dimarts, 6 d’octubre del 2015

Ja es parla del gas quan l’Ajuntament de Santa Llogaia d'Àlguema encara no ha concedit a Endesa la llicència definitiva per poder construir la subestació de la MAT, connectada per un túnel a Panissars


José Manuel Soria saludant ahir, des de Barcelona, Salvador Gabarró, amb Miguel Arias Cañete al davant
La Unió Europea confia que el gasoducte transfronterer pugui estar l’any 2020.
El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, "lamenta" el retard a fer realitat aquesta infraestructura intraeuropea


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 06/10/2015 
Santa Llogaia d’Àlguema/la Jonquera (Alt Empordà).- 

La interconnexió elèctrica molt contestada de la MAT pel Pirineu Oriental, amb el túnel de Panissars, la línia de 400 kV que fa 64,5 quilòmetres soterrats, permet des d’ahir l’intercanvi d’energia entre el Regne d’Espanya i la República francesa, però gràcies a l’Ajuntament de Santa Llogaia d’Àguema encara es podria aturar el projecte de Red Elèctrica Espanyola sempre que arribi aviat una república catalana, capaç de treure de sobre el domini energètic d’aquesta empresa energètica i desmuntar l’estructura de la MAT.
La infraestructura connecta l’estació francesa de Baixàs amb l’estació de Santa Llogaia d’Àlguema. A Santa Llogaia, on acaba la interconnexió, és on comença la línia de Molt Alta Tensió: la MAT. Des de fa prop d’un any, el tram de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia funciona a ple rendiment, ja que permet la comercialització dels 400 kV de la línia. A Santa Llogaia és on la MAT injecta energia al Tren d’Alta Velocitat (TAV) des de principis d’any. El passat febrer, Red Eléctrica i Adif van connectar el complex dels 400 kV (on acaba la línia aèria de la MAT) amb la subestació on s’envia l’electricitat a la catenària del TAV (després de rebaixar-ne la tensió a 25 kV). En aquest punt, és on Endesa ha de construir la subestació que ha de permetre distribuir l’energia de la MAT a les llars de l’Empordà i la Costa Brava, entre altres zones gironines. Ara bé, des de fa mesos aquesta subestació es troba encallada perquè l’Ajuntament de Santa Llogaia d’Àlguema no ha donat a Endesa el permís definitiu per tirar endavant la construcció. Segons fonts de la companyia, el consistori va concedir el passat agost la llicència provisional d’obres, que només autoritza els moviments de terra. Per això, Endesa confia que l’Ajuntament doni aviat la llicència definitiva d’obres, per poder aixecar la subestació. Malgrat tot, el projecte acumula un retard important, perquè des de fa un any l’energia ja circula per la MAT, a Santa Llogaia d’Àlguema, i des d’ahir arriba electricitat de la interconnexió transpirinenca amb el Rosselló.
Per tant, Endesa espera que els propers mesos pugui executar la construcció de la subestació de Santa Llogaia (amb un pressupost de prop de 9 milions d’euros), malgrat que la companyia de moment no es fixa cap data, tenint en compte que falta la llicència definitiva d’obres i que la durada dels treballs serà de mesos. Tot i això, Endesa ja està tramitant projectes de construcció de línies de 132 kV que connectaran amb aquesta subestació per distribuir l’energia de la MAT a una part de les llars gironines. De moment, la companyia preveu enllaçar el futur complex de Santa Llogaia amb altres subestacions com Vilamalla, Torrevent, Juià i Serinyà. D’aquesta manera, l’electricitat de la MAT (transformada per Endesa) entraria als habitatges de diferents comarques gironines.
Mentre la subestació de Santa Llogaia d’Àlguema no es fa realitat, Endesa ja fa arribar energia de la MAT a algunes llars gironines. A Bescanó, al costat de la subestació de Red Eléctrica de 400 kV de la MAT, Endesa disposa d’un complex que transforma els 400 kV a 132 kV (com es preveu fer també a Santa Llogaia). En aquest punt, la companyia distribueix l’electricitat de la MAT cap a Olot i també cap a Salt (en aquest cas, amb dues línies). Des de Bescanó, Endesa ja distribueix directament energia d’alta tensió a la tèxtil Antex d’Anglès i a una desena d’altres empreses de la Vall de Llémena (rebaixant-ne la tensió a 25 kV).
Pel que fa a un altre projecte que queda pendent, és la construcció (per part de Red Eléctrica) del ramal que es preveu que pengi de la MAT a Riudarenes. En aquest punt, Endesa també hi preveu fer una subestació i es calcula que hi hagi una altra font d’alimentació per al TAV. Tot i això, es tracta d’una obra que es troba aturada a l’espera que la Generalitat faci un informe. 

La Unió Europea confia que el gasoducte transfronterer pugui estar l’any 2020  
Segons l’ACN i EFE, "el desig de la Unió Europea és que el Midcat estigui construït l’'any 2020", va anunciar ahir el comissari de Política Climàtica i Energia de la Comissió Europea, Miguel Arias Cañete, en el marc de l'acte d'inauguració de la jornada ‘El gas natural i la seguretat energètica d'Europa’, que va organitzar la Fundació de Gas Natural Fenosa. Arias Cañete va explicar que el projecte d'interconnexió ja té un pressupost assignat d'uns 470 milions, dels quals uns 170 milions corresponen a les obres en territori espanyol. Per la seva part, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, va "lamentar" el retard d'aquesta infraestructura de connexió energètica que s'acumula, segons ell, per una "manca d'entusiasme" del Govern francès.
Les intervencions de representants institucionals en aquest acte d'obertura de la jornada ‘El gas natural i la seguretat energètica d'Europa’ organitzada per la Fundació Gas Natural Fenosa van coincidir en la necessitat d'incrementar la capacitat d'interconnexió entre la península Ibèrica i la resta de territori de la Unió Europea. L'objectiu és reduir, al màxim, la dependència de subministrament energètic procedent de Rússia i per tant millorar la "seguretat" de subministrament d'una energia que, en un 66% del consum total europeu, s'ha d'importar, segons les dades que va voler destacar el comissari Arias Cañete.
Per aquest motiu, Arias Cañete va expressar ahir el seu "desig" que el gasoducte Midcat, que uneixi el Regne d’Espanya amb la República francesa per mitjà d’un nou túnel a Panissars, a la Jonquera (on ja hi ha el dos del TGV i el de la MAT), estigui acabat l'any 2020, si bé va admetre que és un projecte que ha tingut "moltes dificultats" i que està subjecte a les "negociacions complexes". El comissari espanyol, que va intervenir al costat del ministre d'Indústria, Energia i Turisme del Govern espanyol, José Manuel Soria, va explicar que la construcció del Midcat està "entre les prioritats" de la Comissió Europea i va assegurar que si bé la primera fase, que connecta 235 quilòmetres a través de la frontera francesa, es calcula en un cost de 470 milions d'euros, la segona dispara el cost a "paraules majors", ja que comporta importants actuacions a la xarxa gasista francesa.
De fet, aquest projecte està bastant avançat pel que fa al costat espanyol, atès que ja es troba construït fins a Figueres i només queda arribar fins a la frontera, tot i que va bastant endarrerit a la part de la banda francesa. En aquesta línia, el ministre Soria també va ressaltar la importància de tenir llest el gasoducte, atès que Espanya disposa d'una "clara oportunitat" de poder aprofitar les seves plantes de regasificació i el seu enllaç amb els gasoductes connectats amb el Magreb. Ambdós, Cañete i Soria, van voler posar de manifest les "oportunitats" que es podrien obrir per a Espanya com a una alternativa de subministrament al gas rus i com a punt d'arribada del gas natural liquat (GNL) procedent d'altres zones del món.
"Encara hi ha massa països europeus que depenen de ple del gas rus, que entranya perillosos riscos, com ja ha deixat clar la situació a Ucraïna", va alertar Cañete, que va assegurar que, per aquesta raó, la UE es proposa que cada país membre pugui tenir tres fonts diferents de subministrament. 

No va "al ritme necessari", segons Convergència 
Des de la Generalitat, Puig també va voler destacar la importància de la interconnexió gasista amb França, malgrat que va lamentar que no avanci "al ritme necessari". Puig va valorar que aquesta infraestructura és "bàsica" per a la competitivitat de la indústria catalana. A més, va afegir que aquest retard és fruit del "poc entusiasme" del Govern francès a l'hora de desplegar inversions per aconseguir construir aquesta interconnexió.
Per això, Sòria va aprofitar ahir per recordar que un 99,5% dels hidrocarburs que consumeix Espanya s'han d'importar i va destacar que seria un "luxe" que des d'Espanya ja es pogués renunciar a explorar si es disposa o no d'hidrocarburs no convencionals. També en aquesta mateixa línia, el president de Gas Natural Fenosa, Salvador Gabarró, va apostar per defensar que cal "impulsar exploració de shale gas a Europa", perquè podria resultar "absurd" importar aquest combustible d'altres parts del món "si el tenim a Europa", va comentar. Finalment, va assegurar que actualment ja hi ha tècniques que permeten extreure aquest gas no convencional sense necessitat "d'espatllar" el subsòl en matèria mediambiental.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada