Robet Fauria, ex president del Consell Comarcal de la Selva |
També
tenia capacitat per «arreglar» adjudicacions fora del Consell de la
Selva
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 02/11/2015
Santa Coloma de Farners (La Selva).-
A pesar
que l’epicentre de la presumpta activitat delictiva de GRS Arc
Local SL es trobava en el Consell Comarcal de la Selva, on
s’encarregava de la recaptació tributària, això no li va impedir
expandir-se per gran part de Catalunya i altres comunitats autònomes.
Això li va suposar moure una xifra de negoci de més de 19 milions
d’euros, segons l’estimació realitzada pel Servei de Vigilància
Duanera en l’anàlisi dels contractes públics investigats. Més
enllà dels organismes públics catalans on va posar l’urpa hi
havia importants administracions que es prestaven al joc de GRS de
pactar plecs de condicions, o alterar procediments negociats sense
publicitat.
Diputació
de Burgos
En
els atestats policials s’indica que l’any 2012 GRS va aconseguir
un procediment «arreglat» per guanyar un concurs de 350.000 euros
formant una UTE amb Prointec i Aquagest i que va convocar el Consorci
Provincial de Tractament de Residus Sòlids de la Diputació de
Burgos. A banda dels responsables de les empreses, Duanes implica el
cap del Servei de Gestió i Recaptació de l’organisme provincial i
el gerent del cadastre de Burgos, «ambdós membres del comitè
d’experts de la mesa de contractació».
Diputació
de Valladolid
L’organisme
de recaptació va subscriure un contracte menor pel qual GRS
s’enduia un 22,5% de les liquidacions sobre l’actualització
cadastral. Les dues factures presentades per l’empresa sumaven
83.685,94 euros quan un contracte menor no pot superar els 18.000
euros sense IVA. També a Valladolid, la policia tributària va
detectar que la gerència territorial del cadastre va formalitzar
quatre contractes amb GRS entre el 2010 i el 2011 «en els quals
s’han trobat proves» de la connivència entre l’administrador de
l’empresa, Alexandre Ros Valls, i determinats càrrecs públics de
la institució. En dos procediments negociats perquè l’administrador
va organitzar les bases del concurs per «garantir-s’hi
l’adjudicació» i va proposar les empreses a convidar. La xifra de
negoci denunciada és de 58.450 euros.
Diputació
de Badajoz
En
aquest cas, GRS hauria actuat d’empresa comparsa en un procediment
negociat sense publicitat per tal que Eiex SL obtingués
l’adjudicació d’un contracte de 55.100 euros per un Servei
d’Assistència Tècnica i Seguiment de Projectes de Desenvolupament
Sostenible. La missió de GRS era no presentar oferta, igual que va
fer l’altra empresa convidada -Gydes Ingenierias SL- i així deixar
via lliure. Avui per tu, demà per mi. Així es fa la comparsa.
Contractes
menors
A
l’Ajuntament de Yeste, Alexandre Ros i l’alcaldessa, Estíbaliz
García Nova (PSOE) haurien fet valdre un contracte menor per
justificar uns pagaments de 70.446,87 euros.
En
canvi, a la Puebla de Montalbán, el tripijoc de GRS passava per
fraccionar un contracte menor per a l’actualització cadastral del
municipi en un contracte menor inicial, seguit de dos més o un
eventual negociat sense publicitat. Era l’any 2013 i la xifra de
negoci ascendia a 30.800 euros.
A
l’Ajuntament d’Alcalá de Júcar, el contracte menor adjudicat
l’any 2011 per a l’actualització cadastral comptava amb una
clàusula que no pactava un preu fix sinó percentual però
s’indicava que l’import total del servei no podia superar els
18.000 euros sense IVA. GRS va facturar 44.357 euros.
També
el 2011, GRS va obtenir un contracte menor a l’Ajuntament de
Pozuelo de Alarcón. L’import era de 8.000 euros però l’empresa
va presentar una factura de 12.135 euros. Per justificar aquest
increment, Ajuntament i GRS van formalitzar un altre contracte menor
el 2012, però aquest era «fictici» i només tenia com a finalitat
justificar el pagament a GRS de l’excés de facturació.
En
el cas de l’Ajuntament de Fuentealbilla, el contracte menor era de
18.000 euros però GRS en va facturar 39.346.
L’any
2012, GRS va obtenir un contracte menor de l’Ajuntament d’Estadilla
després d’enviar a la secretària municipal un model de contracte
per a la seva revisió i dos pressupostos d’empreses còmplices
-una de les quals era Eiex-.
Hi
ha més consistoris afectats, com el de Casas de Lázaro o Letur,
però en alguns no s’ha elaborat atestat i en d’altres no s’ha
pogut constatar si hi va haver errors de facturació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada