L’exposició sobre el MidCat es podrà visitar fins el 28 de febrer al Consell Comarcal |
El
MidCat fa perillar indrets d’especial interès natural com els
Estanys de Sils, la Riera de Santa Coloma de Farners, el Ter, el
Fluvià o els Turons de Maçanet.
Suposaràla
construcció d’un nou túnel a Panissars (el Portús) que s’afegirà
als tres ja existents, els dos del TAV i el de la MAT.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 16/02/2016
Figueres (Alt Empordà).-
Jornada MidCat del passat divendres a Can Met de Figueres |
L’exposició
sobre els perills del MidCat es podrà visitar a Figueres fins el 28
de febrer, a la seu del Consell Comarcal de l’Alt Empordà.
La
Comissió Europea impulsa el projecte d’interconnexió del
transport de gas entre la península Ibèrica i l’hexàgon francès
al declarar el gasoducte MidCat com a projecte d’interès comú
(PIC). Es tracta de la continuació d’un tram ja existent que en el
seu moment es va anomenar Gasoducte Martorell-Figueres i que el 2012
va quedar aturat a l’alçada d’Hostalric (Baix Montseny, la
Selva) per l’oposició de l’Estat francès. Ara, en un nou
context internacional degut a les tensions polítiques entre la Unió
Europea i Rússia, alguns dels estats membres estan recuperant antics
projectes destinats a crear una unió energètica i a diversificar la
procedència del gas. L’anunci de la Comissió Europea ha fet
saltar totes les alarmes entre les entitats ecologistes i
associacions naturalistes que, associades amb la Xarxa per la
Sobirania Energètica (Xse), han començat a mobilitzar-se per
informar i fer difusió del fort impacte mediambiental, polític i
social que comporten aquests megaprojectes.
Tal
com vàrem informar el passat divendres s’organitzà una primera
trobada a Figueres (Alt Empordà) per exposar el projecte i per
avaluar els seus riscos. Així mateix, des de dilluns, la seu del
Consell Comarcal de l’Alt Empordà acull una mostra itinerant sobre
l’impacte ambiental que ha suposat el tram de gasoducte, ja
construït entre Martorell (Baix Llobregat) i Hostalric.
El
MidCat és el nom que ha rebut el gasoducte que interconnectarà les
xarxes de gas existents entre Martorell i la ciutat rossellonesa de
Barbairan amb l’objectiu d’abastir Europa de gas del nord
d’Àfrica. Dels 315 quilòmetres totals, 88 ja es van construir
entre 2011 i 2012 amb el projecte que llavors s’anomenava Gasoducte
Martorell-Figueres. Aquesta nova fase preveu construir els 227
quilòmetres restants entre Hostalric i Barbairan. A França, el
MidCat es preveu connectar amb l’Eridan –un altre gasoducte que
travessarà França, també en projecte– per unir les xarxes del
sud amb les del centre d’Europa.
Segons
llegim a LA FISSURA, amb la declaració del MidCat com a projecte
d’interès comú (PIC), la Unió Europea posa de manifest el
caràcter estratègic d’una infraestructura que s’engloba dins el
que a Europa s’anomena seguretat energètica. Per aquest caràcter
prioritari, els PIC obtenen privilegis en forma de grans finançaments
amb fons públics europeus --470 milions d’euros, dels quals 170
són per a la part espanyola del gasoducte-- i una acceleració dels
tràmits administratius per la seva execució. Aquest darrer factor
és el que sol provocar que aquests projectes es vegin sovint
involucrats en casos d’opacitat, falta de transparència,
irregularitats administratives i manca de control públic.
Entitats
i associacions del Nord-est de Catalunya en alerta
A
la trobada de Figueres entre entitats ecologistes, moviments socials
i associacions naturalistes, amb la intervenció de membres de
l’Observatori del Deute en la Globalització (OdG), la Xarxa per la
Sobirania Energètica (Xse), la Plataforma Gasoducte
Martorell-Figueres i No a la MAT, es van posar en comú les
informacions de què es disposa sobre el MidCat i es va debatre
possibles accions per evitar el que consideren que serà una nova
agressió mediambiental. I es fa des de l’experiència, tant des de
la lluita contra la MAT i el TAV com des de les entitats contràries
al gasoducte Martorell-Figueres, que han pogut observar els efectes
que el gasoducte ja ha deixat sobre el territori.
La
Plataforma Gasoducte Martorell-Figueres denuncia com es va dur a
terme aquesta infraestructura entre 2011 i 2012, “la canonada
travessa conreus i planes, afecta profundament als boscos i al relleu
complex de rieres i cingles. Travessa espais protegits als
planejaments municipals i també alguns de Natura2000”. I és que
el gasoducte, si bé no té un impacte visual tant agressiu com la
MAT ja que passa per sota terra, és especialment destructiu pel que
fa a la seva construcció. Suposa l’obertura d’un rasant d’entre
30 i 40 metres d’ample per on passa la maquinària que perfora el
subsòl. “Els impactes són sovint superiors a les previsions del
projecte en amplada, moviments de terres i afectació a límits”,
asseguren des de la plataforma. “S’improvisa i s’ajusta el
projecte sobre la marxa, es travessen rius i rieres sense la
intervenció de l’Agència Catalana de l’Aigua. Cap autoritat,
Generalitat o ajuntaments ha intervingut per controlar la gravetat de
les destrosses”.
Tot
i que a hores d’ara encara no s’ha fet públic el traçat
definitiu del MidCat, que connectarà Hostalric amb la frontera
francesa, es podria posar en perill indrets d’especial interès
natural com els Estanys de Sils, la Riera de Santa Coloma, el Ter, el
Fluvià o els Turons de Maçanet. Suposarà, a més, la construcció
d’un nou túnel a Panissars (el Portús, Vallespir) que s’afegirà
als tres ja existents, el dos del TAV i el de la MAT.
Opacitat
i males pràctiques per part de l’administració pública
Vista de la construcció del gasoducte a la zona del Torrent de Colobrers (Vallès Occidental) |
Xaver
Arderius, membre de la Plataforma Gasoducte Martorell-Figueres,
explica com les obres d’aquella infraestructura es van dur a terme
completament d’esquenes a l’administració pública, sense
l’aprovació d’un projecte i imposant un traçat als ajuntaments
i a la Generalitat, sense comptar amb la supervisió de l’Agència
Catalana de l’Aigua. Explica com, sovint, la connivència de les
corporacions locals va ser clau: “A Castellar del Vallès, per
exemple, les obres del gasoducte es van aprovar en una junta de
govern com si fos l’obra d’un particular, és a dir, sense
l’aprovació del ple municipal. A més, atenint-se a la llei de
protecció de dades, ni tan sols es va deixar constància a l’acta”.
Arderius explica que van ser les veïnes qui van adonar-se de la
magnitud del projecte en trobar-se els operaris i la maquinària
obrint la rasa al bosc. Segons la Plataforma, la rehabilitació del
terreny feta per part de l’empresa constructora Enagas també s’ha
dut a terme sense cap tipus de supervisió: “La construcció del
gasoducte va començar sense haver-se aprovat el projecte de
rehabilitació ambiental”, un aspecte que avui en dia segueix
essent denunciat per poblacions com Sabadell que, tres anys després
de la construcció del gasoducte, segueix reclamant el compromís
d’Enagas per restaurar la sèquia Monar, que va patir un trencament
arran de la desforestació causada per les obres.
En
aquest sentit, l’Associació de Naturalistes de Girona, la
IAEDEN/Salvem l’Empordà i la Xarxa per la Sobirania Energètica
(Xse) ja han enviat cartes a aquells ajuntaments que podrien veure’s
afectats pel gasoducte, informant-los del seu impacte i demanant ser
informades sobre qualsevol tramitació administrativa referent al
projecte.
El
territori al focus de la geopolítica interimperialista europea
Amb
el fort impacte que aquests projectes poden tenir sobre el territori
es posa de manifest de quina manera els conflictes geopolítics
afecten l’entorn local. Així ho reconeix l’Instituto Español de
Estudios Estratégicos que, en la seva defensa del MidCat, situa la
crisi d’Ucraïna com a detonant d’un projecte per a “convertir
Espanya en un actor clau per la seguretat energètica de la UE”. La
“diversificació en els nínxols gasístics” a la que es
refereixen els diferents estudis suposa, en molts casos, una nova
font de conflictes regionals. Actualment a Algèria estan apareixent
protestes pels efectes del fracking que extreu el gas que s’envia a
l’Estat espanyol o al francès. La República francesa, per cert,
té prohibida temporalment aquesta pràctica gràcies a una
moratòria.
Segons
Alfons Pérez, membre de la Xarxa per la Sobirania Energètica i de
l’Observatori del Deute en la Globalització, la construcció del
MidCat s’ha d’entendre dins un procés global en què la Unió
Europea està posant en marxa diversos megaprojectes de transport
gasístic relacionats amb grans empreses: “Ens trobem en una
transició oculta cap a un mercat únic en el sector del gas, un
sistema similar al que actualment hi ha als Estats Units on l’energia
és un actiu financer més que funciona amb les lògiques pròpies
del mercat, la compravenda i l’especulació”. Segons Pérez, és
l’aposta europea per eliminar progressivament el sistema de
relacions bilaterals entre estats proveïdors de gas pels alts costos
polítics que això representa. Aquesta nova aposta ens situaria en
un nou escenari “on els actors seran les empreses del lobby del
gas, grans empreses que creen riquesa gràcies al negoci amb règims
dictatorials o països on no es respecten els drets humans”.
Clam
per la sobirania energètica
A
la trobada de divendres a Figueres es va coincidir en la necessitat
d’estar alerta amb l’evolució d’un projecte que consideren
“bessó amb la MAT”. En aquest sentit, Xavier Llorente, membre de
la Plataforma No a la MAT, explicà que “després de deu anys ens
trobem al mateix punt, al mateix lloc i amb la mateixa poca
informació”, i que si bé la lluita contra la línia elèctrica va
suposar una derrota, l’experiència els demostra que “cal ser més
proactius per no tornar a repetir errors”. En aquest
sentit, els diferents col·lectius i plataformes iniciaran contactes
amb les entitats de l’hexàgon francès contràries al projecte per
a coordinar-se. Les entitats i associacions implicades en aquesta
mobilització social també reclamen un canvi de model en la política
energètica i per això denuncien que infraestructures com la del
MidCat “ens fan ser cada cop més dependents”, assegura Xavier
Llorente.
Col·lectius
com la Xarxa per la Sobirania Energètica aposten per
l’autosuficiència energètica, per les fonts d’energia
renovables, per l’autoconsum i per les estacions locals. A més,
recorden que el MidCat “no és una altra cosa que una autopista
energètica per portar gas a Europa que no tindrà cap benefici
energètic per al territori”. Recorden, a més, que una
infraestructura com la que suposa el MidCat té un peak point --una
operativitat-- de 50 anys com a màxim i que, per altra banda, els
danys a l’entorn poden ser irrecuperables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada