«Fontserè
jo el veig, sobretot, com un supervivent; un supervivent que, a la
França ocupada, es va rebel·lar contra el paper de perdedor que li
reservava la història».
Durant l’ocupació alemanya a París «Sartre estrenava les seves obres i Simone de Beauvoir col·laborava amb Radio Vichy».
Agustí Pons
Guardo
un mal record del desenllaç de la meva amistat amb Carles Fontserè, i
amb Terry Broch, la seva esposa. Per això fins ara no m’havia decidit a
escriure res sobre el presumpte filonazisme del personatge, tot i que
algunes persones –i, sobretot, Assumpció Maresma– m’ho havien demanat.
La història que explicaré és una història trista on quasi ningú no queda
bé –probablement, jo tampoc–, però ara que la polèmica s’ha tornat a
revifar potser és el moment d’explicar-la.
Vaig
conèixer en Fontserè i la Terry l’any 1977, arran de la publicació del
llibre Carteles de la República y la guerra civil, del qual eren autors
Jaume Miravitlles, Josep Termes i ell mateix. Crec recordar que per
primera vegada el tema del cartellisme republicà era objecte d’un
llibre. Ell, en Carles, hi devia posar alguns dels seus cartells i,
probablement, també algun text. El va publicar l’editorial La Gaya
Ciència, que havia creat i dirigia Rosa Regàs. Vaig entrevistar en
Fontserè un dia que va baixar, des de Porqueres, a Barcelona. Em va
impressionar la seva barba, la seva vehemència i la manera directa com
tractava els problemes. Em va explicar que com que l’editora li donava
allargues a l’hora de pagar-li ell havia anat al seu despatx i havia
tirat una cadira o una taula enlaire. Després, vaig pujar un dia a
Porqueres, em va ensenyar les dues masies que havia comprat i que anava
acabant de reformar –amb els milers de fotografies que hi guardava– i
vaig quedar extasiat. En Carles era un personatge d’una peça, i la Terry
cuinava, al meu criteri, de meravella. De seguida vaig saber que havien
invertit tots els seus estalvis en la compra i l’arranjament de les
dues cases i que se sentien decebuts perquè ell no trobava feina i quan
en trobava no li pagaven o li pagaven tard i malament.
La
situació econòmica d’en Fontserè i la Terry era cada vegada més
precària i em constava que s’havien venut una premsa d’un notable valor.
M’imagino que estaven disposats a vendre el que fos necessari per
sobreviure. I no cal oblidar que ni ell ni ella no havien perdut els
seus contactes als Estats Units. No era gens desenraonatd’ imaginar que
l’extraordinària col·lecció de fotografies d’en Carles podia trobar, en
alguna de les universitats o centres museístics d’aquell país, un
comprador generós. En el primer govern Pujol vaig treballar de cap de
gabinet del conseller Max Cahner. En un moment donat, vaig parlar amb
Cahner de la necessitat d’assegurar la permanència del patrimoni
cultural dels Fontserè a casa nostra. El conseller va pujar un dia a
Porqueres i va quedar-ne convençut. En Joan Saqués, en aquell moment cap
dels serveis territorials del Departament de Cultura a Girona, es va
ocupar de tirar endavant els tràmits corresponents. El resultat final va
ser que el departament va quedar propietari de totes les obres a canvi
d’un vitalici per a en Carles, que la Terry continuaria cobrant si ell
desapareixia primer.
Assegurada
la tranquil·litat econòmica de la parella, en Carles es va poder
dedicar de ple a un vell projecte fins aleshores irrealitzable: la
redacció d’un llibre que expliqués el fenomen del cartellisme a la
Catalunya de la II República i de la guerra civil. El llibre es va
titular Memòries d’un cartellista català (1931-1939) i ho són, unes
memòries, però també és una crònica exhaustiva de l’evolució del
cartellisme durant aquells anys i del paper que hi van tenir els seus
protagonistes més destacats. En Fontserè era un home que sabia escriure i
que tenia una obsessió per l’exactitud de les dades, dates i activitats
dels personatges que formaven part de la història que explicava. Per
això, durant els anys en què va durar la redacció del llibre, sovint
consultava arxius i biblioteques, inclosa la Nacional de París. A França
hi vivia el seu amic Antoni Clavé a qui sovint trucava o visitava
potser per ratificar o rectificar una simple dada. El resultat d’aquesta
recerca obsessiva és el llibre esmentat, de consulta indispensable per a
tots aquells ciutadans que vulguin saber en què va consistir el
cartellisme català d’aquella època. Tal com va passar amb el segon volum
–l’objecte de la polèmica actual–, aquest primer llibre també va
aixecar recels. No era per les dades que incloïa, sinó per algunes de
les opinions que Fontserè hi manifestava. I, en concret, per la seva
reacció davant la crema d’esglésies a Barcelona els primers dies de la
guerra civil. ‘Amb aquell acte de fe revolucionari –escriu a la pàgina
193– es revivia l’ancestral cerimònia del ritu precristià a Moloc, tan
esplèndidament evocat en el Salammbô de Gustave Flaubert. Un ritual
insurgent que un profund teòleg jesuïta alemany podria qualificar d’
autènticament religiós. Vaig sentir-me solidari amb aquells desconeguts
iconoclastes.’
L’èxit
d’aquest primer volum va ser indiscutible i Carles Fontserè va passar a
ser un personatge més o menys públic sempre dins els límits de la
popularitat propis de la literatura catalana. El llibre es va publicar
el 1995 i no devia passar gaire temps abans que els responsables de
l’Editorial Proa –crec que, en aquell moment, n’era director literari
Oriol Izquierdo– i en Fontserè arribessin a un acord per a la publicació
d’un segon volum de memòries. Aquest cop en Carles escriuria les seves
vivències a França durant la II Guerra Mundial com a refugiat espanyol.
Ell s’hi va posar amb la seva habitual energia. La tesi del llibre era
simple: els francesos l’havien tractat molt malament; els alemanys,
l’havien tractat bé. Els alemanys havien entrat a París sense disparar
ni un sol tret i, passat el caos de l’èxode inicial, la majoria de la
població parisenca s’havia adaptat sense gaires problemes a la nova
situació. Per la seva banda, els ocupants havien procurat no irritar
gaire els parisencs i per això els teatres i els cinemes van tornar a
funcionar de seguida. Sartre estrenava les seves obres i Simone de
Beauvoir col·laborava amb Radio Vichy –això darrer no ho diu Fontserè,
sinó Michel Winock a les pàgines 615 i 616 del seu monumental llibre El
siglo de los intelectuales. La situació va canviar quan Alemanya va
començar la invasió de Rússia, de la batalla de Stalingrad i, sobretot,
quan Alemanya instituí, per als homes francesos, el Servei del Treball
Obligatori, l’any 1943. Tot això ara és una realitat reconeguda però, en
aquells moments, final del segle passat, no ho era tant. Tot just el
1974, el cineasta Louis Malle, en la seva pel·lícula Lacombe Lucien,
havia qüestionat la versió oficial de la Resistència francesa enfront
del nazisme.
Per
tombar la versió diguem-ne oficial del que havia passat a França, i
especialment a París, durant l’ocupació alemanya n’hi hauria hagut prou
que en Carles expliqués la seva experiència, i el que ell havia vist. En
general, la població francesa –i els polítics francesos– no havien
tractat gens bé els refugiats espanyols, milers dels quals havien anat a
parar a improvisades instal·lacions a les platges del Rosselló. (Entre
ells, per cert, el meu pare.) Fontserè era un ciutadà amb ofici, capaç
de guanyar-se la vida, però això no li servia de res cada vegada que era
detingut quan aconseguia escapar-se del camp. Per a ell, l’entrada de
l’exèrcit alemany a París va suposar una autèntica alliberació. És
políticament incorrecte haver d’admetre-ho, però ell ho va viure així. I
sí, ell i el seu amic Clavé van col·laborar a la revista La Gerbe,
promoguda i dirigida pels ocupants alemanys. El director efectiu
d’aquesta revista, Eitel Moellhausen, va impedir que la mare d’en
Fontserè anés a parar a un camp de concentració –quan ella havia
aconseguit arribar a París fugint d’Espanya– i va ajudar el seu germà en
una situació semblant. És lògic que en Carles Fontserè li estigués
agraït.
Els
problemes comencen quan en Fontserè converteix la seva experiència
personal en una reflexió general sobre la II Guerra i les seves causes.
És aquí on les seves opinions grinyolen. Grinyolaven i espantaven la
Terry, una persona molt més analítica que obsessiva. La Terry estava
molt preocupada pel carés que anava adquirint el llibre. I no recordo si
em va fer arribar les pàgines que ella considerava més polèmiques o bé
una còpia de l’original sencer. Em va dir que m’ho llegís i que, si us
plau, li digués a en Carles a través d’ella què em semblava tot plegat.
Més que la col·laboració a La Gerbe –que potser no acabava de calibrar
en tota la seva importància– jo estava sorprès, i contrariat, pel que en
Fontserè deia de Roosevelt i pel que no deia de la persecució dels
jueus. Fontserè denigrava Roosevelt i l’arribava a fer responsable de
l’esclat de la II Guerra amb l’argument que el seu objectiu era
dinamitar l’imparable progrés, que podia derivar en hegemonia,
d’Alemanya. També venia a dir que ni Roosevelt ni els britànics no
havien fet res per socórrer la població jueva tot i que sabien –des de
molts abans de 1940– la destinació que Hitler li reservava. Naturalment,
jo no estava gens d’acord amb aquests punts de vista –que amagaven una
exculpació de la política alemanya– i així ho vaig fer veure a la Terry.
I així ho vaig dir en l’acte de presentació del llibre a la premsa, a
final del 1999. El llibre es titula Un exiliat de tercera. A París
durant la Segona Guerra Mundial i l’acte de presentació es va celebrar
crec que al restaurant del que aleshores era l’Hotel Calderón, a la
rambla de Catalunya, molt a prop de la Casa Garriga i Nogués, aleshores
seu del grup editorial Enciclopèdia Catalana.
Vaig
parlar abans de començar a dinar i em va semblar que feia un elogi
general de l’obra amb unes crítiques concretes centrades en els punts
que ja he esmentat. En Fontserè, però, no ho va entendre així. Va
encaixar molt malament les meves paraules i, de fet, a mig dinar va dir
que no es trobava bé. A la sortida, l’Isidor Cònsul, que feia poc que
havia estat nomenat director literari de Proa, em va dir: ‘Si tu et dius
amic d’en Fontserè, com deuen ser els seus enemics!’ i al cap de poques
setmanes va organitzar una segona presentació –a la Pedrera, em sembla–
en la qual van prendre part Daniel Giralt Miracle i suposo que Cònsul
mateix. Jo no hi vaig ser convidat. En Carles i la Terry van trencar
tota relació amb mi. Sé que, després de la seva mort, en Carles Fontserè
va rebre un homenatge oficial i públic. Ho sé pel que en van dir els
mitjans de comunicació. També sé que hi va haver una mena d’Any Fontserè
amb un comissari i tot. Ningú, però, no me’n va parlar mai, tot i que
la meva implicació en la vida i obra de Carles Fontserè era fàcilment
rastrejable. Ell és un dels personatges que formen part del meu llibre
Deu daus, un conjunt de retrats literaris que van tenir la sort de
guanyar el Premi Joan Fuster l’any 1991 i posteriorment el Premi
Nacional d’Assaig. I, per bé o per mal, el meu nom figura també a
l’última pàgina del segon volum de les seves Memòries. L’esment diu: ‘He
escrit aquest volum gràcies a l’encoratjament que en el seu moment van
donar-me Josep Benet i Agustí Pons.’
Per
acabar, vull manifestar que al meu entendre en Carles Fontserè no va
ser ni un resistent ni un filonazi. La seva col·laboració amb les
autoritats d’ocupació alemanyes és directament conseqüència del
maltractament que va rebre dels francesos –o de les autoritats
franceses. I per això aquesta col·laboració no té res a veure amb la de
determinats escriptors –Drieu la Rochelle, Celine, Brasillach–, que van
acabar en el feixisme després d’una elaborada evolució intel·lectual.
Aquest no és el cas de Fontserè. Carles Fontserè és el mateix personatge
quan dibuixa el cartell FAI-Llibertat; quan és a punt de ser afusellat
pels dirigents de les Brigades Internacionals; quan col·labora amb La
Gerbe; i, després, als Estats Units, quan treballa al costat de
Cantinflas –que no tenia res de feixista– i de Dalí. Carles Fontserè jo
el veig, sobretot, com un supervivent; un supervivent que, a la França
ocupada, es va rebel·lar contra el paper de perdedor que li reservava la
història, encara que fos a costa d’anar més enllà del que molts poden
considerar moralment admissible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada