El 25 de novembre de 1992 va ser professor convidat de la Càtedra Ferrater Mora de la Universitat de Girona
Avram
Noam Chomsky:
El 7 de desembre del 1928 neix a Filadèlfia
(Pennsilvània, EUA) el científic, lingüista, filòsof anarquista i
professor, emèrit de lingüística, a l'Institut de Tecnologia de
Massachusetts (MIT) Avram Noam Chomsky, fill de l'estudiós d'hebreu
William Chomsky, qui provenia d'una població d'Ucraïna més tard
escombrada pels nazis. La seva mare, Elsie Chomsky (o Simonofsky de
soltera), provenia del que ara es coneix com Bielorússia, però a
diferència del seu marit, ella va créixer als EUA i parlava l'anglès
ordinari de Nova York. Avram [אברם] és un nom hebreu que significa "pare
superior" ("Abram" en català), pres de la figura bíblica (vegeu Gènesi
12: 1) més tard coneguda com a "Avraham", que significa "pare de molts"
("Abraham" en català) (vegeu Gènesi 17: 5).Noam (נועם) és un nom hebreu
que significa "agradable" (versió masculina de la femenina No'omi;
català: "Naomi", "Noemi" o "Noemí"). Chomsky és un nom rus Хомский.
La
seva primera llengua fou el jiddisch, però Chomsky diu que entre la
seva família era "tabú" el fet de parlar-lo. En descriure la seva
família, parla d'una mena de gueto jueu, dividit en un cantó "jiddisch" i
un cantó "hebreu", i alinea més la seva família amb aquest darrer, i
diu que va créixer "immers en la literatura i cultura hebrees". A l'edat
de vuit o nou anys, Chomsky passava cada nit de divendres llegint
literatura hebrea. Molts anys després, seria ell qui donaria classes
d'hebreu. Tot i això, i tot i el seu treball lingüístic que va portar a
terme durant la seva carrera, Chomsky assegura que "l'única llengua que
parlo i escric amb competència és l'anglès".
Chomsky
recorda que el seu primer article, el va escriure als deu anys d'edat i
que tractava sobre l'expansió del feixisme a continuació de la caiguda
de Barcelona el gener de 1939. Als dotze o tretze anys, s'identificaria
més plenament amb la política anarquista.
A
Chomsky, se li atribueix la creació de la teoria de gramàtica
generativa, sovint considerada la contribució més significativa en el
camp de la lingüística teòrica del segle XX. També va ajudar a l'impuls
de la revolució cognitiva en psicologia amb la seva revisió de l'obra de
B. F. Skinner Conducta Verbal, que va qüestionar l'apropament
conductista a l'estudi de la ment i del llenguatge predominant en els
anys 50. La seva visió naturalista en l'estudi del llenguatge també ha
afectat la filosofia del llenguatge i la filosofia de la ment. A
Chomsky, també li és atribuït l'establiment de l'anomenada jerarquia de
Chomsky, una classificació dels llenguatges formals en termes del seu
poder generatiu.
A
més del seu treball lingüístic, Chomsky és àmpliament conegut pel seu
activisme polític, i per la seva crítica a la política exterior dels EUA
i d'altres governs. Chomsky es descriu a ell mateix com un socialista
llibertari, un simpatitzant de l'anarcosindicalisme, i sovint és
considerat una peça clau intel·lectual en la branca esquerrana de la
política dels EUA.
Segons
l'Arts and Humanities Citation Index (Índex de cites d'arts i
d'humanitats), entre 1980 i 1992, Chomsky fou citat com una font amb més
freqüència que cap altre autor, i fou la vuitena font més citada de
totes.
El
1945, va començar a estudiar filosofia i lingüística a la Universitat
de Pennsilvània, aprenent del filòsof C. West Churchman i del lingüista
Zellig Harris.
El
1949, Chomsky es va casar amb la lingüista Carol Schatz. Van tenir dues
filles, Aviva (1957) i Diane (1960), i un fill, Harry (1967).
Chomsky
va rebre el doctorat en lingüística de la Universitat de Pennsilvània
l'any 1955. Va conduir molta de la seva recerca doctoral durant quatre
anys en la Universitat Harvard com a Harvard Junior Fellow. En la seva
tesi doctoral, va començar a desenvolupar algunes de les seves idees
sobre lingüística, i va elaborar-les en el seu llibre Estructures
sintàctiques del 1957, potser la seva obra més coneguda en el camp de la
lingüística.
Chomsky
va passar a formar part del Massachusetts Institute of Technology (MIT)
el 1955 i, el 1961, fou designat professor del Departament de Llengües
Modernes i Lingüística (ara és el Departament de Lingüística i
Filosofia). Des del 1966 fins al 1976, va portar el professorat de
Llengües Modernes i Lingüística Ferrari P. Ward. El 1976, va ser
designat Institute Professor. Chomsky ha estat donant classes al MIT de
forma continuada des de fa 50 anys.
Fou
durant aquest temps que Chomsky va esdevenir més afí a la política: va
esdevenir un dels líders opositors a la Guerra del Vietnam amb la
publicació del seu assaig La responsabilitat dels intel·lectuals en el
The New York Review of Books, el 1967. Des de llavors, Chomsky ha estat
ben conegut per les seves postures polítiques, fent xerrades sobre
política per tot el món, i escrivint nombrosos llibres. La seva influent
crítica a la política exterior dels EUA i a la legitimitat del poder
dels EUA, ha fet d'ell una figura destacada. Tot i que els sectors de
l'esquerra el segueixen, té creixents crítiques dels sectors
neoliberals, així com de la dreta extrema. És d’interès la seva
oposició a la histèria política arran dels atacs de l’onze de setembre.
L'adjectiu epònim chomskià s'utilitza per a fer referència a les seves
idees, un terme que Chomsky ha menyspreat per no tenir sentit i per
pertànyer a "la història de la religió organitzada". Aquest terme s'ha
utilitzat sovint en referència a les seves idees lingüístiques, més que
no pas a les polítiques.
A la Universitat de Girona el 1992
El
25 de novembre de 1992 va ser professor convidat de la Càtedra Ferrater
Mora de Pensament Contemporani de la Universitat de Girona (UdG) fent
el seminari Language and the “cognitive revolutions”. Universitat de
Girona. En una roda de premsa, a preguntes dels diaris gironins va
exposar un profunt pensament netament anarquista.
Estructures
sintàctiques fou un extracte del seu llibre Estructura lògica de la
teoria lingüística (1955-1975), en el qual introdueix les gramàtiques
transformacionals. La teoria atorga a les elocucions (seqüències de
paraules) una sintaxi que pot ser àmpliament caracteritzada per una
gramàtica formal; en particular, una gramàtica lliure de context estesa
amb regles transformacionals. Planteja la hipòtesi que els infants tenen
un coneixement innat de l'estructura gramatical bàsica comuna a totes
les llengües humanes (per exemple, assumeixen que qualsevol llengua amb
què es trobin és segurament d'una mena restringida). Aquest coneixement
innat és sovint referenciat com la gramàtica universal. Hom argumenta
que el modelatge del coneixement del llenguatge fent ús d'una gramàtica
formal justifica la "productivitat" del llenguatge: amb un joc limitat
de regles gramaticals i un joc finit de termes, els humans som capaços
de produir un nombre infinit de frases, incloses les frases que ningú
hagi dit prèviament.
Els
principis i paràmetres (P&P) desenvolupats en les seves Lectures a
Pisa de 1979, més tard publicades com Lectures sobre recció i lligaments
(LGB), fan una forta crida vers la gramàtica universal. Els principis
de la gramàtica subjacents a les llengües són innats i fixats, i les
diferències entre les llengües del món poden ser caracteritzades en
termes d'adequació de paràmetres en el cervell (tals com el "paràmetre
proesment" (pro-drop parameter), la qual cosa indica si sempre es
requereix un subjecte explícit, com en anglès, o si pot ser opcionalment
esmentat, com en català), els quals paràmetres són sovint semblants a
interruptors. (D'aquí el terme "principis i paràmetres", sovint donat a
la seva argumentació). Des d'aquesta visió, un infant que aprèn una
llengua necessita adquirir només els ítems lèxics necessaris (paraules,
morfemes gramaticals i fraseologia), i determinar-hi l'adequació de
paràmetres adient, la qual pot ser duta a terme basant-se en uns quants
exemples clau.
Aquells
qui proposen aquesta visió argumenten que el pas en el qual un infant
aprèn llengües és inexplicablement ràpid, si no fos perquè els infants
tenen una habilitat innata per a aprendre llengües. Tots els infants
d'arreu del món segueixen els mateixos passos a l'hora d'aprendre una
llengua, i el fet que facin determinats errors característics segons van
aprenent la seva primera llengua, mentre que d'altres mai tenen lloc
(i, segons Chomsky, haurien de tenir lloc si fos utilitzat un mecanisme
d'aprenentatge purament general més que no pas un d'específic per al
llenguatge), apunta tot plegat al factor innat.
Més
recentment, en el seu Programa minimalista (1995), alhora que manté el
concepte bàsic de "principis i paràmetres", tracta de fer una àmplia
revisió de la maquinària lingüística involucrada en el model LGB,
traient tot allò superflu fins a deixar els elements imprescindibles. Fa
també una aproximació a l'arquitectura de la facultat humana del
llenguatge que emfasitza els principis d'"economia" i "disseny òptim", i
amb això fa una aproximació derivacional a la generació, en contrast
amb l'aproximació representacional del clàssic "P&P".
Les
idees de Chomsky han tingut una forta influència sobre els
investigadors de l'adquisició del llenguatge en els infants, tot i que
alguns d'ells no recolzen les teories chomskianes, i defensen més les
teories emergentistes o connexionistes, així com redueixen la llengua a
una instància dels mecanismes de processament general del cervell.
La
visió de Chomsky de la sintaxi, sovint anomenada gramàtica derivativa,
tot i ser bastant popular, ha estat qüestionada per molts, especialment
per aquells qui treballen fora dels EUA. Les anàlisis sintàctiques
chomskianes solen ser molt abstractes, i acostumen a estar fortament
basades en precises investigacions sobre els límits entre les
construccions gramaticals i les no gramaticals en una llengua. Hom
podria comparar-ho amb els anomenats casos patològics que juguen un
important paper en matemàtiques. Tals judicis de gramaticalitat només
poden ser portats a terme per un parlant nadiu i, així, per raons
pragmàtiques, aquests lingüistes sovint es concentren en les seves
pròpies llengües nadiues o en les llengües que dominen més, generalment,
anglès, francès, alemany, neerlandès, italià, japonès o alguna de les
llengües xineses.
De
vegades, les anàlisis de la gramàtica generativa trontollen quan són
aplicades a llengües no estudiades fins llavors i, de fet, s'han succeït
els canvis en la gramàtica generativa a causa de l'augment de les
llengües analitzades. Així i tot, les reivindicacions fetes sobre els
principis universals de la lingüística han esdevingut més forts, més que
no pas més febles, a mesura que passava el temps. Faci'n d'exemple la
suggestió feta als anys 90 per Richard Kayne, segons la qual totes les
llengües tenen de manera subjacent un ordre en les paraules del tipus
Subjecte-Verb-Objecte, i que no hagués semblat plausible temps enrere en
els anys 60. Una de les principals motivacions que hi ha darrere d'una
postura alternativa, la postura funcional-tipològica o tipologia
lingüística (sovint associada a Joseph Greenberg), és el fet de basar
les hipòtesis dels principis universals de la lingüística en l'estudi
d'una varietat de llengües tan extensa com possible, així com el fet de
classificar la variació vista, i formar teories basades en els resultats
d'aquesta classificació. La visió chomskiana és massa profunda i
dependent del coneixement del parlant nadiu, bé que ha estat aplicada a
tota mena de llengües.
El
treball de Chomsky en lingüística ha tingut implicacions importants
sobre la psicologia i sobre el seu rumb durant el segle XX. La seva
teoria de gramàtica universal fou vista per molts com un desafiament
directe a les teories conductistes (behaviorists) establertes a l'època,
i va tenir conseqüències importants quant a la comprensió de com una
llengua (o llenguatge) és apresa pels infants i que és exactament
l'habilitat per a interpretar-la. Molts dels principis més bàsics
d'aquesta teoria són ara acceptats en alguns cercles, tot i que no
necessàriament ho són les reivindicacions més bàsiques fetes amb els
principis i paràmetres (descrits anteriorment).
El
1959, Chomsky va publicar una crítica del Conducta Verbal de B. F.
Skinner, un llibre en el qual Skinner oferia una explicació del
llenguatge en termes conductuals. Segons Skinner, el llenguatge no era
el mateix segons les circumstàncies en què fos utilitzat (per exemple,
demanar un got d'aigua ho considerava una resposta funcionalment
diferent a la resposta a la demanda d'un got d'aigua). Aquestes
respostes diferents en termes funcionals, les quals requerien
explicacions per separat, contrastaven de manera cridanera amb les
nocions tradicionals del llenguatge i l'apropament psicolingüístic de
Chomsky, el qual se centrava en la representació mental de paraules i
assumia que una paraula, un cop apresa, apareixeria en totes les
funcions.
Hom
ha al·legat que la crítica de Chomsky a la metodologia de Skinner i les
assumpcions bàsiques va asfaltar el camí cap a la revolució cognitiva,
el moviment de la psicologia americana entre els anys 50 i els 70,
adquirint més caire cognitiu que no pas conductista. En la seva obra del
1966 Lingüística cartesiana, Chomsky presenta les facultats humanes per
al llenguatge com el model d'investigació en algunes àrees de la
psicologia. Moltes de les concepcions actuals de com treballa la ment
provenen directament de les idees de les quals Chomsky fou l'autor més
infuent.
Hom
hi distingeix tres idees clau: La ment és cognitiva. La ment conté
estats mentals, creences, dubtes, etc. La visió prèvia a aquest postulat
ho negava, amb l'argument que només existeixen relacions lògiques (del
tipus Si tu em preguntes si vull X, jo diré que sí). Chomsky, en canvi,
argumentava que la manera d'entendre la ment tenint en compte
l'existència de creences o fins d'estats mentals inconscients havia de
ser certa. Una àmplia part d'allò que un adult pot fer és innat. Un nadó
no és capaç de parlar automàticament una llengua. Però tothom neix amb
un potencial per a aprendre la llengua i que ens permet absorbir
diverses llengües en les edats més primerenques. Alguns psicòlegs han
estès aquesta tesi més enllà del llenguatge. Cal dir, però, que els
conductistes tampoc no recolzaven la idea que els infants fossin una
tabula rasa en néixer. Concepte de modularitat. La ment està formada
d'una matriu de subsistemes especialitzats que, tot i interaccionar,
tenen uns fluxos d'intercomunicació limitats. Aquesta idea contrasta amb
la idea anterior, segons la qual qualsevol informació de la ment podia
ser accedida per qualsevol altre procés cognitiu (per exemple, les
il·lusions òptiques no poden ser apagades fins i tot quan se sap que són
il·lusions).
Chomsky
està molt en desacord amb la crítica postestructuralista i postmoderna
de la ciència. Així mateix, compara la denigració feta sobre els físics
jueus en l'època nazi, amb les crítiques a l'anomenada white male
science (un prejudici sobre la recerca científica realitzada
exclusivament per humans caucàsics).
Els
models chomskians han estat utilitzats com a base teòrica també en
altres camps, a part dels exposats fins ara. La "jerarquia de Chomsky"
sol ser ensenyada en els cursos de ciències informàtiques, ja que dóna
un cop d'ull als diversos tipus de llenguatges formals.
La
jerarquia també es discuteix en els cercles matemàtics, en especial
entre els combinatorialistes. Certs aspectes de la fisiologia evolutiva
es desprenen de la recerca duta a terme per Chomsky.
El
1984, el premi Nobel en Medicina i Fisiologia Niels K. Jerne va
utilitzar el model generatiu de Chomsky per a explicar el sistema
immunitari de l'ésser humà, fent paral·lelismes entre la gramàtica
generativa i diversos aspectes de les proteïnes. La lectura que féu
Jerne a Estocolm en el lliurament del premi Nobel fou La gramàtica
generativa del sistema immunitari.
També
influí en el nom d'un ximpanzé, anomenat en un principi Nim Ximpsky, i
finalment Noam Chomsky, i que va tenir el mèrit d'aprendre més de 125
signes del llenguatge gestual americà (ASL).
Chomsky
ha estat una de les persones dels EUA políticament social
revolucionàries més conegudes. Es defineix a ell mateix anarquista, com
un filòsof polític que es caracteritza per desafiar i intentar eliminar
tota mena de jerarquia injustificada. S'identifica especialment amb el
corrent anarcosindicalista. D'ací prové la seva militància en el
sindicat Industrial Workers of the World (IWW). A diferència d'altres
anarquistes, Chomsky no està totalment en contra de la política
electoral. Durant les eleccions dels EUA, va instar els ciutadans a
votar a favor del seu representant local demòcrata per tal d'allunyar
els republicans dels poder, i a donar molt més suport als candidats
verds allà on no hi hagués risc de victòria republicana. De vegades,
també s'ha definit com un socialista llibertari.
En
resposta a les declaracions oficials dels EUA sobre la guerra al
terrorisme, Chomsky ha esgrimit que la font principal del terrorisme
internacional no és altra que els majors poders del món, encapçalats
pels EUA. Utilitza la definició de terrorisme d'un manual de la US Army:
el terrorisme és l'ús calculat de violència o d'amenaça de violència
per a inculcar por, amb la intenció de coercir o d'intimidar governs o
societats en l'assoliment de fites que són generalment de caràcter
polític, religiós o ideològic. Tot i la contundent crítica al
terrorisme, no li resta eficiència: la violència sempre ha funcionat.
Però va més enllà i no tan sols s'oposa al terrorisme, sinó (tot i que
en termes globals) a qualsevol altra forma de violència o autoritat;
així, la justifica si amb aquesta es pot evitar un abús d'autoritat molt
més perniciosa. Aquesta justificació li ha valgut una pluja de
crítiques, no sols ara, sinó des de la seva oposició a la Guerra del
Vietnam. Més que una justificació de determinada violència, fa una
crítica a la cega i sistemàtica condemna a aquesta.
Chomsky
ha estat un gran crític del govern dels EUA, i la crítica de la seva
política exterior ha estat un tema recurrent en els seus escrits
polítics. En dóna dues raons: Chomsky creu que el seu treball pot tenir
més impacte si es dirigeix contra el seu propi govern. Com que els EUA
són l'actual superpotència mundial, actua de manera típicament ofensiva
com a tal superpotència que és. La crítica també va dirigida sovint al
deixar passar de la Unió Soviètica.
Un
dels comportaments típics de les superpotències, argumenta Chomsky, és
voler organitzar el món al seu voltant utilitzant mitjans militars i
econòmics. Així, suggereix que si el govern dels EUA es va involucrar en
la Guerra del Vietnam i en el conflicte d'Indoxina va ser perquè les
aspiracions socialistes de Vietnam del Nord, la Pathet Lao, i els Jèmers
Vermells anaven en contra dels interessos econòmics dels EUA. De la
mateixa manera, ha criticat la política estatunidenca en els països de
Centreamèrica i Sud-amèrica, així com el suport a Israel, Aràbia Saudita
i Turquia. Però aquesta política del govern EUA també es mou per
l'anomenada amenaça del bon exemple o de la teoria del dòmino. Segons
aquesta idea, cal intervenir en un país (com Guatemala, Laos, Nicaragua o
Grenada), perquè tot i no tenir interessos econòmics directament,
l'èxit d'un model independent que no consideri els EUA com a centre pot
suposar un exemple a seguir per altres països en els quals sí que hi
tenen interessos econòmics (i d'aquesta manera els EUA en perdrien el
monopoli). Aquestes argumentacions fan també sospitoses les polítiques
de la Guerra Freda, deixant de banda la paranoia antisoviètica, i fent
esment del desig de predominança ideològica i econòmica dels EUA en el
món: interessa estabilitat, i en conseqüència, seguretat per a les
classes altes i per a les grans multinacionals. Aquest pensaments els
desenvolupa a fons en Allò que realment vol l'oncle Sam. Cal dir que no
fa crítica sistemàtica dels EUA, dels quals admira la seva llibertat
d'expressió, superior, segons ell, a la d'altres democràcies com l’Estat
francès i Canadà. És un fervent detractor de la supressió governamental
de la llibertat d'expressió.
Chomsky
critica la globalització. Resumeix el procés amb la frase vi vell,
ampolles noves: el motiu de la globalització és el de sempre, el
d'aïllar la població general dels processos de presa de decisions
importants. Ara els centres de poder són les corporacions transnacionals
i els bancs supranacionals. Segons Chomsky, el poder transnacional
corporatiu està desenvolupant les seves pròpies institucions de govern.
Atenent
a les idees de Chomsky, un dels estratagemes principals ha estat la
cooptació de les institucions d'economia global establertes al final de
la Segona Guerra Mundial, el Fons Monetari Internacional (FMI) i el Banc
Mundial, i han postulat l'adhesió de països en vies de desenvolupament
al límit del seu pressupost i la realització d'ajustos que sovint
inclouen retallades socials i programes armamentístics. El FMI recolza i
canalitza préstecs vers aquestes reformes. Per a Chomsky, la
construcció d'institucions globals tals com l'Organització Mundial del
Comerç, el GATT (General Agreement on Tariffs and Trade, l'Acord General
sobre Tarifes i Comerç), la NAFTA (North American Free Trade Agreement,
Acord per al Lliure Comerç dels EUA), o el MAI (Multilateral Agreement
on Investment, Acord Multilateral per a la Inversió), constitueix tot
plegat una nova manera d'assegurar els privilegis de l'elit i de minar
la democràcia.
Per
a Chomsky, aquestes mesures d'austeritat neoliberals asseguren que els
països més pobres juguin el seu paper simplement proveint el primer món
de treball barat, matèries primeres i oportunitats d'inversió. A més a
més, aquesta mena de corporacions tenen el poder d'amenaçar amb la
deslocalització, i per tant també els treballadors del primer món queden
més controlats. En va més enllà, i redefineix el mot globalització com
la integració econòmica promoguda per les corporacions, més que no pas
com la internacionalització que es pretén atribuir a l'esmentat
concepte. No li agrada que s'utilitzi el terme antiglobalització per a
descriure el moviment per a la justícia medioambiental ni social. Entén
per comerç lliure una barreja de liberalització i de protecció
dissenyada pels principals arquitectes policials al servei dels seus
interessos. En els seus escrits, Chomsky presta atenció als moviments de
resistència front a la globalització. En el seu assaig The Zapatista
Uprising (L'alçament zapatista) descriu el desafiament dels zapatistes a
la NAFTA. També ha atorgat el mèrit de la decadència del Multinational
Agreement on Investment als esforços dels activistes. La veu de Chomsky
fou una part important de la crítica que va consolidar la base per als
diversos grups que es van unir per manifestar-se contra l'Organització
Mundial del Comerç a Seattle l'any 1999.
Pensament bakuninista
Chomsky
s'oposa de manera profunda al capitalisme d'Estat corporatiu practicat
pels EUA i els seus aliats. Recolza moltes de les idees de l'anarquista
revolucionari Mikhail Bakunin (idees socialistes llibertàries), i
predica la llibertat econòmica a més del control de producció pels
mateixos treballadors, i no pas que propietaris i caps dirigeixin i
controlin llurs decisions. A això es refereix amb el terme socialisme
real, i descriu el socialisme d'estil stalinista com similar en termes
de controls totalitaris al capitalisme d'estil nord-americà, i afegeix
que ambdós són sistemes basats en tipus i nivells de control, més que no
pas en organització o en eficiència. En defensa de la seva tesi,
Chomsky apunta que la filosofia de Frederick Winslow Taylor sobre el
comandament científic fou la base organitzativa per al moviment
d'industrialització massiva de la Unió Soviètica, així com del model
corporatiu estatunidenc.
En
aquest mateix sentit, Chomsky ha enfocat les idees de Bakunin sobre
l'Estat totalitari com a prediccions del brutal Estat policial que va
esdevenir la Unió Soviètica. Sovint rememora la postura de Bakunin: “...
si agaféssim el més ardent dels revolucionaris, i li atorguéssim el
poder absolut, en un any seria fins i tot pitjor que el tsar”, la qual
postura desenvolupa la idea que l'Estat tirànic de l’antiga URSS tingué
les seves arrels en la concepció leninista del control de l'Estat. El
regim stalinista, Chomsky sovint l'ha descrit com un fals socialisme i
ha considerat la decadència de la Unió Soviètica com una petita victòria
per al socialisme, més que no pas per al capitalisme, que és el
contrari del que sovint es diu a nivell mediàtic.
El
1973, s'edita For Reasons of State (Per raons d'estat), una obra en què
s'argumenta que una societat podria funcionar sense treball retribuït,
al contrari d'un sistema capitalista, que és més un sistema autoritari
en el qual la gent és esclava del sou i en el qual les decisions són
preses per un comitè centralitzat. Per a ell, la població d'una nació
hauria de ser lliure a l'hora d'escollir un treball. La gent seria
lliure de fer allò que volgués, i el treball que escollirien
voluntàriament seria gratificant per se amb el valor afegit de ser
socialment útil. La societat funcionaria sota un sistema d'anarquia
pacífica, sense Estat i sense institucions de govern. El treball que
sempre ha estat poc atractiu per tothom, si és que n'hi ha hagut, seria
distribuït equitativament entre tots.
Tot
i ser molt crític amb la Unió Soviètica durant els anys 60 i 70,
Chomsky fou més positiu a l'hora d'assessorar els moviments comunistes a
Àsia. Va lloar allò que ell considerava les arrels del comunisme xinès i
vietnamita, tal com queda palès en el seu assaig del 1968 Objectivity
and Liberal Scholarship (Objectivitat i erudició lliberal); creu que hi
ha certs aspectes similars amb el moviment anarquista de l'Estat
espanyol dels anys 30, el qual admira molt. Alhora, dóna un toc
d'atenció al fet que l'escala de la Revolució xinesa és molt gran i els
estudis en profunditat massa escassos, i sens dubte seria temerari
intentar fer-ne una avaluació general. El desembre del 1967, va dir,
mentre participava en un fòrum de Nova York, que a la Xina un hi pot
trobar coses que són realment admirables, i que la Xina és un important
exemple d'una nova societat, en la qual va haver-hi esdeveniments molt
interessants i positius a nivell local, i on es va basar el bon tracte
de la col·lectivització i comunització, en la participació en massa, i
va tenir lloc només després d'haver-se fet entendre a la pagesia.
De
manera similar, va dir, referint-se al Vietnam, que tot i que sembla
haver-hi un alt grau de participació democràtica en els nivells
regionals i locals, el poder de planificació encara està centralitzat i
en mans de les autoritats estatals.
No
obstant això, anys després, Chomsky va expressar una crítica més forta a
l'Estat stalinista xinès. Així, en un assaig de l'any 2000 amb el títol
de Millennial Visions and Selective Vision (Visions mil·lenàries i
visions selectives), Chomsky en fa referència com a règim totalitari, i
hi descriu les terribles atrocitats produïdes per la fam que van afectar
entre 25 i 40 milions de persones entre 1958 i 1961, com a conseqüència
del gran salt endavant (Great Leap Forward). N'ha tret una analogia
entre la fam xinesa i les morts produïdes per desnutrició a l'Índia, i
n'ha fet directament responsable d'aquesta darrera al capitalisme
democràtic.
Chomsky
també s'ha centrat en l'anàlisi dels mitjans de comunicació socials, o
mass media, en especial als EUA. Els acusa de coaccionar el diàleg per a
promoure els interessos de les corporacions i del govern.
Aquest
tema és tractat amb més profunditat en el seu llibre (junt amb Edward
S. Herman) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass
Media (Fàbriques de consens: l'economia política dels mitjans de
comunicació). Per a recolzar l'existència del seu model de propaganda,
hi detalla diversos casos. Segons el model de propaganda, les societats
més democràtiques com els EUA són mitjans de control subtils i no
violents (a diferència dels sistemes totalitaris), en què la força
física pot ser emprada per a coaccionar la població general. Hi ha una
cita coneguda de Chomsky que diu que "la propaganda és a la democràcia,
allò que la repressió és a un estat totalitari".
El
model pretén atribuir-li causes econòmiques més que no pas causes
conspiratives. Esgrimeix que tal parcialitat deriva dels cinc filtres
que la notícia acostuma a passar abans de sortir a la llum, a saber: 1.-
El primer "filtre", la propietat, denota que la majoria dels mitjans
són propietat de grans grups o corporacions. 2.- El segon, els fons,
denota que la majoria de distribucions es fonamenten en llur publicitat,
no en llur audiència (lector, televidents...). Per tant, com que són
empreses orientades a la venda de productes a unes altres empreses (els
publicitats), el model espera que les notícies publicades reflecteixin
els desitjos i valors de les esmentades empreses. 3.- La font. Els
mitjans de comunicació depenen d'institucions governamentals i de grans
empreses amb forta parcialitat a l'hora de proveir molta de la
informació. 4.- Els grups de pressió, que persegueixen els mitjans per
suposada parcialitat quan van massa lluny. 5.- Normes, el cinquè filtre,
fa referència a les concepcions que tenen els periodistes en comú.
(Nota: en el text original, publicat el 1988, el cinquè filtre era
l'"anticomunisme". Però, amb la caiguda de la Unió Soviètica, ha estat
ampliat per a permetre canvis en l'opinió pública).
El
model pretén descriure com els mitjans de comunicació formen un sistema
descentralitzat, no conspiratiu i molt poderós de propaganda, i són
capaços de mobilitzar el consens públic sota les seves perspectives i
alhora donant l'aparença de consentiment democràtic.
Chomsky
i Herman van provar empíricament el seu model agafant "exemples
aparellats", és a dir, parells d'esdeveniments que fossin objectivament
similars excepte en relació a determinats interessos. Per exemple, van
intentar demostrar que, en casos en què un "oficial enemic" fa una cosa
(com ara assassinar un oficial religiós), la premsa ho investiga a fons i
dedica un gran cobriment a la notícia; però quan el govern local
"enemic" o un aliat fa igual (o una cosa pitjor), la premsa enfonsa la
història. També van provar el seu model contra el cobriment periodístic
de l'ofensiva Tet que va tenir lloc en la Guerra del Vietnam, ja que
sovint hom el considerava el millor exemple de premsa lliure i
independent.
Un
fort opositor a aquesta mena d'anàlisis és Víctor Davis Hanson, de la
Institució Hoover. Ell i altres crítics veuen la idea de la "fàbrica de
consens" com el reciclatge de la idea marxista de "falsa consciència",
segons la qual les masses han estat tan manipulades que no tenen la
perspectiva ni la intel·ligència per a veure més enllà de la propaganda,
i necessiten intel·lectes superiors com Chomsky perquè els assenyali la
veritat suprema. Arch Puddington, de la Institució Hoover, també el
critica per no tenir evidència empírica sobre el cobriment que fan els
mitjans, especialment en referència al tractament dels mitjans de
comunicació de Cambodja i Timor Oriental.
Un
altre crític, Stephen J. Morris, avalua el "model de propaganda" de
Chomsky i Herman amb la revisió de l'anàlisi que van fer del cobriment
dels mitjans durant la supremacia dels Jèmers Vermells, a Cambodja. Per
una banda, Chomsky i Herman parlen de "ràbia i enuig dirigits contra els
Jèmers Vermells" a principis del 1977, any en què Cambodja era enemiga
dels EUA, mentre que la violació dels drets humans dels aliats de Corea
del Sud i Xile foren tractats amb menor abast. Per una altra banda, J.
M. Metzl (Responses to Human Rights Abuses in Camboia, 1975-1980, o
Respostes a les violacions dels drets humans a Cambodja, 1975-1980),
analitza una major intensitat en el cobriment dels mitjans a Cambodja
quan apareixien esdeveniments amb repercussions internacionals, però que
ja havien desaparegut el 1977. Metzl també contradiu Chomsky i Herman
en dir que un de cada vint articles publicats sobre Cambodja feien
referència a la violència política dels Jèmers.
Chomsky
va créixer en un ambient jueu sionista. El seu pare fou mestre de
llengua hebrea, que ensenyava en una escola religiosa. A més, a Chomsky,
li fascinava la política de l'ala esquerrana del sionisme, i fins i tot
es va plantejar anar a Palestina, potser a un quibuts, per intentar
ajudar en la cooperació arabojueva (postura oposada a un estat jueu, per
la qual cosa sovint hom ha dit que té postures antisionistes).
Chomsky
critica de manera contundent les polítiques d'Israel sobre els
palestins i els veïns àrabs. El seu llibre The Fateful Triangle (o El
triangle de la discòrdia) és considerat com un dels primers textos sobre
el conflicte Israel-Palestina, des d'un vessant que critica la política
israeliana i el suport dels EUA a aquesta. També ha acusat l'estat
d'Israel per haver practicat un "assessorament en terrorisme d'estat"
(venda d'armes a la Sud-àfrica de l'apartheid i països llatinoamericans
que ell considera cadells dels EUA, com Guatemala l'any 1980, i suport
paramilitar, com la Contra de Nicaragua). Mots que ha utilitzat Chomsky
vers l'estat israelià són "estat mercenari", "Esparta israeliana", i
"dependència militaritzada de l'hegemonia dels EUA". A més a més, ha
vessat crítiques ferotges contra els sectors de la comunitat jueva dels
EUA, pel seu intens paper a l'hora d'obtenir suport dels EUA, i els
acusa d'equiparar "antisemitisme" amb "oposició a l'estat d'Israel".
Chomsky,
sovint, ha criticat els intel·lectuals i acadèmics reconeguts
públicament, bàsicament per dos motius: 1.- Funcionen com una classe a
part, distingida per utilitzar un llenguatge inaccessible per a la gent
de fora dels cercles acadèmics, i que crea una certa exclusió més o
menys deliberada. Així, es crea un concepte distorsionat del terme
"intel·lectual", fent entendre que és quelcom restringit a gent que
exerceix un gran treball mental, sovint en universitats i acadèmies, com
si aquest treball no fos realitzat per mecànics, artesans, etc. (tothom
utilitza, sovint intensament, la ment). 2.- Els "intel·lectuals"
pretenen ser una classe especial encarregada de pensar per la societat,
encarregada d'assessorar a qui estigui en el poder, i dient a tothom què
ha de pensar i què no.
Chomsky
defensa l'ús d'un llenguatge proper, a l'hora de parlar a l'audiència
que no és "elit", tot i saber que la temàtica potser és complexa. I
encoratja l'esmentada audiència a qüestionar tot aquell marc que no
entenguin i que sigui ple de paraules fosques i de retòrica, el qual
generalment és acceptat obedientment. Equipara, en termes globals, molt
del treball teòric i filosòfic amb la pseudociència, tot i que sovint el
considera interessant, però allunyat dels problemes reals.
Per
exemple, per entendre la física de partícules, Chomsky ha consultat
amics que treballen en la matèria i li han sabut explicar amb paraules
senzilles, o directament s'ha interessat pel tema i n'ha après més per
tal d'entendre-la.
La
crítica a Chomsky li recrimina el rebuig a les "eines teòriques". En
aquest sentit, S. Žižek les veu indispensables, i creu que la necessitat
d'usar un llenguatge més proper neix de la negativa de la població a
perdre temps en l'aprenentatge, car sovint la gent ja té prou amb els
seus problemes, i a més ja ho deixen en mans dels especialistes. Hom
qüestiona si el desinterès per la teoria, el té per tenir audiències amb
manca d'educació formal, o si el té per la crítica als poders polítics,
econòmics i socials dominants.
La
crítica als intel·lectuals, l'ha dirigida especialment contra els EUA
(intel·lectuals de després de la Segona Guerra Mundial) i contra França
(comunitat d'intel·lectuals de París).
Chomsky
va esdevenir un dels opositors a la Guerra del Vietnam més remarcables
el febrer del 1967, amb la publicació del seu influent assaig The
Responsibility of Intellectuals (La responsabilitat dels intel·lectuals)
en el New York Review of Books. En aquesta publicació, critica els
intel·lectuals per la seva responsabilitat en no haver informat la
societat ni haver advertit de les mentides. A més, provoca un canvi en
la tendència d'aquells qui protestaven per la situació ja massa
intolerable, car a partir de llavors passarien a resistir (i no pas
protestar) l'autoritat. Algunes de les activitats de "resistència" de
Chomsky foren negar-se a pagar la meitat de l'impost de la renda,
participar en la marxa cap al Pentàgon del 1967, i acabar una nit a
presó.
Tot
i la popularitat de Chomsky durant la Guerra de Vitnam, un cop acabada,
va ser cada cop més marginat pels més importants mitjans de comunicació
dels EUA. Els seguidors de Chomsky culpen la incomoditat de les
companyies distribuïdores en ser-ne criticada la publicitat. La
desacreditació i caricaturització també li va venir de l'«elit», de qui
hom creu que va venir la controvèrsia sobre els comentaris de Chomsky
vers els Jèmers Vermells.
Tot
i això, Chomsky apareixia en els mitjans populars com la CNN, Time
Magazine, Foreign Policy i programes de ràdio. I de fet, sovint, s'han
justificat amb l'excusa de prestar encara una menor atenció als
acadèmics que a Chomsky. El 1979, se'l descriu de la següent manera:
Jutjat en termes de poder, rang, noblesa i influència dels seus
pensaments, Noam Chomsky és argumentadament l'intel·lectual viu més
important d'avui dia, i aquesta manera és utilitzada sovint per a
descriure'l.
La
marginació en els principals mitjans sembla que va continuar durant
molt de temps. Tot i que cal dir que el mateix Chomsky rebutja aparèixer
en programes de televisió en els quals hom no pot exposar les seves
idees per la limitació del temps de què es disposa, i per l'exigència de
ser concís i breu. El seu mitjà preferit és l'escrit. Amb el seu
bestseller versat sobre els atacs de l'onze de setembre, 9-11, l'atenció
dels grans mitjans de comunicació va tornar cap a ell. I trobem
nombroses referències recents en els principals mitjans de comunicació
dels EUA. Dita marginació no sembla aparèixer fora dels EUA, com ho
demostren les freqüents aparicions en la BBC.
Chomsky
és considerat una de les figures d'esquerres més famoses arreu del món,
i sovint viatja per Europa i el Tercer Món, a banda dels EUA. Els
seguidors, els té arreu del món, i el seu gran poder de convocatòria el
fa una personalitat molt sol·licitada, fins i tot una personalitat de
culte. La seva popularitat es veu realimentada per les seves
intervencions en el Fòrum Mundial Social, per les entrevistes en els
mitjans alternatius, pels seus llibres (alguns d'aquests best-sellers
internacionals), per les pel·lícules produïdes al voltant del seu
pensament (per exemple, Manufacturing Consent -Fàbriques de consens-,
del 1992), per la publicitat que li fan artistes mundials com Bono
(d'U2), Rage Against The Machine, Pearl Jam, REM, Chumbawamba i
d'altres. També ha rebut reconeixements, premis, distincions i guardons
d'universitats de mig món.
El
novembre del 2014, va signar el manifest «Deixin votar els catalans»,
juntament amb altres personalitats internacionals, i el 2015, un
manifest de suport a Barcelona en Comú.
Bibliografia bàsica:
Rai, Milan (1995). Chomsky's Politics.
Salkie, Raphael (1990). The Chomsky Update.
Barsky, Robert (1997). Noam Chomsky: A Life of Dissent, MIT Press.
Lorenzo
González, Guillermo (2001). Comprender a Chomsky: introducción y
comentarios de la filosofía chomskyana sobre el lenguaje y la mente.
Horowitz, David, et al. (2004). The Anti-Chomsky Reader.
Miranda Alonso, Tomás (2005). Arquitectura de la mente según Noam Chomsky.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada