Hi
ha camions que acumulen retards de fins a dues hores, provocant que
els xòfers superin el màxim de conducció diària permesa
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 18/02/2016
La Jonquera (Alt Empordà).-
L’Assemblea
Nacional francesa, a través d’una votació, va aprovar dimarts
prorrogar tres mesos l’estat d’emergència que expira el 26 de
febrer. Això suposa que l’Estat francès seguirà mantenint els
controls interns en les seves fronteres tal i com ha estat realitzant
d’ençà dels atemptats de l’Estat Islàmic a París i Sant Denís
(Illa de França) el passat 13 de novembre i que afecten especialment
els camions que circulen en sentit sud, que durant aquest període de
temps han experimentat retards de fins a dues hores, especialment els
caps de setmana, segons va posar de manifest ahir el president de
l’Associació Transports Girona (Asetrans), Eduard Ayach, com
llegim en la premsa convencional. Els inconvenients amb què s’han
trobat alguns transportistes, i que probablement seguiran
experimentant amb l’ampliació de l’estat d’emergència
francès, és que les retencions a la frontera els han obligat a
aturar-se durant onze hores, en haver superat el límit màxim permès
de conducció amb el tacògraf del camió. «Els divendres que quedes
apurat d’hores et pot afectar», exposa el president d’Asetrans i
emfatitza aquest dia perquè és quan més ha detectat que es
concentren els col·lapses, en bona part per l’afluència de
francesos que vénen a passar el cap de setmana a l’Empordà i
altres territoris de Catalunya.
El
problema amb el que es troben els transportistes és que, a la
frontera, els camions es concentren únicament en un carril i les
inspeccions dels vehicles endarrereixen tota la caravana. De totes
maneres, és quelcom que «s’ha assumit» per part del sector, i
les empreses que necessiten els transportistes tampoc es queixen
perquè saben a què es deu aquesta disfuncionalitat. En descàrrec
de l’Estat francès, el president d’Asetrans també assegura que
des del novembre fins a l’actualitat s’han «alleugerit»
sensiblement aquests controls. És evident que les retencions fan
«perdre hores de conducció» als transportistes, però
l’allargament de l’estat d’emergència no serà qüestionat pel
sector. Ayach considera que «és un tema de seguretat» i, encara
que «ens perjudica molt el trànsit, nosaltres no direm que no es
faci».
El
primer ministre francès, Manuel Valls, ja ha manifestat com una
prioritat d’aquest any el control de l’espai Schengen per lluitar
contra el terrorisme de l’Estat Islàmic. D’aquí que apliqui el
control sistemàtic de les seves fronteres a través de l’estat
d’emergència i la mateixa Assemblea Nacional hagi votat
favorablement al projecte de llei constitucional de la Protecció de
la Nació francesa, que pretén incloure a la carta magna la
regulació de l’estat d’emergència. El que és segur és que els
controls a la frontera es perllongaran fins al mes de maig, però
tampoc és descartable que pugui seguir-se aplicant a posteriori atès
que l’Estat francès a és amfitrió de l’Eurocopa de futbol, un
campionat que comença el 10 de juny i s’allargarà fins al 10 de
juliol i que congregarà milers de persones i representants oficials.
Cal
tenir en compte que, fins i tot abans de produir-se els atemptats de
l’Estat islàmic del 13 de novembre, el Govern francès ja havia
previst blindar les seves fronteres entre novembre i desembre durant
la celebració de la Conferència de les Nacions Unides sobre el
Canvi Climàtic.
El
cost de suspendre Schengen: 250 milions d'euros
El
Govern francès ha xifrat entre 124 i 248 milions el cost per al
transport de mercaderies a l’hexàgon francès després d’haver
suspès els acords Schengen per recuperar els controls interns de les
seves fronteres. Unes despeses que s’enfilarien fins als 1.000
milions d’euros per al conjunt de l’economia, segons els seus
càlculs. El transport de mercaderies ha estat l’àmbit
econòmic més afectat a l’Estat francès durant l’aplicació de
l’estat d’emergència.. El segueixen el turisme d’estades
curtes, l’extracomunitari i els treballadors transfronterers.
El
Govern francès considera que els trànsits d’importació i
exportació tenen un cost de sis milions d’euros associats a
mercaderies i 56 milions vinculats al transportista, encara que no
descarta que les quantitats es puguin doblar en cas que la intensitat
dels controls sigui molt elevada.
France
Stratégie, l’organisme de consulta que depèn de França, apunta
que, si es restablissin les fronteres l’hexàgon francès, el cost
podria arribar als 2.000 milions d’euros anuals a curt termini que,
a llarg termini, serien 10.000 milions. La meitat d’aquest cost es
deuria a la baixada del flux turístic, la disminució en un 38% dels
treballadors fronterers i el fre al tràfic de mercaderies. A banda
que la generalització de controls permanents equivaldria a una taxa
del 3% sobre el comerç de l’Estat francès amb els estats de la
zona euro.
Encara
que la Comissió Europea considera que podria estar justificat
perllongar els controls interns dins l’espai Schengen, especialment
per la crisi migratòria, indica que ara no és el moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada