diumenge, 6 de novembre del 2016

MEMÒRIA PROLETÀRIA DEL NORD-EST: El 6 de novembre de 1915 neix a Jérez de los Caballeros la militant anarcofeminista María Bruguera Pérez

El seu pare, Antonio Bruguera, extremeny de naixement i fill d'un català de Palafrugell, era militant anarquista i va ser president de la Casa del Poble del municipi, encara que no hi havia sindicats de la CNT. El seu germà, Antonio, també sentirà l'ideal llibertari. 
Empresonada des de 1937, arran de l’ocupació del seu poble pels feixistes, el desembre de 1945 va ser alliberada i va incorporar-se a Madrid en la lluita clandestina en el comitè de «Mujeres Libres». 
El franquisme va matar la seva mare, el seu pare i el seu company. 


 
María Bruguera Pérez:  
El 6 de novembre de 1915 neix a Jérez de los Caballeros (Badajoz, Extremadura) la militant anarcofeminista María Bruguera Pérez. El seu pare, Antonio Bruguera, extremeny de naixement i fill d'un català de Palafrugell (Baix Empordà), era militant anarquista i va ser president de la Casa del Poble de Jérez de los Caballeros, encara que no hi havia sindicats de la Confederació Nacional del Treball (CNT). El seu germà, Antonio, també sentirà l'ideal llibertari. Va assistir a l'escola fins als nou anys, alhora que va aprendre a brodar amb la seva mare i va ajudar en un petit negoci familiar d'alimentació i de queviures.
Va començar a militar en les Joventuts Llibertàries des de la seva fundació en 1932, així com en el grup teatral «Ni Dios ni Amo», que representava obres socials pels pobles de la comarca. En 1937 va ser detinguda per les tropes feixistes que havien ocupat el seu poble amb alguns familiars, la seva mare, Elisa Pérez Moreno, i el seu company, Francisco Torrado Navarro, van ser assassinats. Ella va poder salvar la vida perquè acabava de tenir un infant, Floreal, que havia nascut el 8 de juny de 1937, però a Badajoz va ser condemnada el desembre de 1937 a mort, pena que li va ser commutada per 30 anys de reclusió, que va purgar cosint i brodant a les presons de Badajoz, Salamanca, Valladolid, Santurrarán, Santander i Madrid, i va haver de deixar l'infant amb els sogres.
El 17 d'octubre de 1939 el seu pare va ser executat pels feixistes.
El desembre de 1945 va ser alliberada i amb el seu nou company, Aureliano Lobo, va incorporar-se en la lluita clandestina en el comitè de «Mujeres Libres», conjuntament amb les germanes Lobo i amb Carmen Carrión, en coordinació amb el Comitè Regional de la CNT del Centre.
Després de la mort del dictador Franco va participar en la reconstrucció de «Mujeres Libres» de Madrid i va militar en el gremi sanitari de la CNT-AIT. Amb la divisió de la CNT en el 5è Congrés, va alinear-se amb la CNT - Congrés de València i posteriorment a la CGT. Va ser en 1986 una de les creadores de la revista madrilenya Mujeres Libertarias.
Maria Bruguera Pérez va morir el 26 de desembre de 1992 a Madrid i el seu cos va ser incinerat al cementiri de l'Almudena dos dies després. El número 14 (any 1993) de la revista Mujeres Libertarias està dedicat a la seva figura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada