El volum aplega també una quinzena de cartells de la guerra.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 28/12/2016
Banyoles (Pla de l’Estany).-
Llegim en la
premsa convencional que Carles Fontserè tenia l'instint dels bons
reporters, que no es limiten a fixar una porció de realitat, sinó que es
proposen d'alguna manera electritzar-la. A vegades era posant-hi una
ganyota de sarcasme, com en aquell interior ruïnós de Coyoacan, a Mèxic,
il·luminat amb una bombeta macilenta que fa ressaltar l'eslògan penjat a
la paret: “Visite USA, país de las maravillas”; en d'altres n'hi havia
prou d'enfocar als marges, cap als urinaris encastats al mur de la
venerable muralla de Roma, per exemple, en el moment precís que s'hi
desfogava un honorable ciutadà. La fotografia va ser un descobriment
tardà, per a Fontserè, que va haver de reinventar-se tantes vegades: va
ser cartellista durant la Guerra Civil, dibuixant de còmics durant
l'ocupació alemanya de París, escenògraf a Mèxic amb Cantinflas, taxista
a Nova York, autor d'unes controvertides (i tremendament amenes)
memòries al seu retorn a Catalunya. Tota aquesta experiència, però,
sembla confluir en els seus reportatges fotogràfics, gairebé tots
dedicats a les ciutats que va conèixer durant l'exili (París, Londres,
Nova York, Mèxic, Roma), en uns anys, a més, de transformacions
vertiginoses, en què la pobresa, la ruralia, la segregació racial i les
diferències de classe convivien amb el turisme creixent, la construcció
desaforada i la retolació extenuant de la publicitat.
Fotografiar, per a
Fontserè, va consistir sovint a introduir en la mateixa composició
aquests dos mons, l'ahir i el demà, sense a penes forçar-ne la trobada.
N'havia après de Brassaï a finals dels quaranta, seguint-lo pels carrers
de París per veure com una ciutat es transformava en la seva
representació. A Mèxic i sobretot als Estats Units, ampliaria
l'imaginari amb els enquadraments de l'escola de Lewis Hine, Robert
Frank o Lisette Model, i l'aguditzaria amb la seva feina de taxista a
Harlem: si perdies la por de mirar en un barri com aquell, et guanyaves
el dret de dir alguna cosa sobre la ciutat que els altres potser no
sabrien mai. L'existència de la negritud, posem per cas. O l'atenció
necessària per reconèixer, entre els obrers anònims que treballaven
sense cap arnés de protecció en els gratacels de Nova York, els
descendents dels indis Mohawks.
Moltes
d'aquestes fotografies, que formen un fons de prop de 60.000 imatges
avui conservades a l'Arxiu Comarcal del Pla de l'Estany, es van
presentar el juny passat en una exposició que va servir per obrir l'any
del centenari de Fontserè, i ara serveixen per tancar-lo reunides al
llibre Carles Fontserè. Photocitizen. Del món a Catalunya, onzè volum de
la col·lecció ‘Fotògrafs banyolins' de Rigau Editors, que ha dedicat
també monografies a Josep M. Mateu, Rafael Vilarrubias, Jaume Claramunt,
Joan Comalat, els Pigem o Pere Rigau Abril. El volum, a cura de Ricard
Planas, comissari de l'Any Fontserè, té l'al·licient afegit de reproduir
una quinzena de cartells, més dels que mai s'havien aconseguit reunir
de l'artista, segons subratlla l'editor i publicista Anton M. Rigau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada