Els Manaies gironins i la memòria selectiva de Carles
Puigdemont.
Les celebracions catòliques de la denominada setmana santa
van molt lligades a la història recent del país.
No va ser fins després de la
victòria franquista de 1939, en plena repressió militar, que organitzacions
religioses gironines com la Confraria de Jesús Crucificat van tornar a desfilar
pels carrers gràcies a la complicitat amb el nou règim dictatorial.
Milers de catalans de dretes van participar en la violència
i la repressió que acabà amb la vida de gent com Carles Rahola.
TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 28/03/2016
Girona (Gironès).-
Llegim
a ARIET.CAT que a la ciutat de Girona les celebracions catòliques de la
denominada setmana santa són poques. La principal és la presència dels Manaies,
també coneguts com la Confraria de Jesús Crucificat. Els Manaies, o “armados” --és
així com s’anomenen per les Espanyes--, es vesteixen de legionaris romans. Tot
i ser una institució molt hermètica l’Ajuntament els dedica tota mena
d’atencions. El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, que
anteriorment ostentava el càrrec d’alcalde de Girona, fou l’encarregat
d’inaugurar la plaça dels Manaies durant la setmana santa de 2015. Ubicada
entre la Gran Via de Jaume Primer i el passatge d’Emili Blanch, la plaça conté
una escultura de set metres d'alçada cedida per la Confraria. El monòlit
religiós va substituir la locomotora de l’històric trenet de Sant Feliu de
Guíxols que fins llavors presidia aquell indret. L’acte d'inauguració no es va
fer pas en una data aleatòria, sinó coincidint amb el 75è aniversari dels
Manaies, que es van constituir l’any 1940. Tot i tenir constància de la seva
activitat processional des de mitjans s. XVIII, no és fins després de la Guerra
Civil que es converteixen en els Manaies que coneixem avui en dia.
Un any abans, el 4 de febrer de 2014, Puigdemont va
inaugurar un altre monument, però en aquest cas de dimensions molt més
reduïdes. Es tracta de la placa per commemorar el 75è aniversari de l’arribada
de l’exèrcit franquista a Girona, el 4 de febrer de 1939, i la repressió que
se’n derivà. La placa es troba a la plaça Marquès de Camps, ja que fou allà on
Camilo Alonso Vega, general en cap de l’exèrcit ocupant, rebé els honors del
triomf abans de prendre possessió de la Casa de la Vila. Així doncs, una placa
ben humil recorda les víctimes de l’ocupació militar franquista, que en la
majoria de casos també eren ben humils.
Casualitats de la història, o no, el cert és que la primera
efemèride no es pot entendre sense la segona. La fundació --o refundació-- dels
Manaies fou conseqüència del context sociopolític de la ‘Nueva España’, aliada
a l’eix feixista d’Hitler i Mussolini. En una època fosca i trista on no podies
obrir ni un quiosc de castanyes sense el consentiment del Movimiento Nacional
de la FET de las JONS, refundar els Manaies no estava a l’abast de qualsevol
fill d’obrer ni de pagès. Les 26 persones que se’n van encarregar eren
“muchachos de las más distiguidas clases sociales de nuestra Ciudad… Personas
de sólida formación cultural, que en todo momento se muestran conscientes del
significado de honda trascendencia católica de la procesión, realizando su
cometido con la seriediad y respeto debidos”, tal com recordava el diari
franquista ‘Los Sitios de Gerona’ el 4 d'abril de 1944. Mentre els Manaies recuperaven les
tradicions, 370 veïns de Girona eren víctimes de la repressió franquista. Entre
les víctimes hi havia Carles Rahola, periodista i intel·lectual assassinat per
escriure textos “separatistes en un diari separatista”. Un d’aquests textos, ‘Contra
l’invasor’, va ser esmentat en una piulada pel també periodista --a seques--
Carles Puigdemont. En el moment en què va deixar l’alcaldia de Girona per
presidir el Govern de la Generalitat, la Brunete mediàtica espanyola va utilitzar
aquesta piulada per presentar Puigdemont com el fill de Satanàs. Puigdemont va
explicar de manera molt cortesa i pedagògica a Inés Arrimadas, portaveu de
Ciutadans al Parlament de Catalunya, el sentit de la piulada; no era que
l’invasor fos l’Estat espanyol actual, com volia fer creure la dreta espanyola,
sinó que ho era el feixisme (italià, alemany i espanyol) a la Guerra Civil. És
de justícia honorar la memòria de Rahola, i és de justícia el revés que va
endur-se Arrimadas. Però com que no és or tot allò que llu, no tot allò que fa Carles
Puigdemont és honorable. La mateixa decisió i empenta amb la que va
enfrontar-se a la dreta espanyolista al Parlament de Catalunya hauria de
tenir-la per reconèixer públicament la responsabilitat d’aquella gent catalana,
no poca, que es va posicionar a favor de “l’invasor”. Francesc Cambó, pare
ideològic de tot bon convergent, finançà “l’invasor”, així com milers de
catalans de dretes “de base” van participar en la violència i la repressió que
acabà amb la vida de gent com Carles Rahola. No cal dir on estaven aquestes
persones la setmana santa de 1940.
Sembla agosarat relacionar aquells que gaudeixen d’una
processó durant la setmana santa, o aquells que la protagonitzen --com els
Manaies--, amb la repressió feixista de postguerra. En el fons és tradició
familiar dretana. Com diu en Narcís Reixach, president dels Manaies, “Nosaltres
som totalment apolítics. Nosaltres fem la nostra feina i ja està”. Paraules,
com aquelles que deia el general Franco: “usted haga como yo y no se meta en
política”. Del franquisme en diuen tradició i no fer política. Per la nostra
part, des d’aquesta Redacció de Tramuntana Vermella Mail, que aplega alguna
gent de famílies represaliades durament pel franquisme, no podem deixar d'afegir que tot plegat és ressò del franquisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada