José Manuel Soria saludant ahir, des de Barcelona, Salvador Gabarró, amb Miguel Arias Cañete al davant |
La
Unió Europea confia que el gasoducte transfronterer pugui estar l’any 2020.
El
conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, "lamenta" el retard a fer
realitat aquesta infraestructura intraeuropea.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 06/10/2015
Santa Llogaia d’Àlguema/la Jonquera (Alt Empordà).-
La
interconnexió elèctrica molt contestada de la MAT pel Pirineu Oriental, amb el
túnel de Panissars, la línia de 400 kV que fa 64,5 quilòmetres soterrats,
permet des d’ahir l’intercanvi d’energia entre el Regne d’Espanya i la
República francesa, però gràcies a l’Ajuntament de Santa Llogaia d’Àguema
encara es podria aturar el projecte de Red Elèctrica Espanyola sempre que
arribi aviat una república catalana, capaç de treure de sobre el domini energètic
d’aquesta empresa energètica i desmuntar l’estructura de la MAT.
La
infraestructura connecta l’estació francesa de Baixàs amb l’estació de Santa
Llogaia d’Àlguema. A Santa Llogaia, on acaba la interconnexió, és on comença la
línia de Molt Alta Tensió: la MAT. Des de fa prop d’un any, el tram de la MAT
entre Bescanó i Santa Llogaia funciona a ple rendiment, ja que permet la
comercialització dels 400 kV de la línia. A Santa Llogaia és on la MAT injecta
energia al Tren d’Alta Velocitat (TAV) des de principis d’any. El passat
febrer, Red Eléctrica i Adif van connectar el complex dels 400 kV (on acaba la
línia aèria de la MAT) amb la subestació on s’envia l’electricitat a la
catenària del TAV (després de rebaixar-ne la tensió a 25 kV). En aquest punt,
és on Endesa ha de construir la subestació que ha de permetre distribuir
l’energia de la MAT a les llars de l’Empordà i la Costa Brava, entre altres
zones gironines. Ara bé, des de fa mesos aquesta subestació es troba encallada
perquè l’Ajuntament de Santa Llogaia d’Àlguema no ha donat a Endesa el permís
definitiu per tirar endavant la construcció. Segons fonts de la companyia, el
consistori va concedir el passat agost la llicència provisional d’obres, que
només autoritza els moviments de terra. Per això, Endesa confia que
l’Ajuntament doni aviat la llicència definitiva d’obres, per poder aixecar la
subestació. Malgrat tot, el projecte acumula un retard important, perquè des de
fa un any l’energia ja circula per la MAT, a Santa Llogaia d’Àlguema, i des
d’ahir arriba electricitat de la interconnexió transpirinenca amb el Rosselló.
Per
tant, Endesa espera que els propers mesos pugui executar la construcció de la
subestació de Santa Llogaia (amb un pressupost de prop de 9 milions d’euros),
malgrat que la companyia de moment no es fixa cap data, tenint en compte que
falta la llicència definitiva d’obres i que la durada dels treballs serà de
mesos. Tot i això, Endesa ja està tramitant projectes de construcció de línies
de 132 kV que connectaran amb aquesta subestació per distribuir l’energia de la
MAT a una part de les llars gironines. De moment, la companyia preveu enllaçar
el futur complex de Santa Llogaia amb altres subestacions com Vilamalla,
Torrevent, Juià i Serinyà. D’aquesta manera, l’electricitat de la MAT
(transformada per Endesa) entraria als habitatges de diferents comarques
gironines.
Mentre
la subestació de Santa Llogaia d’Àlguema no es fa realitat, Endesa ja fa
arribar energia de la MAT a algunes llars gironines. A Bescanó, al costat de la
subestació de Red Eléctrica de 400 kV de la MAT, Endesa disposa d’un complex
que transforma els 400 kV a 132 kV (com es preveu fer també a Santa Llogaia).
En aquest punt, la companyia distribueix l’electricitat de la MAT cap a Olot i
també cap a Salt (en aquest cas, amb dues línies). Des de Bescanó, Endesa ja
distribueix directament energia d’alta tensió a la tèxtil Antex d’Anglès i a
una desena d’altres empreses de la Vall de Llémena (rebaixant-ne la tensió a 25
kV).
Pel
que fa a un altre projecte que queda pendent, és la construcció (per part de
Red Eléctrica) del ramal que es preveu que pengi de la MAT a Riudarenes. En
aquest punt, Endesa també hi preveu fer una subestació i es calcula que hi hagi
una altra font d’alimentació per al TAV. Tot i això, es tracta d’una obra que
es troba aturada a l’espera que la Generalitat faci un informe.
La
Unió Europea confia que el gasoducte transfronterer pugui estar l’any 2020
Segons
l’ACN i EFE, "el desig de la Unió Europea és que el Midcat estigui
construït l’'any 2020", va anunciar ahir el comissari de Política
Climàtica i Energia de la Comissió Europea, Miguel Arias Cañete, en el marc de
l'acte d'inauguració de la jornada ‘El gas natural i la seguretat energètica
d'Europa’, que va organitzar la Fundació de Gas Natural Fenosa. Arias Cañete va
explicar que el projecte d'interconnexió ja té un pressupost assignat d'uns 470
milions, dels quals uns 170 milions corresponen a les obres en territori
espanyol. Per la seva part, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, va
"lamentar" el retard d'aquesta infraestructura de connexió energètica
que s'acumula, segons ell, per una "manca d'entusiasme" del Govern
francès.
Les
intervencions de representants institucionals en aquest acte d'obertura de la
jornada ‘El gas natural i la seguretat energètica d'Europa’ organitzada per la
Fundació Gas Natural Fenosa van coincidir en la necessitat d'incrementar la
capacitat d'interconnexió entre la península Ibèrica i la resta de territori de
la Unió Europea. L'objectiu és reduir, al màxim, la dependència de subministrament
energètic procedent de Rússia i per tant millorar la "seguretat" de
subministrament d'una energia que, en un 66% del consum total europeu, s'ha
d'importar, segons les dades que va voler destacar el comissari Arias Cañete.
Per
aquest motiu, Arias Cañete va expressar ahir el seu "desig" que el
gasoducte Midcat, que uneixi el Regne d’Espanya amb la República francesa per
mitjà d’un nou túnel a Panissars, a la Jonquera (on ja hi ha el dos del TGV i
el de la MAT), estigui acabat l'any 2020, si bé va admetre que és un projecte
que ha tingut "moltes dificultats" i que està subjecte a les
"negociacions complexes". El comissari espanyol, que va intervenir al
costat del ministre d'Indústria, Energia i Turisme del Govern espanyol, José
Manuel Soria, va explicar que la construcció del Midcat està "entre les
prioritats" de la Comissió Europea i va assegurar que si bé la primera
fase, que connecta 235 quilòmetres a través de la frontera francesa, es calcula
en un cost de 470 milions d'euros, la segona dispara el cost a "paraules
majors", ja que comporta importants actuacions a la xarxa gasista
francesa.
De
fet, aquest projecte està bastant avançat pel que fa al costat espanyol, atès
que ja es troba construït fins a Figueres i només queda arribar fins a la
frontera, tot i que va bastant endarrerit a la part de la banda francesa. En
aquesta línia, el ministre Soria també va ressaltar la importància de tenir
llest el gasoducte, atès que Espanya disposa d'una "clara
oportunitat" de poder aprofitar les seves plantes de regasificació i el
seu enllaç amb els gasoductes connectats amb el Magreb. Ambdós, Cañete i Soria,
van voler posar de manifest les "oportunitats" que es podrien obrir
per a Espanya com a una alternativa de subministrament al gas rus i com a punt
d'arribada del gas natural liquat (GNL) procedent d'altres zones del món.
"Encara
hi ha massa països europeus que depenen de ple del gas rus, que entranya
perillosos riscos, com ja ha deixat clar la situació a Ucraïna", va
alertar Cañete, que va assegurar que, per aquesta raó, la UE es proposa que
cada país membre pugui tenir tres fonts diferents de subministrament.
No
va "al ritme necessari", segons Convergència
Des
de la Generalitat, Puig també va voler destacar la importància de la
interconnexió gasista amb França, malgrat que va lamentar que no avanci
"al ritme necessari". Puig va valorar que aquesta infraestructura és
"bàsica" per a la competitivitat de la indústria catalana. A més, va
afegir que aquest retard és fruit del "poc entusiasme" del Govern
francès a l'hora de desplegar inversions per aconseguir construir aquesta
interconnexió.
Per
això, Sòria va aprofitar ahir per recordar que un 99,5% dels hidrocarburs que
consumeix Espanya s'han d'importar i va destacar que seria un "luxe"
que des d'Espanya ja es pogués renunciar a explorar si es disposa o no
d'hidrocarburs no convencionals. També en aquesta mateixa línia, el president
de Gas Natural Fenosa, Salvador Gabarró, va apostar per defensar que cal
"impulsar exploració de shale gas a Europa", perquè podria resultar
"absurd" importar aquest combustible d'altres parts del món "si
el tenim a Europa", va comentar. Finalment, va assegurar que actualment ja
hi ha tècniques que permeten extreure aquest gas no convencional sense
necessitat "d'espatllar" el subsòl en matèria mediambiental.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada