Enric Marco tot cridant contra Javier Cercas al Festival MOT a la Carbonera d'Olot |
Alguns
periodistes han reconegut que el cas Marco ha estat un gran fracàs pel
periodisme.
El silenci d’un deportat que no vol parlar és molt més eloqüent,
però el Marco els ho donava tot fet “Els mitjans de comunicació estaven
encantats de l’Enric Marco, perquè els explicava una història èpica. El
problema és que no deixava parlar els altres deportats, que també volien dir-hi
la seva”, va explicar ahir Javier Cercas.
Maria
Barbal va apuntar que molts deportats no volien explicar el que els havia
passat, especialment en públic.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 17/04/2016
Olot (La Garrotxa).-
Llegim a la premsa convencional
que ahir Enric Marco Batlle ha irromput al col·loqui entre Javier Cercas i
Maria Barbal al Festival MOT que es celebrava a la Carbonera d’Olot (la
Garrotxa).
Tots dos escriptors havien estat convidats a Olot per
parlar del cas d’un personatge que durant anys s’havia fet passar per
supervivent d’un camp de concentració nazi.
El festival MOT havia programat enguany el col·loqui
‘Escriure impostors’ i hi havia convidat dos autors que han escrit novel·les a
partir del cas de l’agent provocador Enric Marco, que aconseguí en el seu
moment dividir i desfer en part l’anarcosindicalisme peninsular després
d’acatar amb força l’anarquisme social més específic.
Maria Barbal ha publicat En la pell de l’altre i
Javier Cercas El impostor. Cinc minuts després de començar el col·loqui a la
Carbonera, Javier Cercas va detectar la presència d’Enric Marco entre el
públic. El va saludar i el va convidat a pujar a l’escenari. Marco va rebutjar
l’oferta de l’escriptor i el va titllar justament a ell de ser un impostor.
Pocs minuts després va sortir de la sala i va fer unes declaracions de mal
pagador a Ràdio Núvol.
Després de la interrupció de Marco, es va reprendre la
conversa entre Barbal i Cercas, que moderava Margarida Casacuberta, directora
del festival MOT.
Barbal va explicar que en la seva novel·la, En la pell
de l’altre, va partir del cas Marco, però va procurar distanciar-se’n ben aviat
per crear un personatge femení, la Ramona Marquès, que viu unes carències
afectives i pateix un deliri semblant al de Marco. Barbal veu la història de
Marco com un cas patològic, i mentre construïa la novel·la es va documentar llegint
estudis i parlant amb psicòlegs per entendre el seu personatge.
Javier Cercas, en canvi, va fer directament una
novel·la sobre la impostura de Marco i es va documentar parlant amb el mateix
personatge, en unes converses que va gravar perquè no se’l pogués acusar de
tergiversar la veritat. Cercas ahir va defensat el dret de fer ficció a partir
d’una vida real com la de Marco: “La ficció pura no existeix. Tots fem ficció a
partir de la realitat, i jo procuro fer-ne ajustant-me a la realitat”. “La
veritat que explicava Marco era edulcorada, amable. No deia la veritat. Primo
Levi parlava de les zones grises, aquell espai en què les víctimes es
convertien en botxins. Marco, en canvi, explicava una història maniquea de bons
i dolents, on tot era blanc o negre. La veritat, en canvi, és molt més dura i
brutal. I preferim quedar-nos amb les mentides. Els mitjans de comunicació
estaven encantats de l’Enric Marco, perquè els explicava una història èpica. El
problema és que no deixava parlar els altres deportats, que també volien dir-hi
la seva”, va afegir Cercas.
Barbal va apuntar que molts deportats no volien
explicar el que els havia passat, especialment en públic. “No crec que vulguem
la mentida”, va afirmar Barbal. “Hi ha una part de la societat que vol oblidar.
Crec que som molts els que reivindiquem encara ara la memòria històrica, tot i
que hem fet bastant tard, perquè la majoria dels que van patir la Guerra Civil
ja han mort. Som els descendents els que continuem volent la veritat. I
respecte als mitjans, depèn”. A La pell de l’altre, Barbal introdueix la figura
d’un periodista investigador, Horaci Clua (HC en record de Huertas Clavería),
que entra en contacte amb la Ramona Marquès i s’adona que hi ha un llibre per
escriure. I fent recerca s’adonarà que la Ramona ha mentit”. Barbal també va
recordar la periodista russa Anna Politovskaia, que va ser assassinada per dir
la veritat.
Javier Cercas, però, no és tan optimista com Barbal.
“Crec que tenim problemes amb la digestió del passat. I quan la veritat ja no
ens agrada, l’edulcorem. Alguns periodistes m’han reconegut que el cas Marco ha
estat un gran fracàs pel periodisme. El silenci d’un deportat que no vol parlar
és molt més eloqüent, però el Marco els ho donava tot fet. El van arribar a
convidar a parlar en un acte de commemoració del camp de Ravensbrück, que era
un camp de concentració de dones”.
A Cercas, el cas Marco li suscitava tres preguntes. En
primer lloc, ¿per què un home menteix sobre un fet tan greu com l’Holocaust?
Marco era un home que volia ser estimat, respectat, i per això va necessitar
construir per a si mateix un relat heroic sobre els camps. La segona pregunta
és: Per què tots ens el vam creure? Aquí Cercas dóna tres respostes possibles.
Marco explicava el que tothom volia escoltar. El seu relat va triomfar perquè
feia un discurs tranquil·litzador i la gent s’emocionava. Marco no explica la
història sinó que fa kitsch de la història. En segon lloc, el van creure perquè
vivim en l’època de la sacralitzacio de la memòria. Sembla que el testimoni
sigui intocable, però la memòria també ha d’estar sotmesa a crítica i no pot
susbstituir la història. Per què ningú va qüestionar el testimoni de Marco
durant tants anys? Probablement perquè la sacralització de la víctima ha portat
a confondre víctimes i herois, i no són el mateix. Kertesz va ser deportat a
Auschwitz als quinze anys, però això no el converteix en un heroi. Un heroi és
algú que diu no quan tothom diu sí.
Cercas encara s’ha fet una tercera pregunta: Per què desassossega
tant el cas Marco? Perquè aquest home és un mirall del que som. La literatura
és una exageració del que som. Els escriptors creem hiperboles per visualitzar
les coses. “Marco és una hipèrbole monstruosa del que som. Aquest home no és un
cas patològic. És com tots nosaltres, però portat a un extrem amoral.”, va dir
Cercas.
Barbal no es va mostrat conforme amb la visió que tots
siguem impostors en grau menor. “És cert que Marco va enganyar tot un país,
però potser els periodistes no va investigar prou”. Cercas va replicat que
Marco no era un malalt que es cregués les seves pròpies mentides: “Marco és un
narcisista”, ha conclòs l’autor d’El impostor. Barbal feia que no amb el cap, però
no hi havia temps per discutir més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada