dimarts, 22 de setembre del 2015

GRS va pactar amb el Consell Comarcal obtenir tres adjudicacions irregulars

Seu del Consell Comarcal de la Selva
Disposava de les bases dels concursos abans que estiguessin aprovades. 
Una altra empresa ho va detectar 
Dos funcionaris del Consell Comarcal treballaven per a GRS malgrat ser incompatible. 
La policia tributària acusa d'un delicte de suborn la dona de l'apoderat de l'empresa i el germà de l'administrador.


TRAMUNTANA VERMELLA MAIL 22/09/2015 
Santa Coloma de Farners (La Selva).- 

Per a GRS Arc Local perdre un concurs públic del Consell Comarcal de la Selva no era una opció. Li resultava impossible perquè disposava de la informació abans que ningú i col·laborava en l'elaboració de les bases i clàusules de les convocatòries, com ha detectat el Servei de Vigilància Duanera que, gràcies al bolcat del material informàtic, ha trobat infinitat de correus electrònics que demostrarien com l'empresa de recaptació de tributs hauria manipulat, com a mínim, tres adjudicacions entre 2006 i 2011. Les irregularitats formen part de l'informe número 3 de l'atestat Cas Pasteleo, recentment incorporat a la causa.  

La primera martingala es correspondria amb el concurs per a la Contractació del Servei d'Assistència Tècnica, Suport Administratiu i Assessorament Especialitzat als Serveis de Gestió Tributària de 2006. L'adjudicació es va fer el 28 de novembre de 2006 i les bases es van aprovar l'1 d'agost però els mesos anteriors els responsables de GRS --Josep Maria Franch Carcereny i Alexandre Ros Valls-- ja tenien tot el material gràcies a l'ajuda del cap d'Organització de Serveis a la Ciutadania de l'organisme, Joan Carles Feliu Martín, i al gerent i secretari de la corporació --Jaume Figueres Coll i Jesús Ciuró Petit--. 

La policia duanera ha trobat correus a la bústia de Franch Carcereny en què s'adjuntaven els correus preparatoris de les bases del concurs que havia realitzat Feliu Martín. I tot això va passar malgrat el gerent de l'empresa que competia amb GRS per adjudicar-se el concurs (ATC-SIG SL) va enviar un correu al president de l'organisme, el 7 de setembre de 2006, on alertava de les irregularitats que havia observat en el procediment. Les irregularitats detectades eren les entrevistes que va mantenir amb directius del Consell Comarcal "aconsellant-li" que "l'única opció" era negociar i "arribar a un acord amb GRS". El Jutjat Contenciós Administratiu número 2 de Girona va acabar anul·lant el plec de clàusules.  

Però la màquina seguia endavant sense aturador i l'any 2009 va ser el torn del concurs negociat sense publicitat de "Recollida, manipulació, distribució, gravació i classificació de notificacions", adjudicat a GRS el 20 d'octubre.  

"GRS no sols va disposar en tot moment d'informació privilegiada" sinó que la direcció de l'empresa "va participar activament en l'elaboració del Plec de clàusules del concurs, va negociar d'avançat amb els senyors Jaume Figueres Coll i Jesús Ciuró Petit l'adjudicació del contracte i pretenia proposar al Consell Comarcal de la Selva les altres dues empreses a les que havia de convidar". Aquest extracte de l'informe policial resumeix les proves localitzades pels agents en una desena de correus electrònics compromesos.  

El concurs per a la contractació del "Servei d'Assistència Tècnica, Suport Administratiu i Assessorament Especialitzat en Gestió Tributària i Cadastral" es va tornar a realitzar el 2011 amb noves irregularitats que beneficiaven GRS, que "hauria sigut presumpta i sistemàticament afavorida per la part contractant, no solament en la fase final (d'avaluació i puntuació d'ofertes), sinó amb anterioritat a aquesta, doncs la direcció de GRS va participar de mode actiu en l'elaboració de les clàusules administratives i tècniques que el regulaven". 
Duanes considera provat del delicte contra l'Administració Pública.  

Dos funcionaris del Consell Comarcal treballaven per a GRS malgrat ser incompatible 
Haver manipulat una oposició per col·locar la seva dona --Olvido Pineño Herreros-- com a cap de l’àrea de Gestió Tributària del Consell Comarcal de la Selva li servia també a l’apoderat de GRS Arc Local --Josep Maria Franch Carcereny-- per fer-la treballar per a l’empresa de forma encoberta, estalviar-se contractacions de personal i aconseguir que tot quedés en família, pagaments en negre inclosos. De forma paral·lela, l’administrador de l’empresa --Alexandre Ros Valls-- també tenia col·laborant amb la societat el seu germà Jordi, qui era l’informàtic responsable de l’àrea de Gestió Tributària del Consell Comarcal i quedava subordinat a Olvido Pineño, per acabar-ho d’adobar. El cap d’Organització de Serveis a la Ciutadania, Joan Carles Feliu Martín, no era de la família però hi col·laborava, tenint d’aquesta manera accés als mateixos privilegis encoberts com a contrapartida per a la «preparació de plecs de clàusules i adjudicacions» de determinats concursos públics que beneficiaven GRS. 

Hi ha centenars de correus creuats entre tots ells que demostren els treballs, favors i serveis prestats a GRS des del seu càrrec de funcionari. El Servei de Vigilància Duanera, en l’informe número 3 del Caso Pasteleo que la jutgessa instructora del cas Manga recentment ha incorporat a la causa, en dóna un bon resum i senyala els correus més compromesos. D’aquí que hagi pogut descobrir com la funcionària responsable dels tributs de l’ens comarcal s’encarregava també de realitzar activitats comptables, facturació de projectes, gestió de nòmines i recursos humans per a GRS a canvi de «concedir regularment certes quantitats de diners, de forma encoberta, bé mitjançant "dietes" fictícies que ingressava al compte del seu marit, bé mitjançant "liquidacions de rendes" en efectiu, instrumentades mitjançant factures falses». L’informàtic també va deixar rastre electrònic de les tasques que realitzava per a GRS.

La policia duanera ha seleccionat 27 correus que provarien com Pineño Herreros tenia un rol directiu a GRS des on controlava els processos d’emissió i pagament de factures, la realització de transferències i talons bancaris, tenia control sobre els balanços d’ingressos i pagaments, s’ocupava del control de les vacances, acomiadaments, assignació de tasques al personal, pagament de nòmines, dietes i hores extra, feia el repartiment de bons i diferencials, s’ocupava de la gestió bancària i la liquidació d’impostos, de les compres i la tresoreria i era la interlocutora de la gestoria que treballava per a GRS. El règim d’incompatibilitats de la funcionària li prohibia actuar d’aquesta manera, per això els investigadors l’acusen de delinquir de forma continuada cometent suborn. 

L’elaboració de factures de consultoria a Convergència Democràtica de Catalunya (CDC), a diversos ajuntaments --Figueres (Alt Empordà) o Riudarenes (la Selva), per exemple--, les nòmines que preparava o les liquidacions dels bons als treballadors són coses que deixen rastre als ordinadors perquè a banda dels correus hi ha els arxius adjunts que ho detallen tot perfectament i que la policia tributària espanyola ha tingut a disposició des que el 14 de febrer de 2013 va fer les entrades i registres a GRS I als domicilis dels seus responsables per endur-se tot el material. Pel que fa a l’informàtic, els agents han fet una selecció de 16 correus electrònics --de juny de 2008 a juliol de 2012-- que demostrarien com, paral·lelament a les seves funcions en el si del Consell Comarcal de la Selva, Jordi Ros Valls «estava implicat en els objectius de GRS i realitzava sistemàticament per aquesta algunes tasques informàtiques». Fonamentalment, solucionava problemes de software i hardware, corregia errors en les càrregues de fitxers a les bases de dades --«a vegades dins del seu horari al Consell Comarcal de la Selva»--, s’encarregava de forma sistemàtica de la gestió del projecte que GRS havia guanyat a l’Ajuntament de Sabadell (Vallès Occidental) l’any 2008 i el mateix a l’Ajuntament de Figueres, on GRS tenia delegada per contracte la gestió dels expedients sancionadors de trànsit. Però, al marge d’aquestes tasques, «hauria col·laborat a més amb GRS (des del mateix Consell Comarcal) en la redacció dels criteris avaluables dependents del judici de valor per puntuar la idoneïtat del sistema informàtic i software» en relació amb un projecte de gestió tributària que l’organisme comarcal va adjudicar a GRS l’any 2011.

Totes aquestes activitats les duia a terme «de forma encoberta» perquè les incompatibilitats que tenia eren manifestes, per la policia tributària també l’acusa d’un delicte de suborn.  

La policia tributària encara ­se­gueix examinant el material informàtic que va comissar o copiar en les diverses entrades i registres dutes a terme en diferents organismes públics --Ajuntament de Sant Hilari Sacalm (les Guillaries, la Selva), Diputació de Girona, Consell Comarcal de la Selva-- quan va esclatar el cas Manga, el 14 de febrer de 2013.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada