Manca
de criteri tècnic i submissió dels tècnics del Cos de Bombers, més
preocupats a mantenir el seu càrrec i sou que no el dissenyar i un
pla de futur viable per al cos a mitjà termini.
El
canvi de les infraestructures de comunicació i l’adequació a
l’edifici de Santa Caterina, a Girona, pot superar els 400.000
euros, un fet inacceptable només per a un temps curt segons el
criteri dels sindicats de bombers.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 28/11/2015
Girona (Gironès).-
El dijous 26 de novembre
el cap de bombers de la Regió d’Emergències de Girona, Enric
Cano, va convocar a una reunió informativa amb els treballadors
sotsinspectors del Cos de Bombers de la Generalitat (caps de
guàrdia), operadors/es de la Sala de Control i membres del Parc de
Bombers sobre l’anunci per part del Director General de Prevenció,
Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS), Ramón Parés (membre
d’Unió Democràtica de Catalunya), i el principal impulsor del
projecte Delegat dels Serveis d’Interior de la Generalitat, Albert
Ballesta (Convergència Democràtica de Catalunya); del canvi
d’ubicació del Centre d’Emergències, la Sala de Control de la
Regió d’Emergències de Girona i dependències del cap de guàrdia,
que passa de l’actual ubicació, el Parc de Bombers de Girona, a
l’edifici de l’antic hospital de Santa Caterina a Girona. El 20
de febrer de 2014 en la compareixença dels sindicats representatius
del Cos de Bombers en la comissió d’interior, ja es va posar en
coneixement de tots i de totes els(les) diputats(des) del Parlament
de Catalunya la situació que es trobava el Cos de Bombers.
[http://www.parlament.cat/web/actualitat/canalparlament/sequencia/videos?p_cp1=6955595&p_cp3=6956435]
(vídeo).
[http://www.parlament.cat/document/dspcc/56549.pdf]
(comissió parlamentària escrit).
Un
dels temes tractats fou precisament la manca de criteri tècnic i la
submissió dels tècnics del Cos de Bombers, més preocupats a
mantenir el seu càrrec i sou, avui, que no pas dissenyar i proposar
un pla de futur viable per al cos a mitjà termini.
A
partir d’aquesta compareixença es va resoldre que únicament la
part administrativa i la gestió dels Bombers de la Regió
d’Emergències de Girona passaria a l’Edifici de Santa Caterina,
fet que per si sol és un error funcional i operatiu molt greu, que
comporta dificultats pel que fa al normal funcionament d’una Regió
d’Emergències.
Però
el que és alarmant és tornar a engegar un projecte descartat, fa
poc més d’un any, de trasllat de la totalitat de les dependències
operatives a l’edifici de Santa Caterina. En aquella comissió
parlamentària ja es va tractar aquest mateix tema del canvi de seu,
que afecta greument a la Sala de Control i dependències del cap de
guàrdia de la Regió de Girona i de retruc, al funcionament dels
bombers a la demarcació de Girona.
Els
bombers a Catalunya s’organitzen en sis regions d’emergència
operatives, set d’administratives. La Regió d’Emergències de
Girona està formada, com la resta de les sis regions operatives, per
una sala de control de la regió, les dependències del cap de
guàrdia, una part administrativa i de gestió de la regió i els
parcs repartits a tot el territori; segons es Escrit d’Alarma del
que suposa el canvi de seu de la Sala d’emergències: Sala de
Control de bombers i dependències del cap de guàrdia de la Regió
d’Emergències de Girona. La Regió d’Emergències de Girona no
dona només servei a la ciutat de Girona, dóna servei a les
comarques del Ripollès, la Garrotxa, el Pla de l’Estany, el
Gironès, l’Alt Empordà, el Baix Empordà i la Selva. Té el
comandament, la coordinació i executa el funcionament de la
totalitat dels parcs d’aquestes comarques així com la interacció
amb altres regions d’emergència, de la resta de territori de
Catalunya.
Les
Sala de control de la Regió d’Emergències de Girona (REG), com a
sala d’emergències o de coordinació que és, ha de reunir uns
criteris bàsics i de sentit comú, i aquí no es tracta de
contraposar models, sinó de tenir en compte els criteris comuns dels
centres de comandament i de gestió d’emergències, amb uns
criteris mínims: allunyats dels nuclis urbans (aglomeracions,
cavalcades de reis, curses, fires al carrer...); bona comunicació
amb les principals xarxes de comunicació (carreteres, autopistes,
accessos), ja que cal tenir en compte que no només es dona servei a
la ciutat on hi ha ubicada la seu, Girona, a més durant els mesos
d’estiu el cap de guàrdia disposa d’un helicòpter de
comandament que en molts casos és de primera sortida en cas
d’incendi forestal, un mitjà prioritari a les comarques gironines,
per la tipologia de focs forestals que hi ha en aquesta regió del
Nord-est de Catalunya; funcionament autònom cal que permeti el
manteniment de la pròpia activitat durant un període de col·lapse
de subministraments bàsics i de situació d’emergència extrema,
però el que es va situar com a prioritari en data 20/02/2014 i que
és de recent actualitat és que no podia estar ubicat en edificis
governamentals, no podia estar ubicat en edificis vulnerables
--susceptibles d’ amenaces de tot tipus; assalts, riscos potencials
químics, tecnològics; risc d’atemptats, etc. Però segons els
sindicats de bombers aquesta nova ubicació NO COMPLEIX CAP d'aquests
CRITERIS, o més ben dit, l’edifici administratiu de Santa Caterina
els INCOMPLEIX TOTS. Per entendre’ns, en comptes d’estar allunyat
d’un nucli urbà i soterrat, es proposa que estigui en una vitrina,
a l’abast de tothom, al bell mig d’una ciutat, amb un edifici amb
gran ocupació i amb gran afluència de gent, el que el fa totalment
vulnerable.
Aturar
la Sala de control d’una Regió suposa aturar el funcionament de la
resposta operativa i d’emergències de tots els territoris que
cobreix i no només de la ciutat de Girona. Aturar directament la
resposta al ciutadà per part del Cos de bombers de com a mínim una
sisena part del territori català.
El
mateix dia de la comissió parlamentària, tots i totes els(les)
parlamentaris (ries), fins i tot del grup del govern del que era CiU
com Elena Ribera (diputada per la circumscripció de Girona) o Ferran
Falcó (per la de Barcelona) se’n feien creus de com s’havia
pogut arribar a una ubicació com aquesta. Ja que l’edifici de
Santa Caterina, a més, és un dels edificis més vulnerables de les
comarques gironines. La seva ocupació, hi treballen aproximadament
850 persones, s’hi ha de sumar a més la gran quantitat de visites
que rep; un gran nombre persones que circulen cada dia per aquest
edifici. És un edifici conegut per la ciutadania, disposa
dependències culturals i espais de pública concurrència, així com
la seva accessibilitat, distribució i situació, al bell mig de la
ciutat. Una de les zones més visitades de la ciutat de Girona. No es
en va que treballadors(res) de la oficina d’atenció al ciutadà,
pateixen per la seva integritat en diferents moments d’alarma.
És
sorprenent que es prengui una decisió així sense tenir en compte i
no haver demanat parer a cap dels col·lectius que conformen el Cos
de Bombers, que es veuen afectats per aquest canvi arbitrari i que
podrien aportar el seu punt de vista operatiu i tècnic, la seva
experiència. No es pot entendre que un canvi tant significatiu com
aquest, que tants greuges operatius i de funcionament pot comportar
al Cos de Bombers s’imposi amb una única reunió informativa,
sense escoltar a ningú. Aquesta és la veritable cultura del diàleg
d’Unió Democràtica de Catalunya i de la nova coalició electoral
--Democràcia i Llibertat-- que tant s’omplen la boca de diàleg, i
on militen impulsors d’aquest canvi. Que Parés, Ballesta,
encapçalats per Cano, proposin una projecte tant
inversemblant com aquesta, amb un govern interí de la Generalitat, i
altres consideracions del Cos de Bombers, no és considera propi del
que vol ser un país normal. Després de les declaracions que ha fet
el mateix president en funcions de la Generalitat, Artur Mas, els
sindicats de bombers es pregunten si ell personalment, coneix què
estam proposant Parés, Ballesta i Cano. I la pregunta que es fan: és
l’avala personalment ell, com a president en funcions, aquesta
decisió, com a cap de les Forces i Cossos de Seguretat de Catalunya,
com a Cap del Cos de Mossos d’Esquadra i del Cos de Bombers de la
Generalitat? A hores d’ara, encara no hi ha cap informe tècnic de
idoneïtat, que justifiqui l’elecció d’aquesta nova seu a
l’edifici de Santa Caterina, en mig de Girona. No hi ha cap informe
tècnic per part de cap de les divisions afectades, Cap del servei
tècnic, Subdirectora General Tècnica, etc.
A
qui els correspon emetre informe, segons el Decret 243, del 2007, de
6 de novembre, d’estructura del Departament d’Interior, Relacions
Institucionals i Participació. La única resposta no oficial que els
sindicats han rebut, i de manera verbal, és que no hi estan d’acord,
que és un error. En aquest sentit, els sindicats considerem que la
operativitat, el funcionament del Cos de Bombers i la resposta a la
ciutadania ha d’estar per sobre de qualsevol qüestió política.
Així, aquest canvi contradiu la llei 31/1995 de Prevenció de Riscos
Laborals perquè es fa extensiu un risc contrastat de salut laboral.
Les sales de control de les Regions a tot Catalunya, han patit
nombroses afectacions de salut, lipotròfies, etc. Contradiu la llei
en incrementar el nombre de possibles afectacions al situar totes les
infraestructures de comunicació necessàries per al seu
funcionament, a un edifici amb tanta ocupació, augmentant el risc
d’afectacions en la salut dels treballadors i de les persones que
romanguin en aquest establiment. També s’incrementa el risc
potencial al forçar la sortida d’un vehicle d’intervenció des
del bell mig del centre de la ciutat. Un fet que ara no es dona i que
caldria evitar, pels riscos que comporta i pels problemes, molèsties
i queixes que portarà. No hi ha necessitat d’una actuació
immediata NO PLANIFICADA. En canvi reiterem una planificació d’una
solució de futur que amb el recolzament polític, i per motius
exclusivament tècnics i operatius permetin un futur viable i de
sentit comú per al Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya;
tal i com ja vam demanar a la Comissió d’Interior el 20 de febrer
de 2014.
De
no fer-se així, segons analitzen els sindicats de bombers, és una
NOVA DECISIÓ POLÍTICA QUE PASSA PER SOBRE DELS CRITERIS TÈCNICS,
la major part dels caps de guàrdia, màxims comandaments de la Regió
de Girona, i operadors/es de control per la seva experiència i
després d’haver assumit durant anys els serveis d’aquesta regió
d’emergències, no donen suport a un canvi com el que es proposa.
Una decisió així no pot ser temporal, no es pot acceptar que sigui
la millor solució de les possibles avui. El canvi de les
infraestructures de comunicació i l’adequació pot superar els
400.000 euros. Un fet inacceptable només per a un temps curt. Ara
que la Generalitat té el deute que té amb els proveïdors és
incomprensible malbaratar diner públic d’aquesta manera, segons el
criteri dels sindicats de bombers. I no és perquè no hi hagi diners
a gastar. Aquest govern, en aquesta mateixa legislatura, ha realitzat
un contracte amb l’empresa Abertis per al manteniment de la xarxa
RESCAT per a deu anys per un import de 123 milions d’euros. Ha
mantingut el projecte AEOLIA per 9 milions d’euros quan el podia
haver amortitzat. Ha realitzat parcs de bombers com el d’Olot (4
milions d’euros), Llançà (3 milions d’euros). Però, en canvi,
aquests gestors són incapaços de trobar una solució de mig o llarg
termini per la sala de control i les dependències del cap de guàrdia
de la Regió de Girona. Aquesta és la crítica de la situació
segons els anàlisis que fan els sindicats de bombers.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada