dijous, 26 de gener del 2017

MEMÒRIA PROLETÀRIA DEL NORD-EST: El 26 de gener de 1888 neix a Iniesta (Conca, Castella la Nova) el militant anarcosindicalista, destacat pensador anarcoindividualista i francmaçó Miguel Giménez Igualada, també conegut com Miguel Ramos Giménez i Juan de Iniesta

http://www.estelnegre.org/fotos/gimenezigualada.gif
A principis de 1939 es va exiliar i fou internat als camps de Bram i d'Argelers de la Marenda, i després marxarà a l'Argentina, Uruguai i Mèxic, on s'instal·larà definitivament en 1942 






 
Miguel Giménez Igualada:  
El 26 de gener de 1888 neix a Iniesta (Conca, Castella la Nova) el militant anarcosindicalista,  destacat pensador anarcoindividualista i francmaçó Miguel Giménez Igualada, també conegut com Miguel Ramos Giménez i Juan de Iniesta.
Durant la seva joventut exercirà diverses professions (taxista, xarlatà de fira, bover, criador d'animals, jardiner, capatàs agrícola d'una indústria sucrera, mestre racionalista a l'Ateneu Llibertari de Las Ventas de Madrid i a l'Ateneu de Gràcia a Barcelona, conferenciant...). Membre del sindicat anarcosindicalista Confederació Nacional del Treball (CNT) des de la dècada de 1920, en 1933 impartí conferències a Sant Adrià de Besòs (Barcelonès Nord) i Manzanares (Camp de Calatrava, la Manxa, Ciudad Real, Castella la Nova).
El cop d'estat militar franquista de juliol de 1936 el sorprèn a Barcelona, on va participar en la gestió del municipal Teatre del Poble. Entre octubre de 1937 i febrer de 1938 es fa càrrec de la direcció de l'editorial valenciana «Nosotros», que publica la revista del mateix nom, dirigida per Rodolfo González Pacheco i des del segon número pel propi Giménez Igualada, i on apareixeran articles del grans pensadors individualistes, com ara el Han Ryner, Manuel Devaldès i d'Émile Armand; a més d'articles de Felipe Alaiz, Costa Iscar, Fontaura, Juan de Hiniesta, Higinio Hoja Ruiz o Gonzalo Vidal.
Encapçalà el grup «Incontrolados» dels «Aguiluchos» de la Federació Anarquista Ibèrica (FAI). També participarà en la publicació de Al Margen. Publicación quincenal individualista (1937-1938), dirigida per Vicente Galindo (Fontaura). Profundament influït per la lectura de Max Stirner, de qui serà el seu principal divulgador en llengua castellana a través dels seus escrits: publica i prologa la quarta edició en castellà de l'assaig Der Einzige und sein Eigentum (El Único y su propiedad) des del 1900 traduïda per Pedro González Blanco, a través de l'editorial «Nosotros» el 1937. També proposarà la creació de la seva pròpia versió de la Unió d'Egoistes stirneriana, sota el nom de Federació d'Associacions Anarquistes Individualistes, però no arribarà a portar-se a terme.
A principis de 1939 es va exiliar a l’hexàgon francès, on va ser internat als camps de Bram (Aude, Llenguadoc, Occitània) i d'Argelers de la Marenda (Rosselló), i després marxarà a l'Argentina, Uruguai i Mèxic, on s'instal·larà definitivament en 1942. En aquest any intervingué en el famós míting mexicà contra les extradicions. Entre el 26 i el 28 desembre de 1945 va participar a la ciutat de Mèxic en el Primer Congrés de la Federació Anarquista de Mèxic (FAM).
Durant els anys 50 a Mèxic es va iniciar a la Francmaçoneria. 
Va publicar nombroses col·laboracions en Al Margen, Boletín Interno del CIR, Cenit, Cultura y Pedagogía, ¡Despertad!, Espoir, Ética, Fuego, Inquietudes, Liberación, Nosotros, El Productor Libre, Ruta, Semáforo, Solidaridad Obrera, Tierra y Libertad, Umbral, etc.
Entre les seves obres podem destacar Dolor (1944 i 1988), Más allá del dolor (1946), Lobos en España: estudio político-religioso (1946), Los últimos románticos (1959), Un atentado: los caminos del hombre (1961), Tres conferencias (1964), Anarquismo (1968), El niño y la escuela (1968), Salmos (1968), Stirner (1968), Trilogía de oratoria (1968), Cartas sobre anarquismo (1971), entre d'altres.
Hostil a tota forma de violència, va ser un pacifista integral, però enemic acèrrim de l'acció popular i de les organitzacions formals, i en la seva joventut «il·legalista» sota el nom de Miguel Ramos Giménez, que alguns consideren l'autèntic. Opinava que el socialisme havia substituït la religió, i ho criticava, com també criticava la idea de revolució, i els canvis només superficials que ocasionava; la qüestió educativa la va contemplar des d'una òptica armandiana, i va defensar la idea d'iniciació.
El 26 de novembre de 1973 Miguel Giménez Igualada mor a la Ciutat de Mèxic (Mèxic).   
En 1970 José Muñoz Cota en publicà un estudi biogràfic sota el títol Imagen de un hombre libre. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada