Simbolisme americà de l'Ordre, amb el triangle maçònic |
Un
impulsor de les Borses de Treball, l’anarquista Fernand Pelloutier, en fou un
destaca membre.
L’anarquista
Albert Richard Parsons, un dels màrtirs de Chicago, també fou cavaller del
Treball.
[01/10/2015]
L'anarquista Fernand Pelloutier |
L’1
d’octubre de 1867 va néixer a París el militant llibertari impulsor de les
borses de treball a l’Estat francès Fernand Pelloutier, que en principi es dedicava al periodisme, col·laborant amb el
seu amic, que fou com ell mateix dels Cavallers del Treball, Aristide Briand en
La Démocratie de l'Ouest, fundat pel tipògraf Eugenio Courronné, i en diferents
periòdics i revistes que fundà. A finals de 1892, arran de la polèmica amb
Guesde, va dimitir del POF i es va instal·lar a París. Esdevingut llibertari,
gràcies a l'amistat amb el membre dels Cavallers del Treball Augustin Hamon, i
sindicalista revolucionari.
Declaració de principis de l'Ordre a Amèrica |
En
1898 Fernand Pelloutier serà el Gran Secretari General de la Noble Ordre dels
Cavallers del Treball a França
(Chevalerie du Travail Française, CTF) que es fundà el 23 de novembre de
1893 --i en la que fou iniciat l’any 1895--, vinculada a la Noble and Holy
Ordrer the Knights of Labour nord-americans i canadencs. Ordre fundada en 1869
a Filadèlfia (Estats Units d’Amèrica del Nord) s'inspirà de la tradició de les
antigues lògies maçòniques operatives, una síntesi de corporacions i de
sindicats, que, especialment a l’Edat Mitjana, servien de marc organitzatiu de
diverses professions, com ara les de
l’edificació, concretament la construcció d’edificis monumentals, com ara
temples, palaus o castells.
La
Noble Ordre dels Cavallers del Treball s’organitzava en assemblees locals i coordinava
vagues i la solidaritat obrera en la lluita social i també en afers del dia a
dia així com obres filantròpiques.
Terence V. Powderly, cofundador de l'Ordre als EUA |
El
ritu cerimonial d'iniciació, els signes,
els mots de pas, les segells, els símbols eren de caire maçònic. L'Ordre, a
nivell nord-americà, es va desenvolupar ràpidament i en 1885 aplegava més de
700.000 adherents. En 1879, l'Ordre ja
comptava amb 1.300 assemblees locals i 23 assemblees de districte. En 1886 el
congrés de Richmond aplegà 658 delegats. L’Ordre fou secreta fins l’any 1878.
Tenia un Gran Mestre. Hi havia molts militants anarquistes, com ara el Albert
Richard Parsons (1848-1887), un dels màrtirs de Chicago, que s’havia iniciat
a la Noble and Holy Ordrer the Knights
of Labour el 4 de juliol de 1876, i que era cofundador de la IWPA.
L'anarquista Albert R. Parsons, a dalt a l'esquerra, i els altres màrtirs de Chicago |
El 1er de maig de 1886, l’Ordre dels
Cavallers del Treball va convocar la primera vaga general interprofessional de
la Història de la Lluita de Classes als Estats Units per reivindicar la jornada
de les vuit hores. En aquest marc hi hagué els fets de Chicago. Finalment, les
instàncies superiors de l’Ordre van deixar de banda els imputats en el 1er de
maig de Chicago. I la direcció elegida en el congrés de Richmond es negà a
transformar-la en un sindicat de classe assalariada. Això va comportar la seva
decadència orgànica i d’afiliació. La majoria dels seus membres s’afilaren a la
FOTLU, que el 1886 es transformà en L'American Federation of Labor (AFL), el
Congress of Industrial Organisations (CIO) i, especialment, més endavant, la
Industrial Workers of the World (IWW), creada en 1905. Alguns membres de
l’Ordre es van iniciar a la francmaçoneria especulativa, concretament en lògies maçòniques blaves, mentre que d'altres
van restar en l'Ordre nord-americana fins a la seva desaparició oficial, encara
que hi ha que diu que continua existent a nivell secret.
Al
Canadà, més que als Estats Units, els Cavallers del Treball s’implicaren en la
vida de les seves ciutats de residència, fos en petites localitats com ara Galt
o Saint Catharines, a Ontario, com a
grans ciutats com ara Toronto, Montréal, Winnipeg o d’altres, creant
assemblees locals per satisfer les seves reivindicacions sindicals (salaris,
condicions de treball…) però també per abordar, tractar i fer progressar
qüestions més generales (sanitat, habitatge, educació, la formació dels seus
membres i, si fos possible, de la humanitat. En oposició al monopoli
industrial, impulsaren nombroses cooperatives de productors i de consumidors. A
diferència dels Cavallers del Treball dels Estats Units, al menys fins el
Congrés de Richmond, els del Canadà, a l'origen, consideraven que la vaga era
un últim recurs, la prioritat d'acció es dirigia a la persuasió moral exercida
sobretot vers el Govern, en comptes de
la patronal, a fi d'obtenir una reglamentació protectora, inclús proteccionista
del treball. D’aquesta manera els Cavallers del Treball canadencs regularment
foren molt presents i actius en la política municipal on militaven en una amalgama de reformes
radicals per l'època: abolició del treball dels infants; igualtat salarial per
homes i dones ("a treball igual, salari igual" ; instrucció pública…,
associació a partir d’assemblees locals, fent una crítica del sistema
capitalista, especialment de l'explotació salarial, en que no es creia que
l'emancipació dels treballadors resideixi en l'augment dels salaris i la
reducció de les hores de treball, ja que consideraven s’havia d’anar molt més lluny que tot això:
l’abolició del sistema assalariat. Al Canadà foren els precursors de les
formacions obreres independents al mateix temps que corrents comunitaristes (en el sentit
canadenc del terme), mutualistes --en el sent proudhonià del concepte, és a
dir, llibertari-- i municipalistes (o comunalistes) que encara perduren, també,
entrant en la problemàtica ecològica, com ara la sostenibilitat.
En
1889, els obrers portuaris entraren massivament en l'Ordre i aviat hi hagué un
conflicte amb els antics membres dels Cavallers del Treball que, al contrari
dels ideals de l'Ordre, s'havien constituït en una mena d'élite obrera local
(els mestres d’ofici) i qui intentaven en va
buidar l'Ordre de tot substrat sindical per orientar-la vers una
activitat solament de caire filantròpic, amb la creació de societats de socors
mutu, menys militants i poc reivindicatives.
Els obrers portuaris i, més extensament, els obrers de base que hi havia
a l'Ordre tenien com a projecte "reunir el conjunt dels productors en un
vast moviment per l'abolició del salari i el restabliment d'una societat nova
fundada en la cooperació i la petita propietat". La direcció de l'Ordre, a
imatge dels mestres d’ofici, s'inquietava davant aquest projecte i de la
turbulència cada vegada més incontrolable d'una base fortament anticapitalista
i anticlerical. El conflicte augmenta i
hi va haver una veritable escissió en l’Ordre entre membres revolucionaris i
reformistes, il·legalistes i legalistes i, a més, sindicalisme i política.
Aquesta escissió fou fatal per la continuïtat de l'Ordre que es va desfer, al
menys oficialment, ja que al Canadà i als EUA hi ha persones que pensen que
l'Ordre encara existeix secretament en la clandestinitat. Els Cavallers del
Treball de base al Canadà i als Estats Units s’afiliaren a organitzacions
obreres i sindicals mentre que els de
posició més acomodada s’iniciaren a la Francmaçoneria ‘regular’, l’Exèrcit de
la Salut o altres entitats filantròpiques mentre que d’altres es dedicaren
plenament a la política en partits socialdemòcrates o liberals.
La
primera implantació europea de l'Ordre dels Cavallers del Treball fou a Bèlgica
el 1880. En canvi, a la República francesa, l'Ordre de la Chevalerie du Travail
Française (CTF) fou constituïda molt més tard --el 23 de novembre 1893--
gràcies al perseverant Émile Chauvière, que també era francmaçó, i en fou el
seu primer Gran Mestre. A la diferència dels EUA i del Canadà, l'Ordre francesa va ser
estrictament masculina. Els Cavallers del Treball francesos estaven organitzats
en els anomenats ‘chantiers’ (Obres de Treball), dirigides per un venerable mestre
de Chantier i cada ú es deia un mom del Segle de les Llums: Chantier Voltaire o
Diderot o Rousseau; de la Revolució francesa 1789 (Chantier Marat…) o de
revolucionaris més recents (Chanier Marx o Eugène Varlin...). Els ‘chantiers’
s’agrupaven en seccions departamentals i aquests en districtes regionals. Els
membre de l’Ordre es deien germans en ells, seguint la tradició de la francmaçoneria,
així com tenien paraules de pas i signaven amb els tradicionals tres punts
triangulars maçònics. En el ritual de les tingudes o assemblees dels ‘chantiers’
s’utilitzaven eines de treball, com a la francmaçoneria especulativa, tot
seguint les formes de la maçoneria operativa medieval abans esmentada. En la
iniciació en aquesta maçoneria socialista i obrera es prometia igual que a la francmaçoneria:
“Jo prometo, pel meu honor, que mai revelaré
cap dels signes ni treballs secrets de la nostra Ordre, cap acte, cap
projecte traçat, excepte en el cas que sigui autoritzat en les meves funcions o
per una comissió especial acordada per l’Ordre.”
Molts
membres eren francmaçons especulatius, com ara el socialista Marcel Sembat --cofundador
de la lògia La Raison--, Gustave
Rouannet o Emile Chauvière, així com els darrers tres grans mestres de l’Ordre,
Adien Veber --nat el 1861 i diputat socialista per París entre 1902 i 1919--,
Emile Pasquier --membre del Gran Consell del Gran Orient de França i dirigent
de la Federació de la Libre Pensée--, Charles Brunellière --cofundador, el
1900, de la Federació Socialista de Bretanya--, igualment Jobert, d’una lògia
del Gran Orient de França o Lévy-Oulman, d’una de la Gran Lògia de França,
mentre d’altres, com fou el cas d’Aristide Briand --amic del membre dels
Cavallers del Treball i anarquista Fernand Pelloutier--, que es dedicaren
exclusivament a l’Ordre, la qual fou dissolta el 1910.
A
l’Estat francès com també que a Bèlgica, l’Ordre estava, des del seu naixement,
vinculada a la tradició revolucionària i tenia com objectiu l'abolició del
capitalisme. Admetia l’existència del sabotatge obrer i era partidària de la
vaga general com a mitjà de lluita. Aristide Briand, teòric d’aquesta forma
d'acció obrera, era cavaller del Treball. L'Ordre també era anticlerical i
promocionava el cooperativisme i l'autogestió.
Antiparlamentarista, els seus
membres que tenien un mandat polític tenien interdit governar l’Ordre. Els
càrrecs en l’Ordre no podien ni havien de tenir cap delegació que no fos
imperativa, limitada i revocable en tot moment.
Mentre
l’Ordre als Estats Units i al Canadà tenia un caire filantròpic, filosòfic i
progressista en un context de pràcticament inexistència del sindicalisme i en
context on hi havia un tipus de francmaçoneria especulativa discreta, més aviat
elitista, a Europa, com ara Bèlgica i la República francesa, va adquirir el paper
d’una maçoneria obrera en un context preexistent del sindicalisme i el fet que
hi havia pocs obrers a les lògies maçòniques. En la seva curta existència va
atraure molts maçons i fou una mena d’escola revolucionària de formació
política i social del proletariat en cada Chantier de l’Ordre, a diferència de
les lògies maçòniques, més intel·lectuals, elitistes i en certa mesura més
burgeses. Fins fa poc la militància stalinista tenia prohibit pertànyer a la francmaçoneria.
Ara la militància dels partits comunistes oficials hi pot pertànyer, al
contrari de la militància de les formacions trotskistes que encara guarda la
prohibició imposada per Lev Trostki en el temps de la Tercera Internacional,
que va aquest bolxevic-leninista mantenir en la fundació de la Quarta.
L’Ordre
dels Cavallers de Treball a Bèlgica i l’Estat francès a més d’haver creat a
través del Pelloutier i altres membres de la Cavalleria les borses del treball
fou una obediència substitutòria en el moviment obrer de la francmaçoneria
especulativa establerta d’aquell moment històric.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada