. D’entre totes elles, la Generalitat va escollir com a
prioritària l'alternativa que passava per repotenciar a 220 kV la línia
de 132 que discorre per Juià (Gironès), Salt (Gironès) i la Roca del
Vallès (Vallès Oriental).
L'estiu
de l'any passat la Generalitat va trametre aquest primer informe a Red
Eléctrica Espanyola, instant la companyia a avaluar les alternatives. En paral·lel, va anunciar-li que paralitzava la tramitació del ramal de la MAT.
La
resposta de Red Eléctrica Espanyola, que va arribar a finals d'aquest
hivern, va ser categòrica: cap de les sis alternatives és viable. La
companyia no es va moure del projecte inicial, i va defensar que l'única
solució possible era la que hi ha hagut des d'un primer moment: que la
línia sigui aèria, es faci ja d'entrada a 400 kV i neixi a l'alçada de
la torre 134 de l'estesa Sentmenat-Bescanó, del Vallès Occidental al
Gironès.
La
companyia rebutjava aixecar una línia que tingui tensions inferiors als
400.000 volts i també desestimava que el ramal sortís de la subestació
de Bescanó i passés pel corredor d'infraestructures format pel TAV i
l'AP-7. Sobretot, atenent a la població que viu a la zona i a la
proximitat de l'aeroport (cosa que en alguns punts faria gairebé
impossible respectar les distàncies mínimes).
Ara,
després de rebre la resposta de Red Eléctrica Espanyola, la Generalitat
ha mogut fitxa. I ho ha fet encarregant un nou informe al Col·legi
d'Enginyers per analitzar a fons la tesi de la companyia i, si cal,
rebatre-la. Entre d'altres, Energia justifica la necessitat d'aquest nou
estudi perquè, a la seva resposta, REE ha inclòs informació sobre el
ramal de la qual no se'n disposava.
Quan
els enginyers van fer el primer estudi, van demanar-li a la companyia
que els trametés precisions al voltant del projecte (aspectes tècnics).
Però Red Eléctrica no ho va fer. Ara, com que a la seva resposta sí que
hi apareixen, això permetrà analitzar més a fons la necessitat d'aquest
ramal dels 400 kV. De moment, no hi ha termini perquè el Col·legi
d'Enginyers emeti l'informe i el passi a la Generalitat.
El
ramal de la MAT a Riudarenes ha de permetre injectar energia al TAV
(Adif ja ha construït la seva subestació) i també garantir el
subministrament a la Costa Brava Sud. És l'única pota que queda del
projecte dels 400 kV a la demarcació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada