Usuaris
de la connexió transfronterera han protestat avui contra la supressió a
partir d’avui de la línia ferroviària per part del Govern francès.
La jornada es desenvolupa tal com estava programat.
Manifestació pels carrers de Cervera de la Marenda.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 10/12/2016
Cervera de la Marenda (Rosselló).-
L’associació Oui aux trains de nuit, va realitzar ahir divendres i avui
dissabte accions de protesta per la desaparició a partir d’avui, 10 de
desembre, del tren nocturn que fa el trajecte Portbou-Cervera de la
Marenda-Perpinyà-París. Així ahir divendres a les 20:00h a l’estació de
Perpinyà (Rosselló) hi va haver una trobada festiva amb el grup
Boutifanfarre.
Aquest
dissabte s’han aplegat persones usuàries a l’estació de Perpinyà a les
06:50h per agafar el darrer tren programat a les 07:12h i anar a la
concentració que s’ha fet a l’estació de Portbou (Albera marítima, Alt
Empordà), on han arribat a les 08,10h i s’han trobat amb gent de
diverses associacions, càrrecs electes i membres dels sindicats
ferroviaris de CCOO i de CGT 66. Finalment, de 9 a 10h tothom s’ha
concentrat a l’estació de Cervera de la Marenda (Rosselló).
El
tancament de la línia nocturna de tren entre París i Portbou ha motivat
aquests mobilitzacions socials de protesta aquest dissabte a partir de
les 8 del matí, just a temps per rebre l'últim comboi que ha arribat a
Catalunya des de París. Els promotors d'aquestes accions a més de Oui
aux trains de nuit són l'Associació d'usuaris del tren
Perpinyà-Cervera-Portbou, Defensem el tren de l'Empordà, l'Associació
per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i l'Associació francesa
d'usuaris del transport públic.
L'operària
pública francesa SNCF ha decidit eliminar aquesta connexió de la
graella en el marc d'una retallada generalitzada de rutes nocturnes que
considera «poc rendibles». El darrer tren d'aquesta línia va sortit ahir
de la parisenca estació de Lyon a dos quarts de 10 de la nit i ha
arribat a Portbou avui, dissabte, a les 8 i 12 minuts del matí.
En defensa dels trens convencionals
L'andana
de l'estació de Portbou a la qual ha arribat el tren provinent de
Cervera de la Marenda (Rosselló), del qual ha baixat una expedició de
gent usuària provinents de Perpinyà i Cervera de la Marenda, era el punt
de trobada per a la protesta convocada aquest matí. A partir de les 9
del matí i fins a les 12 del migdia, la mobilització ha continuat a
l’estació ferroviària de Cervera de la Marenda.
Pels trens de mercaderies en comptes de la proliferació del transport per carretera
Entre
els arguments dels defensors de la línia que uneix París i Portbou amb
tren hi ha la solidaritat amb les persones usuàries d'aquest tren, i la
defensa d'«un tren convencional i social que fa un gran servei a la zona
transfronterera».També han apel·lat a la necessitat de «millorar les
desastroses i tercermundistes interconnexions entre Portbou i Cervera de
la Marenda» i s’han mostrat a favor dels trens de mercaderies «davant
la proliferació del transport per carretera totalment insostenible».
Fa
temps que el Govern francès va prendre la decisió d'eliminar trens
nocturns de la seva planificació. El seu secretari de Transports, Alain
Vidalies, ho justificava l'estiu passat al·legant que rutes com la de
París-Portbou no sortien a compte. L'anunci, però, no va deixar
indiferents els usuaris ja que desenes de persones afectades d'arreu de
l'Estat francès s'han unit per reclamar el manteniment de l'horari de
nit. Les passatgeres i els passatgers s'han manifestat al llarg dels
últims mesos en estacions com la de Perpinyà i han promogut una campanya
a través de la plataforma Change.org per recollir signatures contra la
retallada
[https://www.change.org/p/ouiautraindenuit?recruiter=24008522&utm_source=share_petition&utm_medium=email&utm_campaign=share_email_responsive].
Aquesta tarda ja n’hi ha 1.460.
Nota de premsa de l’Associació Defensem el Tren de l’Empordà
La
jornada del 10 de desembre de 2016, a Portbou (Alt Empordà) i a
Cervera de la Marenda (Rosselló) a favor del tren convencional i d’una
major col·laboració entre les dues vessants del Pirineu s’ha
desenvolupat amb total normalitat. Ha començat a les 8 del matí a
l’estació de Portbou amb l’arribada de l’expedició, de darrer tren
nocturn Paris/Cervera/Portbou --que el Govern de l’Estat francès i la
SNCF volen suprimir-- amb els usuaris del tren
Perpinyà/Cervera/Portbou, sindicalistes diversos i representants dels
municipis. Desprès, a les 09:30h la mobilització s’ha traslladat a
Cervera de la Marenda, on hi ha hagut una manifestació per els carrers
del poble. En el passeig Marítim hi ha hagut una lectura de manifestos
per part de les associacions en Defensa del tren convencional i dels
sindicats i, tot seguit, a l’esplanada al costat de l’estació de Cervera
de la Marenda, ha tingut lloc un acte reivindicatiu amb la presència
d’alcaldes, membres del Consell General dels Pirineus Orientals i
representants sindicals, tant del nord com del sud.
En
aquesta mobilització s’ha posat de manifest que el problema de la
possible supressió del tren de nit París/Cervera/Portbou, tindria/té una
afectació, directe i indirecte, en tots els pobles i ciutats d’un
costat i l’altra de la zona transfronterera entre Figueres i Perpinyà.
De fet, es tracta d’una qüestió social i territorial que incrementa els
problemes d’incomunicació entre l’Alt Empordà i, en general, les
comarques gironines i la Catalunya Nord i, per extensió, tota la Regió
d’Occitània. El tren convencional, en aquest cas, exerceix una funció
social en tot l’eurodistricte i l’euroregió. També ha quedat clar que
cal una implicació molt més important entre els representants polítics
de proximitat, d’un costat i altre de la frontera, en el cas de la
Catalunya/Principat caldria una implicació molt més important de totes
les institucions, és a dir, dels ajuntaments, dels consells comarcals,
la Diputació de Girona i la Conselleria de Transport i Territori de la
Generalitat de Catalunya.
El
tren convencional és vital per a la cohesió social del
territori transfronterer. El tren convencional és una peça clau
per a la millorar d’un model turístic de la zona, massa depenent
del turisme, de sol i platja, de l’època estival . El tren
convencional Perpinyà/Cervera/Portbou/Figueres/Girona és bàsic per a
la millora econòmica, social i humana de tota la contrada. A
partir d’ara és indispensable una major col·laboració entre els
tots es representats polítics, social i patronals, així com també
de les associacions de comerciants d’un costat i l’altra de la
frontera per tal de defensar, amb justícia i legitimitat un tren
convencional digna que doni un molt millor servei a tot el
territori.
Sis punts bàsics a tenir en compte
1.-
Amb la supressió del tren París/Cervera/Portbou es perdria un enllaç
més entre Portbou i Cervera. En solidaritat en els usuaris del tren
Perpinyà /Cervera/Portbou, tots, tant al Nord com al sud cal que ens
seguim mobilitzant a favor dels trens nocturns per la via convencional.
Cal molta més voluntat política per defensar un tren convencional i
social que fa un gran servei a la zona transfronterera.
2.-
Per millorar les desastroses i tercermundistes interconnexions entre
Portbou i Cervera de la Marenda caldria aplicar, d’entrada, una solució
senzilla, que es podria posar en pràctica immediatament. Els dos
primers trens que arriben a Cervera haurien d'arribar a Portbou, de la
mateixa manera que els dos primers trens que arriben a Portbou hauríem
d'arribar a Cervera. 3.- És necessària una defensa i millora i augment
dels trens de mercaderies --davant de la proliferació del transport per
carretera totalment insostenible-- per la via del tren convencional, la
qual cosa es perfectament compatible i complementari amb el tren TAV i
la defensa del Corredor Mediterrani.
4.-
En defensa de les estacions ferroviàries de Portbou i Cervera de la
Marenda, tant per a passatgers com per a mercaderies. Lògicament, és
urgent una millora efectiva de les seves andanes i personal a les
taquilles per tal d’atendre els usuaris del ferrocarril i poder
disposar d’unes estadístiques que no siguin falsificades.
5.-
En defensa del tren convencional transfronterer. El tren social,
territorial i sostenible per excel·lència. El tren que dóna un servei
real a les persones dels poble, viles i ciutats entre
Perpinyà/Elna/Argelers/Cotlliure/Banyuls/Cervera/Portbou/Colera/Llançà/Vilajuïga/Figuere/Flaçà
i Girona. Per una millora de la infraestructura de la línia
convencional i de les estacions. Un tren que necessita una empenta
suplementària de les institucions del nord i el sud del Pirineu per
tal d’aconseguir una millora del turisme i l’economia de proximitat.
6.-
Per tal de rebaixar el preu, excessivament car, del bitllet del tren
convencional. i la seva competitivitat, caldria posar en marxar al
sud, a Catalunya/Principat, el “tren a un euro” com tenen a la regió
d’Occitània. El bitllet del tren convencional a la Catalunya Sud ha de
baixar de preu i ser més competitiu que la carretera. Amb el “tren a
un Euro” això seria possible.
Associació
Defensem el Tren de l’Empordà , integrada a la plataforma Salvem
l’Empordà i vinculada amb l’Associació de Promoció del Transport
Públic (PTP)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada