Guillem
González assenyala que no és ètic relacionar el succés amb
l'homeopatia
El pis a Girona de l'infant difunt |
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 09/01/2016
Girona (Gironès).-
El president de la
secció col·legial de metges homeòpates del Col·legi de Metges de
Barcelona (COMB), Guillem González, assenyala que no és ètic
vincular la mort de l'infant de set anys en un pis de Girona amb la
homeopatia. Aquestes declaracions arriben després que el fiscal que
porta el cas, Enrique Barata, donés a conèixer que els pares
--durant la declaració davant del titular del Jutjat d'instrucció
número 2 de Girona-- van explicar que el nen patia una malaltia
respiratòria crònica i que tractaven les seves dolències amb
homeopatia i inhaladors ja que no confien amb la medicina
tradicional. "Qualsevol metge d'aquest país recepta el
tractament que creu que anirà millor per al pacient i en cap moment
fem cap cosa que pugui perjudicar la vida i salut de les persones",
ha subratllat. Des del primer moment, González ha lamentat la mort
de l'infant de set anys que va ser localitzat pels Mossos d'Esquadra
el passat dimarts 5 de gener en un pis del barri de Sant Pau de
Girona.
Segons
ha detallat el fiscal que porta el cas, Enrique Barata, el nen feia
almenys un mes que havia mort, però la família --amb dos fills més
adolescents i que es declara molt religiosa, de confessió cristiana
pentecostal-- no va "assumir" la seva defunció i, per
això, va continuar fent vida normal al voltant del cadàver del nen.
Els pares són investigats per un homicidi imprudent i, aquest
divendres, el jutge els ha deixat en llibertat provisional tot i que
no poden sortir del país.
Durant
la seva declaració davant del titular del Jutjat d'instrucció
número 2 de Girona, Manuel Marello, els pares van defensar que el
seu fill va morir de forma natural a causa d'una crisi respiratòria
mentre dormia. Segons la seva versió, l'infant patia una malaltia
respiratòria crònica – una patologia que també pateix la seva
mare i que és similar a l'asma- tot i que podia fer vida normal.
Segons ha detallat el fiscal, la família va arribar a Girona
procedent dels Estats Units l'estiu del 2014 i, durant tot aquest
temps, només van portar el nen al metge un sol cop, ara fa dos anys.
La parella han reconegut que no confiaven en la "medicina
tradicional" i que tractaven al seu fill petit amb homeopatia i
inhaladors.
És
en aquest punt on González ha volgut defensar la feina del
col·lectiu d'homeòpates i dels metges, en general. "Em fa una
pena terrible que la criatura hagi mort però, per altra banda, no
trobo que sigui ètic dir que perquè el nen hagi estat tractat amb
homeopatia --cosa que encara està per demostrar-- l'infant ha mort",
ha reflexionat.
En
aquest sentit, el president ha assenyalat que no es poden vincular
aquests dos conceptes perquè qualsevol metge professional que
pertanyi al Col·legi de Metges de cada demarcació fa servir aquells
tractaments que creu que poden ajudar a millora l'estat de salut i la
vida del pacient, sigui quin sigui el seu origen.
"En
cap moment fem cap cosa que pugui perjudicar la vida i la salut de
les persones i relacionar el fet que la homeopatia pugi tenir alguna
cosa a veure amb la mort del nen em sembla una mica agosarat, com a
mínim, alhora que crec que d'alguna forma s'està ficant en la forma
com els metges d'aquest país fem la nostra tasca", ha explicat
González. Al mateix temps, el president de la secció col·legial
d'homeopatia del COMB ha volgut deixar clar que, per principis, els
professionals tracten els seus pacients amb totes aquelles tècniques
que siguin "beneficioses" per a la salut de les persones,
"vinguin d'on vinguin". "Ja siguin medicaments químics
o si es poden complementar amb productes homeopàtics també ho fem
però no receptem res que pugui perjudicar la vida dels pacients",
ha reiterat.
Per
això, el president ha destacat que "dubta i molt i gairebé
estar segur" que cap metge hagués estat capaç de retirat la
prescripció d'un fàrmac i receptar-ne un altre d'homeopàtic per
solucionar el problema de salut de l'infant. "Si hagués estat
així el comitè d'ètica cridaria al metge i es portarien a terme
els mecanismes sancionadors pertinents", ha aclarit. No obstant
això, si els productes homeopàtics o els inhaladors que utilitzava
l'infant, haguessin estat receptats per un metge dels Estats Units,
d'on era originària la família, la situació varia. "Allà
tenen un altre sistema, el metge prescriu sota la seva
responsabilitat i no sé si el nostre col·lectiu podria demanar-li
alguna responsabilitat", ha afegit.
En
el cas que fossin els seus progenitors qui --mitjançant la
informació trobada a Internet o a les xarxes socials-- haguessin
decidit aquesta mena de tractaments sense consultar a professionals
mèdics, González es mostra contundent: "És com quan un pare
nega que el seu fill rebi una transfusió. Hi ha repercussions legals
perquè els pares no poden ometre l'assistència mèdica dels seus
fills", ha assegurat. "Si el pare, pel seu propi compte, ha
actuat així nosaltres, els metges, no ho podem evitar", ha
insistit.
Durant
el seu passi a disposició judicial, els pares no han sabut
determinar quin dia va morir el seu fill més petit. Els informes
psiquiàtrics fets pels experts de l'Hospital de Salt han descarta
que la parella pateixi cap trastorn mèdic i ara falta conèixer els
resultats de les anàlisis toxicològiques que practicaran al nen per
veure si els pares van tenir alguna relació amb la mort del seu fill
a través de la ingesta o administració d'algun verí, substància
tòxica o un còctel de medicaments.
El
cristianisme pentecostal
Es tracta d'un matrimoni cristià pentescostal, res a veure amb l'homeopatia |
El
moviment pentecostal o el pentecostalisme és una denominació
cristiana protestant que va sorgir al començament del segle XX als
Estats Units i que dóna un fort èmfasi als dons de l'esperit sant,
especialment al do de llengües. Teològicament, les denominacions
pentecostals creuen en la doctrina protestant evangèlica, en la
confiabilitat i autoritat de la Bíblia i en la necessitat de la
conversió o nou naixement. Els pentecostals, però, fan més èmfasi
en l'experiència espiritual personal. Una de les característiques
prominents del moviment pentecostal que el van separar de la resta de
les denominacions protestants és la creença en l'obra activa de
l'esperit sant, en oposició a la doctrina de la cessació, que diu
que els miracles només estaven designats per al temps dels apòstols
de Jesús el Crist. Els pentecostals posen un fort èmfasi en el do
de llengües (conegut també com a glossolàlia), per mitjà del qual
el creient pot parlar en altres llengües desconegudes (experiència
registrada en el llibre dels Fets dels Apòstols del Nou Testament, i
una pràctica que sant Pau va promoure en les seves epístoles). A
diferència del moviment carismàtic, pels pentecostals, el fet de
parlar en llengües és l'evidència normativa del baptisme de
l'esperit sant, i sovint de la conversió. Però el moviment
carismàtic i el moviment pentecostal comparteixen la creença que
déu encara està actiu, i intervé sobrenaturalment a favor de la
humanitat per mitjà dels dons espirituals miraculosos. Els
pentecostals són la denominació protestant més nombrosa, encara
que no hi ha xifres precises (les estimacions actuals varien entre
200 i 400 milions de persones creients, segons el Pew
Research Center en 2011 el moviment aplegava 279 milions) i la
confusió sorgeix, ja que els carismàtics sovint són considerats
part del moviment pentecostal. No obstant això, ambdós moviments
són les denominacions de més ràpid creixement del protestantisme.
Aquest
moviment cristià no compta amb cap dirigent suprem mundial i compren
diferents credos i opinions sobre doctrines, pràctiques i litúrgia
existents entre les seves diverses organitzacions. En l’actualitat,
el pentecostalisme es diferència en quatre corrents importants: el
pentecostalisme històric, el pentecostalismo clàssic, el
pentecostalisme unicitari i el moviment carismàtic o
neopentecostalisme. Una Església pentecostal podrà treballar de
forma independient o estar afiliada a una organització religiosa,
ministeri o apostolat de major cobertura. Els seus ritus, pràctiques
i costums depenen de cada corrent. Les Esglésies pentecostals se
financen a través del pagament de delmes, primícies i donacions,
així com a través de les inversions en borsa de valors i diversos
negocis com ara el mercat immobiliari i el negoci de les
telecomunicacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada