Seu del Consell Comarcal de la Selva |
Disposava
de les bases dels concursos abans que estiguessin aprovades.
Una
altra empresa ho va detectar
Dos
funcionaris del Consell Comarcal treballaven per a GRS malgrat ser incompatible.
La
policia tributària acusa d'un delicte de suborn la dona de l'apoderat de
l'empresa i el germà de l'administrador.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 22/09/2015
Santa Coloma de Farners (La Selva).-
Per a GRS Arc
Local perdre un concurs públic del Consell Comarcal de la Selva no era una
opció. Li resultava impossible perquè disposava de la informació abans que
ningú i col·laborava en l'elaboració de les bases i clàusules de les
convocatòries, com ha detectat el Servei de Vigilància Duanera que, gràcies al
bolcat del material informàtic, ha trobat infinitat de correus electrònics que
demostrarien com l'empresa de recaptació de tributs hauria manipulat, com a
mínim, tres adjudicacions entre 2006 i 2011. Les irregularitats formen part de
l'informe número 3 de l'atestat Cas Pasteleo, recentment incorporat a la causa.
La
primera martingala es correspondria amb el concurs per a la Contractació del
Servei d'Assistència Tècnica, Suport Administratiu i Assessorament
Especialitzat als Serveis de Gestió Tributària de 2006. L'adjudicació es va fer
el 28 de novembre de 2006 i les bases es van aprovar l'1 d'agost però els mesos
anteriors els responsables de GRS --Josep Maria Franch Carcereny i Alexandre
Ros Valls-- ja tenien tot el material gràcies a l'ajuda del cap d'Organització
de Serveis a la Ciutadania de l'organisme, Joan Carles Feliu Martín, i al
gerent i secretari de la corporació --Jaume Figueres Coll i Jesús Ciuró Petit--.
La
policia duanera ha trobat correus a la bústia de Franch Carcereny en què
s'adjuntaven els correus preparatoris de les bases del concurs que havia
realitzat Feliu Martín. I tot això va passar malgrat el gerent de l'empresa que
competia amb GRS per adjudicar-se el concurs (ATC-SIG SL) va enviar un correu
al president de l'organisme, el 7 de setembre de 2006, on alertava de les
irregularitats que havia observat en el procediment. Les irregularitats
detectades eren les entrevistes que va mantenir amb directius del Consell
Comarcal "aconsellant-li" que "l'única opció" era negociar
i "arribar a un acord amb GRS". El Jutjat Contenciós Administratiu
número 2 de Girona va acabar anul·lant el plec de clàusules.
Però
la màquina seguia endavant sense aturador i l'any 2009 va ser el torn del
concurs negociat sense publicitat de "Recollida, manipulació, distribució,
gravació i classificació de notificacions", adjudicat a GRS el 20
d'octubre.
"GRS
no sols va disposar en tot moment d'informació privilegiada" sinó que la
direcció de l'empresa "va participar activament en l'elaboració del Plec
de clàusules del concurs, va negociar d'avançat amb els senyors Jaume Figueres
Coll i Jesús Ciuró Petit l'adjudicació del contracte i pretenia proposar al
Consell Comarcal de la Selva les altres dues empreses a les que havia de
convidar". Aquest extracte de l'informe policial resumeix les proves
localitzades pels agents en una desena de correus electrònics compromesos.
El
concurs per a la contractació del "Servei d'Assistència Tècnica, Suport
Administratiu i Assessorament Especialitzat en Gestió Tributària i
Cadastral" es va tornar a realitzar el 2011 amb noves irregularitats que
beneficiaven GRS, que "hauria sigut presumpta i sistemàticament afavorida
per la part contractant, no solament en la fase final (d'avaluació i puntuació
d'ofertes), sinó amb anterioritat a aquesta, doncs la direcció de GRS va
participar de mode actiu en l'elaboració de les clàusules administratives i
tècniques que el regulaven".
Duanes
considera provat del delicte contra l'Administració Pública.
Dos
funcionaris del Consell Comarcal treballaven per a GRS malgrat ser incompatible
Haver
manipulat una oposició per col·locar la seva dona --Olvido Pineño Herreros--
com a cap de l’àrea de Gestió Tributària del Consell Comarcal de la Selva li
servia també a l’apoderat de GRS Arc Local --Josep Maria Franch Carcereny-- per
fer-la treballar per a l’empresa de forma encoberta, estalviar-se
contractacions de personal i aconseguir que tot quedés en família, pagaments en
negre inclosos. De forma paral·lela, l’administrador de l’empresa --Alexandre
Ros Valls-- també tenia col·laborant amb la societat el seu germà Jordi, qui
era l’informàtic responsable de l’àrea de Gestió Tributària del Consell
Comarcal i quedava subordinat a Olvido Pineño, per acabar-ho d’adobar. El cap d’Organització
de Serveis a la Ciutadania, Joan Carles Feliu Martín, no era de la família però
hi col·laborava, tenint d’aquesta manera accés als mateixos privilegis
encoberts com a contrapartida per a la «preparació de plecs de clàusules i
adjudicacions» de determinats concursos públics que beneficiaven GRS.
Hi
ha centenars de correus creuats entre tots ells que demostren els treballs,
favors i serveis prestats a GRS des del seu càrrec de funcionari. El Servei de
Vigilància Duanera, en l’informe número 3 del Caso Pasteleo que la jutgessa
instructora del cas Manga recentment ha incorporat a la causa, en dóna un bon
resum i senyala els correus més compromesos. D’aquí que hagi pogut descobrir
com la funcionària responsable dels tributs de l’ens comarcal s’encarregava
també de realitzar activitats comptables, facturació de projectes, gestió de
nòmines i recursos humans per a GRS a canvi de «concedir regularment certes
quantitats de diners, de forma encoberta, bé mitjançant "dietes"
fictícies que ingressava al compte del seu marit, bé mitjançant
"liquidacions de rendes" en efectiu, instrumentades mitjançant
factures falses». L’informàtic també va deixar rastre electrònic de les tasques
que realitzava per a GRS.
La
policia duanera ha seleccionat 27 correus que provarien com Pineño Herreros
tenia un rol directiu a GRS des on controlava els processos d’emissió i
pagament de factures, la realització de transferències i talons bancaris, tenia
control sobre els balanços d’ingressos i pagaments, s’ocupava del control de
les vacances, acomiadaments, assignació de tasques al personal, pagament de
nòmines, dietes i hores extra, feia el repartiment de bons i diferencials, s’ocupava
de la gestió bancària i la liquidació d’impostos, de les compres i la
tresoreria i era la interlocutora de la gestoria que treballava per a GRS. El
règim d’incompatibilitats de la funcionària li prohibia actuar d’aquesta
manera, per això els investigadors l’acusen de delinquir de forma continuada
cometent suborn.
L’elaboració
de factures de consultoria a Convergència Democràtica de Catalunya (CDC), a
diversos ajuntaments --Figueres (Alt Empordà) o Riudarenes (la Selva), per
exemple--, les nòmines que preparava o les liquidacions dels bons als
treballadors són coses que deixen rastre als ordinadors perquè a banda dels
correus hi ha els arxius adjunts que ho detallen tot perfectament i que la
policia tributària espanyola ha tingut a disposició des que el 14 de febrer de
2013 va fer les entrades i registres a GRS I als domicilis dels seus
responsables per endur-se tot el material. Pel que fa a l’informàtic, els
agents han fet una selecció de 16 correus electrònics --de juny de 2008 a
juliol de 2012-- que demostrarien com, paral·lelament a les seves funcions en
el si del Consell Comarcal de la Selva, Jordi Ros Valls «estava implicat en els
objectius de GRS i realitzava sistemàticament per aquesta algunes tasques
informàtiques». Fonamentalment, solucionava problemes de software i hardware,
corregia errors en les càrregues de fitxers a les bases de dades --«a vegades
dins del seu horari al Consell Comarcal de la Selva»--, s’encarregava de forma
sistemàtica de la gestió del projecte que GRS havia guanyat a l’Ajuntament de
Sabadell (Vallès Occidental) l’any 2008 i el mateix a l’Ajuntament de Figueres,
on GRS tenia delegada per contracte la gestió dels expedients sancionadors de
trànsit. Però, al marge d’aquestes tasques, «hauria col·laborat a més amb GRS
(des del mateix Consell Comarcal) en la redacció dels criteris avaluables
dependents del judici de valor per puntuar la idoneïtat del sistema informàtic
i software» en relació amb un projecte de gestió tributària que l’organisme
comarcal va adjudicar a GRS l’any 2011.
Totes
aquestes activitats les duia a terme «de forma encoberta» perquè les
incompatibilitats que tenia eren manifestes, per la policia tributària també l’acusa
d’un delicte de suborn.
La
policia tributària encara segueix examinant el material informàtic que va
comissar o copiar en les diverses entrades i registres dutes a terme en
diferents organismes públics --Ajuntament de Sant Hilari Sacalm (les Guillaries,
la Selva), Diputació de Girona, Consell Comarcal de la Selva-- quan va esclatar
el cas Manga, el 14 de febrer de 2013.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada