Una
Posició davant el «procés».
Apunts per intentar aclarir la situació actual del «procés» cap a la independència de Catalunya i com aquesta està afectant lʼEsquerra Independentista i als moviments socials dels quals forma part.
Apunts per intentar aclarir la situació actual del «procés» cap a la independència de Catalunya i com aquesta està afectant lʼEsquerra Independentista i als moviments socials dels quals forma part.
Una
Posició (*)
Molt
ha plogut des de les primeres consultes pel dret a decidir, que van arrencar a
Arenys de Munt, fins al «No» del consell polític de les Candidatures dʼUnitat
Popular a investir a Artur Mas el passat 3 de gener. Sí, parlem del mateix
Artur Mas de les retallades, el que va ser forçat a entrar en helicòpter a la
Ciutadella el dia de lʼaprovació de la Llei Òmnibus en seu parlamentària, el
deixeble de Jordi Pujol i representant polític de les «400 famílies» de Fèlix
Millet. També seʼl pot recordar per nomenar a Felip Puig com a conseller
dʼInterior o per ser el màxim dirigent dʼun partit polític que té la seva seu
central embargada per un jutge que els investiga per corruptes, entre moltes
altres menudeses. Com sʼarriba a una situació on la principal formació
dʼextrema esquerra del país acaba celebrant fins a dues assemblees dels seus
militants i simpatitzants per decidir si investeixen al principal representant
polític del capitalisme català? Encara més, com és possible que sʼarribi al
moment clau de la presa de decisions amb lʼEsquerra Independentista totalment
dividida entre partidaris dʼinvestir a lʼencarnació del neopujolisme i els
contraris? Si la militància i simpatitzants van decidir majoritàriament a les
assemblees territorials que no volien investir a Mas, per què al final sʼha
acabat acceptant un testaferro dʼArtur Mas com és en Carles Puigdemont?
En
les següents línies, traçarem alguns apunts per intentar aclarir la situació
actual del «procés» cap a la independència de Catalunya i, especialment, com
aquesta està afectant lʼEsquerra Independentista (EI) i als moviments socials
dels quals forma part.
Trets
específics de lʼEsquerra Independentista
Ens
sembla que històricament lʼEI sempre ha cercat la unitat de si mateixa.
Emmirallant-se en part del moviment abertzale a Euskal Herria,
lʼindependentisme de tall anticapitalista sempre ha intentat acabar amb
lʼatomització que patia durant la dècada dels vuitanta i que, a principis dels
noranta, es va accentuar encara més. Els processos de cohesió i unió de les
branques estudiantils i juvenils de lʼEI des de principis del mil·lenni han
costat anys i mai van ser camins fàcils. Malgrat que en els últims anys aquesta
unitat sʼhavia aconseguit, com a mínim sobre el paper, lʼindependentisme
rupturista sempre ha mantingut la divisió; dʼuna banda, el sector que defensa
que la lluita per lʼemancipació nacional és inseparable de la lluita contra el
capitalisme i que en el procés dʼacumulació de forces, o construcció de la
unitat popular, no rebutjaria les aliances amb altres sectors polítics
anticapitalistes, malgrat que no estiguessin enquadrats estrictament en el
moviment independentista. Aquesta postura és la que defensa bàsicament
Endavant-OSAN. En contraposició a aquesta línia, trobaríem els postulats que
defensa Poble Lliure, hereu directe de lʼantic MDT i que gaudeix dʼun suport
important al Maresme i Girona. Els postulats de Poble Lliure entenen la
independència com a punt de partida per a un futur canvi social. Per assolir
aquesta independència, no rebutjaria establir aliances de caràcter transversal,
o més clarament dit interclassista, amb altres sectors polítics que defensessin
explícitament la independència. Això també inclouria a la dreta autonomista de
CDC, que de manera oportunista ha adoptat un discurs independentista aquests
últims anys. Sent conseqüent amb aquests postulats, Poble Lliure defensava la
investidura dʼArtur Mas com a moviment tàctic per continuar endavant amb el
«procés» independentista que presumptament sʼestà duent a terme. Malgrat que lʼEI
sempre ha defensat formalment que lʼemancipació social i la nacional són
indissociables, la realitat és que hi ha qui avantposa la qüestió nacional a la
social i qui, per contra, no creu en què es pugui lluitar per un alliberament
nacional si no va vinculat a un alliberament social i de gènere.
El
«processisme»
Si donem una ullada al passat més immediat i mirem fredament els esdeveniments que
han marcat el presumpte procés cap a la independència, veurem que més enllà de
les grans demostracions de força en forma de manifestacions, jornades que han
mobilitzat milions de persones com el 9N i escalades verbals per part de
polítics de la Generalitat i Madrid, el camí cap a la independència no ha anat
més enllà del simbolisme. No només no ha passat de lʼàmbit gestual, sinó que en
lʼesfera política ha suposat una degradació constant dels postulats clàssics de
lʼindependentisme rupturista i sʼha acabat imposant un relat controlat per
Convergència i ERC i els seus satèl·lits de lʼAMI, lʼANC i Òmnium. Cada cop queda
més lluny el concepte de Països Catalans, es busca el reconeixement de la
futura República Catalana a la Unió Europea i encara no queda molt clar què
farà aquesta «Catalunya independent» amb el deute que arrossega amb les
entitats financeres des que el rescat dels bancs va passar a ser deute de les
administracions i que és una de les pedres de toc angular de lʼofensiva
neoliberal que té com a coartada la crisi econòmica. Malgrat que el discurs de
lʼEI sʼha mantingut, la seva pràctica sʼha vist alterada depenent de les
circumstàncies. Des de lʼentrada de la CUP al Parlament autonòmic, lʼEI ha fet
una part dʼaquest viatge conjuntament amb forces socialdemòcrates com ICV-EUiA
i ERC, i amb la dreta autonomista de CiU i, des de fa pocs mesos, amb CDC en solitari.
El «Sí crític» a la declaració parlamentària pel dret a decidir, la
participació en el succedani de consulta del 9N i el suport quasi acrític a les
diferents «vies» organitzades per lʼANC i Òmnium Cultural per part de lʼEI, i
en especial dels seus representants parlamentaris, han acabat adobant una
situació on es fa veure que la lluita per la independència sʼha de fer de la mà
de la dreta autonomista sí o sí, i que la «transversalitat» és imprescindible
per dur a terme aquest procés. Tot això a la vegada que els representants
polítics de la burgesia catalana han intentat ajornar el procés darrere
dʼeleccions anticipades que només busquen la perpetuació de Convergència
Democràtica com a garant dʼuna independència
que s’endarrereix sine die a la vegada que es manté el
rodet de lʼausteritat econòmica.
Ni
Mas, ni març: Puigdemont al gener
És
la imposició del possibilisme «processista» i electoral, juntament amb els
millors resultats a les urnes mai aconseguits per la CUP, el que ha acabat
creant un debat totalment parcial que ha acabat arrossegant a tota lʼEI; a més
de lʼesforç organitzatiu que va suposar la celebració dʼassemblees internes per
a decidir una postura i que amenaça de partir-la per la meitat. Davant de la
disjuntiva «Mas sí» o «Mas no», sʼha perdut pel camí la noció que Artur Mas,
més enllà de ser un polític concret que simbolitza lʼofensiva neoliberal i la
corrupció inherent al capitalisme pujolista, no deixa de ser una peça (una de
principal, això sí) dʼun artefacte electoral de dretes, que representa la
dominació capitalista local i que tapa les seves vergonyes amb reivindicacions
nacionals que no està disposat a defensar en el terreny pràctic.
Militants
i simpatitzants que van participar de les assemblees territorials van decidir
no investir a Mas. Una decisió que es va agrair en el seu moment, encara que
fos només per la humiliació pública a què va sotmetre Mas durant setmanes. El
problema dʼaquesta decisió per la CUP era que deixava la porta oberta a altres
possibles candidats de Junts pel Sí i per aquesta porta es va colar el
convergent Carles Puigdemont, alcalde de Girona i diputat de Junts pel Sí. I
per aquesta mateixa porta sʼhan colat altres condicions polítiques que
converteixen al grup parlamentari de la CUP en un satèl·lit del grup
parlamentari de Junts pel Sí. El 9 de gener, el dia que Artur Mas presentava
lʼacord dʼinvestidura del llavors alcalde de Girona com a President, retornava
amb escreix la humiliació que la CUP li havia proferit només uns dies abans.
Lʼúnica contrapartida fefaent que nʼextreu la CUP dʼaquest acord és la no
investidura dʼArtur Mas. Una victòria pírrica, tenint en compte que la formació
independentista garanteix lʼestabilitat parlamentària a la coalició encapçalada
per Convergència i predetermina tota la seva acció parlamentària durant els 18
mesos que ha de durar la legislatura on suposadament es declararà la República
Catalana, sempre i quan Convergència no trobi alguna altra excusa per ajornar
el procés. La CUP sʼempassa un gripau de grans dimensions i entra de ple en la
realpolitik on sotmet el projecte dʼemancipació social a la «bona voluntat» de
la burgesia catalana, pel bé del «procés». No es tracta només de qüestionar la
individualitat, sinó tota lʼestructura i els interessos socials, o millor dit antisocials,
que hi ha al darrere i que no representen, ni representaran mai, cap mena
dʼescenari transformador.
Agafar
tota la responsabilitat sobre la formació del govern autonòmic, molt
especialment quan durant tota la campanya electoral es va repetir per activa i
per passiva que mai sʼinvestiria a Mas queda molt lluny de representar el rol
«dʼaltaveu dels moviments socials» al Parlament. Sʼha mostrat fins a quin punt
el manteniment de la unitat entre les diverses faccions de lʼEI sʼha fet sobre
el mínim comú denominador de la concessió cap a les postures que han prioritzat
la conservació dʼun procés independentista incert i eteri dirigit per elits
alienes a les classes populars i treballadores. Una unitat que, per cert, ha
quedat seriosament malmesa. Malgrat tot, si la unitat no és per afavorir la
lluita i el combat, per poca cosa val. Lʼacord dʼinvestidura només se lʼempassa
el sector de lʼEI que ha defensat no separar mai, ni posposar, les
reivindicacions socials de les nacionals. Poble Lliure sempre havia defensat la
via de col·laborar amb ERC i CDC per integrar a les classes mitjanes i a un
sector de la burgesia en la defensa de la independència.
I
ara què?
La
via morta del «processisme» i lʼelectoralisme que ha seguit lʼEI no només ha
mostrat en la pràctica les seves limitacions, sinó que ha revelat el perill de
deixar-se abduir. El procés de «trencament amb Espanya» amenaça abans la
integritat de lʼEI que no pas el de lʼEstat espanyol si continua fent
seguidisme dels representants del capitalisme català. La lògica parlamentària i
interclassista del «procés» ha anat massa lluny. El que va començar com a
coincidència en els objectius al voltant de la independència amenaça
seriosament amb lʼabducció de la CUP per part de Junts pel Sí. De moment, ja és
un fet que la CUP passa de ser un partit dʼoposició que cedia regularment la
seva plataforma parlamentària a certes lluites i moviments socials a
directament garantir la governabilitat dʼun executiu de dretes i neoliberal, a
oferir el cap de dos dels seus diputats per pagar el «greuge» causat per
lʼendarreriment en arribar a un acord, a integrar dos dels 10 diputats de la
CUP a la dinàmica del grup parlamentari de Junts pel Sí en temes sobiranistes i
deixar penjada la concreció del «pla de xoc» contra la pobresa i que havia
sigut una de les condicions prèvies «innegociables» per seure a discutir la
investidura. Davant lʼopció de saltar en marxa dʼun tren que no porta enlloc
amb les conseqüències que això suposa, sʼha optat per continuar-hi a qualsevol
preu, esperant que, potser al final, arribi algun tipus de compensació. Una
decisió que potser manté viva lʼorganització però que té poc de rupturista.
Més
enllà de la decisió, tampoc les formes han suposat un avenç en la creació de
poder popular. La política ha de ser el debat públic on totes participem i no
basar-se en debats i negociacions a porta tancada. Les estructures
representatives han de ser subjugades al control de la base popular i no
determinades per procediments, sinó manipuladors, sí que força opacs. La
democràcia té sentit si és sinònim de poder del poble i no del poder dels
polítics professionals. La nostra posició és que Parlament i democràcia són
incompatibles, com també ho són democràcia i capitalisme.
No som ingènues i
entenem perfectament la necessitat de cert grau de delegació política pel
funcionament de la societat. No obstant aquesta delegació no ha de ser el míser
espectacle que hem vist els últims dies. De fet, la política institucional i
parlamentària acaben sempre en aquesta mena dʼespectacles.
Fora
i contra el Parlament, fora i contra lʼEstat, ara més que mai és necessari
tornar al carrer a mantenir fronts com la lluita per un habitatge digne i
contra el patriarcat, i activar el front laboral marcat per la precarietat
accelerada per les últimes contrareformes, i per un cert abandonament per part
dels moviments socials; cal aprofundir el treball en viles i barris per
afrontar -mitjançant el suport mutu i el feminisme- les necessitats quotidianes
de forma col·lectiva i crear un poble fort, autoorganitzat. La lluita per a
decidir sobre les nostres vides està al lloc de feina i a la cua de lʼatur,
està al barri i a lʼescola, està a la PAH i al Correscales de les treballadores
subcontractades de Telefónica, està al boicot a El Corte Inglés en solidaritat
amb les vaguistes represaliades, està amb les manteres i amb la resta de
companyes represaliades per lluitar, està amb les que defensen el territori
enfrontant-se amb aquelles que el tracten com a mercaderia especulativa. Davant
dʼaquest panorama creiem que és moment de deixar de perdre energia i temps en
la via parlamentària. Tant les que hi participen de forma activa en
candidatures com les que, des de fora, sovint deixem que el nostre centre
dʼatenció a lʼàmbit polític sigui envaït per formes que ens són alienes i per
una estratègia que sʼestà demostrant errònia. Per trencar amb aquesta dinàmica
és imprescindible obrir i reforçar espais de debat per crear un relat
compartit, lliure de dogmatismes ni tics identitaris, i, sobretot, per ser
capaces de fixar objectius i estratègies comunes en la lluita, que de ben segur
hauran de sobrepassar els marcs de la legalitat i el teatre parlamentari, si
volem conquerir una vida que valgui la pena de ser viscuda.
Pel
poder popular. Per la revolució social.
(*) Una
Posició. Materials per al combat per una vida comuna http://www.unaposicio.org/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada