dijous, 5 de maig del 2016

La Fiscalia investiga l'adjudicació de les ambulàncies per part de la Generalitat

Artur Mas i Boi Ruiz, a favor de les empreses multinacionals
Investiguen l'adjudicació de les ambulàncies als propietaris de Port Aventura. 
Els set lots atorgats per la Generalitat a Transport Sanitari de Catalunya SL, dels Bonomi, en el punt de mira
Una adjudicació que es va paralitzar pels recursos presentats. 
El Tribunal Català de contractes del sector públic va desestimar tots els recursos contra la licitació


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 05/05/2016 
Girona (Gironès).-   

La Fiscalia ha endegat, arran d'una denúncia de la CUP, una investigació sobre les adjudicacions del servei de les ambulàncies atorgades pel Departament de Salut a Transport Sanitari de Catalunya SL, de la família Bonomi, ha difós l’agència EFE citant fonts judicials. Aquesta adjudicatària, que va rebre set dels tretze lots, es troba en el punt de mira per una donació de 3 milions d'euros a l'Hospital de Sant Joan de Déu, finançat amb fonts públics. Segons la CUP, a més, va obtenir els contractes malgrat haver presentat una oferta "manifestament incompleta". Els expedients sobre les adjudicacions del servei, aprovades en els darrers mesos del mandat d'Artur Mas, sent Boi Ruiz el conseller de Salut, seran estudiats per la Policia Nacional espanyola, segons la mateixa informació.
La CUP assegura haver detectat indicis de corrupció en el procés d'adjudicació del paquet de contractes amb l'import més alt de la legislatura, que s'enfila per sobre dels 2.200 milions d'euros. En concret, la CUP assenyala que International Emergency Servies SARL, un fons d'inversió radicat a Luxemburg propietat del fons de capital risc dels Bonomi Investindustrial, mena Transport Sanitari de Catalunya SL. Es denuncia que Investindustrial va adquirir el 2012 Port Aventura, mitjançant la fundació de la qual es va fer una donació de 3 milions a l'Hospital de Sant Joan de Déu, centre privat proveïdor del CatSalut.
L'adjudicació del transport sanitari és molt cobejable: 2.556 milions d'euros per un període de deu anys. Fins ara, el servei de les comarques gironines era gestionat per l'empresa Consorci del Transport Sanitari de Catalunya, creada l'any 1995 com a resultat de la fusió de gran part de les petites empreses gironines d'ambulàncies que operaven des de feia anys. Llocs de treball i beneficis per al territori.
El Servei Català de la Salut havia resolt el concurs per gestionar el servei d'ambulàncies a l'empresa Transport Sanitari de Catalunya, participada en un 100% per Cartersalud Gestora, el 100% de la qual pertany a Supsart Invest que, al seu torn, té com a únic accionista Internacional Emergency Services, un fons d'inversió domiciliat a Luxemburg i que està controlat de forma indirecta per Investindustrial IV, amb seu a Londres. Darrere d'aquest fons s'hi troba la família Bonomi, que són els accionistes majoritaris de Port Aventura, amb un 50,1%, després d'haver venut el 49,9% a un altre fons d'inversió el desembre de 2003.
 És a dir, cada gironí que hagi de requerir els serveis d'una ambulància estarià finançant un fons d'inversió amb seu a Luxemburg, un paradís fiscal de la Unió Europa en el qual, com es sabut, la tributació de les empreses és simbòlica.
La veritat és que tot aquest entramat societari que hem descrit fa mitja basarda tractant-se d'un servei tan essencial com el transport sanitari.
Segons els actuals concessionaris del servei d'ambulàncies a les comarques gironines els nous adjudicataris ofereixen 48 vehicles per al transport programat, que suma uns 190.000 serveis anuals, mentre que "nosaltres -afirma el seu director general- ho estem fent amb 92 cotxes".
La Generalitat va argumentar que la concessió es tractava d'un concurs i que guanya la millor proposta. La resolució dels concursos, al final, depèn de les bases, que poden ser objectives o fetes a mida. Ara bé, en un servei d'aquesta naturalesa, ha de primar l'oferta més barata o la més eficient? Quin projecte de país tenia Convergència si dóna prioritat a les multinacionals foranes en detriment de les petites empreses del país? Un servei assistencial com el d'ambulàncies ha de tenir com a última finalitat finançar un fons d'inversió radicat en un país indulgent amb els impostos? Com afectarà la decisió el servei que han de rebre els gironins? Es fa necessari vigilar de molt a prop l'eficiència d'un transport sanitari que, amb tot el que hem explicat, genera molts dubtes. 

Una adjudicació que es va paralitzar pels recursos presentats 
Aquesta adjudicació del servei d'ambulàncies només ha portat que problemes des d'un principi. El procés d'adjudicació es va arribar a paralitzar quan el Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) la va recórrer.
El Tribunal Català de contractes del sector públic va desestimar el recurs del CTSC sol·licitant que el lot de les ambulàncies gironines no anés a parar al TSC i això va aixecar la suspensió del procediment, cosa que va permetre al CatSalut requerir al TSC que formalitzés el contracte del lot gironí.
El de les ambulàncies, va ser el concurs públic més gran de la darrera legislatura d'Artur Mas, amb un total de 2.556 milions en deu anys pel conjunt dels tretze lots licitats.
El Consorci va denunciar que no es complien els requisits tècnics. Per exemple, al·legava que els 48 vehicles que el TSC havia ofert per a Girona estaven «intoxicats» perquè ja estaven sent usats a l'Aragó i les illes Canàries; que el pla d'implantació de la flota era deficient i que els cotxes incompleixen la normativa referent al pes.
Les bases del concurs obligaven els guanyadors a subrogar els treballadors que prestaven el servei fins al moment i que, en el cas de Girona, afectava uns 450 empleats.
L'adjudicació del servei d'ambulàncies va provocar també un obert qüestionament al nou model d'ambulàncies per part del Col·legi de Metges de Girona, assegurant que es deterioraria l'assistència sanitària perquè «suposa la separació de l'equip format per dues figures clau de qualsevol actuació mèdica, sobretot d'urgències, el metge i el professional d'infermeria».
El Col·legi de Metges denunciava, per exemple, que la divisió de l'equip, al Baix Empordà, el Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR), el qual està dotat d'un metge i un tècnic, està ubicat a la Bisbal d'Empordà, en lloc de ser a Palamós, com havia estat fins ara. En canvi, la Unitat de Suport Vital Avançat (USVA), amb el professional d'infermeria, és a Palamós (Baix Empordà).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada