La
plataforma Aturem la C-32 ha presentat una petició al Tribunal Superior
de Justícia perquè s'aturin de forma cautelar les obres, al·legant que
el projecte inicial ha estat modificat diverses vegades.
El projecte es va aprovar l'any 2001, però des d'aleshores ha sofert diverses modificacions.
L'allargament de la C-32 fragmentarà els espais naturals entre Blanes i Lloret i impedirà el pas de la fauna.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 14/10/2016
Blanes/Lloret de Mar (La Selva marítima).-
Llegim a ARIET.CAT que la plataforma Aturem la C-32 ha presentat una
petició al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya perquè se
suspengui de forma cautelar l’allargament de l’Autopista C-32. El
projecte, impulsat pel Departament de Territori i Sostenibilitat del
Govern de la Generalitat, preveu que la via, que actualment creua el
Maresme de Montgat a Palafolls, s’ampliï fins arribar a Lloret de Mar
passant per Blanes, a la Selva marítima. Està previst que l'empresa
encarregada d’executar l'obra sigui Abertis, per mitjà de la
concessionària Invicat, que també en faria la conservació i el
manteniment.
Des
d’Aturem la C-32 consideren que el traçat de la nova via comportaria un
important greuge ambiental als boscos de la zona. Joan Mora,
ambientòleg i membre de Pinya de Rosa –una de les associacions que
formen part de la plataforma-, explica que “el tram passa per un lloc no
urbanitzat que és la única zona forestal entre Blanes i Lloret en bon
estat, per això defensem que hi ha alternatives com desdoblar la N-II”.
La
plataforma demana la suspensió cautelar per evitar que comenci
l’execució durant la tramitació del recurs. “Hi ha pressió d’Abertis
perquè la concessió de la C-32 acaba el 2021. Invertir aquí pot ser una
manera de renovar la concessió. La Generalitat diu que la inversió
estarà amortitzada abans del 2021 i que per tant no s’haurà de renovar,
però és fals. L’autopista s’acabaria el 2019 i en dos anys no hi ha
temps d’amortitzar”, denuncia Mora.
Una obra que ve de lluny
Per
trobar els orígens del projecte cal anar fins l’any 2001. Llavors es va
aprovar l’ampliació, però no és fins el 2015 que “el conseller Santi
Vila va a Lloret i presenta el projecte fet i firmat i un conveni amb
Abertis que el finançarà”, explica Mora. Entre 2001 i 2015, però, el
projecte es va modificar diverses vegades. És aquí on es fonamenta el
recurs presentat per Aturem la C-32.
L’estudi
d’impacte ambiental que dóna viabilitat al projecte va ser aprovat
l’any 2000 i era vàlid durant 5 anys. Des de la Generalitat, però, s’han
anat fent ponències ambientals, la darrera de les quals el desembre
2014, per certificar i ampliar el període de vigència. Des de Territori i
Sostenibilitat afirmen que són “petites variacions en el traçat que no
suposen diferències substantives respecte de l’inicialment proposat i
que havia servit de base per a l’avaluació d’impacte ambiental”.
Mora
explica que des de la plataforma denuncien que si “agafes tots els
canvis fets durant 15 anys, individualment no són rellevants, però
sumats fan que el projecte sigui molt diferent”. Territori i
Sostenibilitat considera que els canvis són “millores mediambientals”.
Entre aquestes modificacions hi hauria la de passar de l’original
calçada de doble via a una de simple; mesures per millorar la
revegetació dels talussos; l’ampliació del pont que creua la riera de
Sant Daniel; la reforestació de les antigues vies elèctriques; la
modificació del traçat de la rieres de Sant Simó i Sant Daniel o la
construcció d’un viaducte de 126 metres de llarg en substitució del
túnel que hi havia previst.
“Tots
aquests canvis són per reduir gairebé a la meitat el pressupost inicial
de 100 milions d’euros”, exposa Mora, ja que segons Territori i
Sostenibilitat l’actual pressupost és de 59 milions. El portaveu
d’Aturem la C-32 es mostra especialment preocupat per l’afectació de la
construcció del viaducte “que tindria més impacte sobre la muntanya que
no un túnel, en què no toques la coberta vegetal. El fals túnel és més
econòmic, però més agressiu ambientalment”.
L’impacte
Més
enllà de les modificacions del projecte, des de la plataforma denuncien
l’impacte global que podria tenir la construcció del traçat.
L’ambientòloga i membre d’Aturem la C-32, Xènia Illas, explica que
suposaria “un impacte paisatgístic descomunal, fragmentant la part nord
de Blanes i Lloret”.
El
traçat previst passa pels espais naturals de Sant Daniel i el Vilar de
Blanes i els Àngels de Lloret de Mar. Tot i que aquests no tenen una
protecció específica, Illas explica la seva importància com a connectors
naturals amb el Paratge Natural d’Interès Nacional de Pinya de Rosa
(Blanes): “els boscos fan que no quedi aïllat, l’autopista tallaria els
passos de fauna i acabaria creant endogàmies que afectarien la
biodiversitat”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada