S’associa
el tancament a la pressió del 'lobby' immobiliari, molt potent a Perpinyà.
El
26 de juny, l’Ajuntament de Perpinyà, governat per la UMP, va posar fi a
l’ocupació del centre canviant el pany de l’edifici.
L’escola
va ser ocupada per 40 estudiants el 21 de maig en resposta a la decisió
d'eliminar-ne el primer curs.
Segons
el 'Manifest d'Ocupació', “el tancament d’aquesta escola només suposa el
principi d’un procés de culturicidi".
L’escola
aplica un tipus d’ensenyament que es basa en un qüestionament artístic
pluridisciplinari i en l’intercanvi recíproc entre professorat i estudiants.
Es
van organitzar en un comitè d’ocupació amb l’objectiu de repartir les tasques
entre tothom També es van fer càrrec de
l’administració i la pedagogia de l’escola mitjançant assemblees.
La
falta de personal ha provocat la finalització de les classes adreçades a
persones adultes i els tallers per a la mainada, dues ofertes que tenien molt
d’èxit
El
4 de juny, van decidir donar suport de ma.nera irònica a la campanya municipal
'Una ciutat neta, cosa de tots' passant el pal de fregar per la plaça de la Llotja
de Perpinyà.
TRAMUNTANA
VERMELLA MAIL 20/07/2015
Perpinyà (Rosselló).-
El 26 de juny l’Ajuntament de
Perpinyà (Rosselló), governat per la UMP, va posar fi a l’ocupació de l’Escola
Superior d’Art (ESART) després d’ordenar el canvi del pany de l’edifici.
L’escola,
gairebé bicentenària, va ser ocupada per una quarantena d’estudiants el 21 de
maig en resposta a la decisió del consistori d’eliminar-ne el primer curs. Això
implica una pèrdua d’alumnat pels cursos següents i la fi definitiva dels
ensenyaments que s’imparteixen a l’escola a llarg termini.
L’Escola
Superior d’Art de Perpinyà (ESART), creada el 1817, va ser el segon centre
artístic que obrir les portes a l’Estat francès després de la de París. Des de
la dècada dels seixanta, concedeix diplomes superiors de nivell de llicència
(Diploma Nacional d’Arts Plàstiques) i de màster (Diploma Nacional Superior
d’Expressió Plàstica). L’escola té un model d’educació allunyat de les
formacions estrictament acadèmiques: aplica un tipus d’ensenyament que es basa
en un qüestionament artístic pluridisciplinari i en l’intercanvi recíproc entre
professorat i estudiants.
Com
que és una escola de belles arts de tutela territorial, el seu finançament
depèn de l’Ajuntament de Perpinyà. Les línies generals que afecten el centre es
decideixen en un consell d’administració format per representants d’alumnes i
professorat, però les decisions finals sobre l’escola estan en mans del regidor
de cultura de Perpinyà.
L’estiu
passat, el regidor de cultura, Michel Pinell, va suprimir les inscripcions al
primer curs de l’ESART. L’escola no tindrà segon curs l'any vinent i només
quedaran obertes les promocions de tercer i cinquè. Segons Josep Maria Martín,
professor del centre, la decisió va ser forçada: “Pinell va trucar directament
els alumnes que ja havien estat admesos al primer curs després de superar els
concursos pertinents per comunicar-los que no calia que vinguessin”. L’objectiu
de l’Ajuntament és que l’escola tanqui el 2017 i es converteixi en un centre on
s’atorgarien títols de màsters universitaris especialitzats en altres
disciplines.
Les
decisions preses per l’Ajuntament de Perpinyà han agreujat la tensió entre
l’alumnat i el professorat de l’ESART i les persones que integren el consell
municipal. Com que l’exdirector de l’escola, Serge Fauchier, estava en desacord
amb les mesures que va ordenar el consistori, va presentar la seva dimissió el
mes de març. Finalment, el professorat i l’alumnat van ocupar l’escola amb
l’objectiu de reivindicar el manteniment de l’ESART.
Aleshores,
Fauchier va convocar una reunió del consell d’administració el 21 de maig per
designar un nou director, però, durant l’acte, les representants de l’escola
van veure, incrèdules, que només s’havien seleccionat les candidatures
presentades per l’ajuntament, amb orientacions estrictament administratives. A
més a més, es va anunciar la supressió de l’exposició dels diplomes artístics
de l'alumnat, que sempre havia estat l'activitatcosa més visible de l’escola.
L’ocupació
En
aquest context, es va redactar el Manifest de l’Ocupació, document que explica
els greuges que pateix l’escola i els objectius de l’ocupació, articulats a
partir de quatre punts: mantenir l’escola d’art oberta, trobar finançament,
tornar a obrir el primer curs i implicar el Ministeri de la Cultura francès en
el futur del centre.
Es
va crear un comitè d’ocupació amb l’objectiu d’organitzar i repartir les
tasques de les membres implicades, en total una quarantena d’estudiants i
professores. El comitè també es feia càrrec de l’administració i la pedagogia
de l’escola a través d’assemblees.
“Això
implica que tot ha de ser debatut entre els professors i els estudiants de
manera conjunta, sense perdre la rutina estudiantil: treballs, exàmens,
preparació de concursos... Anem molt enfeinats, però, a la vegada, és una
experiència que ens està fent aprendre moltes coses i ens hem solidaritzat molt
entre nosaltres pel fet de compartir tant de temps junts: dormir, treballar,
estudiar, menjar... tot es fa al recinte de l’escola.”, relata Cécile Soryà,
estudiant de cinquè any. A part de
l’ocupació, s’han dut a terme accions locals a la ciutat per donar més
visibilitat a la delicada situació de l’escola de belles arts, com ara
l’Explosió de diplomes, que va consistir a exposar els diplomes de les
estudiants a casa de particulars de la ciutat durant el mes de juny. El 4 de
juny, les ocupants van decidir donar suport de manera irònica a la campanya
municipal Una ciutat neta, cosa de tots passant el pal de fregar per la plaça
de la Loge, una de les més emblemàtiques de la ciutat.
Entitats
i particulars de la capital rossellonesa han donat suport a la tancada
subministrant menjar, mobles o estris de cuina per facilitar la convivència a
l’escola. També s’han solidaritzat amb el moviment nombroses escoles d'art i
personalitats artístiques i polítiques franceses. D'altra banda, la petició
elaborada pel comitè ha recollit prop de mig milió de firmes. Tot i així,
l’ocupació va acabar el 26 de juny passat, quan els agents municipals van
canviar el pany de l’escola, en absència de les participants de l’ocupació.
Una
lenta agonia
La
lluita de l’escola d’art de Perpinyà no és recent: el 2006, Jean-Paul Alduy,
exalcalde de Perpinyà, ja havia decretat el tancament del centre de cara a
l’any següent. Estudiants i mestres ja es van mobilitzar aleshores i Alduy,
finalment, va replantejar la decisió: es van conservar els cursos de quart i
cinquè, però les inscripcions del primer curs es van deixar de fer i, durant
quatre anys, no van tenir continuïtat. El 2010, Jean Marc Pujol, successor
d’Alduy a l’alcaldia, va optar per tornar a obrir les inscripcions de l’escola
fins l’estiu passat.
Des
d'aquesta data, no s'ha substituït cap professora jubilada. Aquesta falta de
personal ha provocat la finalització de les classes adreçades a persones
adultes i els tallers per a la mainada, dues ofertes educatives que tenien molt
d’èxit. Els informes dels jurats que cada any avaluen l'alumnat de l’escola
confirmen que el centre du a terme activitats molt interessants, encara que els
mitjans siguin escassos des de fa anys. “L’Ajuntament ens ha retallat més del
50% del pressupost en molt poc temps. No han volgut ni comprar un ordinador
nou. A l’escola, també tenim gent que treballa amb so, música, performances,
fotos...i no hi ha res per ells.”, diu Josep Maria Martín.
A
més a més, actualment, l’escola només té un dels tres edificis originals, de
manera que les seves instal·lacions han quedat molt reduïdes. La sensació que
s’experimenta en entrar dins l’edifici actual és la d’un salt enrere, com si
l’escola s’hagués congelat en el temps: tota l’estètica de l’edifici –panys,
portes, parets...– recorda els anys 90. Tot i així, s’hi respira una vida
dinàmica i el lloc, malgrat la seva precarietat, és espaiós i té moltes
possibilitats. Si, a això, hi afegim el fet que el centre compta amb gairebé
200 anys d’activitat i, per tant, forma part del patrimoni històric, artístic i
cultural de la ciutat de Perpinyà, molta gent no s'explica la decisió de
l'Ajuntament.
Les
justificacions del consistori
El
govern municipal ha donat tres motius per justificar el tancament de l’escola:
els resultats d’una inspecció que indiquen que l’escola no està en condicions
per desenvolupar el seu ensenyament, els mals resultats del seu alumnat i,
finalment, en una entrevista concedida a una televisió local, Pinell afirmava
que la responsabilitat seria, també, de l’Estat francès, ja que “una ciutat que
té un centre internacional de fotoperiodisme no pot tenir ganes de tancar una
escola d’art”.
Pel
que fa a la inspecció, en realitat, l’informe parla de falta de condicions
materials i de pressupost, és a dir, d’inversions que hauria de fer l’alcaldia.
En segon lloc, si observem els resultats de les estudiants des de 2010, any en
què es van tornar a obrir tots els cursos, l’escola ha atorgat 56 diplomes i
només sis alumnes han suspès les proves. Això implica un 90% d’aprovats, un 56%
dels quals han tingut les felicitacions del jurat. Pel que fa a les
declaracions de Pinell, no té sentit culpar l’Estat tenint en compte l’estatut
de l’escola: es tracta d’un Establiment Públic de Cooperació Cultural (EPCC),
dependent al 90% del finançament de l’Ajuntament. Per tant, cap justificació de
l’Ajuntament no recau en bases sòlides.
Per
a Josep Maria Martín: “El que passa és que l’Ajuntament de Perpinyà és de
dretes, amb una gran pressió de l’extrema dreta. L’escola d’art és un lloc on
es forma la gent per ser crítica, perquè la crítica és l'única cosa que fa
avançar la gent i crec que això, senzillament, no els interessa”. Efectivament,
l’Ajuntament està governat per l’UMP, el tradicional partit de la dreta
francesa, i l’oposició està encapçalada per l'ultradretà Front Nacional. A més
a més, Michel Pinell, l’adjunt de Cultura, continua exercint el seu càrrec de
director d’una oficina del Banc Popular.
S’associa
el tancament a la pressió del 'lobby' immobiliari
Nicolas
Caudeville, periodista local, reafirma la versió de Martín tot associant-ho amb
el lobby immobiliari, molt potent a Perpinyà: “L’Ajuntament té diners per al
que vol: un teatre que costa 11 milions d’euros cada any i una reconstrucció
del conservatori que ha passat de costar 7 milions a 9 milions. Sembla que,
quan parlem de cultura, a l’Ajuntament de Perpinyà, surten les excavadores. Llàstima
que l’escola de belles arts ja estigui construïda...”.
El
fet que l’escola passi a ser un centre que atorga un màster universitari
relacionat amb l’ètica i el turisme també té molt a veure amb la implementació
del pla Bolonya. Aquest pla va aixecar un gran debat relacionat amb el fet que
els ensenyaments artístics s’apropessin a la universitat. A l’Estat francès,
les escoles d’art i els conservatoris depenen del Ministeri de Cultura, ja que
que el seu objectiu principal és formar artistes. Les universitats, en canvi,
depenen del Ministeri de l’Ensenyament i crea teòrics de l’art. “La diferència
entre els dos tipus d’estudi és que un produeix el vi i l’altre estudia d'on
prové el vi. Tot i que, quan fem art, és molt important saber què ha passat per
intentar innovar; no es poden barrejar els dos conceptes. El problema és que és
precisament el que estan fent ara”, il·lustra Josep Maria Martín.
Ensenyaments
artístics en perill
Actualment,
alumnes, professores i qualsevol persona que s’han implicat en la lluita de
l’Escola Superior d’Art de Perpinyà veu el seu futur amb ulls pessimistes, amb
la sensació que s’ha intentat tot per poder mantenir l’escola oberta, sense
resultats. En paraules de l’exdirector de l’escola, Serge Fauchier: “Els futurs
estudiants d’art hauran d’anar a Montpeller, Tolosa o Nimes. Alguns ja estan
preparant els seus concursos d’entrada a altres escoles que els puguin acollir.
Però bé, aquesta escola encara estarà aquí durant un any, encara li queda un
any de vida.”
A
Catalunya, les entitats artístiques de gestió municipal també estan en perill:
el 2013, un informe publicat al diari Ara apuntava que un centenar d’escoles
municipals de música tenien un futur incert a causa de la falta d’ajuts
públics. Les escoles d’art, una quinzena al territori català, han vist els seus
pressupostos reduïts un 25% des de 2010. Passa el mateix amb els conservatoris
que no tenen la sort de dependre d’una diputació. En la majoria dels casos, la
solució que s’adopta és la d'apujar el preu de les taxes, cosa que converteix
els estudis artístics en un luxe accessible per a poques famílies.
Per
tant, sembla que el tancament de l’Escola Superior d’Art de Perpinyà, un
edifici de prestigi i de memòria històrica de la ciutat que promovia l’esperit
crític, no és un fet aïllat. “Creiem que el tancament d’aquesta escola només
suposa el principi d’un procés de culturicidi que implica que molts altres
llocs semblants estan amenaçats”, havien escrit les estudiants al Manifest de
l’Ocupació. És la il·lustració perfecta de la manca de compromís dels poders
públics a l'hora de garantir uns ensenyaments artístics accessibles i de
qualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada