TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 20/10/2016
Girona (Gironès).-
Llegim en la premsa
convencional que CCOO demanarà a la Inspecció de Treball posar el focus
damunt l'hostaleria perquè "el rècord de turistes" s'ha traduït també en
un altre: el de precarietat laboral al sector. El sindicat es remet a
les estadístiques per denunciar que, mentre els visitants han augmentat
un 8% arreu de Catalunya, els contractes només ho han fet en un 3%. CCOO
també assegura que hi ha hagut "un augment del frau" al sector, amb
taxes de temporalitat "indecents" (que no es corresponen a les jornades
laborals) o amb un augment de treballadors en pràctiques que ocupen
llocs estructurals. A més, el sindicat denuncia que cada cop més els
hotels estan subcontractant serveis. I que aquesta externacionalització,
que va començar amb les cambreres de pis, ara ja s'estén a personal de
cuina i sala i, fins i tot, al de recepció.
La
cara A del turisme: rècord de turistes, d'ocupació hotelera i de
beneficis empresarials. La cara B del turisme: rècord de precarietat
laboral, de càrregues de treball i de subcontractacions. El sindicat
CCOO ha contraposat avui les dues cares d'una mateixa moneda per
denunciar que la temporalitat i la desregulació d'horaris llasta un
sector que, a dia d'avui, és motor de l'economia.
CCOO
es remet a les estadístiques oficials per, ja d'entrada, fer veure que
el creixement dels visitants no s'adequa al de les contractacions.
Aquest 2016, fins al mes de setembre, Catalunya ha rebut 13.379.129
turistes (un 8,16% més que l'any passat). Però per contra, les
plantilles dels hotels i altres allotjaments només han crescut un 3,03%
(de 31.274 s'ha passat a 32.221). Segons ha denunciat el responsable de
la sectorial d'Hostaleria de CCOO, Francisco Galván, allà on es fa més
evident aquesta manca de correlació és a Barcelona (aquí, els turistes
creixen un 9% i les plantilles, només un 2%). Però la situació, si bé no
tan acusada, es repeteix a la resta de demarcacions. A Girona, aquests
percentatges se situen en el 5,51% i el 4,41%; a Tarragona, en el 7,06% i
el 4,35%, i a Lleida, en el 6,85% i el 5,83%.
El
secretari general de serveis de CCOO a Catalunya, Luis Jiménez,
assegura que això, d'entrada, es tradueix en "una mala atenció cap als
turistes". Però la situació, a parer del sindicat, encara s'agreuja més
quan es posa la lupa damunt el tipus de contractes i les condicions en
què treballa el personal.
Frau en la contractació
"Ens
trobem amb què clarament els empresaris fan frau en la contractació",
denuncia el secretari general de CCOO a les comarques gironines,
Bartomeu Compte. D'entrada, per la gran multitud de contractes
temporals, que són "indecents". Segons el sindicat, el 97% són precaris i
la meitat, a temps "pseudo parcial". "Recullen que al treballador se'l
contracta per 20 hores, se li'n paguen 40 i n'acaba treballant 60",
critica Galván.
El
llistat d'incompliments segueix amb els increments de treballadors en
pràctiques que ocupen llocs estructurals. I sobretot, assegura CCOO, amb
la pràctica creixent d'externalitzar cada cop més serveis. Tot i que la
reforma laboral ho permeti, això suposa que els treballadors
subcontractats cobrin menys (perquè se'ls aplica un altre conveni) i que
no hi hagi control sobre les seves jornades laborals.
"A
Catalunya, un 30% de les plantilles del sector, la qual cosa suposa uns
15.000 treballadors, estan externalitzades", critica CCOO. L'exponent
paradigmàtic de la situació són les cambreres de pis, però Galván també
subratlla que aquesta pràctica ja s'està estenent a més llocs de
treball: cuiners, personal de sala, de neteja i, fins i tot,
recepcionistes.
Pla concret de la Inspecció de Treball
"Amb
aquestes pràctiques, estem matant la gallina dels ous d'or", denuncia
Jiménez. Per això, des del sindicat ja avancen que demanaran a la
Inspecció de Treball posar el focus damunt del sector, per treure a la
llum totes aquestes irregularitats. "La Generalitat aquí hi té
competències exclusives i hi pot actuar d'ofici; nosaltres podem
denunciar aquelles situacions als hotels on tinguem representació, però
no a la resta", precisa el secretari general de serveis del sindicat.
"Al sector de l'hostaleria hi falta molta ocupació de qualitat; i amb la
situació amb què es troben moltes plantilles, allò que es fa és
debilitar-lo", critica Bartomeu Compte. "Cal un canvi de model", hi
afegeix, precisant que generalment sempre es tendeix a pensar en
destinacions com Lloret de Mar (Selva) o Salou, però "la realitat és que
aquests fraus es donen arreu de Catalunya".
Per
portar la seva reivindicació al carrer, el sindicat ja ha anunciat que
el proper 3 de novembre farà un 'escrache' davant d'un dels grans hotels
de Barcelona que té "el 90% dels serveis externalitzats". Durant aquest
2016, el sindicat ja ha interposat una seixantena de denúncies contra
empreses multiserveis a qui els hotelers subcontracten i que no
respecten el conveni del sector. "Estem parlant de diferències de sou
que poden arribar fins al 40%", conclou Galván.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada