Mor
als 97 anys l’artista pintor Isidre Vicens, fundador del Bellmirall
de Girona, i històric militant llibertari i anarcosindicalista del
Gironès.
És
un dels artistes que més sentidament ha pintat el Barri Vell de
Girona i la Vall de Sant Daniel.
Durant
el franquisme patí detencions i empresonaments ja que com a jove
llibertari era cap de turc de la repressió policial al Gironès.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 17/01/2016
Girona (Girona).-
L'artista pintor Isidre
Vicens, precursor del turisme a la Girona antiga, fundador de la
pensió hostal Bellmirall al cor del Barri Vell, i històric militant
llibertari i anarcosindicalista ha mort als 97 anys d'edat, a
l'hospital sociosanitari Mutuam, on era per recuperar-se d'una
fractura de fèmur que va patir fa tres mesos arran d'una caiguda a
casa.
Isidre
Vicens és un dels artistes que més sentidament ha pintat el Barri
Vell de Girona i la Vall de Sant Daniel. Va néixer a Montfullà
(Bescanó, Gironès) l'any 1918, però de ben jove va haver
d'abandonar la vila natal amb els seus quatre germans.
Anarcosindicalista compromès i destacat militant llibertari al
Gironès en els temps del primer franquisme, etern defensor de la
causa catalana i dels valors republicans de llibertat i solidaritat,
acabada la guerra del 1936-39 va conèixer la repressió de la
Dictadura. Va ser a la Girona deprimida de la postguerra que va poder
estabilitzar la seva vida i va aconseguir assistir a les classes del
pintor Josep Aguilera, per així donar curs a la seva vocació
artística, que va practicar fins a l'avançada edat.
A
l’arrencada de la dècada de 1960, convençut que la Girona
monumental era un diamant en brut pendent de ser descobert pel
turisme internacional, va emprendre amb la seva esposa, la brodadora
professional Anna Pasqual, l'aventura d'obrir la pensió Bellmirall a
l'aleshores solitària i allunyada part alta del Barri Vell de
Girona, un hostal de referència avui regentat per la seva filla
Gisela, que hi programa tot l'any exposicions i activitats culturals.
Segons
el Diari de Girona, Gisela Vicens ha recordat emocionada la figura
del seu pare com «un home lliure que va estimar molt la seva
família, els seus amics i el seu país». «Deixa una obra pictòrica
feta amb esforç, treball, perseverança i talent, que esperem ocupi
el lloc que li correspon en la memòria de la ciutat on va viure i va
pintar».
Fill
de masovers de Montfullà, l’any 1931, amb només amb tretze anys,
l'Isidre va començar a treballar a la fabrica tèxtil Coma Cros de
Salt (Gironès). El seu pare havia mort i ell s’havia convertit en
el pal de paller de la família. Ell mateix va definir aquella feina
com a «decebedora i poc atraient: només netejava i recollia
escombraries». Però quan podia es posava a dibuixar amb carbó
sobre les capses i les parets.
Segons
explica Carme Garriga al treball «Ventall d'art. Descoberta
didàctica d'artistes plàstics gironins», --beca Josep Pallach de
2008--, Vicens als quinze anys es va fer militant de les Joventuts
Llibertàries i, als 18, ja feia de mestre suplent de les classes de
dibuix de l’Escola de Belles Arts, a canvi de les classes que ell
rebia. Alhora actuava a la companyia de teatre La Floreal de l’Ateneu
de Salt, on va crear la companyia Porvenir de teatre per a nois i
noies.
El
1937, en plena guerra civil i amb només 19 anys, es va incorporar al
front republicà. El 1939, quan la seva brigada es retirava del front
de Terol, va perdre quasi tots els companys en una emboscada. Els
soldats feixistes italians el va fer presoner i va anar a parar a un
camp de concentració de Bilbao (Euskal Herria) i més tard a un
batalló de càstig a Màlaga on ho va passar molt malament, segons
pròpia confessió, perquè «si no tenies familiars que et portessin
menjar, no t'alimentaven».
Cap
de turc del franquisme gironí i víctima de difamacions
El
1946 va ser empresonat de nou a Barcelona i a Salt acusat –ell
sempre ha sostingut que «injustament»–, pels fets del
descarrilament del tren d'Olot ple de franquistes del Requetè al Pas
del Gegant. «Això em va afectar molt moralment», va declarar
Vicens, que no entén com algú va poder considerar-lo a ell capaç
de fer estimbar un tren. «S’havia convertit en un element sospitós
pel nou règim perquè dibuixava, feia teatre i llegia obres que
feien pensar», escriu Carme Garriga. El 1947 i 1948 va tornar a
patir 19 mesos de presó, víctima d'una operació repressiva del
règim franquista contra el moviment obrer del Gironès.
Els
anys posteriors va poder participar a la Sala Municipal de Girona a
l'exposició «Tres artistas gerundenses». La seva família va
comprar el casalot del Barri Vell on més endavant obriria el
Bellmirall. Però abans, el 1956, es va traslladar a París, on va
quedar fascinat per l’obra dels pintors impressionistes francesos,
i també va viatjar per Extremadura, Castella i La Manxa, per pintar
els paisatges d'aquestes terres.
El
1957 va fer la primera exposició individual a la Sala Municipal de
Girona. El 1960 va retornar de París, abocat de ple a un procés de
recerca personal i de formació artística.
El
1962 es va casar amb Anna Pasqual. La parella regentava el Bellmirall
i va tenir dos fills, en Carles (mort el 1984) i la Gisela.
Al
1964 va exposar amb l’anomenat grup de Girona integrat per Francesc
Fulcarà, Domènec Fita, Paco Torres Monsó, Eduard Vila i Fàbrega i
Emília Xargay. Fins a la dècada de 1980 va tenir una vida artística
intensa. El 2006 va rebre el Premi Especial de Normalització
Lingüística de l'ADAC de Girona i el 2007 la Casa de Cultura li va
dedicar la gran exposició retrospectiva «Isidre Vicens. La pintura
i els dies».
A
propòsit d'aquesta exposició, Sebastià Goday va escriure a la
«Revista de Girona»: «L’Isidre Vicens és un gran paisatgista; i
ho és perquè pinta els paisatges que coneix, que ha trepitjat, que
l’home, els pagesos, han treballat i construït àrduament, aquells
paisatges que també eren tan cars a Josep Pla». Goday cita entre
els mestres de Vicens el pintor extremeny Ortega Muñoz, Poussin,
Enric Marquès i, en una darrera etapa, també Balthus.
l'Isidre
és germà del paleta Josep Vicens, autor d'obres com la reforma del
local de la plaça de la Catedral on el 1957 Lluís Bonaventura va
obrir el Bar L'Arc, i autor amb Joan Ibáñez del llibre «Els
dipòsits de la memòria (Vides i història de les cisternes de
Girona)».
L’any
1976 va ser molt actiu en la reorganització de la CNT a les
comarques gironines i el Bellmirall servia de lloc on es feien les
reunions intercomarcals de les nombroses federacions locals
cenetistes que hi havia aleshores. També deixà un edifici que hi
havia davant el Bellmiral com a local d’un grup de les Joventuts
Llibertàries del Nord-est.
Més
endavant va ajudar ERC a Girona i darrerament s’acostà a la CUP al
mateix temps que se sentia identificar amb l’anarcosindicalisme
gironí acudint sempre que podia a exposicions i actes de significat
llibertari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada