De
l'eliminació del consorci a la precarització laboral.
Amb
la municipalització, aquestes tasques han deixat de
comptabilitzar-se i, fins ara, s’han dut a terme de manera
voluntària.
Segons
els treballadors, des de Recursos Humans de l’Ajuntament se’ls va
contestar que no reconeixen a la Secció Sindical com a
interlocutora.
Hi
ha altres casos que demostren que la dissolució del consorci del
Museu de l’Empordà s’hauria fet de manera precipitada i que la
municipalització s’ha dut a terme sense cap tipus de control ni
ordre.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 05/11/2015
Figueres (Alt Empordà).-
Llegim a LA
FISSURA que ha passat un any d’ençà que l’Ajuntament de
Figueres va decidir destituir del seu càrrec la directora del Museu
de l’Empordà i posar fi al consorci que el gestionava. Les raons
donades van ser que la llei de racionalització de la despesa local
LRSAL els obligava a fer-ho, i que gràcies a això es podria
realitzar una gestió directa del museu des de l’àrea de Cultura.
Una decisió controvertida que va provocar la protesta de diverses
persones relacionades amb els àmbits culturals i la redacció d’un
manifest que demanava el manteniment del consorci i de les funcions
museístiques del centre, així com la creació d’un concurs públic
per a la direcció del museu. Entre els quatre-cents cinquanta
adherits al manifest hi havia l’actual tinent d’alcalde, Pere
Casellas, i l’actual regidor de Cultura, Alfons Martínez.
LA
FI D’UNA LLARGA REIVINDICACIÓ
L’anterior
govern municipal, amb la majoria absoluta de Convergència i Unió,
va posar fi al Consorci del Museu de l’Empordà creat l’any 1998,
format per l’Ajuntament de Figueres, el Consell Comarcal de l’Alt
Empordà i la Fundació Gala-Salvador Dalí. La creació de
l’esmentat Consorci va ser una llarga reivindicació d’ençà
que, l’any 1971, el nou Museu de l’Empordà s’ubiqués a
l’actual edifici de la Rambla.
Llavors,
ja es va identificar com a problema la gestió municipal del museu
quan l’equip de direcció provisional, encapçalat pel pintor
Evarist Vallès, va dimitir en bloc. El motiu: els tècnics
municipals van procedir a la retirada de l’exposició dedicada al
pintor Josep Bonaterra per a col·locar una mostra d’exposició de
plànols, maquetes i projectes turístics de la Costa Brava. Aquesta
acció va ser interpretada com una ingerència inacceptable al
projecte de Museu de l’Empordà que es volia crear, traint-ne la
independència i el projecte artístic. El Noticiero Universal ho
explicava així: “Al fin y al cabo, señores y juzgadores de una
propiedad municipal, a ellos incumbía, exclusivamente, el destino y
funciones de la misma: se sustituyeron cuadros por planos, como
podria haberse organizado un desfile de modelos o una rifa benéfica.
El Museo, al parecer y según criterios deducidos de tal proceder,
puede convertirse en cualquier momento en oficina recaudadora de
impuestos, en sala de cine o en refugio para el carro de la
farándula. Todo depende de las necesidades y las circunstáncias”.
Els
que havien dimitit ja van advertir que, amb accions com aquesta,
s’estava posant en dubte la seriositat del projecte museístic i
condicionaven el seu futur al museu a la creació d’un patronat com
a model de gestió. No ho deien només ells, i recordaven que la
UNESCO recomanava el patronat com la millor forma de gestió dels
museus.
UNA
NOVA GESTIÓ MUNICIPAL
L’anterior
govern convergent, amb Josep Maria Godoy al capdavant de la regidoria
de Cultura, defensava que la dissolució del Consorci suposava una
bona ocasió per “reorientar” el Museu i que, amb la gestió
directa des de l’àrea de Cultura, se’n podria ampliar les
funcions, especialment amb aquelles iniciatives provinents del
departament. Va posar-ne dos exemples, el festival Ingràvid i les
beques Agita. El festival Ingràvid ja feia un any que exposava les
obres guanyadores al Museu de l’Empordà. Per altra banda, les
beques Agita –que aquest any s’han desconvocat sense avís
oficial- sempre han inclòs dins les seves bases la possibilitat
d’interacció amb el museu com a espai idoni per a mostrar els
treballs becats. Tampoc s’havia tingut en compte que l’avís
d’acomiadament de la directora del Museu s’havia produït pocs
dies abans de la inauguració de l’exposició “Són Europa”,
una de les exposicions temporals més esperades de la temporada,
fruit d’una aposta personal de la directora per afegir a artistes
joves de Figueres al circuit internacional de la biennal d’art
contemporani JCE.
Pel
que fa a la gestió, l’alcaldessa Marta Felip explicava en roda de
premsa que la seva prioritat era la creació d’un “consell
assessor, format per tècnics, polítics i representants de la
societat civil del món de la cultura i de l’ensenyament de
Figueres” per a què definís un nou model de Museu de l’Empordà.
La contractació d’un nou director vindria més endavant.
A
partir dels indicis de què no existia un projecte concret per al
museu, el col·lectiu Empordanesos per la Cultura decidia convocar
una taula rodona oberta per debatre com havia de ser el nou Museu de
l’Empordà. Hi van assistir unes setanta persones i les conclusions
van ser publicades a la seva web. L’Ajuntament va respondre
convocant unes jornades de debat pròpies –aquestes, però, només
amb invitació del govern, amb dinamitzador i amb càtering- on el
crític d’art Ricard Planas es va encarregar de recollir una sèrie
de propostes per al Museu de l’Empordà del futur. Alguns dels
participants van queixar-se a les xarxes socials pel paper del govern
en aquestes trobades. Maria Àngels Olmedo (PP) va demanar
reiteradament al ple municipal els resultats d’aquestes jornades i
quin cost van tenir. L’informe encara no s’ha fet públic, però
el preu sí: 4.840 euros.
Mentre
totes les mirades es trobaven al damunt del debat sobre la gestió i
les directrius artístiques, els treballadors i treballadores del
Museu de l’Empordà començaven el seu calvari propi amb una
municipalització feta a corre-cuita. Per una banda, amb la
dissolució del Consorci, l’Ajuntament va subrogar-los a la
plantilla municipal “en unes condicions que suposaven una retallada
de sou entre 150 i 350 euros mensuals, perpetuant una precarietat
laboral que es patia al Consorci i que es denunciava des de feia molt
temps”, relaten des de la Secció Sindical del museu. Les tasques
de direcció van ser assumides pel cap de l’àrea de Cultura i per
la tècnica de grau mig assignada al museu, sense cap compensació
malgrat les noves funcions que hauria d’assumir. A més, expliquen,
amb la nova administració, els treballadors es van veure obligats a
treballar també els festius de Setmana Santa i Santa Creu, sense
obtenir-ne cap suplement salarial. Aquesta va ser la primera
reivindicació guanyada, tot i que asseguren que encara no han cobrat
el suplement pels festius treballats.
EL
DIFÍCIL PAPER DELS TREBALLADORS
Però
el fet que ha provocat les darreres reaccions arran de les queixes
dels treballadors és el de la remuneració de tasques. Ens expliquen
que “el museu sempre ha patit una manca de personal per la falta de
pressupost, motiu pel qual s’havien creat una sèrie de càrrecs
versàtils que poguessin desenvolupar diverses funcions”. Aquestes
eren les de suport als diferents serveis de què disposa el Museu de
l’Empordà: servei educatiu, biblioteca, oficina… i que tenien
una remuneració extraordinària. Amb la municipalització, aquestes
tasques han deixat de comptabilitzar-se i, fins ara, s’han dut a
terme “de manera voluntària”.
COORDINACIÓ
I ACCIÓ SINDICAL
“Ens
vam posar en contacte amb el tècnic municipal i, com que no rebíem
resposta, amb el nou regidor de Cultura. Ens va dir que aquest tema
no li pertocava a ell i que ho havíem de parlar amb Recursos
Humans”. Expliquen, però, que “des de Recursos Humans de
l’Ajuntament se’ns va contestar que no reconeixen la Secció
Sindical com a interlocutora –tot i estar contemplat en el Conveni
dels Treballadors de l’Ajuntament de Figueres- i que les nostres
demandes només poden articular-se a partir del Comitè d’Empresa”,
negant-se a celebrar una reunió o mesa de negociació amb ells.
Amb
la impossibilitat de negociació, a la darrera Assemblea de
Treballadors es va acordar no seguir oferint el servei didàctic fins
a obtenir una resposta respecte a la remuneració d’aquesta tasca.
Des de la Secció Sindical insisteixen a dir que no es tracta de
suprimir aquest servei, “nosaltres estem contentes fent aquesta
feina, només exigim que ens la remunerin”, i que opten per
l’empoderament de l’equip actual en detriment de noves
externalitzacions. Fins ara, asseguren, una escola hauria anul·lat
la seva visita a l’espera de què es concretés qui podria fer
aquest servei.
Per
la seva banda, l’Ajuntament comunicava que el servei educatiu es
mantindrà i que no correspon als treballadors i treballadores del
Museu paralitzar un servei que aquests no poden realitzar degut a la
seva categoria laboral. “Una situació estranya”, expliquen els
treballadors, “perquè llavors ens preguntem què hem estat fent
durant aquests nou mesos des de la dissolució del Consorci”. Ahir
tenien coneixement per la premsa que el servei educatiu el realitzarà
una empresa externa, EducArt, fins al mes de desembre, “tot i que
el Museu té programades visites fins al mes d’abril”.
DESBALLESTAMENT
DEL MUSEU
Des
de la Secció Sindical del Museu de l’Empordà asseguren que
solucionar la situació del servei educatiu no és suficient, ja que
els problemes abasten tots els àmbits del museu, “la biblioteca ha
perdut operativitat, l’oficina està desbordada i les exposicions
es munten sense criteri tècnic”.
Hi
ha altres casos que demostren que la dissolució del Consorci del
Museu de l’Empordà s’hauria fet de manera precipitada i que la
municipalització s’ha dut a terme sense cap tipus de control ni
ordre: “El museu es troba constantment amb problemes derivats de la
manca de gestió, fins al punt de no poder facturar ni tan sols els
drets d’imatge de les obres. Fins fa poc encara arribaven les
factures de la llum a nom del consorci, fins i tot van amenaçar de
tallar el subministrament”, expliquen. “Són aspectes que no són
massa perceptibles des de fora però que, en el fons, són
insostenibles. No pot ser que encara no puguem cobrar amb el datàfon
perquè emet els pagaments a nom d’un consorci que ja no existeix”.
L’Ajuntament, per la seva banda, va anunciar ahir que per 2016 està
prevista la convocatòria de la plaça de Direcció del Museu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada