Des de CGT creiem que el format de vaga a
Ensenyament que més objectius ens permetria aconseguir és el de la vaga
indefinida, que podria ser discontínua, progressiva o com decidíssim de
la forma més àmplia possible
Comunicat de CGT-Ensenyament
Després de més de cinc anys de patir i d’acumular
retallades que han anat degradant la qualitat de l’educació pública i
les nostres condicions laborals, ens trobem en un moment en el qual hi
ha veritables opcions de començar a recuperar allò que ens han pres. Amb
el debat i l’aprovació dels pressupostos de la Generalitat per a l’any
2017 tenim una oportunitat real de començar a revertir les retallades...
i l’hem d’aprofitar.
Que la vaga és l’eina més potent que tenim els i
les treballadores per defensar les nostres condicions laborals i, en el
nostre cas, la qualitat de l’educació pública és un fet constatat
històricament. Que els darrers anys segurament no s’ha fet servir la
vaga de la manera que hauria calgut per aconseguir els objectius que es
pretenien, segurament també. Ara però, estem construint una vaga amb
elements que ens permeten pensar que sí que pot servir per aconseguir
les reivindicacions que plantegem.
PER QUÈ AQUESTA VAGA SÍ QUE POT SERVIR?
Perquè arribaria en un moment clau: a diferència
d’altres vagues que s’han convocat quan s’havien consumat els atacs que
es rebutjaven o algunes que directament semblaven convocades més per
protocol que per guanyar, aquesta vaga es convocaria en ple debat de
pressupostos quan s’està decidint a quines partides van a parar els
diners de tothom. L’anunci d’una convocatòria de vaga aquest mes de
desembre ha de servir perquè el govern i tots els grups parlamentaris
sàpiguen durant els debats d’esmenes parcials que, si no s’inclouen als
pressupostos les reivindicacions que fem, anem a la vaga.
Perquè la conjuntura política ens és favorable:
les vagues que s’han fet davant de governs de majories absolutes tenien
molt més difícil assolir els seus objectius ja que aquests podien
imposar unilateralment els seus plans. També era molt més difícil aturar
mesures pactades per diversos grups parlamentaris com, per exemple, va
ser la LEC (PSC+ICV+ERC+CiU). Aquests pressuposts no els pot aprovar el
govern de JxS en solitari perquè no té majoria suficient per fer-ho i
l’actual situació política a Catalunya fa que hagi de buscar el suport
d’altres grups parlamentaris probablement més sensibles a les nostres
reivindicacions. Per tant, la pressió que ara puguem fer pot tenir més
efectes i l’eina que més pressió pot exercir serà, sense dubte, la vaga.
Perquè l’educació pública serà un dels punts
centrals de l’actual debat de pressupostos: El Departament parla
d’innovació i del model educatiu de Finlàndia (a on s’inverteix més del
10% del PIB en educació) però calla davant dels informes recents que
indiquen que la inversió en educació a Catalunya està al nivell de Laos o
Perú, a la cua de la Unió Europea. Actualment no arribem al 3% del PIB
quan la pròpia LEC parla del 6%. Aquest vergonyós infrafinançament de
l’educació pública està sent objecte de nombroses crítiques i debats, i
serà indefensable no augmentar-lo considerablement als propers
pressupostos.
Perquè les reivindicacions són assolibles. A la
plataforma reivindicativa acordada pels sindicats de l’educació pública
hem prioritzat, de les moltes reivindicacions que podríem fer, aquelles
que, a partir de les opinions dels i de les docents, són considerades
les més urgents. A diferència d’altres vegades, l’objectiu no és
expressar disconformitat sinó aconseguir-les. Per això, no hem enumerat
les més de vint retallades que ara per ara patim, sinó que assenyalem
aquelles que suposen els mínims que pensem que han d’incloure els
pressupostos i que sabem que són assumibles pel govern i assolibles per a
nosaltres. (veieu el quadre) De fet, sobre algunes d’elles, el Govern
ja comença a anunciar certes “concessions”. Garanties no en tenim, però
creiem que anant a la vaga, podem fer prou pressió per assolir les
reivindicacions plantejades.
Perquè l’estem construint als centres amb els i
les docents: a diferència d’altres vagues convocades sense consultar als
i a les treballadores, des del mes d’octubre estem fent xerrades i
assemblees als centres explicant perquè pensem que ara tenim
possibilitats de començar a revertir les retallades i que la vaga és la
millor manera que tenim per fer-ho, escoltant què en pensen els i les
nostres companyes.
Valorem molt positivament aquest període de
debats i les respostes obtingudes. S’està entenent molt bé que estem en
un moment clau i que aquesta vaga tindria elements diferents a d’altres
anteriors. Aquest treball previ ens permet saber que, si anem a la vaga,
moltes treballadores i treballadors coneixen i comparteixen les raons
per fer-la i l’explicaran, construiran i faran amb nosaltres.
CALDRAN PERSPECTIVES DE CONTINUÏTAT
Pensem que un altre dels elements que aquesta
vaga haurà de tenir, a diferència d’altres, és una perspectiva clara de
continuïtat. Des de CGT creiem que el format de vaga que més objectius
ens permetria aconseguir és el de la vaga indefinida, que podria ser
discontínua, progressiva o com decidíssim de la forma més àmplia
possible.
Tot i això, entenem que el context de
pressupostos té uns terminis determinats (es preveu siguin aprovats
entre finals de gener i començaments/mitjans de febrer). També creiem
que, en el context actual i amb els elements descrits anteriorment, no
podem descartar que una primera convocatòria de vaga ens permeti assolir
o apropar-nos a les reivindicacions plantejades. Per tant, i si això
permet convocar-la juntament amb altres sindicats, acceptarem començar
amb una convocatòria d’un dia, però proposarem que, en cas de no obtenir
resposta a les nostres demandes amb la vaga d’un dia, es convoquin més
jornades de forma indefinida i fins a assolir totes les reivindicacions
plantejades. I, en tot cas, defensarem que la decisió sobre com
continuem l’hem de prendre a partir del debat i de la participació del
màxim de treballadores i treballadors de l’educació, tal i com hem
començat a construir aquesta vaga.
Un exemple ben recent de vaga que sí que ha
servit: els i les estudiants han tombat les revàlides de la LOMCE per
secundària. I ho han fet anant a la vaga en un bon moment (abans del
debat d’investidura), amb una conjuntura política més favorable que
abans (el PP ja no té majoria absoluta), prioritzant una reivindicació
molt clara, i donant-li perspectives de continuïtat (van convocar a
l’octubre i al novembre).
Hi ha vegades que som els i les docents qui hem
d’aprendre dels i de les nostres alumnes. A veure si és així i, com han
fet ells/es, passem a l’ofensiva, anem a la vaga i revertim les
retallades.
Federació d’Ensenyament de CGT Catalunya
Us podeu descarregar el butlletí L’ESQUERDA sobre la vaga a http://cgtense.pangea.org/IMG/pdf/esquerda_vaga_gener2.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada