divendres, 14 d’octubre del 2016

Demanen que s’aturi l’allargament de la C-32 a Blanes

http://ariet.cat/wp-content/uploads/BB.jpg
La plataforma Aturem la C-32 ha presentat una petició al Tribunal Superior de Justícia perquè s'aturin de forma cautelar les obres, al·legant que el projecte inicial ha estat modificat diverses vegades. 
El projecte es va aprovar l'any 2001, però des d'aleshores ha sofert diverses modificacions. 
L'allargament de la C-32 fragmentarà els espais naturals entre Blanes i Lloret i impedirà el pas de la fauna. 

 
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 14/10/2016 
Blanes/Lloret de Mar (La Selva marítima).-  

Llegim a ARIET.CAT que la plataforma Aturem la C-32 ha presentat una petició al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya perquè se suspengui de forma cautelar l’allargament de l’Autopista C-32. El projecte, impulsat pel Departament de Territori i Sostenibilitat del Govern de la Generalitat, preveu que la via, que actualment creua el Maresme de Montgat a Palafolls, s’ampliï fins arribar a Lloret de Mar passant per Blanes, a la Selva marítima. Està previst que l'empresa encarregada d’executar l'obra sigui Abertis, per mitjà de la concessionària Invicat, que també en faria la conservació i el manteniment.
Des d’Aturem la C-32 consideren que el traçat de la nova via comportaria un important greuge ambiental als boscos de la zona. Joan Mora, ambientòleg i membre de Pinya de Rosa –una de les associacions que formen part de la plataforma-, explica que “el tram passa per un lloc no urbanitzat que és la única zona forestal entre Blanes i Lloret en bon estat, per això defensem que hi ha alternatives com desdoblar la N-II”.
La plataforma demana la suspensió cautelar per evitar que comenci l’execució durant la tramitació del recurs. “Hi ha pressió d’Abertis perquè la concessió de la C-32 acaba el 2021. Invertir aquí pot ser una manera de renovar la concessió. La Generalitat diu que la inversió estarà amortitzada abans del 2021 i que per tant no s’haurà de renovar, però és fals. L’autopista s’acabaria el 2019 i en dos anys no hi ha temps d’amortitzar”, denuncia Mora. 

Una obra que ve de lluny 
Per trobar els orígens del projecte cal anar fins l’any 2001. Llavors es va aprovar l’ampliació, però no és fins el 2015 que “el conseller Santi Vila va a Lloret i presenta el projecte fet i firmat i un conveni amb Abertis que el finançarà”, explica Mora. Entre 2001 i 2015, però, el projecte es va modificar diverses vegades. És aquí on es fonamenta el recurs presentat per Aturem la C-32.
L’estudi d’impacte ambiental que dóna viabilitat al projecte va ser aprovat l’any 2000 i era vàlid durant 5 anys. Des de la Generalitat, però, s’han anat fent ponències ambientals, la darrera de les quals el desembre 2014, per certificar i ampliar el període de vigència. Des de Territori i Sostenibilitat afirmen que són “petites variacions en el traçat que no suposen diferències substantives respecte de l’inicialment proposat i que havia servit de base per a l’avaluació d’impacte ambiental”. 
Mora explica que des de la plataforma denuncien que si “agafes tots els canvis fets durant 15 anys, individualment no són rellevants, però sumats fan que el projecte sigui molt diferent”.  Territori i Sostenibilitat considera que els canvis són “millores mediambientals”. Entre aquestes modificacions hi hauria la de passar de l’original calçada de doble via a una de simple; mesures per millorar la revegetació dels talussos; l’ampliació del pont que creua la riera de Sant Daniel; la reforestació de les antigues vies elèctriques; la modificació del traçat de la rieres de Sant Simó i Sant Daniel o la construcció d’un viaducte de 126 metres de llarg en substitució del túnel que hi havia previst. 
“Tots aquests canvis són per reduir gairebé a la meitat el pressupost inicial de 100 milions d’euros”, exposa Mora, ja que segons Territori i Sostenibilitat l’actual pressupost és de 59 milions. El portaveu d’Aturem la C-32 es mostra especialment preocupat per l’afectació de la construcció del viaducte “que tindria més impacte sobre la muntanya que no un túnel, en què no toques la coberta vegetal. El fals túnel és més econòmic, però més agressiu ambientalment”. 

L’impacte 
Més enllà de les modificacions del projecte, des de la plataforma denuncien l’impacte global que podria tenir la construcció del traçat. L’ambientòloga i membre d’Aturem la C-32, Xènia Illas, explica que suposaria “un impacte paisatgístic descomunal, fragmentant la part nord de Blanes i Lloret”.
El traçat previst passa pels espais naturals de Sant Daniel i el Vilar de Blanes i els Àngels de Lloret de Mar. Tot i que aquests no tenen una protecció específica, Illas explica la seva importància com a connectors naturals amb el Paratge Natural d’Interès Nacional de Pinya de Rosa (Blanes): “els boscos fan que no quedi aïllat, l’autopista tallaria els passos de fauna i acabaria creant endogàmies que afectarien la biodiversitat”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada