dissabte, 10 de desembre del 2016

En defensa del tren nocturn París-Portbou

Usuaris de la connexió transfronterera han protestat avui contra la supressió a partir d’avui de la línia ferroviària per part del Govern francès. 
La jornada es desenvolupa tal com estava programat. 
Manifestació pels carrers de Cervera de la Marenda. 


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 10/12/2016 
Cervera de la Marenda (Rosselló).-  

Concentració de protesta en contra de la supressió del tren nocturn a l'estació de Cervera de la Marenda
L’associació  Oui aux trains de nuit, va realitzar ahir divendres i avui dissabte accions de protesta per la desaparició a partir d’avui, 10 de desembre, del tren nocturn que fa el trajecte Portbou-Cervera de la Marenda-Perpinyà-París. Així ahir divendres a les 20:00h a l’estació de Perpinyà (Rosselló) hi va  haver una trobada festiva amb el grup Boutifanfarre.  
Aquest dissabte s’han aplegat persones usuàries a l’estació de Perpinyà a les 06:50h per agafar el darrer tren programat a les 07:12h i anar a la concentració que s’ha fet a l’estació de  Portbou (Albera marítima, Alt Empordà), on han arribat a les 08,10h i s’han trobat amb gent de diverses associacions, càrrecs electes i membres dels sindicats ferroviaris de CCOO i de CGT 66. Finalment, de 9 a 10h tothom s’ha concentrat a l’estació de Cervera de la Marenda (Rosselló).
El tancament de la línia nocturna de tren entre París i Portbou ha motivat aquests mobilitzacions socials de protesta aquest dissabte a partir de les 8 del matí, just a temps per rebre l'últim comboi que ha arribat a Catalunya des de París. Els promotors d'aquestes accions a més de Oui aux trains de nuit són l'Associació d'usuaris del tren Perpinyà-Cervera-Portbou, Defensem el tren de l'Empordà, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i l'Associació francesa d'usuaris del transport públic.  
L'operària pública francesa SNCF ha decidit eliminar aquesta connexió de la graella en el marc d'una retallada generalitzada de rutes nocturnes que considera «poc rendibles». El darrer tren d'aquesta línia va sortit ahir de la parisenca estació de Lyon a dos quarts de 10 de la nit i ha arribat a Portbou avui, dissabte, a les 8 i 12 minuts del matí. 

En defensa dels trens convencionals 
L'andana de l'estació de Portbou a la qual ha arribat el tren provinent de Cervera de la Marenda (Rosselló), del qual ha baixat una expedició de gent usuària provinents de Perpinyà i Cervera de la Marenda, era el punt de trobada per a la protesta convocada aquest matí. A partir de les 9 del matí i fins a les 12 del migdia, la mobilització ha continuat a l’estació ferroviària de Cervera de la Marenda.
Pels trens de mercaderies en comptes de la proliferació del transport per carretera
Entre els arguments dels defensors de la línia que uneix París i Portbou amb tren hi ha la solidaritat amb les persones usuàries d'aquest tren, i la defensa d'«un tren convencional i social que fa un gran servei a la zona transfronterera».També han apel·lat a la necessitat de «millorar les desastroses i tercermundistes interconnexions entre Portbou i Cervera de la Marenda» i s’han mostrat a favor dels trens de mercaderies «davant la proliferació del transport per carretera totalment insostenible».
Fa temps que el Govern francès va prendre la decisió d'eliminar trens nocturns de la seva planificació. El seu secretari de Transports, Alain Vidalies, ho justificava l'estiu passat al·legant que rutes com la de París-Portbou no sortien a compte. L'anunci, però, no va deixar indiferents els usuaris ja que desenes de persones afectades d'arreu de l'Estat francès s'han unit per reclamar el manteniment de l'horari de nit. Les passatgeres i els passatgers s'han manifestat al llarg dels últims mesos en estacions com la de Perpinyà i han promogut una campanya a través de la plataforma Change.org per recollir signatures contra la retallada [https://www.change.org/p/ouiautraindenuit?recruiter=24008522&utm_source=share_petition&utm_medium=email&utm_campaign=share_email_responsive]. Aquesta tarda ja n’hi ha 1.460. 

Nota de premsa de l’Associació Defensem el Tren de l’Empordà 
La  jornada del 10 de desembre de  2016, a Portbou (Alt Empordà) i a  Cervera de la Marenda (Rosselló) a favor del tren convencional i d’una major col·laboració entre les dues vessants del Pirineu s’ha desenvolupat  amb total  normalitat. Ha començat a  les 8 del  matí  a l’estació  de Portbou  amb l’arribada  de l’expedició, de darrer tren nocturn Paris/Cervera/Portbou --que el Govern de l’Estat francès  i la SNCF volen  suprimir-- amb els usuaris del tren Perpinyà/Cervera/Portbou, sindicalistes diversos i representants dels municipis. Desprès, a les 09:30h la mobilització s’ha  traslladat a Cervera de la Marenda, on hi ha hagut una manifestació per els carrers del poble. En el passeig Marítim hi ha hagut una lectura de manifestos per part de les associacions en Defensa del tren convencional i dels sindicats i, tot seguit, a l’esplanada al costat de l’estació de Cervera de la Marenda, ha tingut  lloc un acte  reivindicatiu amb la  presència d’alcaldes, membres del Consell General dels Pirineus  Orientals i  representants  sindicals, tant  del nord  com del sud.
En aquesta mobilització s’ha posat de manifest que el problema de la possible supressió del tren de nit París/Cervera/Portbou, tindria/té una afectació, directe  i indirecte, en tots els  pobles i ciutats d’un costat i l’altra de la  zona transfronterera entre Figueres i Perpinyà. De fet,  es tracta d’una qüestió social i territorial que incrementa els problemes d’incomunicació entre l’Alt Empordà i, en general, les comarques gironines i la Catalunya Nord i, per extensió, tota la  Regió d’Occitània. El  tren convencional, en aquest cas, exerceix una funció social en tot l’eurodistricte i l’euroregió. També ha quedat clar que cal una implicació molt més important  entre els representants polítics de proximitat, d’un costat i altre de la frontera, en el cas de la Catalunya/Principat caldria una implicació molt més important de totes les institucions, és a dir, dels ajuntaments, dels consells comarcals, la Diputació de Girona i la Conselleria de Transport  i Territori de la Generalitat de Catalunya.
El  tren  convencional  és  vital  per  a la  cohesió  social  del territori  transfronterer.  El tren convencional  és  una peça  clau  per a  la millorar  d’un model  turístic  de la  zona, massa depenent  del turisme, de sol i platja, de l’època estival . El  tren  convencional  Perpinyà/Cervera/Portbou/Figueres/Girona és bàsic  per a la millora  econòmica,  social   i  humana  de tota  la  contrada. A partir d’ara  és indispensable  una major  col·laboració  entre  els tots es representats polítics, social  i  patronals, així  com  també  de les  associacions de  comerciants  d’un costat  i l’altra  de  la frontera per  tal de  defensar, amb justícia i legitimitat  un tren convencional digna  que  doni un molt  millor  servei  a tot  el territori. 

Sis punts bàsics a tenir en compte 
1.- Amb la supressió del tren París/Cervera/Portbou es perdria un enllaç més entre Portbou i Cervera. En solidaritat en els usuaris del tren Perpinyà /Cervera/Portbou, tots, tant al Nord com al sud cal que ens seguim mobilitzant  a favor dels trens nocturns per la via convencional. Cal  molta més voluntat política per defensar un tren convencional i social que  fa un gran servei a la zona transfronterera.
2.- Per millorar les desastroses i tercermundistes interconnexions entre Portbou i Cervera de la Marenda caldria aplicar, d’entrada, una  solució senzilla, que es podria  posar en pràctica immediatament. Els dos primers trens que arriben a Cervera haurien d'arribar a Portbou, de la mateixa manera que els dos primers trens que arriben a Portbou hauríem d'arribar a Cervera. 3.- És necessària una defensa i millora i augment dels trens de mercaderies --davant de la proliferació del transport per carretera totalment insostenible-- per la via del tren convencional, la qual cosa es perfectament compatible i complementari amb el tren TAV i la defensa del Corredor Mediterrani.
4.- En defensa de les estacions ferroviàries de Portbou i Cervera de la Marenda, tant per a passatgers com per a mercaderies. Lògicament, és urgent una millora efectiva de les seves andanes i personal a les taquilles per tal d’atendre els usuaris del ferrocarril i poder disposar  d’unes estadístiques que no siguin falsificades.
5.- En defensa del tren convencional  transfronterer. El tren social, territorial i sostenible per excel·lència. El tren que dóna un servei real a les persones dels poble, viles i ciutats entre Perpinyà/Elna/Argelers/Cotlliure/Banyuls/Cervera/Portbou/Colera/Llançà/Vilajuïga/Figuere/Flaçà i Girona. Per una millora de la infraestructura de la línia convencional i de les estacions. Un  tren que necessita una empenta suplementària de les institucions del nord  i el sud  del Pirineu per tal d’aconseguir una millora del turisme i l’economia de proximitat.
 6.- Per tal de rebaixar el preu, excessivament car, del bitllet del tren convencional. i la  seva  competitivitat, caldria posar en marxar al  sud, a Catalunya/Principat, el  “tren a un euro” com tenen a la regió d’Occitània. El bitllet del tren convencional a la Catalunya Sud ha de baixar de   preu i ser més competitiu que la  carretera. Amb el “tren a un Euro” això  seria possible. 
Associació Defensem el Tren de l’Empordà , integrada  a la  plataforma Salvem l’Empordà  i vinculada  amb l’Associació de  Promoció  del Transport   Públic (PTP)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada